10:orna del 7

Ja är så jobbigt när de gör så dom har ju mer tålamod än vi oftast oxå, nått jag blir galen på är när (inte min) hästen stannar och vägra gå. Man kan försöka med allt men den totalvägrar

De min gör när den tycker nått är otäckt är att han bakar bakar bakar och om de tar stopp står han och sparkar mot de är lite läsligt faktist han kan ju göra sig men alla med

I tor när jag och en kompis skulle rida gick allt fel den dagen, de började i stallet hästarna var sadlade och tränsad stod i gången med grimman runt halsen och jag skulle fläta kompisens hår stod bara en m från Carlito när han fick paniken, då hade han vevat med benet så högt så tyglarna fastnade om frambenet och slet då i bettet :nailbiting: han slet sönder grimman och grimskaften men var ju fortfarande fast med panik men fick los han snabbt ändå. Tur han inte gick om kull och fick nga sår eller men lungnade sig snabbt och höll ner huvet mellan mina ben och gosade.

Sen när vi tidigt halva rundan och kom till vägbommen som man måste rida runt så hade bonden släppt sina kor på bete på andra sidan , båda hästarna blev livrädda när vi nästan var förbi bommen värsta paniken så vi bestämde oss för att ta en annan väg.

Vi red runt bommen igen och när vi kom ut på grusvägen med våra panik hästar började min backa backa ja till de blev en låst bomm ivägen :crazy: , han stod och sparkade bakout flera gånger mot den så den lyfte sig jag var ju rädd han skulle få bakbenen över den men fick bort han där ifrån som tur var,

Allt lugnade sig snabbt och inga skador
Det låter som en spännande ridtur.
 
Vi drog till ridhuset och löshoppade igår, gaaalen pownie som hade såå roligt! Vi andra fick slänga oss åt sidan när han körde sina specialhopp i luften med benen åt alla håll o kanter, nån superkoll på sig själv hade han inte heller :D
Han var lite för uppspelt för att göra bra ifrån sig igår, men när han väl hoppade så var det riktigt fina språng :) kul!

Min röda skatt :love:
10547071_10152650237596067_2034164390466984835_o.jpg
 
Jag har fått smaka på stubbåkern jag!

Empa tyckte det se roligt på stubbåkern här för några dagar sen la av ett glädje bocksprång varav jag säger ifrån genom att trycka till ganska rejält med skänken och hon flyger än värre. (Även om hon är glad får hon faktiskt inte bocka, inte med tanke på vilka rejäla språng hon får till i alla fall) Att jag missade att dra sadelgjorden en sista gång gjorde det inte så lätt att sitta kvar när sadeln gled runt. Så jag käka lite grus och Empa kollar på mig som att jag är helt knäpp.

Snällt av henne att stanna kvar och hon verkade inte riktigt koppla att det var det hon gjorde som var avgörande att jag helt plötsligt var bredvid.

Knäppa underbara häst alltså. Har nog aldrig skrattat så mycket som när jag rider Empa, hon kämpar och försöker och gör verkligen allt till hundra. I bland blir det knasigt men då är det bara att klappa lite på halsen och försöka igen.

I förrgår hoppade vi lite på stubbåkern, och hon är så lätt att rida på hinder! Bara rakrikta och håll om lite lätt så sköter hon resten - självförtroende på topp!

Ska försöka få med en fotograf någon dag för nu är hon allt bra fin,gått från övervuxen ponny till nästan vuxen!
 
Tredje gången (om jag räknat rätt :p) i sele för Våd idag. Ridhus är tråkigt och vägen har vi promenerat på. Så vi tog en tur i skogen.
Min lite harige kuse trampa på som han aldrig gjort nått annat. Går han så här så kanske jag vågar mig på att rida ut själv oxå.
Vet att så mycke sitter i skallen på mig själv och jag måste bara komma över tröskeln...

968829E7-2FD6-4D49-AC20-56DEE0D71712_zpsbppldhhj.jpg
 
Vi börjar komma igång lite mer nu och har ridit lite på fältet idag. Hon var rätt så spänd i början men när hon slappnade av så blev hon superfin. Jätteroligt var det!

10677539_10152652886891265_1514448847_oc_zps277e04c5.jpg

Det kommer nog en liten bildbomb en annan dag..

Jädrar vad snygg färg, passade riktigt fint i det =D
 
KL.

Idag tänkte faktiskt jag ta och rida en liten vända, blir nog mest skritt då jag skall rida med min kompis som är under
skrittkrav endast då han drog på sig en inflammation lr något i senskidan i början av juni. Ännu inte helt återställd.

Men det ska bli trevligt för det.

Vi släppte även ihop våra igår, tanken är att dom skall gå tillsammans då ingen av oss vill ha våra ensamma.
Men det gick inge vidare just nu, Miraz brunsta så kraftigt så han blev hingstig och försökte sig på henne, men han gick inte upp trots det.
Men vi vill inte riskera något så vi ska prova när hon gått ur brunst igen och hoppas det går då.

Sen får man väl hålla koll och sära på dom vid brunst, eller om dom vänjer sig? Jag vet inte, jag vill iaf inte riskera infektioner när tanken är att hon ev ska bli lite avelssto vid sidan om ridningen.

Ska nu snart göra det sista innan jag vet om hon är godkänd avelssto.
Röntgen av kotor, haser och knän. Vi har väntat med det då min vet inte tyckt det varit någon panik när hon iaf inte gjort så mycket
eller påbörjat sin avel liksom.

Men nu skall det bli av, lär även skicka in prov på CA-test då det visade sig att hon inte testats för det. Så skall skicka in det under dagarna med.
Så sen får vi se.

Blir iaf inget föl fören om något år gissar jag, nu vill jag rida in henne ordentligt och nästa år vill jag även försöka skicka iväg henne på handlerträning och åtminstone en utställning ev två.
Vill att hon har lite i bakluckan innan man skall välja ut hingst och avkommor, vill att köparen skall få lite smakprov :)

Oj, det var inte meningen och skena iväg i mina drömmar och tankar, ber om ursäkt för det!
 
Haha jag igen :p

Blev en ridtur idag och oj vilket tempo hon hade idag mot alla andra dagar, tror sovandet inne börjat få lite fart i henne.
Blev en del små trav ibland, för ibland kom hon faktiskt efter lite speciellt på vägen hem då fick kompisens ponny fart minsann.

Imorgon skall jag ut en sväng till med kompisen, sen ska jag nog prova och bara svänga runt henne på ridbanan innan avslut. Har ju aldrig ridit henne på ridbana hittills, bara longerat och löshoppat.
 
Så tjusiga ni är =D
Snygg färg, passar väldigt bra.

Vad härligt med massa galopp på åkern sådär!

Lite OT, får man fråga vad för sadel du har?
 
Så tjusiga ni är =D
Snygg färg, passar väldigt bra.

Vad härligt med massa galopp på åkern sådär!

Lite OT, får man fråga vad för sadel du har?

Gissar att du menar mig ;)
Tack! Tycker oxå han är riktigt tjusig i turkost.
Det uppmärksamma ögat kanske tom lägger märke till de turkosa plattorna i stigbyglarna och att tränset har turkos fodring. Att jag får klåda av att tränset är svart till den bruna sadeln försöker jag ignorera (rider vanligtvis med brunt träns).

Jag har en santa cruz celine. :)
Sjuuuukt skön sadel för det priset
 
Gissar att du menar mig ;)
Tack! Tycker oxå han är riktigt tjusig i turkost.
Det uppmärksamma ögat kanske tom lägger märke till de turkosa plattorna i stigbyglarna och att tränset har turkos fodring. Att jag får klåda av att tränset är svart till den bruna sadeln försöker jag ignorera (rider vanligtvis med brunt träns).

Jag har en santa cruz celine. :)
Sjuuuukt skön sadel för det priset

Haha ;)

Nu såg jag även tränset och plattorna ja, tjusigt utsmyckat =D
Tänkte dock inte på brun/svarta delen av färgerna fören du nämnde det. haha

Ah okey, den såg skön ut och tyckte den påminde lite om globus clicen.
 
Haha ;)

Nu såg jag även tränset och plattorna ja, tjusigt utsmyckat =D
Tänkte dock inte på brun/svarta delen av färgerna fören du nämnde det. haha

Ah okey, den såg skön ut och tyckte den påminde lite om globus clicen.

Pju! Skönt! :p

Den är skön! Gillar att den är såpass djup för att vara en hoppsadel så kan även "trimma" i den.
Känner inte för att lägga massa pengar på dressyrsadel oxå då han antagligen fortfarande ändrar sig en del i kroppen :)
 
@aida
Hon forsätter vara en av mina Buke - favoriter! Så fin! Ser fram emot bildbomb!

@KrullTroll
Jättefin din kille! Så härligt med galopp på åkern sådär. :)

@Esswe
Så härligt med dina positiva inlägg! Låter som du hittat DIN häst. :)


KL
Jag har helt tappat sugen. Totalt. Har aldrig varit så less på hästar nån gång, riktigt läskigt faktiskt... Allt känns bara tungt med dem för tillfället. Jag hoppas det går över...

Kaptenen har iaf inte gjort nånting sen vår lite långa tur i lördags. Han har sett trött ut och det har varit varmt. Han är en typisk häst som påverkas mycket av pälsbyte och blir öm i huden osv, märks tydligt. Hade igår tänkt börja stalla in för att han kanske ska orka lite mer, det blev inte riktigt som jag hade tänkt. Nämligen hade jag planerat att tömköra på em, men pålle kom in med en vriden sko, ni vet som när de klivit på ena trakten. Så den glappade nästan en cm på utsidan, trippelsuck... Så det var bara att dra av och ringa hovis. Försökte rikta den men lyckades inte. Som tur var så kommer en hovis idag och riktar och slår på den, bara som en tappsko, så ska jag försöka få hit ordinarie hovis till veckan. Tills vidare fick pålle gå in, utan sko gör han sönder foten så det fanns inte så många alternativ.

Iom detta blev det lite kluvet i hur jag skulle göra med installning. Det slutade med att Kaptenen fick stå inne själv och de andra två fick vara ute. Det var helt klart det lugnaste alternativet. Annars hade han flippat imorse när de andra skulle gått ut. Det var en ganska otålig häst som fick stå på gången när jag mockade, men han var ändå rätt nöjd när han fick gå in till frukosthö sen igen. Lite vuxenpoäng fick han allt!
 
Tack @Maja_Kandi och ni andra för fina kommentarer.

Men vad tråkigt Maja att du känner så! Jag vet precis hur det känns och hur frustrerande det är. Hur många hästar har du nu? Är det för att du känner att det blir för mycket att hålla igång alla tro? Små grejer känns lätt överväldigande när man är i den där svackan och allt blir en nedåtgående spiral. Jag hade 3 hästar ett tag och det var för mycket för att jag skulle hinna med, allt blev halvdant gjort. Sen fick jag ta bort min gamle förra sommaren (skada, sörjer honom än :cry:) och har nu 2. Det är absolut lättare med 2, men egentligen borde jag bara ha 1.. det är vad jag hinner/vill lägga tidsmässigt i stallet just nu. Men Rozalies mamma är en så speciell häst att jag inte vet om jag nånsin kommer att kunna sälja henne (jag har en liten fundering på att ev. kunna låna ut henne som avelssto) och Rozalie är så fantastisk och perfekt för mig att jag aldrig vill släppa henne. Så jag har faktiskt tagit beslutet att inte ens försöka hålla igång båda två nu och jag har bestämt mig för att låta bli att ha dåligt samvete för att Flamman inte rids. Hon får naturligtvis pyssel och skötsel i vanlig ordning ändå. Men det är antingen det eller att båda går lite på halvfart och det inte blir nått ordentligt med nått.
Det känns mycket lovande inför den mörka hösten som väntar nu, jag tror att det kommer bli bra och min motivation är på topp!
Jag hoppas det vänder för dig med och att du kan hitta en lösning som fungerar för dig!
 
Min älskade bumling har idag ridits av min duktiga tränare. Var en fröjd att se :love:
Han fick mycket fina lovord, att det är mycket gång i honom och taktmässiga gångarter. Och hon var förvånad över att han ändå inte kändes så "stor" att rida = han är så positiv och framåt till arbete hela tiden, med egen motor. Vilket är en förutsättning för att det ska gå att rida en så pass stor häst :) Då är det ändå bara 6:e gången han rids i ett ridhus/ridbana.
Fick dåliga bilder i ridhuset med mobilen, men visar iallafall :)
10624658_10152659193436067_8881340375501491114_n.jpg



Och en bild från när vi var ute på mystur i tjock dimma härom kvällen :love:
10659324_10152651263046067_2177477305364962527_n.jpg
 
Vi hoppade lite på ridbanan idag. Var tre från stallet som tränade ihop. Slog nytt höjdrekord, va kanske 60 cm. Märkte att Talladin har rätt kort galopp då de andra hade perfekt avstånd på kombinationen med 2 galoppsprång och vi fick ta i riktigt mycket för att komma över. Men han var mycket duktig.

skickar med en bild från förra helgens pay n jump
b117377.png
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 399
· Visningar
46 090
Senast: VLMF
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp