10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är en lyyyycklig tjej! :D

Det ska hållas årlig kallblodsutställning första helgen i september i grannkommunen (typ, allt är grannar när man bor i "skogen"). Då Våd inte är reggad nordsvensk pga sin lössläppta mor ;) så har ju inte vi kunnat vara med på nått sånt. MEN...detta året så är det brist på anmälda hästar, vilket är skittråkigt då utställningen brukar dra mycke folk.
Arrangörerna är känner väl till Våd och hans "historia", de vet att han är renrasig även om inte pappren säger det, och gör detta år ett undantag och låter oss vara med :D:banana:
Jag blev plötsligt nervös :nailbiting: men är sååå förväntansfull :D

Hoppas såklart på hyffsade poäng och extra kul hade det varit med bra poäng just för att han är en "olycka"
img_2506_55cb10922a6b221cf2507cfc.jpg


Åhhh va kul för er ! :D :D Hejja er!! :)
 
@Catrool
Ååh så snygg han är, vad kul att det går framåt för er =D

Tack, ja precis. Sluta när man det går bra, bara dumt att fortsätta även om det är kul som du skrev.

Tror även det gjorde mycket igår för idag trampa hon på som förut, min lilla prinsessa var tillbaka :love: Inget test/stopp överhuvudtaget idag :banana:
Däremot märkte vi att tösen haltar lite lätt på ena fram, märktes lr syntes inget i skritten dock utan bara traven.
När jag hämtade henne idag och vi gick ner för lilla nedförsbacken så såg man något litet snubbel lr om hon klev på en sten (ligger massa lösa stenar där) så trodde inte det var mer än typ det, att hon ömma till pga en sten.

Pigg och framåt när vi red ut, behövde inte använda spö en ända gång, men fick driva på ibland för hon har en förmåga och somna på vägen :angel: Kändes hur fin som helst som sagt tills vi började trava. Snyft..
Och jag slutade då och försökte känna på i skritten så bad om lite mer ökning och ingenting där så tänkte att då kanske det är bootsen som sitter och klämmer (dom kan göra det om hoven vuxit sig lite bred/lång) och provade därför lite trav igen men samma visa där, man såg lite igen. Men något steg ibland såg man inget heller.

Så till slut hoppade jag av och tog av henne bootsen och hoppade sen upp med fulla händer av saker :p Och skrittade först en bit och sen bad jag om trav igen och det syntes iaf så jag tror inte det var bootsen.

Däremot såg jag innan vi for ut att dom spruckit en hovböld i ena hörnet på utkanten av hovväggen bak vid ballarna, dock är det på motsatt ben av det jag tycker hon är halt på.
Men det ben hon är halt på har hon också ett hål, dock hålvägg som vi kämpar med att få bort. Vet inte om det kan ha och göra med det kanske?

Så tänkte jag skulle ringa hovis och be henne komma och kika, för jag kan inte hitta några fel, ingen svullnad, värme lr sådant och hon är inte superhalt.
Av alla dagar då hon går som hon brukar då är hon halt, what??? :banghead:

Men så tråkigt att hon va ofräsch :( Hoppas de läker ut fort!!
 
Träning i tisdags.

Satan i gatan vad br adet gick. Första inomhusträningen och eftersom min tränare har ett ganska litet ridhus så fick jag lite hjälp med att få ihop honom tack vare detta.

130 klippte han som ingenting. Vi var båda trötta efteråt (mestadels jag mjölksyra i hela kroppen) men otroligt nöjda. Tränaren vart imponerad och tyckte det gått jättemycket framåt det sista :D

Man kan inte säga annat än att jag är supernöjd.

Liten kort film på de 2 ista huindren där både jag och hästen kämpar för att hålla ihop.


https://www.facebook.com/clara.sand.79?fref=ts&ref=br_tf


https://instagram.com/p/6iI0Bdl-t5/

Jag är grymt nöjd. Igår tog vi en lugn skogstur med lite lungöppnare. Idag ska vi bara jogga lite på banan. Den här värmen tar hårt på honom och hans stora kropp så man får vara lite försiktig. Han är fortfarande svag i bak men det går framåt hela tiden. :D

Imorgon blir det vila för alla hästar då jag ska till Göteborg och gå på konsert. Metallica Yäy!
 
:( Peppar peppar för skadefria hästar under sommaren men nu, några dagar innan släppet i lösdriften åter igen så skall Miraz dra på sig en hälta.
Idag syntes hältan även i skritten och det gör så ont i ens hjärta när man ser det.

Hon har ju haft lite tendens till hålvägg och ett ställe har blivit lite djupare så har gjort rent osv nu men idag gröpte jag ur allt skit och hjälp vad
djupt det blivit. Så jag har beställt hem sådan där tjockare lera typ, Hoof Stuff heter den och skall tydligen göra under med hålväggar bland annat. Får hoppas det för jag misstänker att det är den som är boven i dramat.

Jag har givetvis hållit det rent varje dag men den har inte varit så djup som jag såg idag, inte ens igår, jag gröper ju ur skiten varje dag så jag vet inte.
Hovarna är ganska torra med så var till hööks och köpte hem en olja som ska få hoven skyddad mot det torra. Vi får se! Önskade att dom hade denna lera med.

Miraz går kvar i hagen, hon verkar inte direkt så pass halt så att hon måste gå in, men sånt där är svårt också.
Och hur fasen gör jag på söndag???

Alla hästar skall som sagt tillbaka till vinterhagarna och våra till lösdriften då, och det är ganska många hästar eftersom det även är två nya och dom har inte gått med i våran sommarhage.
Klarar hon av detta? Samtidigt lär hon ju nästan med i ihopsläppet, vart skall hon annars vara? Jag blir så trött :(

Det är vid sådana här tillfällen man verkligen önskar man hade egen gård!
 
Usch vad jobbigt med skadade hästar :( Hoppas de blir bättre snart och läker snabbt! :heart

---

Idag har nog varit en bra men varm dag. Fick äntligen en dag när jag inte hade några tider i världen att passa och kunde slappna av i stallet. Bestämde mig då för att "sluta vara så jäkla feg och skjuta fram ridningen i snigelfart, antingen hoppar jag upp nu och får det överstökat eller så kan det lika gärna ta en månad till innan vi kommer hit". Det kändes verkligen som ett jättestort hinder att ta sig över, men idag red/skrittade jag på Hugo själv för första gången. :banana: Samma sak var det första gången jag skulle sitta på honom, eller första gången med sadeln. Stort steg att ta men nödvändigt för att man ska fortsätta komma framåt. :)
Ur rent säkerhetsperspektiv borde jag kanske inte varit helt ensam på banan, men stallägaren satt ju faktiskt på sin altan brevid banan så han skulle gott kunnat ringa abulans om det var nödvändigt. :angel: När jag satt upp längst bort på banan så backade Hugo först när jag smackade på honom, backade lite till men sen vände sitt eget håll (aka motsatsen till dit jag önskat att han gått) och bara skrittade iväg. Gick hur fint som helst att bara låta han gå som han ville, lite irriterad var han på att jag inte hade helt långa tyglar men jag är mest imponerad över att han faktiskt höll sig lugn och fin. :D
När vi gått runt banan så hoppade jag av, och nöjde mig där eftersom han började se spöken värda att bocka emot... Och han slet sig även en gång innan jag red eftersom jag inte var beredd på spökernas ankomst. :meh: (Han stirrade in i hörnet i skogen vid banan, men vettefan vad det var. Jag lät han ströva löst medans jag gick och letade om det var något i skogen men icke sa nicke. Helt plötsligt var det helt okej igen, sen några varv senare var något där igen... urkonstigt. Han är inte den första hästen som reagerar där heller.)

Charmig bild på fulis-Hugo med solkräm. :o
11892275_10204397667484996_49447867824688801_n_zpsasng5a9l.jpg


Förresten, ni kan även se hur otroligt "fin" hans man blivit *host*
Ser ut som han skaffat stubb eller något...
 
@Molin tänker samma som @KrullTroll har inte stallet typ box och annan hage till sjuka hästar? Jag hade nog inte vågat chansa med ett ihopsläp innan man vet varför hästen är halt =/ Det är verkligen den jobbiga med att ha hästen inhyrd att man inte kan välja själv i dessa situationer :(
Hoppas de löser sig!
 
Idag har jag testat att knoppa Malte, gjorde lite snabba knoppar så dem blev väl inte superfina men hästen va å andra sidan sjukt läcker så de gjorde inge att knopparna var halvdana :p

dsc_1106-4.jpg


dsc_1106-3.jpg



Sedan övertygade jag min sambo att följa med ner till paddocken där vi tog några travsteg idag enligt veterinärens instruktioner :)

dsc_1277-3.jpg


dsc_1242-21.jpg




dsc_1280-2.jpg
 
Tråkigt att läsa om alla skadade hästar!
Nu får dom alla krya på sig!!

Han är så jäkla go min prins. Ställde upp honom i stallgången idag, med näsan bredvid en box där det står en valack på boxvila. Hästen i boxen var sällskapssjuk och dom stod länge och bara myste :p Slickade på varandra genom gallret och nufsade med tänderna. Snappe sa inte ett ord utan njöt av sällskapet :love: Skulle så gärna vilja ha en valack att ha med honom i hagen så han slapp gå ensam, han är bannemig en av dom snällaste hästarna jag vet!

Att rida är han fantastisk!
Idag bjöd han på en ridkänsla bättre än någonsin, han bara utvecklas och utvecklas och utvecklas.
I september ska vi tävla igen, enbart för rutinens skull! Lilla bebisen börjar bli stor.

Här kommer lite bilder som är tagna nu under augusti också.
Bildbomb deluxe ...

b159244.jpg

b159239.jpg

b159238.jpg

b159233.jpg

b159234.jpg

b159237.jpg

b159236.jpg

b161149.jpg

b161150.jpg

b161151.jpg

b161155.jpg

b161156.jpg

b161158.jpg

b161159.jpg

b161157.jpg

b161160.jpg

Lilla ponnyskrutt :love:
 
Idag fick Hugo tillbaka sin gamla "kompis" i hagen, plus ett 2 årigt sto. Så tog några kort när det lugnat ner sig och de slutat galoppera runt i 30 graders sol... :grin:

Han var såklart väldigt intresserad av den nya tjejen, ston är ju så intressanta! (påminner om att han inte gått med ston alls 4 år av sitt liv) Fast han förstår inte alls varför de ska vara så suriga och ha såna humörsvängningar. ;)
11949326_10204405645804449_9154641215810780968_n_zpsy5pzxhbh.jpg

11924738_10204405647604494_1414237560394797906_n_zps3rzbypkj.jpg


Efter en stund bestämde sig Hugo för att rulla, men han tog sån tid på sig att hitta en bra plats så "Lillen" hann före. Så otroligt snygg min. :rofl:
11888115_10204405649164533_5762988494336865218_n_zpspnq8dgsr.jpg

Såklart blev Hugo nästan pårullad och kände för att flytta på sig. :grin:
11947524_10204405649324537_8316601562497551051_n_zpsepfxslbg.jpg

11216242_10204405649684546_5141603732948370557_n_zpsdjepnrvf.jpg
 
@Catrool sååååå snygg han e :D
Känns det bra i traven? Inga känningar?

@Michis Han e bra snygg den där lille pållen. Så mycke power i en sån relativt liten kropp :D
Kul att se en sån välriden islänning då jag tyvärr oftast sett motsatsen :)

@Aionee Han ser gött förolämpad ut där han förlorade sin rullningsplats :p
 
Igår kom Våds bästaste kusin tillbaka i hagen (hon har gått med en annan ponny under sommaren) och lyckan var total. För första gången nånsin såg jag min häst lägga öronen. Ett äldre sto som han vanligtvis har stor respekt för ville fram och hälsa på kusinen men det var INTE ok för Vådis :p Stoet flyttade sig faktiskt och Våd såg nästan förvånad ut över att det funkade :p
Älskar verkligen att studera hästflocken :)

Hur länge kommer era gå på bete?
Jag planerar att ha Våd ute så länge väder och tillgång på mat är ok. Som tur e är det fler i stallet som oxå är inne på den linjen, hälften kommer antagligen stalla in i månadsskiftet (vissa har redan gjort).
 
@Catrool sååååå snygg han e :D
Känns det bra i traven? Inga känningar?

@Michis Han e bra snygg den där lille pållen. Så mycke power i en sån relativt liten kropp :D
Kul att se en sån välriden islänning då jag tyvärr oftast sett motsatsen :)

@Aionee Han ser gött förolämpad ut där han förlorade sin rullningsplats :p

Tack :D
Vi travar bara nån långsida åt gången men de känns bra :) Så svårt att veta för han har ju aldrig vart halt utan hela tiden toppen fräsch på alla undersökningar de har bara vart en svullnad lixom sim gjorde att vi tog ultraljudet från första början och den svullnaden är ju fortfarande kvar även fast ultraljudet ser bättre ut, sjukt knepigt!
 
Igår kom Våds bästaste kusin tillbaka i hagen (hon har gått med en annan ponny under sommaren) och lyckan var total. För första gången nånsin såg jag min häst lägga öronen. Ett äldre sto som han vanligtvis har stor respekt för ville fram och hälsa på kusinen men det var INTE ok för Vådis :p Stoet flyttade sig faktiskt och Våd såg nästan förvånad ut över att det funkade :p
Älskar verkligen att studera hästflocken :)

Hur länge kommer era gå på bete?
Jag planerar att ha Våd ute så länge väder och tillgång på mat är ok. Som tur e är det fler i stallet som oxå är inne på den linjen, hälften kommer antagligen stalla in i månadsskiftet (vissa har redan gjort).

Vi tänker likadant så länge det är fint väder och det fortfarande växer gott gräs får dem gå ute. Det är gränsfall till kallt tidiga mornar nu men blir det kallare får dem ett täcke över ryggen på natten bara :) Hoppas de kan gå ute någon vecka in i september iaf :)
 
Tack :D
Vi travar bara nån långsida åt gången men de känns bra :) Så svårt att veta för han har ju aldrig vart halt utan hela tiden toppen fräsch på alla undersökningar de har bara vart en svullnad lixom sim gjorde att vi tog ultraljudet från första början och den svullnaden är ju fortfarande kvar även fast ultraljudet ser bättre ut, sjukt knepigt!

Mycket mysko...men så är det ju med våra kära djur. Vissa saker går lixom inte att förklara riktigt.
Hoppas i iaf att det fortsätter på denna banan för er :)
 
Vi tänker likadant så länge det är fint väder och det fortfarande växer gott gräs får dem gå ute. Det är gränsfall till kallt tidiga mornar nu men blir det kallare får dem ett täcke över ryggen på natten bara :) Hoppas de kan gå ute någon vecka in i september iaf :)
Ja, nätterna är kyliga med tanke på hettan på dagen. Våd ska ju stå i utebox sen så temperaturen känns inte som ett hinder för oss, mer om det skulle börja regna i vinkel. Då är det inge roligt längre. :down:
Men hoppas på halva september ute iaf :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 673
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 853
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp