10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt med färgglada bilder :love: nu när hösten kommit på riktigt. :cool: Jag blir direkt så trött på regnet. :down:

Försöker kolla om de finns några mer tävlingar innan året är slut för att inte tappa motivationen. Jag behöver mål med min ridning och tävling är ett roligt mål. ;)
Lyckades få den sista platsen till träningsdag den 30 dec med dressyr och inomhusterräng! Var bara 2 timmar efter de kommit ut på fb och redan fullt. :) var så lycklig i flera timmar att jag hann. Hade väntat några veckor på att de skulle komma mer info men redan bestämt att jag ville vara med första gången jag hörde om de.:bump:

Idag ska vi ut en sväng i naturen. Imorgon är det hoppträning och fredag ut i skogen igen.
 
Regn är verkligen skit! Men får väl leva på att hösten fram till nu ändå varit bra :)
Hoppas på en kall och snörik vinter :up:

Här har det oxå klättrats idag. Har en "ful" ovana att köra fullt ös i backarna bara för att det är kul. Vilket har lett till att Våd tänder till så fort det lutar lite uppåt :wtf:
Men nu får det bli ordning på torpet, iaf ibland :p
Så backarna användes till ordentlig skritt i låg form upp och ner. Skitjobbigt sa Våd först, men när han fattade vad jag ville så jobbade han fint med spetsade öron. Men lilla arbetsmyra :D
Imorn står det hoppning på schemat, samma igen @fritz_92 ;) och fredag lite lufs i skogen inför p&j på lördag :)
Försöker oxå klämma in så mycket som möjligt innan säsongen är helt slut.
 
Klaga på hösten borde vi verkligen inte göra! Men man blir så bortskämd. :o

Mycket mindre jobbigt att springa fort uppför backarna än att jobba sig upp och ner. :p
Vi lyckades även med några steg långsam trav med fantastisk bärighet upp för backarna idag. :D så stolt över min lille bus.
På 1 km grusväg hem kom det 2 ambulanser, en postning, en flygfraktsbil och 3 vanliga bilar. Mycket fordonsträning på en gång. Han har varit lite spänd för stora fordon sen sopbilen. Inte så konstigt..

@KrullTroll vill inte du skulle missförstå mig! Jag är mest avundsjuk att du är så ambitiös och plockar fram massa serier och så. På den organiserade hoppträningen har vi massa hinder men aldrig jag skulle orkar plocka fram så mycket när jag hoppar själv. Jag åker iväg till en ridbana för tillfället (stallets är så mjuk) och där finns det alltid hinder framme, men sällan mer än enkelhinder på olika linjen. Då blir man lat och hoppar det som är. Flyttar nåt nån gång men inte så mycket. De har hoppträning där varje tisdag så då har de flyttat runt hindren lite grann så blir de inte likadant.
Jag gjorde en stuts av delar av en kombination för några veckor sedan, vilket han tyckte var jättekul. :D
 
Läser ikapp mig! :)
@Molin skönt att sårskadan går i rätt riktning! Fy för alla skador :(
@Catrool så snyggt stallet ser ut! :love: Vilket jättejobb ni har gjort. Skönt att du får börja jobba Maltes igen också! :)
Här har vi beställt tid för återbesök på Husaby den 28/12. Under tiden skrittas det och medicineras. Är inne på dag 8 av 14 med medicinering nu. Det är inte jätteinspirerande att ge sig ut i mörkret efter jobbet varje dag. Hästen kommer att vara igång tidigast i februari har jag räknat ut, OM han är ok för igångsättning den 28:e dvs..:meh:
 
@KrullTroll vill inte du skulle missförstå mig! Jag är mest avundsjuk att du är så ambitiös och plockar fram massa serier och så. På den organiserade hoppträningen har vi massa hinder men aldrig jag skulle orkar plocka fram så mycket när jag hoppar själv. Jag åker iväg till en ridbana för tillfället (stallets är så mjuk) och där finns det alltid hinder framme, men sällan mer än enkelhinder på olika linjen. Då blir man lat och hoppar det som är. Flyttar nåt nån gång men inte så mycket. De har hoppträning där varje tisdag så då har de flyttat runt hindren lite grann så blir de inte likadant.
Jag gjorde en stuts av delar av en kombination för några veckor sedan, vilket han tyckte var jättekul. :D

Nej nej..ingen fara :)
Plockar fram gör jag gärna, bära bort däremot :wtf::arghh:
När fantasin tryter så brukar jag använda mig av hippsons övningar, eller bara googla lite :)
Vi har tillgång till en drös med bommar i stallet, tyvärr inte så många stöd. Men tillräckligt för att göra 5 enkelhinder och sen har vi 4 "oxerstöd" så med lite fantasi så kan man få ihop det bra. Som tur e så väger stöden noll och inget, det är bommarna som väger bly :wtf:
Imorn ska vi hoppa bana, men då är vi flera som ska rida så vi hjälps åt att bära fram och bort :)
 
Igår tränade vi dressyr igen, inte riktigt ett "pang-pass" igen, men helt okej! Vi har fått "avancera" från trav-skritt-trav-övergångar till trav-halt-trav, det ni! ;) Galoppen går bättre och bättre också, märkte det även när vi hoppade i helgen att den har blivit mycket mera ridbar. Nästa träning ska vi introducera sidvärts lite mer också :)
På måndag kommer en vän och hjälper mig att klippa/raka Kaprifol också, för första gången. Hon har satt en otrolig päls i år och svettas ordentligt, så ska ge oss på att halvklippa henne är tanken. Blir spännande tror jag :D
Har ni klippt era hästar i år, tidigare år?
 
När det gäller hinder... Jag brukar plocka fram/bygga med hästen på släp och samma sak när jag plockar undan. Vips, så är hästen både fram-och avskrittad. Finemang för mig som oftast har begränsat med tid :D. Det blir ju inte mindre tungt eller bökigt, men det blir i alla fall som att slå två flugor i en smäll. Och hästen blir lite miljötränad samtidigt ;).
 
@Tualma
Jag gör som du, tar hästen på släp om jag ska bygga hinderbana om ingen annan möjlighet finns.

Kl.

Jag var ut på en liten skrittur igår igen och var fräck och provade trav några meter framåt (5-7m kanske). Hon känns fin så vi fortsätter och skritta på nu både uppsuttet och från marken, sen tänker jag prova lite mer trav i helgen.

Tror vi lr hon klarade sig väldigt bra även om jag var riktigt orolig där under torsdagen och fredagen efter smällen. Försökte även nå veterinärerna... Men så glad att den är läkt, bara såret som behöver läka helt nu med.
Överbenet hade gått ner lite mer så med tur kanske det inte blir en gigantisk knöl där, men helt kommer den inte försvinna, har jag svårt och tro faktiskt men jag skulle bli glad om den försvann.

För övrigt så är vi bara någon dag ifrån att flytta in i stallet =D
Imorgon skulle killarna börja flytta ur alla sakerna så då tänkte jag att man kanske kan börja flytta lite sådant iaf.

Vi får se hur det går, men det verkar som det är söndag som gäller med inflytt i boxen som det var sagt från början. Gick rykten om att det ev kunde bli redan imorgon, men det var antagligen missförstånd via flytt av sakerna där bara.

Hur som helst så längtar jag enormt =D
 
Har ni klippt era hästar i år, tidigare år?
Våd är klippt på hals och mage i år än så länge. Planerar att vi nästa klipp ta hela.
Han klipptes första gången för 2 år sen, då hals och mage (och stjärnfall på rumpan).
Förra året helklippte jag men sparade en plätt under sadeln. :)

Han sätter ju så otroligt tjock päls så det känns inte sjysst att låta honom svettas så otroligt och sen typ aldrig torka.
 

Är så nöjd efter hoppträningen! Han var bäst helt enkelt. Fick nästan bara beröm. Först hoppade vi linjerna för sig och filmen är när de lades ihop.
Tränaren sa bl.a. att de inte märktes att vi ändrade tempo och stiglängd under "banan," trots att de ändrades mellan varje hinder lite fram eller tillbaka. Det är typ bästa berömmet vi kan få. Osynliga hjälper gillar jag :bump:

Ang. klippning så klippte jag honom förra året så som på bilden nedan förutom magen. Dock är bilden tagen för några veckor innan Equi-Bandet. Bilden under är från igår. Då hade jag klippt lite mer. :o Han behöver de för att inte bli så svettig. Tänker att nästa gång jag behöver klippa i vinter räcker de att ta halsen så slipper vi supertjocka täcken.
Var jättesvårt att få likadana bilder på honom så går typ inte se om han fått bättre överlinje. På första bilden står han jättekonstigt. :cool:
b171791.jpg


b171789.jpg
 
Tjusigt @fritz_92 :)
Ser väldigt lätt och avspänt ut :up:

Vi hoppade ju oxå ikväll och nu är jag sååå kär i min häst! :love:
Han var på sitt allra bästa humör, pigg och framåt men inte spänd eller stressad.
Hade byggt upp en hel bana med 5 hinder som gav 7 språng. Delade upp den i olika linjer först för att se så att avstånden stämde och att vi hade hästarna med oss.
Sen plockade vi ihop det till en hel bana. Våd kändes sååå fin! :love:
Tjejen jag hoppade med ville hoppa lite högre så jag började skritta av Våd. Men så tänkte jag, va fan nu kör vi.
Så jag hoppade hennes bana oxå, visste inte hur högt det var och valde att inte fråga.
Nu var Våd lite matt, men han tog sig igenom banan utan problem. När jag hoppat klart kollade jag höjderna, som visade sig ligga på mellan 70-80 cm:nailbiting:
Jag som har haft som totalmål att hoppa bana på 70 och enstaka hinder på 80 :p vad gör jag nu lixom?
Nu kan vi visserligen göra snyggare runda så det finns ju en del att träna på. Men trodde inte jag skulle nå mitt mål redan nu. Tänk att jag för 6 månader sen fick ont i magen av enstaka hinder på 30 cm och nu hoppar jag glatt en bana på 70 :D
Ikväll är jag mycket stolt och tänker ta med den här känslan till lördagens p&j ;)

Väntar in filmer från ikväll, kommer ut här när jag laddat upp dom :up:
 
Tjusigt @fritz_92 :)
Ser väldigt lätt och avspänt ut :up:

Vi hoppade ju oxå ikväll och nu är jag sååå kär i min häst! :love:
Han var på sitt allra bästa humör, pigg och framåt men inte spänd eller stressad.
Hade byggt upp en hel bana med 5 hinder som gav 7 språng. Delade upp den i olika linjer först för att se så att avstånden stämde och att vi hade hästarna med oss.
Sen plockade vi ihop det till en hel bana. Våd kändes sååå fin! :love:
Tjejen jag hoppade med ville hoppa lite högre så jag började skritta av Våd. Men så tänkte jag, va fan nu kör vi.
Så jag hoppade hennes bana oxå, visste inte hur högt det var och valde att inte fråga.
Nu var Våd lite matt, men han tog sig igenom banan utan problem. När jag hoppat klart kollade jag höjderna, som visade sig ligga på mellan 70-80 cm:nailbiting:
Jag som har haft som totalmål att hoppa bana på 70 och enstaka hinder på 80 :p vad gör jag nu lixom?
Nu kan vi visserligen göra snyggare runda så det finns ju en del att träna på. Men trodde inte jag skulle nå mitt mål redan nu. Tänk att jag för 6 månader sen fick ont i magen av enstaka hinder på 30 cm och nu hoppar jag glatt en bana på 70 :D
Ikväll är jag mycket stolt och tänker ta med den här känslan till lördagens p&j ;)

Väntar in filmer från ikväll, kommer ut här när jag laddat upp dom :up:

Hejja er! :)
 
Det såg verkligen mjukt och trevligt ut, @fritz_92 Wow!

Vilken utveckling, @KrullTroll! Fantastiskt!

Red ett av våra numera sedvanliga halvtimmespass på banan I går kväll. Hästen kändes fin och arbetsglad som vanligt. Övergångar halt-trav kändes bra. Fortsatte sidvärtsarbetet som är relativt nyintroducerat med skänkelvikning från kvartslinjen ut till spåret i skritt och trav. Det börjar kännas som hon svarar riktigt bra nu. Det är ju svårare i skritt, men det är ack så viktigt att befästa det där först, anser jag. Jag tror att en vinner i kvalitet i längden då.

Jag är ju sned och skruvad och viker mig i högersidan. På förra träningen bytte vi angreppsmodell från att tänka "flytta stoppningen åt höger" till att vrida bröstkorgen till vänster. Och se på sjutton vad det gav resultat! Det betyder alltså att jag annars rider i konstant högersväng med allt vad det innebär :meh:... När jag fick till det där bitvis igår försvann omedelbart hästens problem med dåligt stöd på yttertygel i vänster varv och svårigheter med ställning/böjning i samma varv (starka sidan, ni vet). Tänk vad de får stå ut med hästarna; vi ska rida igenom dem när det till 99, 9 % är vi själva som behöver korrigeras :arghh:...

Min förra häst blev ju en helt annan när jag började rida för den här tränaren. Plötsligt kunde hon sluta skälla på människan där uppe som gav dubbla budskap hela tiden och vi kunde börja jobba mot samma mål...

Jag är ju fortfarande inget annat än en glad amatör och en normahygglig hobbyryttare men jag har liiite mindre dåligt samvete gentemot den här hästen än mot de tidigare gällande vad hon får stå ut med i ryttarväg...

Galoppen gick inte lika bra igår. Det blev lite springit och spänt. Men efter galoppen gick hon kalas i traven, så då fick det vara. Vi får galoppera mer nästa pass istället. Då ska jag vara noga med övergångarna och med att själv galoppera varje galoppsprång...

Gällande klippning; Min donna verkar vara av den sorten där klippning är överflödig. Jag filtklippte på hösten när hon var tre mest för att se om det gick (hon viftade inte ens på ett öra) och tänkte att det hinner växa ut tills det blir kallt... eeeh. Det växte inte ut på hela vintern:banghead:. Så jag kommer inte klippa. Får se hur det blir om något år när det är tänkt att hon ska gå mer i ridhus, men troligtvis klarar hon sig bra ändå. Hon svettas knappt något alls (hon går ju visseligen inte så hårt men hon verkar inte vara den svettiga typen).

Tidigare hästar har jag galoppklippt/spårklippt/filtklippt efter behov eftersom jag mestadels ridit utomhus. Jaktklippte något år när hästen stod i storstall och gick lite mer i ridhus.
 
Idag hade jag en tokig häst kan jag meddela... Hon stod och studsade på stallgången och blåste upp sig, något exalterad när sadel kommer fram :D Tog helt enkelt det säkra för det osäkra och longerade först, tur var väl det med tanke på hur hon for runt på linan... Hon har en snygg passage iaf ;)
Fick till ett toppenpass idag igen(!), sitter bara och flinar när hon är sådär härlig :heart Lika stöd i båda tyglarna, bakbenen driver in i handen och mjuk insida. Helt galet vad mycket det gör när jag rider ordentligt och inte slår knut på allt hela tiden. Då gör det till och med att göra övergångar i hyffsat bibehållen form. Nu ska piloten bara lära sig rida vänster galopp också :p:banghead:
 
Jag börjar bli riktigt avis på er alla som rider på, tränar och tävlar och har mjuka och framåt hästar.
Jag saknar det lite granna måste jag erkänna och längtar tills jag och Miraz kommer dit igen, vi hann knappt påbörja allvaret innan allt skit med hålväggar dök upp.

Men hur som helst, idag var jag ut med henne på en liten tur själv och vi kom av gården UTAN problem och jag glömde dessutom ridspö som jag alltid haft med mig sen hon började testa i somras (om ni minns).
Men det behövdes inte alls idag, hon var så otroligt pigg och framåt, skritten är en helt annan än för ett tag sedan, mycket mer driv och kraft i och traven som vi tog idag, jävlar vad hon kunde öka på :p

Blev en kort tur med lite trav, inget krävande från henne heller men hon känns fin så nu kör vi på och ser hur det går helt enkelt.

Imorgon flyttar vi in i stallet, wiiie =D Har redan idag burit in lite saker i sadelkammaren för att paxa en plats *host*.. Men imorgon skall dom flyttas till sin hage vilket ev A gör redan imorgon bitti/förmiddag var dock ej säkert, A är den andra tjejen från lösdriften som skall in i stallet och vi kommer dela hage i och med att våra är vana med varandra sen lösdriften.

Jag ska ta mig en ridtur igen tänkte jag, är sjukt sugen på att rida ett pass på banan men det vågar jag inte riktigt även om det är en vecka sedan hon blev "frisk" från skadan.
Så vi får nog busa lite i skogen imorgon igen, men hon skulle behöva springa av sig lite tror jag, jisses vilket energi, superkul tycker jag så länge den hålls där :p

Hon fick något busryck idag men inget farligt, tur nog. Hade nog satt mig på backen då i och med att jag red barbacka igen :p
 
Rapport från p&j och en smärre bildbomb igen ;)

Startade två klasser, 50 och 60 cm.
Han kändes fin på framridningen som hölls utomhus i gruspadock. En stor del av bortre kortsidan bestod av en stor vattenpöl, så passade på att använda mig av den för lite miljöträning. Red igenom vattnet i alla gångarter, Våd ville först helst stanna och plaska (klassens clown om ni minns från vår terrängträning tidigare ;)) men jag "tvingade" fram honom och sen kunde jag utan bekymmer rida igenom vattnet. Känns bra då man kanske stöter på en tävlingsbana med vatten framöver :)

Inne på banan kändes han oxå fin, brydde sig inte om publikläktaren ett stora reklamskyltar. Tyckte jag fick ett fint flyt i 50, hade honom med och han landade i rätt galopp nästan varje gång. 5an var ett smalhinder och det har vi aldrig hoppat förr så där fick vi ett stopp och sen kravlade han sig över men fick med bommen. Sista hindret slarvrev han. Men jag var otroligt nöjd med känslan jag hade i ridningen.

En start emellan var det inna jag skulle in och hoppa 60, så skrittade bara runt utanför. Sen smet jag in medan de höjde och passade på att låta honom kika på smalhindret. Sen satte vi fart, fick inte alls samma flyt, Våd kändes av och på, landade i fel galopp och även korsgalopp flera gånger. Men vi kom över smalhindret och även alla de andra utan fel ;) Han e för jäkla bussig, även om vi kommer fel så hoppar han ändå och räddar mig. Älskade häst!!!
Så en rosett fick vi med oss hem :D

12241566_10153355152908789_2099963388833137316_n.jpg

12239987_10153355152723789_8072162691169281352_n.jpg

12208855_10153355149183789_7719259403606540555_n.jpg

12239658_10153355145333789_7228214616914463460_n.jpg

12239560_10153355151408789_5865700763444104848_n.jpg
12243098_10153355151373789_6405979196685524891_n.jpg

12250025_10153355151393789_8861035851902976729_n.jpg

12239652_10153355150283789_7121743703832720531_n.jpg

12239634_10153355150273789_2834401509992423719_n.jpg

Det går undan i svängarna ;)

12250033_10153355150358789_3901974203428318235_n.jpg

12227691_10153355149698789_4995821366485763690_n.jpg

12241733_10153355146158789_5955468195258592164_n.jpg

12249648_10153355151573789_3848428570183237022_n.jpg
 
Jag är inte så superaktiv här i tråden längre, men nu har jag läst ikapp. Superkul att det går så bra för alla, trots höstmörkret. :D

Det går bra med Hugo också. Hans ryttare red i Torsdags för första gången efter hennes semester. Hon både skrittade och travade frivilligt i båda varven (han har ju en tendens att sticka iväg själv, men den här gången svarade han på henne). Hennes betyg var att han är mycket lättare än hennes jämnåriga att rida in, eller ens rida nu. Så jag tar det som en bra komplimang :laugh:

Hugo fick även prova bett. Det var hemskt, hälsar han. Det ramlade ju inte ur hur mycket han än fipplade med tungan. ;) (spottade till och med ut godisarna jag matade han med)

Sen angående det där med klippning. Troligtvis skulle Hugo behöva klippa sin päls om man ska tänka "inte svettas vid aktivering", men jag tror jag prioriterar "inte frysa dagligen". Han fryser så fort han får något täcke som är tunnare än 100-150g. :( Och så svettas han vid motionering... Typ som för någon vecka sedan när han tyckte allt var superkul och busade runt på ridbanan (se bild). Det var inte poppis att duscha sen. :angel:

11209562_10204821063869641_6374692994865981848_n_zps9d9lgmpm.jpg


Och den här bilden tyckte jag visade bra vad Hugo tyckte om bettet (fick låna ett tredelat bett i 10,5 av hon som rider han nu eftersom hon är den enda i stallet som har haft en häst med så liten mun);
12239718_10204821063189624_1620498014602122907_n_zps7mvdlig8.jpg

Fast det var okej efter en stund. ;)
12241419_10204821063549633_2615552756946606809_n_zpsvm1ipzhj.jpg


Och så en sista bild när han ser allmänt söt ut när han kommer i hagen. Manen åt alla håll. :love: (han var naken för att torka upp svetten en stund)
12190091_10204755060819606_2490963985532305258_n_zpsrvti0tgy.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 561
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 817
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp