10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom bästa hovis :love:
Våd var rejält halt idag så jag var orolig för en blödning i sulan. Men han reagera inget när hovis klämde. Så på med skon och Våd var som ny :D
Tog ner honom till ridhuset för att se hur han rörde sig, och han pep hela vägen och krökte på nacken :rofl:
Väl inne pep han och det verkligen kröp i skinnet på honom, hade svårt att kontrollera sig innan jag knäppt loss honom. Sen for han iväg i en vild bockserie, jag är glad att aldrig gjort en sån när jag sitter på :o:crazy:
Han rörde sig lätt i alla gångarter och visade inget tecken på ömhet eller hälta. Är ju isgata så kunde inte testa på hårt underlag. Men han haltade inget när jag gick med honom. Känns mycket positivt. Så om han ser lika bra ut imorn ger vi oss ut på tur. Smhi säger 12 minus och strålande sol :love:
 
Red ut idag på en mycket laddad häst. På dryga timmens tur så pep han, kastade med nacken och tyckte han var sketsnygg, backat i 300 knyck över en "livsfarlig" pöl som blivit till is med snö på :banghead: gått omkull då han letade spöken i skogen och missade att lyfta på fötterna över rötter...
Det är spännande nästan jämt ;):p

Han visade iaf ingen ömhet eller hälta så nu är det bara att rida igång :banana:
 
Verkar som även du har en häst med lite krut i kroppen @KrullTroll :p

Jag red igår tillsammans med en annan, blev ingen vidare lång tur och det blev heller inget mer än skritt men hon var nöjd och lugn för det. Skönt nog!
Efter longeringen dagen innan så var jag lite orolig för ev hoppetossa när jag red men absolut ingenting sånt.

Idag fick hon vila då jag höll på och frysa ihjäl i morse, -17 hade vi och det är långt över den gränsen som jag klarar av.

Nu åkte jag på morgonen imorgon igen då en annan fick förhinder och då visar dom givetvis -22, och jag som helst inte vill låta henne vila så mycket nu för då blir hon hoppig direkt.
Så får se hur det blir imorgon, men jag lär göra något med henne alltså, jag kommer dock frysa ihjäl :o

Hatar verkligen denna delen av vintern, måste det vara så kallt? :( Räcker det inte med typ -5
 
Ni håller igång här ser jag:)
Satt nyss och kollade på gamla filmer på Julle och inser hur mycket det faktiskt har hänt på det dryga året jag ägt honom, vilket är väldigt roligt att se:) Enda från provridningen där han gick konstant bakom hand och slingrade sig fram som en ål (och typ inte gick att få att galoppera), tills nu tid när han går stabilt i båda varven, fattar (rätt!) galopp ifrån skritt utan problem och extremt sällan hamnar bakom hand (däremot är leka giraff lite av en favorit när det krävs hemska jobbiga saker som till exempel att göra haltO_o:grin:).
Vi har hunnit med att vara med på klubbens löshoppning också vilket var väldigt roligt! Julle var som vanligt mest intresserad av att flörta med publiken och inte direkt intresserad av att hoppa dom där pyttehinderna vi ställde fram, så han löste det som han brukar när han tycker saker är under hans värdighet: Han hoppade rakt på oxern som bommarna for åt alla håll:meh: Så jag ber dom att höja hinderna och vips så kunde man både springa och hoppa ordentligt! Och det slutade med att han glatt skuttade över 125:love: Med kommentaren att han hoppar med fin energisparande teknik (han är inte en häst som överhoppar dig direkt, här hoppar vi inte mer än 1 cm över hinderna!). Och jag inser bara för var dag som går vilken underbar tur jag hade som hittade honom:banana:


Jag skulle klippa honom då hans päls växt ut igen och så dog maskinen halvvägs:p därav hans lite udda frisyr för tillfället
 
Uppdaterar lite och meddelar att vi lever :D
Hugo har,
- Fått en liten vila i ridningen över jul, tror sista passet var måndagen på julveckan
- Flyttat stall den 27nde
- Blivit mobbad och jagad av sina två hagkompisar konstant sen han kom :cry:
- Fått en medryttare! Ja, jag vet inte om jag sagt det men jag tycker inte det är superkul att rida och motivationen dör ganska direkt när jag vet att jag måste göra det 5 ggr i veckan... men tjejen är supertrevlig, kommer bra överens med Hugo och red han bra i Måndags. Hon kommer igen på Fredag och sen är det en tjej som ska provrida imorgon också. :)

Och sen kom det lägligt första snön på hela vintern (uhm, sa jag att snön verkade hoppa över Gävle i år?) men så kom den och jag hade inte haft en tanke på snösulor :banghead::banghead::banghead:
Hööks hade bara ett par polar pads kvar och får påfyllning imorgon... så han överlever med lite hemmafixande. :p

Idag fick han äntligen flytta bort från de hästar som behandlade han som en hackkyckling (en otroligt osäker "ledare" som hoppade på han i tid och otid och en jämnårig som började göra detsamma. Hugo vågade inte ens sparka tillbaka. Han är för snäll så han bara sprang och blev biten :down::(), och nu går han med en liten shettis :love: L som gick med Hugo förra året (vet inte om ni minns honom, ett varmblod som var Hugos bästis) fick flytta över till de andra två så Hugo kunde gå med lilla A.

Hon är alltid snäll eftersom hon är så liten och L bossade runt henne väldigt tydligt, så det kändes bättre att ha Hugo ihop med henne. Nu när hon går med Hugo så märkte hon att hon kunde schasa bort honom från maten om hon ville, bara hon backade och pep :rofl::rofl:
De kommer dock jättebra överens och ihopsläppet bestod bara av lite nosande. När Hugo först kom tillbaka till gården så blev han väldigt chockad över vad för liten sak A var, men det verkar ha gått över nu. A har slickat på hans mule och allt :love:

Bildbomb! :angel:
1916670_10205087862819448_7984627329410127858_n_zpsg9obpuw9.jpg

12507382_10205084445494017_3357751419861816022_n_zpsombnistw.jpg

12439204_10205084446014030_6357451379986403102_n_zpswubg4jca.jpg

1465247_10205084446294037_4948128924114996618_n_zpsmyoi0bvt.jpg


Och så fångade jag Hugos lite förvånade min när A pep åt honom :rofl:
946771_10205087862419438_5350800951333544041_n_zps1dcyumze.jpg
 
Tänk att de är 6 år nu. Satte igång datorn idag för första gången på flera månader så nu tänkte jag bildbomba med bilder från jag köpte honom och framåt.
Första 2 är från nån vecka efter jag köpt honom. Han är 1 år och 2 mån. aug. 2011
b177618.jpg

b177619.jpg

slutet av året 2011. ca. 1 år 6 mån
b177621.jpg

April 2012 1 år 10 mån. Tråkig sjukhage efter han skadade sig i hagen.
b177622.jpg

19 April 2012 läkt från skadan.
b177623.jpg

23 maj 2012. Trött snart 2-åring som lekt med bästisen hela morgonen. Farmor vaknade ofta vid 4 när de galopperade runt utanför sovrumsfönstret.
b177624.jpg


Några dagar efter flytten till nuvarande stallet. Jobbigt med nya kompisar och nytt ställe så viktigt att vila mkt även om han fyllt 2 år där.
b177625.jpg

4 juli 2012 efter en månad på nya stallet med massa gott gräs.
b177626.jpg


3 oktober 2012 lagt på sig lite efter sommaren. Nu börjar vi köra in honom.
b177627.jpg

28 oktober 2012 2 år 4 mån. Första gången med vagn bakom.
b177628.jpg


7 feb 2013 2 år 8 mån Lite svårare att hålla hullet under vintern. Åt mest hö av alla i stallet då också.
b177629.jpg


20 april 2013 2 år 10 mån Efter ett välbehövligt bad.
b177630.jpg


Andra gången jag sitter på honom. 23 april 2013. Red lite i 1 månad, styrning, skritt och trav på ridbanan och ute, sen vila hela sommaren.
b177631.jpg


6 juni 2013 sommarlov. Några dagar till och han är 3 år på riktigt.
b177632.jpg


18 dec 2013 exakt 3 och 1/2 år gammal.
b177634.jpg


Fortsättning följer.. :p
 
Nu har Kaprifol vilat en vecka, minst en vecka kvar! Hon verkar inte samla på sig alltför mycket energi faktiskt, men det kanske först märks när hon sätts igång igen:D.
Jag gillar att jag tajmat vilan med vinterns hittils kallaste dagar!
img_9737.jpg

Så här ser hon ut i dagsläget =)
 
Vi har tagit lite ofrivillig vintervila så här i kallare tider... Prinsessan är fortfarande inte hundra så det blir ett besök på kliniken om två veckor (första tiden dom hade hos "min" veterinär), hade jag fått välja skulle vi åkt typ förra veckan :D Förhoppningsvis är hon ohalt tills dess, då blir det bara en allmän vet-check med extra ultraljud av gamla skadan, och om hon fortfarande är halt så blir det en fullständig utredning (igen...) :mad:

Medans vi väntar på att dagarna ska gå så myser vi massa och går på lite promenader där underlaget tillåter, mest blank is överallt. Hon är ganska bussig att promenera med även om hon vilar (oftast iaf) så det gör väl inte allt för mycket. Vi busar i snön istället, det är kul grejer!:p
 
Jag är väldigt avis på er som kan låta era hästar få sin vintervila.

Nu har Miraz stått till och från hela hösten iof så hon har fått bra mycket med vila men hade ändå funderat på och ge henne någon vecka nu under januari/februari.
Men det kan jag inte, hade hon gått på lösdrift hade det inte varit några som helst problem för då sköter ingen annan henne än JAG samt att hon får röra sig/springa omkring och leka mer där.

Men nu är vi ett gäng som delar på in/utsläppen och eftersom hon varit hoppetossa ett x antal ggr så vill man inte riskera att det blir något värre vilket det garanterat skulle bli om jag lät henne vila en längre period, tyvärr.

Så vi rider på, skrittar många dagar i veckan också för att inte arbeta ihjäl henne och det verkar funka faktiskt. Hon håller sig lugn i ridningen nu, tacka gud för det!

Igår hade vi -17 och jag kunde verkligen inte göra någonting med fröken då så jag tog bara in och borstade av henne samt bytte ut brodd som behövdes bytas, hon hade lyckas tappa två också.

Idag var det såklart värre, -22 och inte alls kul.
Hon var dessutom lite pigg när jag tog ut idag, travade på lite bredvid liksom så jag kände direkt, nej hon får inte stå idag.

Men rida vägrar jag, så tog och longerade henne lite bara på banan, det gick hyfsat, var nog dock lite för hårt/knöligt för galoppen men fick igenom något varv i båda ändå och hon skötte sig riktigt bra idag.
Blev en protest i vänster galopp, där en liten stegring och byte av varv hände men jag bröt av och bytte tillbaka och hon gav mig några steg med rätt galopp och då avbröt jag.

Avslutade med lite lek, följa jon och stanna samt backa på kommando.
Hon kan när hon är med om vem som bestämmer ;)

Men hon är bra tuff nu och försöker stup i ett med att komma undan/bestämma över en :p Kan till och med se lite surig ut mot en hahaha :p

Ingen annan som märkt av trots/tester? Eller har era gjort sitt kanske? :p
 
Mamma och pappa kom förbi så nu kommer fortsättningen.

15 jan 2014 nakenfis i hagen
b177637.jpg


13 april 2014 Första p&j:en! massa jätteläskiga bommar på marken!
b177676.png


Om man kastar av matte så hon inte får rida på 3 månader, får man långt sommarlov iår igen med massa kompisar. ca juni 2014 4 år.
b177675.jpg


15 juli 2014 Avbröt sommarlovet med att gå till sjön och bada. Mamma hjälpte mig sedan att köra igång honom lite innan jag fick börja så jag kunde rida direkt på honom när jag fick i början av aug.
b177677.jpg


två bilder 19 aug. Nu är sommarlovet slut
b177678.jpg

b177679.jpg


Första gången på terrängbanan 22 aug. Longerlinehoppade honom mest.
b177680.png

Första uppsuttna terränghoppet 22 aug. Var sedan med på en nybörjarterrängträning 27 aug. där han verkligen skötte sig super. Lättare med större utrymmen när man är ung och vinglig.
b177681.png


7 sep 2014 andra p&j:en Nu var inte bommarna läskiga längre. Förutom de vita där han hoppade så konstigt att jag åkte av..
b177684.png


Mer miljöträning 28 oktober. 4 år och 4 mån
b177685.jpg


Strandritt och terrängträning i Falkenberg oktober 2014
b177686.jpg

b177687.jpg


21 feb 2015 60 cm
b177689.png


4 maj 2015 4 år 11 mån

b177688.jpg


Startfälttälvan maj 2015 60 cm
b177692.jpg

b177691.jpg

b177693.jpg


Terrängträningar under sommaren
b177694.jpg

b177695.jpg
b177696.jpg

Blev för många bilder så fortsättning följer igen..
 
Ridläger juli 2015! trodde vi var redo för första fälttävlan
b157933.jpg

b157930.jpg

b157928.jpg


men så.. skulle vila 3 veckor efter lägret kom in andra dagen med sår. Sjukhage istället för sommarbete..
b177697.jpg


Vi hann igång igen till sista fälttävlan för säsongen först p&c på terrängbanan 2 veckor innan. Sedan en p&j 80 o 90 cm veckan innan
b177701.png


Slutligen var vi redo för den stora utmaningen. 24 oktober 2015.
Dressyren var ju inge vidare men jag var så stolt över våran första H90! plats 49 av 57 :p
b177699.jpg

b177700.jpg


Efter den stora urladdningen lite lugnare några veckor och sen på med dressyrträning och hoppträningar.
b177711.jpg


Var på en p&r i november med helt okej resultat. Provade rida med hackamore efter förslag från Viktoria på hoppträningen. Red ut med de en gång och sedan hoppade vi med det, 90 och 100 på en julklappshoppning 20 dec. Första inne för vintern också. felfri i 100! :)
b177706.jpg

b177707.jpg


Avslutade året med första inomhusterrängträningen någonsin 30 dec. Typ tredje gången vi hoppar vattenmatta och här med europallar snett efter och granris på. Klart man måste hoppa jättestort och konstigt så jag inte alls hänger med!! :o
b177713.png


Nu sen nyår har han fått vila. Har jobbat massor och när de är så kallt så blir man inte sugen. Skall köpa 3-månaders ridhuskort när vi sätter igång igen. Vet inte riktigt när jag tänkt de än bara. Han kommer vara en kanon när jag väl rider så får se när de blir. :o
 
Jag är väldigt avis på er som kan låta era hästar få sin vintervila.
Men hon är bra tuff nu och försöker stup i ett med att komma undan/bestämma över en :p Kan till och med se lite surig ut mot en hahaha :p

Ingen annan som märkt av trots/tester? Eller har era gjort sitt kanske? :p

I ridningen märker jag att han tycker han skall bestämma hastigheten ibland. Snabbast möjliga alltid! ;)

I hanteringen har han alltid varit en av de snällaste i stallet. Hans hagkompis kunde bråka rätt mycket vid insläpp för ett tag sedan, trots sina 22 är. Då var det kedjegrimskaft och dressyrpisk som gällde. Man vill ju inte bli översprungen. Men hade man de så gick det bra. Kan ju vara värt att pröva för att få henne fatta vem som bestämmer hur man går in i stallet.
 
@fritz_92

Hon blir inte dum på det sättet och inte alls ohanterbar lr stark, hon slutar när man säger till henne lr ruskar lite i grimskaftet.

Det jag är rädd för är att hon ska bli värre om hon får sig en längre vila eftersom hon blev såhär pigg och dryg efter dom 2v hon fick vila då jag inte hann med och rida henne.

Nu när jag hållit henne igång har hon varit nöjd, men har ibland hoppat i luften vid intagen iaf, men ingen har hittills haft problem med henne, hon slutar som sagt. Hon är väldigt känslig för vanlig grimma osv så kedjegrimskaft tror jag inte vore det bästa på henne, tyvärr.

Räcker att man höjer handen upp i luften så flyger hon högt med huvudet i luften, som om hon tror man ska slå ihjäl henne :o Vet inte varför, hoppas ingen slår henne :o
 
@fritz_92 Vilken härlig tillbaka blick :) Har inget på Våd från tidigare än 3.5 då han kom till mig tyvärr.
@Molin Ja, Våd är en häst med energi och "busar" gärna till det med in-/utsläppsfolket när han stått en längre tid. Därför jag har jobbat honom en del från backen under hans vila, kroppen använder han bra i hagen med kompisarna.
@Aionee Skönt att flytten e gjord och sicken söt hagkompis han har fått :) Håller tummen för att du hittar en bra medryttare.
 
Här har det äntligen blivit vinter :love: snöat hela dagen och fortsätter.:banana:

Idag tog jag en tur ihop med en stallkamrat. En mycket ängslig stallkamrat, så blev en väl lugn och kort tur för min bomb till häst. Men turen funkade fint som uppvärmning, så gick in i ridhuset när vi kom tillbaka. Blev ett kort pass där jag mest stämde av lite saker i alla gångarter. Allt kändes bra, så gav mig där.
Han var förvånansvärt mjuk, väldigt allert och tom lite elektrisk. :)
Nu ser jag fram emot våren och året med alla planer :D
 
Läser och följer tråden i tysthet! :) Roligt att följa er alla. Tänk att unghästarna har blivit 6 år nu! :heart

Här har vi börjat komma igång efter skadan. Varit ute och galopperat tillsammans med stallkompisen, klättrat och påbörjat tömkörning för en duktig tränare.

Imorgon kommer en equiopat ut och ska massera och gå igenom honom, vilket känns bra efter skadan. Denar har breddat sig och jag har fått ta bort ullpadden under sadeln då han verkade lite irriterad när jag sadlade honom. Det enkla greppet gjorde underverk, inga fler sura miner :p

Vi kommer fortsätta tömkörningen varannan vecka, mycket övergångar, galopp och skritt över bommar. När jag åker till Irland i februari har jag också beställt 1 v tillridning av honom. Lyxigt att få hästen genomriden av en duktig ryttare på hemmaplan under tiden jag själv är och terränghoppar :)
 
Kl.

Här fortsätter det och går bra faktiskt! Känns så himla skönt att hon verkat ha "landat" igen, inga dumheter för sig iaf inte i ridningen och jag tror inte vid insläppet heller, har inte hört något iaf.

Senast jag longerade gick det kalasbra med, men det har jag för mig jag skrev så :p

För övrigt, snöat en hel del här hemma nu och mer blir det så äntligen kan vi rida på banan också, känns riktigt skönt!
Så snart blir nog och ta något skutt över något hinder igen, hoppas jag.

Red på banan i förrgår också, känns som en evighet sen sist faktiskt.
Blev lite barbacka så blev inte allt för länge eller så hårt pass för den delen.

Blev lite halter, volter, serpentiner och skänkelvikningar.
Skritt och travarbete.

Avslutade med lite AR arbete också.. Hon är bra duktig fröken tuff!

Idag blev det en ridtur ute, väldigt trevlig tycker jag.
Gjorde en liten extra fart i galoppen idag, vet inte hur man ska förklara men man kan liksom galoppera vanligt sen skjuter hon på framåt i ökad galopp för att sen sakta av igen. Hon gjorde ju så förra vintern med, vet ej om ni minns det.

Hon verkar få lite saker för sig vintertid, vette tusan vad hon tänker med :p

Annars gick turen riktigt bra!
 
Nu sätter vi igång igen. Han har i princip vilat sen 1 Jan. Den 2 var vi ute en lugn sväng i skogen men räknas inte. I lördags longerade jag honom i sommarhagen också. Han sprang av sig självt i 30 min. Såg bara till att byta varv ibland. Så 10 dagar vila och tänker ytterligare 10 dagar uteritter innan jag köper ridhuskortet och börjar hoppa igen. Så 3 veckor hoppfritt så lär jag ha en häst som hoppar allt han ser sen. :D gör han nu med iförsig :p var en liten liten bäck över vägen på turen idag. Den går inte gå över enligt honom..

7 feb tänker vi åka på årets första banhoppningsträning. Sen anmälde jag mig idag till våran första lokala hopptävling, den 5 mars. Anmälde till 80 o 90. Tror 100 klassen blir för sent. Skall jobba på eftermiddagen då :meh: Kan nog vara bra ändå att börja lägre än vi egentligen är. Antar de är lite annan atmosfär på en lokal tävling än vi är vana vid.
Sen får vi se hur våren blir. Jag börjar plugga nästa vecka och har 1.5 h pendelväg varje håll så kommer inte kunna vara med på Viktorias hoppträningar på onsdagar.. :down:

Årets mål är inte helt satta än men vill starta några H90, och tävla 110 i hoppning i stor sett. :nailbiting::D
Hoppas terrängsäsongen är igång såpass att vi kan åka till samma tävling som vi var på i höstas när de har den till våren. Det är nu man önskar man bodde i Skåne och kan hoppa terräng nästan hela året..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 353
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 730
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp