Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här går det långsamt. Det är så otroligt motigt att rida i mörkret på utebanan varje kväll.

De dagar det går att rida. vill säga. Har haft tur med plusgrader men att harva runt i mörkret själv utan en själ artt prata med. Tja man tappar motivationen.

Har ju ett nytt jobb. 8:30-17 varje dag med 45 min pendling, stallet efteråt sedan hem plugga och sova. Hinner ingenting

Just nu har jag en jättemotig period. Hästarna verkar fina och friska i alla fall dock behöver de igång mer.
 
Mörkret gör ju en totalt opepp @Diabetikern :meh:
Jag är dessutom löjligt mörkrädd så att rida ut själv är som att be om att Våd ska bli hispig när jag tror det är blodtörstiga varulvar som prasslar i buskarna :crazy:
Rider jag ihop med andra så är det väl ok. Men inte så jäkla upphetsande :wtf:
 
Jag red ut igår med en tjej i stallet och hennes eldiga kuse. Vilket påverkade Våd till att vara rena krutdurken och bli skitstark. :wtf: men var gött att komma iväg ut en längre tur :)
Idag tänkte jag luffa ut men det regna deni vinkel och blåste halv storm :meh: så blev ridhuset istället.
Vill inte kräva för mycke då han faktiskt har vila. Men lite skrittjobb fick han stå ut med. Öppnor, sluta, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar. Märks att vilan gjort honom lite stum, men han kämpade på bra och jobbet resulterade i superfin trav. Så då gav jag mig :D
 
Här är ingen vintervila. Dock så fullt upp att jag inte hinner skriva. Vi har varit på två hoppträningar för Viktoria Carlebäck som verkligen varit super. Provat hackamore på en uteritt och använde de sen på klubbhoppning. :p De gick verkligen super bra med de så ska köpa ett eget nu. Han vågar komma fram med nosen men jag kan ändå snabbare reglera honom bakåt än med bettlösa.
Vi hoppade 90 och 100. De var första inne för säsongen. Gick verkligen över förväntan. Litet ridhus med läskig läktare och massa folk på den. 90 glömde jag andra hindret och fick sen göra en extra volt till trean, men 100 klarade vi galant! Lugnt och rytmiskt hela vägen. :up: så stolt över honom. :D Killen var med och tog kort på oss.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1018870558179703&id=100001703042333
 
Vi har inte heller någon vinter vila utan håller igång för fullt. Just nu är det mycket fokus, på enkla byten, igångsättningar och avsaktningar. Ibland blir det kaos i hjärnkontoret men hon bjuder oftast på väldigt mycket bra! Ett sto som man inte riktigt ser när hon blir spänd men man känner det. Men hon är fantastisk när hon förstår och tänker efter vad jag vill :heart
Tänkte lägg in några filmklipp från instagram men det funkade inte....
Men ni hittar oss på Isabellestolt om ni är nyfikna! :D
Önskar er alla ett Gott nytt år! :)
 
Här går det långsamt. Det är så otroligt motigt att rida i mörkret på utebanan varje kväll.

De dagar det går att rida. vill säga. Har haft tur med plusgrader men att harva runt i mörkret själv utan en själ artt prata med. Tja man tappar motivationen.

Har ju ett nytt jobb. 8:30-17 varje dag med 45 min pendling, stallet efteråt sedan hem plugga och sova. Hinner ingenting

Just nu har jag en jättemotig period. Hästarna verkar fina och friska i alla fall dock behöver de igång mer.
Håller med angående mörkret, det är lite tråkigt att det hela tiden är mörkt när man ska rida/mocka etc. Igår var jag i alla fall ledig och red i dagljus, började med hoppning som jag inte tyckte flöt på så himla bra, hon skulle såklart stanna en gång först eftersom vi inte hoppat på länge. Rent psykiskt tror jag inte hon är någon hopphäst direkt.. hoppade några språng och tränade sen istället lite dressyr, testade förvänd galopp och jag tror hon förstod, det var en riktig ahaupplevelse för henne tror jag, roligt :)
 
Nu börjar jag bli riktigt sugen på att komma igång igen med ridningen :)

Skriver hemtenta denna vecka, men sen så


Hoppas vilan har gjort honom gott. Har sett att klubbarna runtomkring har börjat lägga ut datum för clear rounder och lätta klasser. Nu vill jag vara igång igen!!! :bump::banana:

Dags att sätta upp mål för 2016


* Starta (minst) en riktig dressyrklass

* komma iväg och hoppa mer terräng

* lastträna massa då grabben fått för sig att inte gå på. Vill kunna åka iväg själv.

* om terrängen går bra, starta i en start-fälttävlan.


Sen vill jag komma iväg till stranden i vår och rida innan det blir ridförbud 1 maj.

En dröm hade varit att starta en lb med godkända procent. Men får se hur det blir med den biten då måste piloten lära sig rida på riktigt :p:o
 
2015-12-30-1129_5683b22ee087c354ac2a6f01.jpg


Slänger in en bild på prinsessan, bara för att typ :D

Damen har förövrigt busar liiite för mycket i hagen igen och lyckats bli varm och svullen i kotan på höger fram.... Morr! Hon vet hur hon ska göra för att komma undan arbetet... Favvo tränaren kommer ju till helgen, attans! :cry:
Får bli påläggskalven om C inte är hundra, om jag lyckas övertala mamma vill säga ;)

Påläggskalven (Kid om man ska vara petig :angel:) är egentligen en 09a men född 23/12 så han får vara med på ett hörn ändå ;)
Kan vara världens bussigaste häst trots sin bakgrund:heart Vi hämtade honom i september eller oktober och innan dess hade han gått som turridningshäst på "öa" en sommar, ett halvår på ridskola (utan att kunna någonting) där han vantrivs och inte fått tillräckligt med mat samt varit skogsmulle i Lettland i några år.
Men nu så lever han loppan i lösdrift med fri tillgång på mat, egen sadel som passar (stackarn hade aldrig haft en passande sadel innan :() , regelbundna besök av equiterapeuten och massa kärlek :)

Han kan som sagt inte så mycket men lär sig fort. Traven är himla trevlig och när ha slappnar av kommer skriften också igång. Med lite tålamod och massa styrketräning så kommer det bli toppen, det är jag säker på!
2015-10-16-1043_5620b8ccddf2b3357773c5d1.jpg
 
Hej! Minns ni min lilla hoppgalna dressyrhäst? :)
Hon har nu kommit igång igen, efter ögonskadan i våras och vila under sommaren. Hon är utlånad till min duktiga vän, som även hjälpte mig att hoppa in henne tidigare.
I går startade de sin andra pay n jump, den första var för 1,5 år sedan. Två rundor blev det, 80+90cm, på en supertaggad liten häst! Hon är verkligen one of a kind! Har inte varit i ett ridhus på över ett halvår, bara uteridbana och uteritter, 3e gången i tävlingssammanhang och andra gången hon ser en läktare.
Så positiv och duktig, extremt hindersökande! Hon älskar detta!


IMG_0443_zpsxlalymxq.jpg

IMG_0477_zpsomfzusyj.jpg

IMG_0497_zpsfcdw5zdv.jpg

IMG_0516_zpsqg90b9sg.jpg

IMG_0518_zpsycv5gweg.jpg

IMG_0562_zpsyqltxyeg.jpg
 
Hej! Minns ni min lilla hoppgalna dressyrhäst? :)
Hon har nu kommit igång igen, efter ögonskadan i våras och vila under sommaren. Hon är utlånad till min duktiga vän, som även hjälpte mig att hoppa in henne tidigare.
I går startade de sin andra pay n jump, den första var för 1,5 år sedan. Två rundor blev det, 80+90cm, på en supertaggad liten häst! Hon är verkligen one of a kind! Har inte varit i ett ridhus på över ett halvår, bara uteridbana och uteritter, 3e gången i tävlingssammanhang och andra gången hon ser en läktare.
Så positiv och duktig, extremt hindersökande! Hon älskar detta!


IMG_0443_zpsxlalymxq.jpg

IMG_0477_zpsomfzusyj.jpg

IMG_0497_zpsfcdw5zdv.jpg

IMG_0516_zpsqg90b9sg.jpg

IMG_0518_zpsycv5gweg.jpg

IMG_0562_zpsyqltxyeg.jpg
Klart vi minns din söta lilla pålle :) Så lätt hon hoppar!

Nu blir det långvila för Fendifisen, det tycker jag ska bli skönt. Tror jag. Tänkte ägna lite mer tid åt ponnyerna under tiden hon vilar, de hamnar alltid i skymundan annars.
 
Vi fick positiva nyheter så här i slutet av året! Var på återbesök på kliniken i måndags och Denar är frisk! :bump:Extra roligt att han är frisk med tanke på att vi inte sprutat leden och inte låtit honom vila på liten yta eller i box. Han har fått gå kvar i sin lösdrift tillsammans med kompisarna och vi har skrittat i nästan två månader.

Vi fick ett innovativt igångsättningsprogram där vi ska prioritera skritt och galopp. Intervallträning och klättring står nu på schemat. Me like!!! :love:
 
Heja, alla ni som håller igång tråden om våra fina (numera) sexåringar (hur gick DET till egentligen???). Det är så spännande att följa er alla vare sig ni är i full gång, har vintervila eller rehabbar.
Själva vilar vi oss i form över helgerna. Donnan var ju tjock och varm vänster fram om ni minns. Det gick ner, vi fick tummen upp av veterinär och jag red några pass. Sedan kom hon in från hagen och var tjock, väemeökad och HALT på HÖGER fram en vecka senare. Jag kylde som en tok och bandagerade, förstås. Dagen efter kontaktade jag veterinären som tyckte att jag skulle avvakta ett dygn. Efter ett dygn var hon nästan ohalt och efter två dygn syntes ingenting alls. Kom då i samråd med veterinär fram till att hon nog vrickar till sig lite när hon busar i hagen och att jag ska ha lite is i magen framöver om det händer igen...
Nåja. Nu får hon vila några dagar till tills hovslagare kommer och helskor.
GOTT NYTT ÅR och må 2016 bli ett finfint hästår för oss alla!
 
Måste hålla med @Tualma att ni är duktiga som håller igång tråden :)

Dessa små skador alltså men nu är det hårt och knöligt i många hagar så att dom busat och vrickat till sig är väldigt lätt hänt nu vid denna tidpunkt.
Hoppas verkligen snön kan komma så pass så att man slipper dessa knölar i hagarna.

Här går det framåt, står still med utbildningen då vi jobbar med att ta oss ut på en tur utan problem. Donnan har varit enormt pigg och flugit i luften ett X antal ggr, även dom ggr då jag haft en tjej ute för och prova henne så det blev ingen medis där eller :p Suck..

Sedan har hon börjat testa igen, hon stannar nere vid hagarna och vägrar gå framåt, hon backar och försöker gå ner mot sin hage där henne kompis står och väntar.
Så jag har nu börjat gå med henne ner förbi den delen och så långt ner jag kan innan muren som finns längs den vägen tar slut, sen hoppat upp på den och vidare upp på henne och sen ridit iväg.

Hon testade givetvis direkt med att backa men blev arg och röt i och vips så gick vi framåt i sengångstakt men det släppte sen.

Dessa testsaker tror jag kom i samma veva som hon blev skrämd av något uppe vid våran sommarhage för ca 2v sedan. Sedan dess har hon knappt velat gå upp och förbi där uppe och nu är hon spänd och små rädd för det mesta runt omkring åsbobacken/berget vid oss, det har nämligen sprunit 2 vargar däromkring nu sen 2v tillbaka och tror (hoppas) det är deras dofter hon är rädd/orolig för och att det "bara" är sådana dumheter annars vet jag inte riktigt för hon är inte direkt den som varit rädd förut, hon har alltid gått avslappnat framåt i sin lullande takt, inte spänd eller tittig liksom.

Nu är det typ jämt, speciellt när jag ridit själv som det oftast blivit nu på sista tiden. Trist nog :(
Ingen som riktigt vågat rida med när hon studsat omkring för minsta lilla nu. Hoppas dock det "problemet" lagt sig så vi bara kan fokusera på testerna och rädslan som nu tagit sig till henne.

Vi har iof börjat hoppa lite smått också, både i skogen och på banan och det går bra. Hon hoppar så glatt över i lugnt tempo. Känns bra, hittills heller ej stannat =D

Så, lite uppdatering från oss
 
Jag såg fram emot att sätta igång nu efter nyår. Hade dessutom några lediga dagar efter jul, tenta, födelsedag och nyår.
Men...På nyårsafton så hade hästarna vart oroliga på em och Våds förrädiska framsko rök :wtf: hoven ser fin ut som tur e och han haltar inget. Har världens bästa hovis som svarar under nyårshelgen trots att hon är i fjällen, så på måndag sitter det antagligen en ny skiva på.
Då blir det nya tag :D

Tråkigt med diverse skador, desto roligare med friskförklaringar. Kul att följa er och hoppas snart jag har lite att bidra med igen :)

God fortsättning och shit! Dom e 6 år nu :nailbiting:
 
På nyårsafton så hade hästarna vart oroliga på em och Våds förrädiska framsko rök :wtf: hoven ser fin ut som tur e och han haltar inget.
Och där vart han halt....:cautious::meh::arghh:
Hoppas det ger med sig när han får sko på. Tills dess får han gå i en planare hage för att slippa alla frusna knucklor i vanliga hagen...
 
Och där vart han halt....:cautious::meh::arghh:
Hoppas det ger med sig när han får sko på. Tills dess får han gå i en planare hage för att slippa alla frusna knucklor i vanliga hagen...
Vad tjatigt, men förhoppningsvis blir han bra så fort han blir skodd igen.

Fendi vilar inte riktigt än :angel: jag hade ju tänkt köra lite med ponnyn i helgen men eftersom det varit svinkallt ute brrrr, så ville jag inte sätta mig i en vagn utan motionerade ponnyn som handhäst när jag red Fendi istället. Så pigga de var! Fendi var jätteduktig men Dingla var en liten spjuver som försökte sticka iväg i full galopp ett par gånger, och ville gärna gå förbi Fendi i alla gångarter, så jag hade att göra. Finns ett stort stubbfält som går bra att rida på trots att det nu slutligen frusit även här.
 
Usch vad kallt vi fick det här då... I natt har det varit neråt -24.
Mamma ringde i panik kl 6 i morse och frågade vad hästarna skulle ha på sig.

Empa rids lite då och då. Håller i gång utan några större krav, mer än att hon ska stanna och gå fram när jag säger till. Passade på att fota lite en dag.
_MG_9098_zpsu8gp8x5k.jpg

_MG_9049_zpsfsk6fzg9.jpg


Och så bjuder jag på en bild på tanten också, 18år gammal. Hon fick klartecken för några veckor sedan att sättas igång igen efter sparken som tog så illa.
_MG_8999_zpspng7rtfw.jpg

Piggaste jag varit med om, hon bockade som en toka, och denna hästen bockar inte egentligen. Men öronen rätt fram, så hon fick trava typ 50meter.
 
Och min tjej är det ingen idé att ställa av, det går inte :(

Hon har blivit något jobbig vid intaget nämligen, ställer sig och sparkar bakut och trippar på bredvid. Så här håller vi igång så gott jag hinner och orkar och måste erkänna att jag är slut :(

Aldrig någonsin haft en häst som kräver så mycket aktivering/jobb som Miraz, och det är verkligen värst nu.
Förra vintern började hon ju med dessa dumheter lite, speciellt kring bilar men även om hon stått en längre tid.

Nu håller jag igång henne och vågar knappt ge henne 2dgr/vila i veckan för hon håller fortfarande på stup i ett :(
Jag vet inte vad jag ska göra, en dag kanske hon träffar någon med benen som flyger hej vilt när hon drar igång.

Inte nog med det, i longeringen har hon blivit crazy gånger tusen.. :(
Hon som varit så helt underbar i allt har nu börjat testa och visa lite tuffhet i sig, ganska mycket faktiskt!

Hon har börjat stegra, hoppa rakt upp i luften, sparka bakut/bocka och det farligaste (typ?) vända rumpan inåt mot en och sparkar för fulla muggar. Och det går fort som fan!

Hon har börjat visa en hel del humör emellanåt, speciellt när hon inte får som hon vill.

Jag har sagt det nu, det här är sista unghästen jag tänker äga..
Sakura hade humör men hon visste sin plats och gjorde som jag sa, försökte testa med någon liten sur blick men behövde liksom bara mana på lr något så var det lugnt.

Miraz har inte alls koll på sin kropp när hon drar igång, och just detta att hon vänder och sparka emot det är ju ingen tillfällighet lr "oj blev lite fel där".
Det är rena protester.

Hon har iaf varit mycket lugnare nu när vi kört på med långa skittpromenader och nu kan man också trava/galoppera vilket också är skönt.

Hon är mjuk och fin och inga konstigheter, tror hon kommit i trots och det är inte lite heller :/
 
Ja ni är verkligen duktiga på att hålla igång tråden... :D

Själv är jag mindre duktig på det haha! Jag fattar inte heller hur dom helt plötsligt blev 6 år!!
 
Tråkigt med Våd @KrullTroll , hoppas han får sko snabbt!
Jag har gett Kaprifol vintervila sen ett par dagar tillbaka. Jag blev dunderförkyld samtidigt som det blev isgata överallt häromkring så jag tyckte det var ganska bra tajmat, jag hade egentligen tänkt vänta lite längre in i januari, men nu blev det såhär och det var väl lika bra.
Hon tar vila väldigt bra, även om hon såklart blir lite busigare än vanligt så går hon ju på lösdrift och vi slipper typiska moment som att komma ut i hagen efter natt i box mm. De rör ju dock inte så mycket på sig i hagen för tillfället så jag kommer nog ändå promenera henne lite under vilan så hon inte gror fast helt ;)
Häromdagen släppte jag in hästarna i sommarhagen också för att låta dem lattja lite, gammelhästen tyckte det var väldigt onödigt men Kaprifol uppskattade det =)
img_9600.jpg

img_9631.jpg
img_9637.jpg

Jag tänker mig ca två veckors vila, sen en lugn period med mycket skritt och sen åker jag till Stockholm första veckan i februari så då blir det ett par dagars vila igen. Men sen! Då kör vi!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 725
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 412
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp