10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahapp, då var det dags igen, hur i helvete det kommit sig efter 3 månaders friska hästar är en bra fråga men vi har en ponny i stallet med konstaterad kvarka, ingen annan smittad trots att det snart gått 2v sen ponnyn visade första symtom.

Jag har tagit prover på Miraz för antikroppar mot kvarka vilket hon bildat, så det känns skönt då min givetvis går med denna jäkla ponny!
Likaså den häst som flyttade med från mitt förra ställe (som tog kvarkan med till det stället).

Så imorgon ska jag ringa distriktaren och fråga en hel jävla massa frågor!

Tror att jag och Miraz är dömda :( Hennes första dräktighet på det hela dessutom, jag blir så matt :(
 
Och vi lunkar mest på i lite mys takter här hemma, håller mest henne igång lite lätt eftersom hon inte tycker det är kul att bara stå plus att hon då under denna period på året samlar på tok för mycket med energi.

Men nog börjar man märka av lite av dräktigheten nu på henne, lite lättare att bli andfådd tex.
Men fortfarande lika pigg och framåt och kör på liksom men jag känner av mycket på henne vad hon orkar/klarar av.

Så det är nog inte lång tid kvar innan fröken faktiskt får nöja sig med mer korta och lugna turer, mer än det vi redan gör vill säga :p

Vi hamnade faktiskt på en lite tokig tur här om dagen, vi provade på en ny väg och följde stigar i skogen och sen kom vi fram vid ett villaområde så valde att fortsätta på en annan stig än att gå ner bland husen och det slutade givetvis med en mödarbacke :o

Men vi tog det lugnt och det gick bra men väl hemma så var hon ganska trött, stackaren. Då hade jag lite ont i magen faktiskt. Kände mig taskig..
När är hon beräknad?
Förstår att man är rädd om hästen vid dräktighet. Men glöm inte att en bra grundkondition samt bra muskulatur underlättar vid fölning och återhämtning.
Stallets ardennersto har flera gånger gått i vagn till dagen innan fölning, och har haft väldigt okomplicerade fölningar alla gånger.
Precis som med oss människor är det bra för både kropp och knopp att hålla igång under dräktighet så länge det inte finns uppenbara risker.

Jäkla skit att kvarkar kommit tillbaka :/ men bra att din ändå bildar antikroppar och kanske klarar er. Håller tummen för er.
 
@Diabetikern kul att träningen gick bra, och kul tränare ;)
När vi tränade för bästetränaren i söndags var Våd taggad till tänderna. Och tränaren bara ler och säger "så härlig han är, man blir lite kär" medan jag mentalt rabblade ramsor om att man kan göra korv av hästar :cautious:
Dock gick han verkligen kanon efter en 30 min tragglande :love:

@Lovise vi har tur med dels varierat underlag ute så brukar alltid finnas nånstans man kan rida i mer än skritt. Samt att vi har ridhus, det är bra lyxigt :D

Ska försöka bli bättre på bilder oxå.
Vådi fyllde hela 7 år igår, sjukt att han typ är vuxen snart :eek: fast, känner jag honom så kommer han aldrig växa upp :p
 
@KrullTroll Tack =D
Ja det är verkligen skönt att hon bildat antikroppar och jag är jävligt glad för att jag tog det provet. Men det kändes som ett måste just för bebis skull också, den kommer då få antikroppar i sig genom råmjölken vilket betyder att fölet inte kommer få kvarka då. På typ 20år.

Men det är ju ändå isolering på gården, en säger att vi som inte har symtom på våra hästar får ridas ut på men vissa säger inte.

Så lär ringa veterinären imorgon som sagt, massa frågor finns i skallen!
Vet att på förra stället red dom som inte hade symtom ut.

Ang ridningen, precis. Många ston säger dessutom oftast till när det blir för mycket/tungt.
Så vi kör på lite lagomt i skogen helt enkelt. Hon tycker det är jobbigt med backar nu stackaren :/ Men som du själv skriver, muskler och kondis är viktigt också :) Tack
 
Jahapp, då var det dags igen, hur i helvete det kommit sig efter 3 månaders friska hästar är en bra fråga men vi har en ponny i stallet med konstaterad kvarka, ingen annan smittad trots att det snart gått 2v sen ponnyn visade första symtom.

Jag har tagit prover på Miraz för antikroppar mot kvarka vilket hon bildat, så det känns skönt då min givetvis går med denna jäkla ponny!
Likaså den häst som flyttade med från mitt förra ställe (som tog kvarkan med till det stället).

Så imorgon ska jag ringa distriktaren och fråga en hel jävla massa frågor!

Tror att jag och Miraz är dömda :( Hennes första dräktighet på det hela dessutom, jag blir så matt :(
En sån otur för er! Förstår mer än väl att du är orolig. Jag håller tummarna att allt går bra ändå :heart
 
Idag red jag ut en liten sväng med två i stallet. Skulle ta det rätt lugnt, men det tyckte inte Ghost :D
I början kunde han knappt skritta, och när vi sen skulle galoppera lite uppför en av backarna försökte han tränga sig före dom andra genom att försöka springa in i skogen och förbi där :p Så vi fick sakta av och göra ett nytt försök, då höll han sig på stigen :D
Efter det lugnade han sig och hade inget emot att skritta en bra bit bakom dom andra.

Har även köpt en boll som vi testade att leka med i paddocken, Ghost tyckte den var lagom ointressant, och dom andra var mest bara rädda för den haha :)

49C0EA27-86EF-4930-B47C-533B1A7A1765_zpsvtvhxvge.jpg
 
Hallå tråden.

Nu händer det grejer :banana:

Jag och Femke börjar komma riktigt bra överens fast hon redan börjar ge mig hintar om att det snart kommer vara aktuellt at byta bett igen. Gahh. Den damen har för mycket i hjärnan ibland.

I helgen lastade vi och åkte till ridhus. Småskuttade lite med en 5½ och så fort oxern kom upp så glömde hon hinder nummer 1 :rofl:

2 trötta töser på väg hem
16425789_10154389440556819_2656288324722760239_n.jpg


Bild tagen från film men här hoppar hon iallaflal lugnt och avslappnat. Trots att första hindret bara blev pannkaka :D
16602796_10154389649036819_8804123191049861973_n.jpg
 
Vi har haft vintervila ca 1-1,5 månad men börjar komma igång igen nu :) Jag var osäker på om/hur lång vila jag skulle ge i år, men när hon spökade ur fullkomligt över allt, innan jul, så kändes det som om det var dags. Det har ju blivit mycket nytt nu efter att hon kom hem från fodervärden. Nytt stall, nya ridvägar/ridhus/underlag, nygammal ryttare, nya kompisar/rutiner osv. Tror att det bubblade över lite i hjärnan. Hon gjorde en enorm utveckling i gång och ridbarhet under hösten och jag tror att jag blev lite väl entusiastisk i ridningen och gick lite väl snabbt fram och det slog knut. Men nu är vi igång igen som sagt och hon är superfin! Nu ska jag verkligen lägga band på mig själv och inte kräva för mycket på en gång.

16299236_10154651149798113_8515360884030504087_n_zps8kva1iu2.jpg

16298976_10154651135843113_5844530013993416529_n_zps8srjo4nx.jpg
 
@aida riktigt fina bilder! och roligt att vara igång. Sitter på smma själv att man får hindra sig själv från att köra på då det känns så lätt :)

Själv har mina hästar fått 2 dagars vila då jag vart på utbildning så kommer starta igång med skrittur i skogen idag. Blir nog bara skritt då det kommer vara mörkt tyvärr.

I helgen blir det ridhus igen och då ska vi hoppa lite igen. Satan vad roligt det kan vara att skutta runt lite :D
 
Max har fått vila i 2 veckor :down:.
Först för att veterinären som var ute sa att hans tänder behöver fixas till hos en klinik.. tack för den förra ägaren! Hon sa hans tänder skulle varit kollade innan jag köpte honom.
Så vill inte sätta bett innan han är kollad ordentligt. Vilket ska göras nu på måndag.

Och sen blev jag liggande i hög feber och spydde :cry:

Så efter tänderna är kollade på måndag och equiterapeut igen på onsdag så kan vi köra igång :)
 

Detta är vad vi pysslat med i två dagar nu efter två dagars vila på grund av snö"stormen", (klicka för film)

Fuxen fick springa där i dag också, inte lika säkert som med Empa kände jag. Även om Empa kan flyga i luften och busa så vet jag alltid att där finns en broms. På Fuxen är inte det riktigt lika säkert. Men hon skötte sig fint!


Min pappa var på besök i några dagar. Tänkte att det skulle fotograferas lite, men så kom snö"stormen". Men två bilder som jag gillar blev det. den ovan och denna:
 
Här rids det på fortfarande, inte direkt någon hoppning eller dressyrträning men det är väl också mesta dels för att vi inte vill använda banan just nu i och med allt.
Inte för att jag tänker hoppa henne, tänkte mer på dressyrträning :)

Men man gör det bästa av det ute istället, tur man får rida ut åtminstone :)
 
Helgen här gick i en rasande fart.

Filmade men det blev inte så mycket att hurra för. På lördagen tog vi en långtur med mycket skritt (kan inte göra så mycket mer pga av vädret/kylan alldeles för lite snö så det är bara stenhårt) på söndagen for vi iväg till stora ridhuset men bara med Femke och hoppade lite. Känns att hon fortfarande snabbt blir trött men nu börjar hon vänta på mig och hoppas lugnt och korrekt.

I slutet blev det lite bockningar då hon inte riktigt ville ta i. Mycket roligare att ta i åt fel håll :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 278
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 267
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp