10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var iväg på hopp/markarbetesträning igår. Vi gjorde väldigt nyttiga övningar som verkligen visade mina svagheter. Hästen är superduktig och ställer upp i alla lägen, jag som ryttare däremot.. :grin: Ibland undrar jag varför jag håller på, jag är uppenbarligen ett hopplöst fall :rofl: Kollade på filmerna efteråt och det var liksom inte ens en kort snutt som såg bra ut, stackars häst :o Men, Rom byggdes inte på en dag, bara att jobba vidare antar jag :grin:
 
Var iväg på hopp/markarbetesträning igår. Vi gjorde väldigt nyttiga övningar som verkligen visade mina svagheter. Hästen är superduktig och ställer upp i alla lägen, jag som ryttare däremot.. :grin: Ibland undrar jag varför jag håller på, jag är uppenbarligen ett hopplöst fall :rofl: Kollade på filmerna efteråt och det var liksom inte ens en kort snutt som såg bra ut, stackars häst :o Men, Rom byggdes inte på en dag, bara att jobba vidare antar jag :grin:

Ibland är det tur man har tränare :D Om du kör filmerna i slowmotion kan man iallafall få bra ögonblicksbilder! Det brukar jag köra med :D
 
Var iväg på hopp/markarbetesträning igår. Vi gjorde väldigt nyttiga övningar som verkligen visade mina svagheter. Hästen är superduktig och ställer upp i alla lägen, jag som ryttare däremot.. :grin: Ibland undrar jag varför jag håller på, jag är uppenbarligen ett hopplöst fall :rofl: Kollade på filmerna efteråt och det var liksom inte ens en kort snutt som såg bra ut, stackars häst :o Men, Rom byggdes inte på en dag, bara att jobba vidare antar jag :grin:
Jag vet hur det känns! Fast ibland när jag gått tillbaka och tittat på gamla filmer ser det plötsligt inte så hemsk ut dom jag tyckte från början... :D
 
https://www.instagram.com/p/BQyVqvYlp4R/
Sadelprovning idag. Tjoho! Det blev en Lippo Vanessa. Jag måste visst bara investera i en ELT-gjord också :angel:... sadeln åkte fram något med min wintec cair (bilden), men låg som en smäck med utprovarens ELT. Aroza fick en helt annan gång med bogfrihet och bättre frambensaktion. Och eftersom den låg still behövde jag inte korrigera sitsen hela tiden utan kunde fokusera på att rida. Jag tror att tränaren blir nöjd också då den inte har för smal midja (då roterar jag in mina lår) samt tillåter att jag har lite kortare läder (annars får jag spänningar). Nu ska här riiiidas! :bump:
 
https://www.instagram.com/p/BQyVqvYlp4R/
Sadelprovning idag. Tjoho! Det blev en Lippo Vanessa. Jag måste visst bara investera i en ELT-gjord också :angel:... sadeln åkte fram något med min wintec cair (bilden), men låg som en smäck med utprovarens ELT. Aroza fick en helt annan gång med bogfrihet och bättre frambensaktion. Och eftersom den låg still behövde jag inte korrigera sitsen hela tiden utan kunde fokusera på att rida. Jag tror att tränaren blir nöjd också då den inte har för smal midja (då roterar jag in mina lår) samt tillåter att jag har lite kortare läder (annars får jag spänningar). Nu ska här riiiidas! :bump:
Vad kul med ny sadel!
Jag tänkte också åka iväg snart o prova sadlar. Jag skulle vilja ha en hoppsadel så man får lite extra hjälp i hoppningen, istället för allroundsadeln.
Vi var iväg o hoppade idag med, visst var hon spänd i början men sen släppte det och hon var superduktig :heart hoppade både grindar, vattenmattor o plank. Gick skitbra om jag får säga det själv :D
Hoppar ju inga höjder, men jag är nöjd ändå. Lastar själv o hon står snällt i transporten o väntar.
 
Här rullar det på! Rider iaf lite mer än jag gjorde när jag var som sämst på att orka ge mig ut, så det är ett steg i rätt riktigt iaf :P

Tyvärr har min hästs halvsyster (samma mamma) visat sig ha PSSM1, fick rejäla krampanfall och kunde inte gå ordentligt, pappan testades negativ så det kommer från mamman :( Ska skicka in manprov och testa min med.
Visar det sig att han har det måste jag verkligen rida mer, helst hitta oss en bra lösdrift (vilket jag ändå gärna hade haft honom på) eller iaf ha honom ute mer. Där han står nu går dom in när det blir mörkt tyvärr, så det har blivit rätt många timmar på box nu under vintern :/ Även om han inte har några symptom känns det ändå bäst att försöka ge honom dom bästa förutsättningarna isåfall...
Menmen! Får väl få provsvaren först iaf :)
 
Jag vet hur det känns! Fast ibland när jag gått tillbaka och tittat på gamla filmer ser det plötsligt inte så hemsk ut dom jag tyckte från början... :D
Haha sant! Ju mer man lär sig desto svårare inser man att det är :rofl: Saker som jag inte ens skulle tänkt på för ett år sedan tycker jag är katastrof nu :o
 
Här rullar det på! Rider iaf lite mer än jag gjorde när jag var som sämst på att orka ge mig ut, så det är ett steg i rätt riktigt iaf :P

Tyvärr har min hästs halvsyster (samma mamma) visat sig ha PSSM1, fick rejäla krampanfall och kunde inte gå ordentligt, pappan testades negativ så det kommer från mamman :( Ska skicka in manprov och testa min med.
Visar det sig att han har det måste jag verkligen rida mer, helst hitta oss en bra lösdrift (vilket jag ändå gärna hade haft honom på) eller iaf ha honom ute mer. Där han står nu går dom in när det blir mörkt tyvärr, så det har blivit rätt många timmar på box nu under vintern :/ Även om han inte har några symptom känns det ändå bäst att försöka ge honom dom bästa förutsättningarna isåfall...
Menmen! Får väl få provsvaren först iaf :)
Hoppas att provsvaren är negativa! :nailbiting: Tur ändå att det går att kolla relativt enkelt!
 
Ridhus igår och nu bir det galoppbyte utan bock samt så börjar hon kunna lite travöppna damen.

Fåt passa på nu. Fredag-tors får mina hästar ofrivillig vila då jag ska slänga runt och hålla på.

På lördag blir det i alla fall GHS och shopping! :banana: Ny magplatta till fröken då hon bantat ner sig från 145 till 125 där hon ska vara. :D
 
Här rullar det på! Rider iaf lite mer än jag gjorde när jag var som sämst på att orka ge mig ut, så det är ett steg i rätt riktigt iaf :P

Tyvärr har min hästs halvsyster (samma mamma) visat sig ha PSSM1, fick rejäla krampanfall och kunde inte gå ordentligt, pappan testades negativ så det kommer från mamman :( Ska skicka in manprov och testa min med.
Visar det sig att han har det måste jag verkligen rida mer, helst hitta oss en bra lösdrift (vilket jag ändå gärna hade haft honom på) eller iaf ha honom ute mer. Där han står nu går dom in när det blir mörkt tyvärr, så det har blivit rätt många timmar på box nu under vintern :/ Även om han inte har några symptom känns det ändå bäst att försöka ge honom dom bästa förutsättningarna isåfall...
Menmen! Får väl få provsvaren först iaf :)

Får jag fråga vad PSSM1 är för något? Aldrig hört talas om det :o
 
@Molin Det är en muskelsjukdom, kopierar från http://www.qalm.se/65300515 :)

"Inte alla hästar med PSSM får symtom, men samtidigt finns det många hästar med väldigt diffusa symptom som ingen vet är positiva och där man kanske avfärdar hästen som bråkig, arbetsovillig och liknande.

Symptomen dyker ofta upp i samband med att hästen sätts i träning men de kan dyka upp när som helst i hästens liv, även senare. Symtpomen är väldigt varierande. Det mest kända är förstås korsförlamning men långt ifrån alla hästar får det!

Symtom kan vara tex ryckningar/darrningar i musklerna, stelhet, muskelömhet, överdriven svettning diffusa hältor som ibland flyttar runt, mycket kraftiga hältor, allmänt dåligt humör eller problem i ridningen –tex att hästen är ovillig att fatta galopp eller samla sig och göra olika övningar. I riktigt svåra fall kan hästen få rena attacker där den får svårt att andras eller resa sig"
 
@Molin Det är en muskelsjukdom, kopierar från http://www.qalm.se/65300515 :)

"Inte alla hästar med PSSM får symtom, men samtidigt finns det många hästar med väldigt diffusa symptom som ingen vet är positiva och där man kanske avfärdar hästen som bråkig, arbetsovillig och liknande.

Symptomen dyker ofta upp i samband med att hästen sätts i träning men de kan dyka upp när som helst i hästens liv, även senare. Symtpomen är väldigt varierande. Det mest kända är förstås korsförlamning men långt ifrån alla hästar får det!

Symtom kan vara tex ryckningar/darrningar i musklerna, stelhet, muskelömhet, överdriven svettning diffusa hältor som ibland flyttar runt, mycket kraftiga hältor, allmänt dåligt humör eller problem i ridningen –tex att hästen är ovillig att fatta galopp eller samla sig och göra olika övningar. I riktigt svåra fall kan hästen få rena attacker där den får svårt att andras eller resa sig"

Tusen tack för ditt svar, då har jag lärt mig något mer.

Men fy, det lät inget vidare det där.
Jag hoppas proverna visar negativt för er.
 
Yeeey!

Då kör vi kvarka isolering nr 2 är done!
Stallet friskförklarat, nu ska vi samlas i helgen och stöäda ur stall och saker och sanera allt med sprit och virkon inkl höbingen och vattenbaljor! Ska bli SÅ skönt och få allt detta klart.

Byte av hage skall göras för våra eftersom det var i vår hage som smittan kom :/

Men känns skönt med detta, hoppas det kan få flyta på nu utan något mer strul.
Dock orolig för jag ska få hem mitt andra sto så fort allt är städat och klart (var OK enligt länsveterinär) och hon har aldrig någonsin varit i kontakt med kvarka bakterier!
 
16938896_10154510462614426_1652826113126009490_n.jpg


Såhär ser vi ut just nu, jag o hästen. Inte så smickrande, vi behöver komma i form...o ordna ny sadel.
 
Vad skönt, @Molin! Skulle inte heller vilja ta dit någon häst innan allt är sanerat. Men ni kanske hinner? När kommer hon?
Ni är så fina så, @sassiball! Otränade eller inte. Så det så.

https://www.instagram.com/p/BQ8sshflexD/
Så här ser min säl ut för dagen. Hon växer vidare... Det börjar bli häst av henne, tycker jag. Ja, det ska ju fortfarande på sisådär ett ton muskler, men manken har kommit upp fint i alla fall. Hon är till synes jämn i muskulaturen, men enligt sadelutprovaren generellt mer spänd i vänstersidan. Och ja, hon är rätt oliksidig nu (liksom ryttaren :angel:). Men det har känts bra med nya sadeln under veckan. Jag törs ställa lite krav, nu när jag vet att sadeln sitter bra, sätter MIG bra och framför allt ligger still (smått fantastiskt att något kan ligga still på henne faktiskt i den där nedförsbacken kombinerat med sadelgjordsläget på den päronformade magen... Men den ligger perfekt!). Jag har fokuserat på rakriktning, ridit på ganska friskt och matat innerskänkel mot yttertygel samt jobbat med min egen snedhet. Idag skrittade jag ut en halvtimme innan jag red i ridhuset och hon kändes igenom och fin men något matt. I morgon får hon nog lattja lite lätt ihop med min tvåbenta sjuåring, tror jag :).
 
Här rullar det på! Rider iaf lite mer än jag gjorde när jag var som sämst på att orka ge mig ut, så det är ett steg i rätt riktigt iaf :P

Tyvärr har min hästs halvsyster (samma mamma) visat sig ha PSSM1, fick rejäla krampanfall och kunde inte gå ordentligt, pappan testades negativ så det kommer från mamman :( Ska skicka in manprov och testa min med.
Visar det sig att han har det måste jag verkligen rida mer, helst hitta oss en bra lösdrift (vilket jag ändå gärna hade haft honom på) eller iaf ha honom ute mer. Där han står nu går dom in när det blir mörkt tyvärr, så det har blivit rätt många timmar på box nu under vintern :/ Även om han inte har några symptom känns det ändå bäst att försöka ge honom dom bästa förutsättningarna isåfall...
Menmen! Får väl få provsvaren först iaf
Usch då! Jag håller tummarna för positiva besked.
 
@Tualma
Tanken är den 11:e mars om planerna går som det är sagt.

Så nog borde allt vara klart tills dess, men man är givetvis orolig för det. Alla är inte lika noggranna med rengöringen av alla saker osv. Får bara hoppas hon får slippa detta. Det jobbigaste är att det är ett sto så hon lär ju in med dom som haft smittan (var bara en iof) men dom andra kan smitta ändå tror jag i och med att dom druckit ur samma vatten och käkat ur samma höbal som den som varit sjuk.

Hade önskat min andra var en valack i detta läge :p

Tack :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 372
Senast: Emuliiaa
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 377
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp