10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi överlevde lektionen! :D (Och galopp i skogen utan bus ;))
Helt fantastisk tränare måste jag säga, precis min stil på ridning. Fokus på takt och rytm, att hon skulle vänta hos mig och inte dra iväg osv. Allt skulle vara lugnt och harmoniskt hela tiden och om det krånglade så var det bara en lugn övergång till skritt och börja om. När pålle inte ville galoppera i vänster varvet (svaga bakbenet) utan slog om hela tiden så skippade vi den. Det kommer med tiden, tyckte herr tränare, bara onödigt att bråka med henne. Styrka kan man bygga på andra sätt.
Är så nöjd med min lilla häst :heart Jag kan till och med säga att jag är nöjd med min egen prestation, något som inte händer allt för ofta :p
Nu ska vi träna vidare på övergångar, takt och rytm. Längtar redan till nästa gång :bump:
 
Men fy @Molin ska det aldrig sluta med skador! :mad:

Vi har också överlevt vår lektion :) Vi har tillochmed gjort lite framsteg sen sist (1.5v) trots att Kaprifols motion har hamnat lite i andra hand efter stallbygget, har inte ridit på banan en enda gång sen sist utan bara ridit ut, promenerat och longerat :P
Men som sagt, det gick jättebra! Hon bär sig riktigt trevligt nu i traven, och galoppen blir bättre och bättre. Idag kunde vi galoppera i lugn, bärig galopp på 20m-volt och trava tjusigt på 10m-volt. :) Jag måste försöka få med mig sambon att fota i helgen, jag behöver nya bilder!
img_6907.jpg

Nu kan hästarna komma in sin nya ligghall också, även om det är mycket som är provisoriskt ett tag till! :)
 
Tack alla, det värmer.

Ja jag tycker det borde vända snart för oss, nu har iof Miraz varit den som haft minst skador. Alltså sparkskador, hon har fått någon touch men mest bitmärken.
Men denna gången fick dom till det bra, rakt över utsidan på skenbenet, ett hål/jack där det ser ut och ha börja läka om man kan säga så redan. Inget öppet iaf vad jag kan se, men samtidigt så vågar man inte direkt tvätta "hårt" där för och se utan jag har gnuggat och gjort rent och tagit bort det blod som runnit från första gången, efter har det inte blivit något mer rinnande blod därför tror jag inte såret är öppet längre, men jag gör rent varje dag iaf. Man vet aldrig!

Igår var hon mer halt än i onsdags, mer svullen och mer varm.

Idag var hon mindre halt, mer jämntjock i hela benet och ännu mer varm.
Hon fick sig en omgång i duschen för och försöka svalka benet vilket gick ganska bra. Det kändes svalt sen när hon käkade sin mat.

Får se hur hon ser ut imorgon. Tycker så synd om henne.
Försökte nå veterinären med i hopp om något råd men dom säger väl antagligen det jag redan gör :p Brukar oftast vara så.. Haha

Bara hålla tummarna att det går ner fort, det som jag varit mest rädd för är om skenbenet/sidan fått sig en smäll men då borde hon väl visa lite mer och sen även feber?
Hältan var iaf bättre idag, inget och hurra för ännu kanske men det kändes bättre och se henne komma emot mig med mindre hälta!

Japp, ni hörde rätt.. Hon går kvar i lösdriften... :/
 
Vad kul att det går bra för alla er andra, så himla kul och höra om er.

Jag har glömt och skriva detta med vilan. För våran del så har vi vila hela tiden i stort sätt så jag vet inte hur jag gör med den faktiskt.
Har vid kallaste tiden på året (när det varit det) dragit ner rejält på aktivering dels för att det iaf inte går och rida när det är tok på kallt för både häst och ryttare men sen också för att det varit en bra tid, mörkt och tråkigt :p

Vi får se hur vi gör.. Känner bara att jag vill komma igång nu, inte komma igång hyfsat och sen vila igen pga skador..
 
Låter som en bra tränare, @Louice! Kul!

Tråkigt, @Molin. Vilken otur du har. Hoppas att hon blir bra fort.

Förstår ditt tänk med inspänningsryglar, @Aionee. Jag använder i regel bara vanliga inspänningsryglar under inridningen, för att hästen ska vänja sig vid bettet och inramningen så att säga. Om hästen i ett senare skede behöver hjälp att visa vägen framåt neråt använder jag en chambon. Den verkar ju bara när hästen höjer huvudet och ger eftergift när hästen sänker huvudet. Litet tips bara. Men det är ju bra att han tänker rätt och söker stöd med inspänningsryglar, så inget fel med det, förstås.

Jag har ridit idag efter en dryg vecka när jag bara gjort det mest nödvändiga. Jag har varit/är låg emotionellt och energinivån är inte på topp.:( Extremt trött är jag. Nu har jag fått härligt bukepepp i en annan tråd och fått lite mer sömn de senaste nätterna så nu går det uppåt igen. Jag vet också med mig att jag slarvat med kosten den senaste tiden, jag har skyllt på amning och sömnbrist och att jag minsann behöver godis mm... Jag vet ju sedan tidigare att jag är väldigt känslig för socker och att spiralen går neråt när jag slarvar med kost och sömn (ja, sömnen blir ju tillräckligt störd ändå eftersom jag ammar). Nåväl, nu har jag belagt mig själv med strikta kostrestriktioner och magnesiumtillskottet ska inhandlas! Hej och hå!

Åter till dagen;
Red ut en timme. Började i ösregn, som övergick i duggregn och sedan tittade solen fram. Härligt! Jag rider ju vilket väder det än är om planen är att rida. Annars skulle jag inte få ihop många ridpass alls... Hästen var på tårna förstås, efter spontanvilan, men hon blir aldrig läskig trots spänning. Bara glad och lite sprättig. Skrittade mest samt tog klätterbacken ett par vändor. Travade några varv i åkerkanten. Hon är så rolig att rida när hon är lite taggad. Hon tar i så dant då. Jobbade med att hon skulle ta hjälp för sidvärts utan att tagga till och gå ur form och det gjorde hon så småningom. Några steg skänlelvikning i både i skritt och trav fick vi till utan att det blev spänt.
Avslutade med några varv canter i lättsits på ridbanan. Det var lite för stor halkrisk ute för galopp med yster pålla.

En glad överaskning fick jag när jag kom ner på banan; stallhållaren har köpt in nytt hindermaterial. :bump:Tidigare har vi hållt till godo med några ruttna bommar och några däck. Men vi frågade lite försiktigt för ett tag sedan och då bad hen oss att lämna in ett förslag på material. Så jag skrev ner en lapp med beställningsnummer och allt och nu har hen köpt exakt det jag föreslagit. Sex hinderstöd och sex bommar (plastöverdragna träbommar).
Jättefint! Och det räcker väl för det lilla vi hoppar och för det banan medger att bygga för den delen. Hann städa/röja i mina stalllådor också för bebban tog flaska med utpumpad mjölk för andra gången (fick gulligt mms på flaskmatande far och snuttande dotter:love:). När jag kom hem var de på barnvagnspromenad så jag kunde pusta lite (och skriva i tråden:angel:). Skönt nu när det går att vara borta lite längre stunder. Även om jag njutit av symbiostillståndet den första tiden med nyfödingen också.

Och en bra sak till; Jag har hittat fin havrehalm. Så den här vintern slipper jag oroa mig för den lättfödde hästens mage:banana:.
 
Men fy @Molin ska det aldrig sluta med skador! :mad:

Vi har också överlevt vår lektion :) Vi har tillochmed gjort lite framsteg sen sist (1.5v) trots att Kaprifols motion har hamnat lite i andra hand efter stallbygget, har inte ridit på banan en enda gång sen sist utan bara ridit ut, promenerat och longerat :P
Men som sagt, det gick jättebra! Hon bär sig riktigt trevligt nu i traven, och galoppen blir bättre och bättre. Idag kunde vi galoppera i lugn, bärig galopp på 20m-volt och trava tjusigt på 10m-volt. :) Jag måste försöka få med mig sambon att fota i helgen, jag behöver nya bilder!
img_6907.jpg

Nu kan hästarna komma in sin nya ligghall också, även om det är mycket som är provisoriskt ett tag till! :)
Så fint det blir!
 
Åh idag blev jag lite glad när jag fixa med benet på tösen, svullnaden har gått ner lite, inte enormt men så pass så jag faktiskt kände skillnad och såg. Sedan kom jag nu åt kotan nertill där man brukar kolla puls vilket man inte gjorde igår lr i förrgår.

Idag syntes knappt någon hälta, såg mer stel ut bara. Så det är superskönt även värmen var mindre =D
Regnet kanske hjälpte en del, hur som helst super glad att det går åt rätt håll.

Såret hade runnit lite dock, men det verkar bara vara blod så det verkar vara rent vilket är skönt!
Annars lär man ju få ur var osv, usch!
 
Åh idag blev jag lite glad när jag fixa med benet på tösen, svullnaden har gått ner lite, inte enormt men så pass så jag faktiskt kände skillnad och såg. Sedan kom jag nu åt kotan nertill där man brukar kolla puls vilket man inte gjorde igår lr i förrgår.

Idag syntes knappt någon hälta, såg mer stel ut bara. Så det är superskönt även värmen var mindre =D
Regnet kanske hjälpte en del, hur som helst super glad att det går åt rätt håll.

Såret hade runnit lite dock, men det verkar bara vara blod så det verkar vara rent vilket är skönt!
Annars lär man ju få ur var osv, usch!
Å, vad skönt att läsa. Ja, sårvätska kommer ju att rinna ut och är inget att oroa sig för om det inte är var, precis som du skrev.

Glömde det där med vintervila eller inte;
Min häst har ju haft en låååång sommarvila och går inte särskilt hårt. Jag kommer fortsätta rida/tömköra ett par-tre pass per vecka under vintern när underlaget tillåter. Är det för hårt får det bli skrittjobb och är det för halt så får det vara. Jag kommer inte att åka iväg och träna eller så. Det får vänta till i vår.
 
Idag har vi skuttat lite hinder igen! Ställde upp två små skutt på diagonalerna och provade att byta galopp över hindren för första gången, det gick som en dans åt ena hållet, lite svårare åt andra hållet. Roligt var det också =)
img_8831.jpg

img_8929.jpg

img_8947.jpg

img_8920.jpg

Blir så grymt sugen på att hoppa mer så fort jag har gjort det, men det är ju lite klurigt nu när det är så mörkt på dagarna. Sugen på Pay&jump är jag också! :)
 
Vad fin hon är @Lovise :d. Och så roligt att skutta. Förstår att det ger mersmak.

Jag kom nyss hem från stallet. Sent pass blev det... Fast jag har varit där tre gånger idag.

Först Promenerade jag dit och tillbaka i solen med två av barnen mitt på dagen. Sedan ringde stallkompisen vid 19-tiden när vi var på väg hem efter ett av barnens träning och ville ha hjälp med sårbedömning, så då åkte jag ut med bilen full av barn och la om ett sår på kotan på hennes häst. Den får lätt lymfangit varför även småsår tas på allvar. Det såg inte djupt ut, men det var så pass litet att jag inte kom åt med koksaltsprutan och kunde kolla så det inte var ett sticksår. Vi håller tummarna. Ägaren åker ut och tempar och kollar till i morgon bitti.

Hem och bada och lägga barn lite senare än tänkt. Och så vaknade bebban och tyckte det var dags att äta precis när jag skulle till att åka, så jag kom inte iväg förrän kl. 22.

Jag kunde inte låta bli de nya bommarna så blev några varv över bommar på åttvolt. Tur att det är bra belysning på banan:grin:.
Min häst är ju ett rekorderligt fruntimmer och tyckte det var liiite märkligt första varvet över travbomserien (så färglagda bommar har hon aldrig sett förut:D), men sen hade hon funderat färdigt och knatade över som hon aldrig gjort annat. Blev några skutt i cavalettihöjd också. Lajbans sa hästen.
 
Skönt att höra att det går åt rätt håll @Molin!

Härligt att ni andra är igång med bommar och hoppning :) Duktiga! :)

Vi har nu klarat av första dagarna av promenader och gått ca 40- 45 minuter om dagen för hand. Sedan i mitten av förra veckan har jag börjat longera/ tömköra och Malte ser himla fin ut, jag har mest longerat på stooor volt och längst fyrkanten inspänd med lös gummisnodd mellan fram benen. Han går fint avslappnad i den låga formen som är rekomenderat fär hans rygg. Vi skrittar även över kavaletti varje dag samt varvar med promenader i skogen där han får lyfta sina fötter ordentligt :)

Nästa vecka får jag testa att rida lite lätt några minuter och se hur de känns!

Bjuder på en bild på charmtrollet :P

wpid-screenshot_2015-11-08-10-29-05.png


Annars kämpar vi precis som @Lovise med stallrenovering och om mindre än två veckor gjuter vi golvet och då är vi ett stort steg närmare inflytt även om det är en del kvar fortfarande så klart :) I helgen körde vi in 5 ton grus som utjämnig av de ojämna gamla betonggolvet inför gjutningen :)

wpid-20151108_115151.jpg
 
:rofl:
Skönt att höra att det går åt rätt håll @Molin!

Härligt att ni andra är igång med bommar och hoppning :) Duktiga! :)

Vi har nu klarat av första dagarna av promenader och gått ca 40- 45 minuter om dagen för hand. Sedan i mitten av förra veckan har jag börjat longera/ tömköra och Malte ser himla fin ut, jag har mest longerat på stooor volt och längst fyrkanten inspänd med lös gummisnodd mellan fram benen. Han går fint avslappnad i den låga formen som är rekomenderat fär hans rygg. Vi skrittar även över kavaletti varje dag samt varvar med promenader i skogen där han får lyfta sina fötter ordentligt :)

Nästa vecka får jag testa att rida lite lätt några minuter och se hur de känns!

Bjuder på en bild på charmtrollet :P

wpid-screenshot_2015-11-08-10-29-05.png


Annars kämpar vi precis som @Lovise med stallrenovering och om mindre än två veckor gjuter vi golvet och då är vi ett stort steg närmare inflytt även om det är en del kvar fortfarande så klart :) I helgen körde vi in 5 ton grus som utjämnig av de ojämna gamla betonggolvet inför gjutningen :)

wpid-20151108_115151.jpg
Vilken helskön kille:rofl:!
Det ser ut som om det kommer att bli jättefint i stallet. Snygg detalj med klockan.
 
Så roligt med bommar och hinder för flera här. :) Vi har haft lite hinder paus sen tävlingen, men på torsdag ska de bli hoppträning igen.
Vi har hyrt Equi-Band i två veckor som vi lämnade tillbaka idag. Så har jobbat mycket med styrkan i överlinjen. Jag tycker det är svårt att se skillnad när jag ser honom varje dag, men hon som hyr ut märkte stor skillnad både på hur han ser ut och när hon jobbade med honom. Jag tycker han vilar mer på stegen och reser upp framdelen lite mer än innan. Framförallt klarar han hålla rätt "hållning" längre tid än tidigare. Jag tog kort på honom för två veckor sedan men hann inte ta idag så ska göra de imorgon och jämföra.
 
Kul att läsa om träningar och framsteg. Hoppas alla skadade fortsätter läka och håller sig hela och friska :heart

Jag har varit i Norge hela helgen, en mycket efterlängtad minisemester. Bonusdottern jobbar på ett lyxhotell där så i helgen nyttjade jag och hennes pappa det till max ;) Spa, champagne, goda middagar, utflykt på fjället och hotellfrukost...kan inte bli mycket bättre. Enda nackdelen är att jag inte fått rida ;)
Men har haft hjälp av en tjej i stallet så Våd har iaf fått röra på sig ordentligt :)
Idag var jag helt slut efter 9 timmar i bilen hem igår så idag pussa jag lite på honom bara. Men imorn blir det ridning igen :D
Funderar på en p&j i helgen och nästa helg har vi en avslutande p&r. Det är de sista tillfällena innan året e slut så hade varit kul att vara med även om de ligger tätt. :)
 
Härligt med framsteg och bra träningar för så många nu!

Jag och Empa var och tävlade i helgen. Och om man säger så här, det är ju tur att hästen inte vet vad hon missar i ryttarväg.
Stackars Empa fick stå ut med tyvärr ganska usel ridning från min del. Jag såg inte ett avstånd tror jag. Och senaste hoppträningen som gick så fantastiskt bra där varenda linje satt.
Men men, i 100cm tog väl Empa i princip över "matte, detta fixar jag". Så jag försökte mest bara sitta still och inte vara i vägen. Felfri runda där Empa var den riktiga stjärnan.

I 110 så hade jag mycket bättre känsla på framridningen. Sen gick det bara utför, så jag valde helt enkelt att utgå. Såg inte ett avstånd och det blev bara fel hela tiden. Så tyckte inte jag hade rätt att utnyttja Empas extremt härliga instälning och vilja att ta sig över vart enda hinder. Så klapp på halsen och så gick vi ut i stället. Inte rätt av mig att sätta så många dåliga språng i kroppen på henne.

Nu laddar jag om för söndag då det blir årets sista tävling. Ska försöka åka till en ridbana i veckan och skutta lite små hinder, bara för att hitta känslan igen. Sen blir det träning hela vintern för nu ska jag banne mig bli bra på detta!

A56EF90A-118B-4515-9070-CAEA45C6AA27_zpscopbnz6w.jpg


Sen har Empa haft annan ryttare på ryggen för första gången. Nervös matte när bästa kompisen fick sitta upp. Men Empa skötte sig som alltid med guldstjärna i kanten. "Lättriden" var utlåtandet. Så jag har la lyckats ganska bra än så länge i alla fall, Empa är ju den första hästen som jag ridit in och utbildat helt själv =)
 
Sen har Empa haft annan ryttare på ryggen för första gången. Nervös matte när bästa kompisen fick sitta upp. Men Empa skötte sig som alltid med guldstjärna i kanten. "Lättriden" var utlåtandet. Så jag har la lyckats ganska bra än så länge i alla fall, Empa är ju den första hästen som jag ridit in och utbildat helt själv =)

Åh sånt är sååå skönt att höra!! :love:
Min tränare hoppade upp efter senaste träningen. Red bara några varv och frågade sen om hans inridningen, hur mycket hjälp jag haft. "Ingen" pep jag fram varpå hon berömde mig för mitt fina jobb. Hon tyckte han var väldigt känslig och välriden.
Jag tror jag växte en dm :D

Grattis till bussig häst som tar hand om piloten när hon inte är riktigt på topp ;)
En bra pilot som tänker på hästens bästa iaf och avbröt :up:
Och nya friska tag nu så avslutar ni på topp!
 
@Catrool
Vad skönt och höra att ni är igång och att det går framåt. Kul att få börja sitta upp lite igen.

Stallet ser ut att bli riktigt fint, måste hålla med om att klockan var riktigt fin detalj där =D

Kl.

Miraz mår bra och idag har jag faktiskt provat skritta en liten tur i mörkret.
Blev en barbackatur och provade nya sidepullet samt min nya pannlampa som jag aldrig hann prova förra året.

Vi fick även sällskap vilket kändes trevligt!

För övrigt så var hon riktigt framåt idag, denna skritt som hon visade idag var evigheter sen hon visade. Jösses så hon trampade på och höll takten med storhästen, så himla kul =D

Hon taggade till som tusan mot slutet också så hon verkar då varit nöjd att få komma ut igen även om det bara var en kortis.

Igår tog vi bara en liten promenad.
Känns skönt att skadan är över, eller hon har ju såret fortfarande. I förrgår hade det bildats varficka som jag fick lov och tömma, inte alls kul. Hon hade så ont så hon stod och skaka med hela benet :( Men efter det så var all svullnad borta dagen efter vilket kändes bra.
Hon har varit ohalt i 4 dagar så därför provade jag och skritta idag, gick som sagt galant så nu kör vi på lite försiktigt igen så får vi se hur det går.

I helgen flyttar vi in i stallet, söndag var det sagt från början men går lät det som att det ev kan bli redan fredag lr lördag då dom som ska flytta ev flyttar redan på fredagen.

Vi får se =D
Längtar som tusan, lösdriften är så lerig nu så det är inte alls kul och även utanför där vi binder upp dom är det lervälling, finns ingen torr fläck så det är inte alls trevligt där nu efter regnet.
 
Varning för bildbomb!!
Först lite bilder från Hubertusritten förra helgen.

12235075_10153349125488789_4627603487169147855_n.jpg

Jag till vänster innan vi ska ge oss in i skogen på svansjakt

11222509_10153349125843789_1495842280364049469_n.jpg

11204932_10153349126143789_6729954125336544810_n.jpg

12234926_10153349126123789_4467896393456398634_n.jpg

Man kan nästan se hur glad jag e ;)

12239535_10153349126508789_5260034028815911622_n.jpg

Medan vi lunchade vid elden så fick även hästarna lite välförtjänt mat och vila i skogen runt oss :)
12241513_10153349128208789_4002863190865745585_n.jpg

Matchning är viktigt ;)

Sen lite bilder från idag :)
12227196_10153348477513789_1351950421417288589_n.jpg

Innan dagens pass. Försöker se snygga och proffsiga ut iaf ;)

12227230_10153348528353789_4677411380998438685_n.jpg

Efteråt var Våd lite trött (och kissnödig :o)

12208380_10153348528368789_3823034265734979623_n.jpg


12235122_10153348528393789_2963067691717010219_n.jpg

Morsan...sitt inte där och larva dig, kom nu...
 
Kul att ni gillar stallet! Jag älskar också klockan, den är eg. sjukt stor men på den stora väggen ser den plötsligt lite liten ut :P

Man kan inte tro att det såg ur såhär för några månader sedan:
(kortet är faktiskt taget från nästan samma plats, ena dörren luras lite för den är igensatt och flyttad på nya bilden)

wpid3017-wpid-dsc_1494.jpg


Fina bilder @KrullTroll älskar matchningen!!
@Molin läskigt med varficka! Tur det blev bättre efteråt iaf!

Hos oss fick hästarna flytta till sina vinterhagar i går kväll. Inte för att allt regn gjort hagarna superleriga för de har faktiskt klarat sig bra MEN Malte har börjat dra upp stängselstolp ur marken när han har tråkigt :banghead::banghead::banghead: Så nu går dem i sin nya preppade hage och där får de gå tills i vår! Skönt vi hann gräva ur och lägga duk + grus veckan innan :)

wpid-20151107_120737.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 840
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 880
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp