10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min tränare var förbi i stallet igår kväll. Inte för att hålla träningar utan bara kikade förbi. Men när hon ändå var där och jag skulle rida så kikade hon lite. Jag fick en riktigt trevlig känsla på Våd igår, försökte rida honom i en lägre form och hålla honom lugn och avslappnad. Lyckades riktigt bra. Vilan verkar ha gjort honlm gott :)
Tränaren gillade vad hon såg och var lika sugen som jag på att börja träningarna igen. Så nu ska vi lägga upp en plan :)
Jag tänkte börja kolla lite möjligheter till starter under våren för att ha lite milstolpar på vägen.

Tänk att han är 6 år nu min skrutt. :love:
 
Idag har jag äntligen ridit lite, otroligt kallt ute så det blev ingen lång stund och heller inget jobbigt arbete.

Har dessutom legat sjuk så fröken att stått i två dagar medan en annan fått tagit hand om stallsysslorna åt mig, men jag longerade henne lite löst igår för jag var inte pigg nog för och rida då tyvärr.

Idag tog jag mig upp i sadeln iaf och kunde rida runt på banan ett tag, blev det vanliga egentligen i träningsväg. Halter, volter, snett igenom och men gud, nu tappa jag orden vad irriterande :o Övergångar, just det! Haha

Vi körde mellan skritt och trav och trav till skritt och hon är riktigt duktig faktiskt. Visst har vi en bit kvar, vi ligger så sjukt långt efter er andra men det är kul att äntligen fått börja med lite saker och hon verkar inte tycka det är så dumt heller.

Hon lite mycket gas ibland så jag har faktiskt lite svårt och rida lätt på henne då, hon kan dra ihop hals/huvud lite väl mycket vilket gör hel hon så otroligt kort och i och med att jag är lång så hamnar jag då framåt lite i sitsen men vi jobbar båda på och slappna av och hitta rytmen, men som sagt svårt när hon blir lite åt tripphållet ibland :p

Imorgon lär jag rida ut i skogen för och se hur hon är då. Hon kändes nästan lite sådär lätt i kroppen idag så jag trodde faktiskt att det kanske skulle komma något skutt i luften men hon höll sig fint hela passet och mot slutet började hon även söka sig fint neråt för mig och stundvis gick hon i fin form.. Så himla kul och rida när det går bra framåt =D

Sen brukar ju folk ramla av från sina hästar men jag gjorde en lite annorlunda sak idag :p
Jag hoppade av henne efter avskrittningen och när jag landade så högg det till i ryggen så jag ramlade bakåt i snön, jag la omkull mig raklång i snön medan Miraz stod och kollade fundersamt på vad jag höll på mig..

Dom andra 3 tjejerna som red på banan undrade också vad jag höll på med, dom såg att jag hoppade av och sen låg jag ner i snön och skrattade och sa "ajjajj", hahaha

Jävla rygg, det högg till strax innan ridningen när jag mockade så det kändes som ryggskott men jag ville rida och sköt det åt sidan.. Tänkte inte så långt att man ska av hästen också, nåja. Det gick bra, jag har bara enormt ont, blir något bättre när man rör sig även om det gör ont då.
 
Här rullar det på. Tycker Våd känns bra efter vilan. Energin och orken är det då inga fel på :)
I onsdags red vi ett pass i ridhuset. Fokuserade mycket på serpentiner och volter i olika storlek. Hade en mycket mjuk höst på slutet som frustade nöjt.
Igår red jag ur med en kompis från grannstallet. Hennes kuse ska oxå sättas igång och hade massa energi. De var en bra kombination ;)
Från ingenstans så kom plötsligt Våd på att man kan bocka. Tur han gör de så mjukt så jag satt bara och skrattade, med risk för att han tog det som beröm :p
Han kändes iaf väldigt trevlig i båda sidor så alla volter och serpentiner gjorde nog gott.
Idag gick han ett lättare pass med sin medryttare. Så glad att jag hittat henne som han accepterar :)
Imorn ska vi ge oss ut på tur med rasföreningen med tillhörande grill över öppen eld. De ska köra släde, men min avart till nordis får hänga med riden ;)
 
Vad det lät mysigt med morgondagens tur, hoppas ni inte får den där iskalla temperaturen som det verkar kunna bli runt om i landet även imorgon men sen ska det tydligen vända och bli lite mildare igen, hoppas kan man iaf göra :)

Tack!
Ja det är iof helt sant, men nu känns det som att vi kan vara på G. Måste dock erkänna att jag saknar ridhus ibland.
Har dessutom inte lika mycket till sällskap ute i skogen längre och det har resulterat lite i att när vi väl fått det så har min donna varit lite på tårna vissa ggr. Men det släpper säkert, tror det var mest runt då vargarna sprang vid husknuten hos oss.

Nu är hon inte alls lika rädd ute, nu tycker hon bara snön på alla tallar/grannar osv är läskiga HAHA
Och tja, skoter är inte hennes favorit.. Men det går bra bara det helst är på avstånd och dom inte håller på med för mycket gas och rörelser. Kanske blir lite mer vana nu, dom verkar tydligen köra en del med sånt här i skogarna.

Kan säga att hon blev spook idag, men dock inte från skotern utan från bilvägen längre ner för "berget", där går det ganska tung trafik och i hög hastighet och det är flera ggr hon hoppat lite för den vägen trots avståndet. Och det antagligen för att hon fokuserade sig på skotern idag, så i det skuttet åt sidan hon gjorde då satt jag på sidan :p Men hittills har jag lyckats sitta kvar vid hennes snabba "hoppas åt sidan språng"..

Blivit en del sådana nu sen vargarna började springa runt oss, men nu verkar dom gått vidare för vi har inte sett av dem på ett tag och det märks även på Miraz för hon går fram överallt nu utan större problem. Bråkar dock fortfarande nere vid korsningen vid våran hage *grr*...

Imorgon ska E låna Miraz, hon har sin bror med sig så dom skulle ta sig en ridtur tillsammans i mörkret. Spännande säger jag. Lite nervös inför om hon kommer testa osv, nu är iof den hästen hennes bror skall rida en gammal herre som inte direkt är rädd för något så hoppas han tar täten eller något :p
 
Kaprifol har avslutat sin vila idag och jag inledde med att låta henne gå mellan draglinor och dra lite för första gången (vet inte alltid hur jag tänker :o:p)
Det gick jättebra! Inga reaktioner över huvud taget efter att ha gått runt med draglinor och mig släpandes på ett bildäck bakom henne så efter en stund fick hon dra själv :laugh:
img_9902.jpg

Vi hade lite störningsmoment (bland annat en människa i reflexväst på avstånd, HU!) men hon skötte sig hur bra som helst och drog så duktigt! Inga bekymmer när linorna kom mot henne eller när däcket släpade efter. Så nu är hon inkörd också :p Haha. Nej men kul att kunna variera träningen lite :)
 
@Molin Vi är alla efter mot vad man "ska" vara. Men vad är det som säger att de är bra för hästarna? Vi tar de efter våra egna och våra hästars förmåga och förutsättningar. Tror man får en hållbarare häst då, än att pressa in dem i en viss form.

Vi kom ut i skogen idag. Så härligt. Var osäker på om jag skulle våga rida honom idag (förutom en tur i måndags och longering i torsdags så har han vilat denna veckan, pga jobb) eller om vi skulle ta en sväng med vagnen och klättra lite och få bort överskottsernergin. Men så kom stallets ponnys medryttare och vet att hon vill gärna rida ut men får inte själv, så frågade henne om vi skulle ta en sväng.

Gick över förväntan. Vi tog en sväng i skogen med svår terräng så de fick tänka och inte kunde bösa på. Så när vi kom ut på galoppvägen så kunde vi faktiskt galoppera. :D Dock tyckte Talladin de gick för långsamt, så medan ponnyn med ryttare njöt av en snögalopp, fick jag balansera en häst som nästan exploderade men utan att visa det för henne. :p Hon var supernöjd efter och det var jag nöjd med. Också att Talladin faktiskt inte exploderade utan lyssnade. Blev en bock i andra galoppen men den var så liten så märktes knappt.
Vi hade lite problem med en livsfarlig sandhög med presenning både på bortvägen och hem också. Den har aldrig varit där innan. Han vände och skulle springa hem flera gånger innan vi kom fram och nosade.
Mycket djur hos oss nu. Såg en älg två gånger i måndags och idag antagligen en till. Var ben som rörde sig och för stora för rådjur. :) Talladin litar inte riktigt på mig nu med älgarna. Jag sa i måndags att den har sprungit långt bort efter den såg oss och att de inte var någon fara. Så tillslut vågade han gå igen, men bara 50 m längre bort springer den förbi igen åt andra hållet. :banghead: hur ska han kunna lite på mig efter det liksom..
Imorgon ska vi på clearround dressyr. Öva lite inför tävlingen. Jag är så kass på program så de är mitt stora problem. Och så är jag orolig på hur transporten skall komma tillbaka till carporten efter.. Isgata hela backen upp till oss. Slirade tom med bilen upp idag.. :nailbiting:
 
@Molin Vi är alla efter mot vad man "ska" vara. Men vad är det som säger att de är bra för hästarna? Vi tar de efter våra egna och våra hästars förmåga och förutsättningar. Tror man får en hållbarare häst då, än att pressa in dem i en viss form.

Vi kom ut i skogen idag. Så härligt. Var osäker på om jag skulle våga rida honom idag (förutom en tur i måndags och longering i torsdags så har han vilat denna veckan, pga jobb) eller om vi skulle ta en sväng med vagnen och klättra lite och få bort överskottsernergin. Men så kom stallets ponnys medryttare och vet att hon vill gärna rida ut men får inte själv, så frågade henne om vi skulle ta en sväng.

Gick över förväntan. Vi tog en sväng i skogen med svår terräng så de fick tänka och inte kunde bösa på. Så när vi kom ut på galoppvägen så kunde vi faktiskt galoppera. :D Dock tyckte Talladin de gick för långsamt, så medan ponnyn med ryttare njöt av en snögalopp, fick jag balansera en häst som nästan exploderade men utan att visa det för henne. :p Hon var supernöjd efter och det var jag nöjd med. Också att Talladin faktiskt inte exploderade utan lyssnade. Blev en bock i andra galoppen men den var så liten så märktes knappt.
Vi hade lite problem med en livsfarlig sandhög med presenning både på bortvägen och hem också. Den har aldrig varit där innan. Han vände och skulle springa hem flera gånger innan vi kom fram och nosade.
Mycket djur hos oss nu. Såg en älg två gånger i måndags och idag antagligen en till. Var ben som rörde sig och för stora för rådjur. :) Talladin litar inte riktigt på mig nu med älgarna. Jag sa i måndags att den har sprungit långt bort efter den såg oss och att de inte var någon fara. Så tillslut vågade han gå igen, men bara 50 m längre bort springer den förbi igen åt andra hållet. :banghead: hur ska han kunna lite på mig efter det liksom..
Imorgon ska vi på clearround dressyr. Öva lite inför tävlingen. Jag är så kass på program så de är mitt stora problem. Och så är jag orolig på hur transporten skall komma tillbaka till carporten efter.. Isgata hela backen upp till oss. Slirade tom med bilen upp idag.. :nailbiting:


Håller med dig, jag gillar att ta det sakta men säkert.
Men erkänner också att det känns som att vi ligger efter när man jämför med er i tråden.

Nu har en del här inne också haft en del skador precis som jag, eller om man kan kalla hålväggar för skada?
Hur som helst, man har inte kunnat göra något med dom pga av något.

Men det känns ändå skönt att vi är på gång nu och det känns riktigt bra också.
Jag tyckte inte alls det var kul där runt jul när hon bara hoppade och höll på för minsta lilla i stort sätt (alltså henne busskutt och pigghet).

Piggheten är jag glad för, men den skall vara så hon håller sig på marken ändå.
Så just nu känns det toppen. Får försöka låta bli och få henne sådär pigg och uttråkad igen bara.
 
@Molin av olika själ kan man komma efter i utbildningskurvan med sin häst. Tänker att hållbarheten är viktigare och glädjen tillsammans med sin häst. Här ligger vi ohjälpligt efter då vi sammanlagt haft uppemot 10 mån uppehåll på 1,5 år p g a skador på häst och ryttare. Men vi har som sagt roligt och nu bygger vi upp vår styrka och form successivt igen. Bäst är att jämföra sig med sig själv och sluta jämföra sig med andra! :)
 
Turen idag vart helt underbar!! :love:
Var 4 slädekipage och jag som red. Min avart till nordsvensk vill ju inte dra :crazy: men fick lite blodad tand till att försöka ta tag i det igen.
Hon som anordnade turen idag är riktigt riktigt duktig på körning (2:a i sm) och bor bara några km bort. Tänker att jag ska ta hjälp av henne.

Iaf så gick turen genom snötäckt skog i 10-12 minus. :p
På vägen tillbaka stannade vi vid en grillpaus, band hästarna och grillade lite korv. Så härligt :love:

Ska ladda upp lite bilder under morgondagen. :)

@Lovise jättekul och nyttigt att kunna variera träningen. Det är en anledning till att jag vill köra in Våd.

@fritz_92 Härligt med laddad häst :) skog e bra så de får trampa ur sig det värsta så det inte bara går uppåt när man vill framåt ;)

@Molin härligt att ni är på g :) bara att förvalta hennes energi till arbete nu så kommer de gå kanon för er :D
 
Super kul att ni fick en sådan fin och härlig dag @KrullTroll bilder ser jag fram emot =D

@Wembley
Exakt, så är det ibland, trist med eran tid och jag vet som sagt hur det är fast vi inte haft lika stor otur som andra.
Jag håller med, huvudsaken man har roligt ihop. Lär känna varandra osv =D

Det var en riktigt jobbig tid med hälta fram och tillbaka pga hålväggarna men nu är det förhoppningsvis förbi och som sagt, nytt år och nya möjligheter.

Jag ska försöka satsa på utbildningen i dressyr fram för allt, ska ta ut tränare så fort det blir lite mildare väder OM inte tränaren gärna åker ut trots vinter och kyla och står på öppen bana och har lektion.

Sen blir det lite hoppning vid sidan för och dels bygga lite muskler men också för att hon verkar tycka det är kul faktiskt. Blir väl inga höga höjder eftersom jag är hopprädd, men man får se hur det utvecklar sig.

För övrigt kommer det bli en del markarbeten, fortsätta med AR/frihetsdressyr vid sidan.
Men en sak jag verkligen vill försöka få till i år är EN visning med henne, måste bara hitta en person som vill träna och visa henne på utställning.

Lite planer har vi =D
 
Jag gillar verkligen att Våd rör sig och leker i hagen med sina kompisar. Är numera van vid ytliga sår på halsen, trasiga grimmor i mängder har vi löst genom att inte ha grimmor på i hagen mm.
Men så igår så när jag skulle ta in så hade han frusna röda klumpar under hakan. Tog på grimman och den vart snabbt blodig :crazy:
Tog in honom i stallet och kröp under med ficklampa och hittar ett relativt djupt sår, kunde lixom dra isär huden och titta rätt upp :crazy:
Han verkar dock inte ha ont, såret såg rent ut (spolade med koksaltlösning för säkerhets skull) och Våd verkade inte alls besvärad. Käken är stabil och han äter som vanligt.
Gissar att han retat en av sina kamrater såpass att han fått en smäll av en broddad hov.

Dock har jag pullarnosgrimma vilket inte funkar alls nu. Nedre remmen skulle gå rätt över såret. Så fick plocka fram en vanlig engelsk (tur man hamstrar grejer) vilket funkade fint och Våd reagerar heller inte på den.

Så lek gärna, men inte så blodet rinner :meh:
 
*Bildbomb*

8497_10153476369878789_2959727982981521625_n.jpg

12507332_10153476369658789_7499288982154544773_n.jpg

Grillpaus

12524001_10153476369518789_4264014654303989800_n.jpg

En hingst hade vi med

12439532_10153476369138789_4157349036899850162_n.jpg

Även kortbenta var välkomna :love:

12548919_10153476369278789_2081100963188081616_n.jpg

Våd tyckte det var gott med hö

12507682_10153476369053789_7403941698274235634_n.jpg

12410534_10153476368808789_3484154399537177490_n.jpg

Pälle och Maxe vart lite varma ;) och var mer intresserade av att sova än äta

Och lite bilder från hagen igår, -20 grader
Kallt men vackert
12573088_10153476373158789_5480426900506379125_n.jpg

11205064_10153476373588789_2781905997663950245_n.jpg

Pegasus gillar att tugga på Våd...undra varför grimmorna gick sönder ;)
12573689_10153476373428789_1796693795133419779_n.jpg

12540914_10153476373848789_4454055063202874560_n.jpg

12400948_10153476373913789_3950149481012071601_n.jpg

Och en inzoomning på föregående bild, undra på att min häst har sår på halsen :rofl:
1937210_10153476373023789_7539154458895706288_n.jpg

Pegasus lugg är rätt frän :cool:
 
Till ni som pratar om hur era hästar är 6 år; Jag vägrar erkänna Hugo som 6 åring förrän om 8 månader. Han är fortfarande bara 5! :mad: :laugh:

Här har det gått bra med Hugo, fram tills igår. Jag tog ut honom på morgonen så han fick busa av sig på banan, och om någon minns filmen från förra året så borde ni veta att Hugo älskar snö. :D Full fart var det.
(Min häst kan flyga :cool:)
1924038_10205141683564933_2455769927849220186_n_zpsxx9b6aab.jpg


Sen senare på förmiddagen dök min (underbara) medryttare upp och skulle rida. Eftersom jag varit var sedan halv sju så hjälpte jag bara henne iväg medan vi snackade, men jag behövde komma hem innan 12-13 så hon tog han själv till ridhuset.
Precis när vi kommit innanför dörren hemma så ringer min tränare som har häst i stallet vid ridhuset och säger att ambulansen plockat upp medryttaren och Hugo står stressad inne i deras stall. :nailbiting: Tydligen hade det varit några som lasttränat deras häst alldeles bredvid ridhuset, hästen hade sparkat i transportväggen och Hugo hade hoppat till i galopp. När medryttaren förlorade balansen så vred sadeln sig runt magen och Hugo fick panik. :(
Som tur (!) nog var så var det folk i stallet som kunde lugna ner Hugo, trassla ut honom, ringa ambulans och sen ta in honom i stallet. Ryttaren fick en spricka i höften, men klarade sig från värre skador. Hugo verkade helt okej igår men idag så märkte jag att han var varm i ena benet och så haltade han när jag tog ut honom :down: Så han kommer få vila ett tag nu.

Lägger ut en bildbomb för att han ändå är så söt. :love:
12418098_10205151314725706_2307198254177496915_n_zpszxdaxw8o.jpg
1917570_10205151315165717_6958344545952927569_n_zps81alqgst.jpg
12572980_10205151315445724_1112708469643970346_n_zpsxsqd7uoy.jpg
 
@KrullTroll Slädturen ser helt fantastisk ut!! Jag har ju en vagn till min äldre häst, men måste nog skaffa en släde också nu när vi bor lite mer släd-vänligt.

@Aionee Fy vilken otäck olycka!! Men tur att det verkar ha gått relativt bra ändå, hoppas inte "sadelvridandet" satte för djupa spår i Hugo :(
 
@KrullTroll Slädturen ser helt fantastisk ut!! Jag har ju en vagn till min äldre häst, men måste nog skaffa en släde också nu när vi bor lite mer släd-vänligt.

@Aionee Fy vilken otäck olycka!! Men tur att det verkar ha gått relativt bra ändå, hoppas inte "sadelvridandet" satte för djupa spår i Hugo :(
Han brukar vara cool med det mesta, så jag håller verkligen tummarna att han inte reagerar för mycket. Speciellt med ryttare. :nailbiting: Vi får börja om lite från början och känna av (känns som om jag kan det där med att börja om från början vid det här laget med tanke på hur försiktigt vi gått framåt :cautious:).

Kan slänga upp filmen på när Hugo bads trava. Innan jag tog ut honom på banan så haltade han inte, men han var lite ovillig att gå. Jag kände dock att han var varm i hoven och så såg man som skrapsår/märken på insidan av ballarna (eller sidan som är inåt) så han har troligtvis trampat sig med brodden där. I värsta fall är det väl en hovböld eller något, men så länge svullnaden inte ligger högre upp så ska vi agera efter det.

Ignorera musiken tack, ville bara få bort min röst där jag bebispratade med honom om hur synd det var för att det gjorde aj aj :o
 
Till ni som pratar om hur era hästar är 6 år; Jag vägrar erkänna Hugo som 6 åring förrän om 8 månader. Han är fortfarande bara 5! :mad: :laugh:

Här har det gått bra med Hugo, fram tills igår. Jag tog ut honom på morgonen så han fick busa av sig på banan, och om någon minns filmen från förra året så borde ni veta att Hugo älskar snö. :D Full fart var det.
(Min häst kan flyga :cool:)
1924038_10205141683564933_2455769927849220186_n_zpsxx9b6aab.jpg


Sen senare på förmiddagen dök min (underbara) medryttare upp och skulle rida. Eftersom jag varit var sedan halv sju så hjälpte jag bara henne iväg medan vi snackade, men jag behövde komma hem innan 12-13 så hon tog han själv till ridhuset.
Precis när vi kommit innanför dörren hemma så ringer min tränare som har häst i stallet vid ridhuset och säger att ambulansen plockat upp medryttaren och Hugo står stressad inne i deras stall. :nailbiting: Tydligen hade det varit några som lasttränat deras häst alldeles bredvid ridhuset, hästen hade sparkat i transportväggen och Hugo hade hoppat till i galopp. När medryttaren förlorade balansen så vred sadeln sig runt magen och Hugo fick panik. :(
Som tur (!) nog var så var det folk i stallet som kunde lugna ner Hugo, trassla ut honom, ringa ambulans och sen ta in honom i stallet. Ryttaren fick en spricka i höften, men klarade sig från värre skador. Hugo verkade helt okej igår men idag så märkte jag att han var varm i ena benet och så haltade han när jag tog ut honom :down: Så han kommer få vila ett tag nu.

Lägger ut en bildbomb för att han ändå är så söt. :love:
12418098_10205151314725706_2307198254177496915_n_zpszxdaxw8o.jpg
1917570_10205151315165717_6958344545952927569_n_zps81alqgst.jpg
12572980_10205151315445724_1112708469643970346_n_zpsxsqd7uoy.jpg

Uch vad läskigt hoppas både Hugo och medryttarhäst återhämtar sig fort!
 
@Aionee
Fy så läskigt.
Hoppas dom båda återhämtar sig fort.

Kl.

Här håller vi igång fortfarande, har vågat mig ut lite mer barbacka också nu i och med att hon snart hållit sig lugn i 4v tid, yeey ;)

Nej men det går bra, imorgon är tanken att hoppa lite lätt. Hoppas graderna håller sig på lagom temp, dom har lovat runt -10 så man får väl se och känna efter helt enkelt.

Jag däremot saknar lösdriften lite ibland, dels för utevistelsen men sen även för flocken.
Hästen Miraz går med går nu för tiden in på eftermiddagen, runt 15-16 oftast och då blir min tös ute ensam i hagen fram till kvällen eller till det att jag kommit dit.

Hon brukar inte bry sig men ibland gör hon det. Lite tråkigt tycker jag faktiskt.
Jag trivs i stallet, hon har inte haft ett ända sår sen vi flyttade ifrån lösdriften och hon är inte hungrig längre, eller det är hon jämt men ivrig på och slänga sig över allt hon kommer åt/ser som förut.

Nåja..
Jag har inte slängt in någon bild på länge så här bjuder jag på två småttingar :)

160121%203_zpsgw4jacqp.jpg

160121%201_zps57gnfbaw.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 347
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 729
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp