10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästan lite sommarfeeling på vädret idag :love::love:
img_5981.jpg
 
Igår vart jag och Femke på hoppträning. Gick bra men så otroligt tråkigt låg nivå vi är på. Kändes lite motigt även om det går framåt. Långsamt långsamt.

Har man inte haft några muskler där innan är det inte lätt att jobba rätt. Språngkurvan är änu inte bra men hon hoppar mycket mer avslappnat.

På tal om anat. Grannarna som inte sett hästen sen hon kom tyckte det var en jätteförändring. Vi träffades i början precis när jag startade igång henne och de kände knappt igen hästen. :D Tyckte hon såg jättefin ut :D

@Lovise Ja det var verkligen ett helt fanatstiskt väder igår. Idag är det dock regn här hos oss och mulet :(
 
Onsdagen bjöd på ett veterinärbesök för vår del... Damen vrickade sig ganska ordentligt när vi var ute och galopperade för två veckor sedan. Dagen efter var hon halt och det var rejält svullet och varmt kring senorna etc. vilket fick mig att gå i taket totalt! Hej nojig matte:angel: Kollade med veterinären som tyckte vi skulle avvakta ett tag innan vi åkte ner men hon kunde gott skrittas uppsuttet så länge.
Värmen försvann på en dag eller två, svullnaden höll i sig ytterligare några dagar. Hältan fanns kvar, dock betydligt mindre...

Väl hos veterinären så var hon helt ren på böjprov och på mjuk volt. På hård volt så markerade hon något steg här och där, men endast i höger varv. Benet i fråga röntgades igenom och ultraljudades men inget allvarligt hittades (tack och lov!). Fick dock bekräftat att hon hade gott och plats mellan griffelben och gaffelband(?), det var tydligen viktigt. Så där fick jag lära mig något nytt. ;)
Diagnosen blev en liiiiiten sträckning på gaffelbandet så nu ska hon skrittas (obegränsat) i två veckor på fast underlag. Eller ja, veterinären sa 10 dagar men jag bestämde två veckor :D. Sen ska hon joggas lugnt (efter sunt förnuft) i ytterligare två veckor. Känns hon fräsch efter det så kan jag köra på som vanligt igen, annars blir det ett till besök (vilket jag helst slipper).

Jag är nöjd, om man får vara det efter ett besök hos vet :p, och ser det som ett utmärkt tillfälle att trimma halvhalter och tempoväxlingar. :banana:
 
Har haft en rent överj-lig vecka och den beryktade väggen har tornat upp dig en mm eller så från näsan, så hästen fick vackert en vilovecka. Ingen idé att ens försöka i det läget. Satt upp för ett litet lätt lösgörande pass i padocken i går kväll eftersom jag lovat dottern ett ridpass idag. Liiite stallmodig var hon, kanske :D. Men hon blev fin när hon fått ånga ur sig lite och sprattla färdigt. Det är härligt att vår fina stora utebana är ridbar. Det tror jag hästen också tyckte :love:.
Idag var hon som ett litet lamm tillsammans med dottern. Men de får allt hålla sig inom fyra väggar ett tag till mina söta sjuåringar :heart. https://www.instagram.com/p/BSZW38slpPb/
 
Alltså.... Blå himmel och sol. Love it!

17546935_10154522524366819_4257941071406436416_o.jpg


Håller lite koll på fuxdamens brunstningar nu. I år ska vi betäcka henne troligtvis med Hip Hop

Femke jobbar på. Det är nu det är som den allra tråkigast eridingen komemr fram. Samma veva och bygga, bygga, bygga långsamt men säkert. Börjar få till lugna avslappnande språng och använder baken rätt. Kommer aldrig få något wow hopp men så länge hon hoppar med bak och rygg är jag inte så orolig. Den stammen hon har så borde hon kunna hoppa liksom.

Nu kan vi ha dem utan täcke på dagarna. Härligt.

17499366_10154539769991819_6117317913280225034_n.jpg
 
Japp då är vi anmälda till vår första pay and jump. Hela 70 cm :rofl:

Meningen är att vi ska trava runt och hoppas få bjudning. Sen är det mer en miljöträning så det blir spännande. Den går av stapeln den 14 april långfredagen.

Nu på tisdag är det hoppträning och det ser vi fram emot även om man bara får hoppa lågt.
 
Japp då är vi anmälda till vår första pay and jump. Hela 70 cm :rofl:

Meningen är att vi ska trava runt och hoppas få bjudning. Sen är det mer en miljöträning så det blir spännande. Den går av stapeln den 14 april långfredagen.

Nu på tisdag är det hoppträning och det ser vi fram emot även om man bara får hoppa lågt.
Vad roligt med pay and jump, hoppas att det går bra! :)

Själv ska jag iväg på p&j nu i helgen, ska hoppa hela 60 cm :rofl: Som sagt innan är jag ju så nervös av mig, så jag tar det sakta med höjderna, sist hoppade vi ju 40 & 50 cm :p
 
Här rullar det på, har vart iväg två gånger hos tränaren nu och jag gillar honom! (blivit erbjuden en plats i deras lösdrift med, ska kolla mer på lördag :)) Men behöver köpa ny sadel jag med, så har inte blivit så mycket ridning mellan träningarna (fått låna sadel av dom då :o) lite barbacka i paddocken och promenader mest :)
Har haft ute en hästfysioterapeut som kände igenom honom och han reagerade i mankområdet och lite över ryggen, men det släppte efter behandlingen och jag fick en "övning" typ som jag ska göra varje dag. Lyckligtvis verkade resten bra och han kändes mjuk och avslappnad i sina muskler, så tror inte han känner av PSSM:en iaf!

Hur går det för er, @border_kelpie? Hittade du någon passande sadel? :)
 
Vi gjorde oss ännu en ny tränarbekantskap igår kväll. Och nu jädrar i min lilla låda fick vi våra fiskar varma! Här var det inget puttinutt och myspysridning, inte :o!
Det var exakthet i hjälpgivningen och hästen ska vara på hjälpen. Passa så att hon inte fuskar och rinner iväg i traven och tappar bakbenen.
Skänkelvikningar på diagonalen och omväxlande in till kvartslinjen och tillbaka (typ är hade jag varit nöjd med att avsluta. Duktig häst, liksom :p). Bakdelen innanför spåret i alla gångarter, övergångar skritt-trav på volt med omväxlande bakdelen innanför och utanför.
Travarbetet gick helt ok. Men i galoppen upplevde jag att vi blev pushade lite långt över vår förmåga när jag skulle rida på fyrkantsspåret med bakdelen innanför, lätt i handen, få upp huvudet och aktivera bakbenen. A. orkade två steg åt gången, sedan stampade hon ifrån och guppade upp med kruppan och drog på. Hon flyttade mig för mycket och jag klarade inte av att rätta sitsen så jag vek mig jättemycket i sidan och fick luta överlivet bakåt för att överhuvudtaget få någon inverkan, vilket givetvis medverkade till att det gick ännu fortare.
Efter passet var hästen inte så där skönt mentalt trött som efter den förra lektionen, utan snarare rätt så uppvarvad. Min känsla är att det blev lite för många övningar och lite för svårt).
Det var en sådan där träning som lämnar en lite bitter eftersmak. Det är jättenyttigt (men väldigt jobbigt) att tvingas ur sin komfortzon och bli uppmärksam på hur låga krav en ställer på sig själv och hästen till vardags. Tränaren konstaterade att det är bara att fortsätta jobba med grundridningen och att det var jag ju medveten om (jag brukar presentera hästen med att hon är sju men vi låtsas att hon är fyra för det är på den nivån vi är :angel:).
Kanske är det just detta vi behöver dom komplement till vår vardagstränare. Eller inte. Jag har inte bestämt mig än.
Men idag får vi ÄNTLIGEN träffa VÅR tränare efter hens långa konvalecens. Jag får diskutera gårdagen då. Vi kommer garanterat inte att göra för många övninga i alla fall :D. Det brukar bli: Rida lite. Stanna och analysera. Rida lite till. Hoppa av och känna efter avsuttet. O.s.v. Hästarna ÄLSKAR hen (och jag också) :heart.
 
@Tualma din nye tränare låter som den jag nu börjat rida för. Man får kämpa, det är jobbigt, men på sikt tror jag det hjälper, i alla fall för vår det.

Kommit hem från vår första tävling, blev 3:a i LB:n. Jättestolt över min kloka, snälla häst som bara kämpade på trots att hon var märkbart trött sista klassen.
 
@Tualma din nye tränare låter som den jag nu börjat rida för. Man får kämpa, det är jobbigt, men på sikt tror jag det hjälper, i alla fall för vår det.

Kommit hem från vår första tävling, blev 3:a i LB:n. Jättestolt över min kloka, snälla häst som bara kämpade på trots att hon var märkbart trött sista klassen.
Vad ni är duktiga :bump:! Jag blir grymt imponerad!
Ja, jag tror att du kan ha rätt om tränaren. Att det blev lite överkurs med tagen bakdel kan ju ha flera orsaker så här första gången en tränar för någon ny. Jag ska ge det några gånger så får vi se.
 
Jag var ju iväg på pay and jump idag, skulle hoppa 60 cm men det blev att jag hoppade både 60 och 70 istället.
Precis innan 70 trodde jag att jag skulle dö, VARFÖR ska jag ge mig på detta? Fick ett stopp på första hindret (helt mitt eget fel, nervositeten tog över!) men sedan gav jag mig tusan på att göra mitt bästa och var felfri resten av rundan! Så glad att jag vågade (tack vare mina underbara vänner som var med som hästskötare och support :love:).

 
Jag var ju iväg på pay and jump idag, skulle hoppa 60 cm men det blev att jag hoppade både 60 och 70 istället.
Precis innan 70 trodde jag att jag skulle dö, VARFÖR ska jag ge mig på detta? Fick ett stopp på första hindret (helt mitt eget fel, nervositeten tog över!) men sedan gav jag mig tusan på att göra mitt bästa och var felfri resten av rundan! Så glad att jag vågade (tack vare mina underbara vänner som var med som hästskötare och support :love:).

Hihi, jag känner igen känslan "varför gör jag det här" men så bra att du vågade och det gick ju bra!
 
Hur går det för er, @border_kelpie? Hittade du någon passande sadel? :)

Jo det går sådär.. Max fortsätter att betee sig konstigt och har blivit helt skum? Men haft ute equteraputen 3 gånger och han blir ju bättre i kroppen för varje gång.
Men lånar sadel än så länge då jag håller på att sätta igång max efter 1 månads vila.

Vill verkligen flytta Max till ett annat stall där dom inte går i sjukhagar! Men kollat på kanske 7 olika stall och alla har små hagar..
Måste nog flytta om jag ska kunna få ordentliga hagar och ute tider :(:confused:
 
@Thrillie Bra jobbat!
@sassiball Grattis till placeringen, och visst är det fantastiskt med hästar som är genuint snälla och verkligen kämpar!
@Tualma spännande med ny tränare, blir alltid mycket att tänka på efteråt tycker jag.
____

Empa och jag har hunnit göra årsdebut och tävling två för året sen jag skrev sist. Ingen vidare uppladdning inför årsdebuten egentligen. Bara ridit ute i skogen och på vägarna eftersom ridbanans underlag varit under all kritik. Vågade inte riktigt rida där när det var så tungt. Men nu är den bättre igen.

Årsdebuten gick i alla fall bra. Superglad häst att äntligen få komma ut igen. Fick ett sånt där riktigt skitpet, ett där bommen lika gärna hade kunnat ligga kvar. I övrigt en jättefin runda med bra distanser rakt igenom.

Sen var det bara en vecka till tävling igen men kände att jag behövde lite extra hjälp inför den så åkte i väg mitt i veckan och tränade för en vän. (som för övrigt suttit in Empa och skött löshoppningen av henne en gång i tiden.) Hon var så bra att rida för och både Empa och jag kände att vi verkligen hittade rätt! Fantastiskt att få sån bra hjälp, och då sa hon egentligen inte mer än, titta inte bara framåt, titta uppåt också samt "du kan!" Sen lite annat också så klart men framförallt lät hon övningarna göra sitt. Toppen känsla inför tävlingen. Det var dessutom roligt att höra att hon tycker att jag gjort ett fint jobb med Empa och att hon tror att vi utan problem kommer kunna starta 130 till hösten om inte tidigare. Usch, då börjar det bli högt :crazy::nailbiting::D

Sen var vi iväg i söndags igen och hoppade en 110 felfritt, ingen vidare känsla. Empa var för het och glad i sin uppgift. Men fick till fina språng och bra distanser. Till 120n hade hon taggat ner något och jag hade en fantastisk känsla. Till näst sista hindret får jag dock en lite väl "lång" anridning (trots stor oxer direkt ur sväng) och tittar ner på hindret i stället för framåt och Empa blir tveksam (helt rätt) men hinner inte stanna utan går av och stannar samtidigt, så vi drar det med oss hela hindret helt enkelt. Får vänta på ny bom och på att det ska byggas upp så rider vi den sista linjen perfekt sen. Så trots 8 fel så är det bara på känslan den bästa rundan i 120 som vi gjort.

Nog med text nu.
två bilder på den (i mina inte alls partiska ögon:angel:) mest fantastiska häst.:love:

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 526
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 796
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp