10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis köpt en 10:a :D Han heter Maxim Jazmin "Max".

Det är ett Ungerskt halvblod på 158 cm som varit i Sverige i lite mer än 1 år. Väldigt snäll och cool kille som tar dagen som den kommer.
Kan jag behöva efter mitt explosiva fullblod :angel:.
Han kan inte så mycket utan bara grunderna men man känner sig super trygg och han är pigg och framåt att rida :p.
Så ska bara skaffa en sadel och sen ska vi köra igång och träna för tränare osv :bump:. Ser verkligen fram emot att ha en häst jag kan rida! :d

När han precis hade kommit



Idag när vi longerade ( har ju ingen sadel än )



Och en bild på en av våra promenader :love:

 
Jag har precis köpt en 10:a :D Han heter Maxim Jazmin "Max".

Det är ett Ungerskt halvblod på 158 cm som varit i Sverige i lite mer än 1 år. Väldigt snäll och cool kille som tar dagen som den kommer.
Kan jag behöva efter mitt explosiva fullblod :angel:.
Han kan inte så mycket utan bara grunderna men man känner sig super trygg och han är pigg och framåt att rida :p.
Så ska bara skaffa en sadel och sen ska vi köra igång och träna för tränare osv :bump:. Ser verkligen fram emot att ha en häst jag kan rida! :d

När han precis hade kommit



Idag när vi longerade ( har ju ingen sadel än )



Och en bild på en av våra promenader :love:


Grattis till din nya häst och välkomen hit :)
 
Jag har precis köpt en 10:a :D Han heter Maxim Jazmin "Max".

Det är ett Ungerskt halvblod på 158 cm som varit i Sverige i lite mer än 1 år. Väldigt snäll och cool kille som tar dagen som den kommer.
Kan jag behöva efter mitt explosiva fullblod :angel:.
Han kan inte så mycket utan bara grunderna men man känner sig super trygg och han är pigg och framåt att rida :p.
Så ska bara skaffa en sadel och sen ska vi köra igång och träna för tränare osv :bump:. Ser verkligen fram emot att ha en häst jag kan rida! :d

När han precis hade kommit



Idag när vi longerade ( har ju ingen sadel än )



Och en bild på en av våra promenader :love:



Välkommen in och vad kul med köp av ny häst, grattis!
Superfin verkligen =D
 
Nej vad trist! Vet du vad det beror på att han får inflammationen? (Ber om ursäkt om jag missat det tidigare i tråden) Hoppas att han repar sig snabbt!
I sept/okt upptäckte vi att han fått en pålagring och en inflammation i SE (stavning?) leden. Denna kom fram efter hans trevliga spark på bakbenet och frodades i vila. Blev sprutad 2 ggr och blev mycket bättre. Tror det beror på att vi inte lyckats hålla igång så mycket som jag velat efter detta. Långa arbetsdagar och tuffa tider med frusen ridbanan mmm har gjort det svårt att hålla igång.
Nu upptäckte vi det dessutom mycket tidigare så tror inte det kommer bli långvarigt så vi är snart igång igen :)
 
@Molin tror också du behöver göra det oftare. Det är ju inget som sliter utan snarare bygger upp med bommar och småhinder så gör det ofta. En i mitt stall som mest rider dressyr hon har verkligen börjat våga i hoppningen nu för att hon gör det varje vecka. Och så blir hoppen

@border_kelpie vilken sötnos! Välkommen in i tråden.

@Diabetikern skönt att ni vet nu vad som händer och kan ta tag i det direkt. Snart tillbaka igen.

@aida så fint det såg ut! Är jättekul att stå bredvid har jag märkt! Min medryttare ska på deras första lokala i helgen. Är väldigt spänd och förväntansfull. De var på samma ställe i helgen på pay and jump och hoppade felfritt 90 och en rivning 100 pga en tappad stigbygel. Väldigt bra känsla och flyt överallt så hoppas på felfritt på lördag så de kan börja tävla avd. A sen. :p
 
I sept/okt upptäckte vi att han fått en pålagring och en inflammation i SE (stavning?) leden. Denna kom fram efter hans trevliga spark på bakbenet och frodades i vila. Blev sprutad 2 ggr och blev mycket bättre. Tror det beror på att vi inte lyckats hålla igång så mycket som jag velat efter detta. Långa arbetsdagar och tuffa tider med frusen ridbanan mmm har gjort det svårt att hålla igång.
Nu upptäckte vi det dessutom mycket tidigare så tror inte det kommer bli långvarigt så vi är snart igång igen :)

Då förstår jag, ja ryggproblem har ju en förmåga att bli värre i vila, när man väl sätter igång igen. Men bra att ni vet vad det handlar om och kan vara uppmärksamma på symptomen, så det går att åtgärda i tid :)
 
@aida så fint det såg ut! Är jättekul att stå bredvid har jag märkt! Min medryttare ska på deras första lokala i helgen. Är väldigt spänd och förväntansfull. De var på samma ställe i helgen på pay and jump och hoppade felfritt 90 och en rivning 100 pga en tappad stigbygel. Väldigt bra känsla och flyt överallt så hoppas på felfritt på lördag så de kan börja tävla avd. A sen. :p

Eller hur! Jag är minst lika nervös på sidan om banan som om jag sitter på!
Roligt att ni också är igång och tävlar :) Då sitter nog båda nollorna där till helg!
Vi kommer fortsätta hålla oss i avd B ett tag till, finns ingen anledning att börja rida på tid redan nu för vår del.
 
Men vad skönt ändå om det "bara" var en böld. Jag tar mycket hellre en böld än en ledinflammation. Hur har det gått? Har den läkt ut ordentligt?
Eller hur, jätteskönt!
Lite synd med feldiagnostisering så att hon fick gå på antiinflammatoriskt en vecka, det fördröjde säkert förloppet, men men, hon behövde ju något smärtstillande så det var väl inte helt fel, ändå.
Det går väl framåt, tror jag. Bölden har slutat att pusa, så jag har torrt förband på nu. Hästen är pigg och glad och får skrittmotionera i snöre.
Men jag är bekymrad över strålen som inte alls ser så pigg ut. Ser ut som rejäl röta och den ser ut att vilja släppa. Jag sms:ade hovis idag om råd. Vi har en bokad tid i början av nästa vecka, men nu vet jag inte vad jag ska göra, böld kontra strålröta, liksom... så vi får se vad hovis säger om det hela.
 
Jag har precis köpt en 10:a :D Han heter Maxim Jazmin "Max".

Det är ett Ungerskt halvblod på 158 cm som varit i Sverige i lite mer än 1 år. Väldigt snäll och cool kille som tar dagen som den kommer.
Kan jag behöva efter mitt explosiva fullblod :angel:.
Han kan inte så mycket utan bara grunderna men man känner sig super trygg och han är pigg och framåt att rida :p.
Så ska bara skaffa en sadel och sen ska vi köra igång och träna för tränare osv :bump:. Ser verkligen fram emot att ha en häst jag kan rida! :d

När han precis hade kommit



Idag när vi longerade ( har ju ingen sadel än )



Och en bild på en av våra promenader :love:

Vilken söt och charmig häst! Välkommen!
 
Jag tänkte hoppa på denna tråden nu då jag precis blivit lycklig ägare till en -10:a! :)
Hon heter Älga och är helt fantastisk! :)
DSC_03651.jpg

Jag har tidigare, och har fortfarande en äldre haflinger gentleman, så detta är något helt nytt för mig. Jag har haft henne i två veckor idag och vi har försökt lära känna varandra under denna tiden. Hon har något som jag hört heter unghästspänningar just nu efter flytten. Det visar sig genom att hon är superspänd i ryggen när vi ska börja rid passet och vill inte riktigt släppa upp mig. Men när jag hoppade upp senast i torsdags em så var det mycket bättre. Lite spänd innan jag hoppade upp men stod stilla, hon sköt rygg i ca 3-4 steg och sedan släppte hon i ryggen och frustade. Efter det kan man göra vad som helst med henne och hon är så himla fin och trevlig! :heart

DSC_03471.jpg
Lite sådant här har vi pysslat med för att lära känna varandra. :) Och lasttränat och miljötränat och promenerat till världens ände och tillbaka ;)
Nu är jag så sugen på att börja träna ordentligt med henne, men vi ska ta det lite lugnt ett tag till så hon blir lika säker på mig som jag är på henne! :D ;)
Så spännande! Välkomna hit. Häftigt namn! Vad är det för stam på damen.
 
Rozalie gjorde sin debut på riktig tävling i helgen. 90 och 100 red de på ett strålande sätt!
Vi har fått backat bandet lite sedan sist och lägga om ridningen en del hos ryttaren, då det kom fram några svaga punkter på en träning för ett tag sedan. Nu har vi (ryttaren och jag) tränat själva en period och tänkt om lite och de har tagit ytterligare ett jätteskutt i utvecklingen, mycket roligt att se. Innan så har ryttaren tyckt att ridningen mellan hindren har varit lite svår, nu har hon mycket bättre koll på alla delar och knappar och då fungerar det utmärkt!

Rozalie börjar helt klart vänja sig vid tävlingsplatser nu och verkar väldigt världsvan och cool, så stolt!
Här är några bilder från framhoppningen, filmer från klasserna längre ner.

IMG_3740_zpsupqwhw0l.jpg

IMG_3803_zps1iiyleqj.jpg

IMG_3807_zpsvvehdnxi.jpg

IMG_3808_zpsec3fk2wh.jpg

IMG_3816_zpsn7nr1pnq.jpg

IMG_3824_zps8vasijfr.jpg


90 cm

100 cm (lite skakig, jag använde zoomobjektivet på kameran här, inser att stativet får åka med nästa gång, tungt!)

Tre stycken mycket lyckliga och nöjda med dagens prestationer! Ni skulle sett leende på mig bakom kameran! :D:love:
IMG_3869_zpsatbxqzs5.jpg

IMG_3939_zpsals16y60.jpg


Jag känner att den där vip-läktaren och champagnen kommer närmre och närmre! :D;)
Å, så fint! Det står nog inte på förrän det är dags för snittar och champagne!
 
Vi hoppade häromdagen, det gick väl sådär kan man säga :p Just detta med att få suget på riktiga hinder med ryttare på har inte riktigt kommit. Eller hon hoppar första gången över hindret sen springer hon typ bara över, knappt så hon orkar lyfta benen, har jag för lågt då?

Ute över stockar hoppar hon helt annorlunda, men då har stockarna också legat lite högre med kanske. Nu har vi inte hoppat mycket på banan iof, mer jobbat med bommar på marken. Kanske hoppat 2-3ggr på banan? Minns inte riktigt men inte många ggr iaf.

Hur kan man få suget? Jag tror inte hon tycker det är tråkigt, bara att hon inte tycker det behövs hoppa över det låga hindret när man likaväl kan springa över bara, men jag vet inte?
Jag försökte smacka lite extra innan hindret några ggr för och se om det gjorde någon påverkan, ena gången hoppade hon halvt iaf :p Om man kan kalla det hopp.

Nu kör jag fortfarande i trav över hindren eftersom sist när vi testade och hoppa i galopp blev det istället fel och vi "krascha" i hindret.
Kan säga att hitta hoppbalansen och ställa sig inför hindret är ganska svårt och få till när man inte vet om hon tänker hoppa lr springa bara.
Bad Anna filma, så ni kan ju se för er själva :p Och jag vet, min sits är kass.. Red åter igen i helt fel byxor....!

Löshoppningen har hon också mer sug i, men då är det också lite högre höjd. Vad är en OK höjd och hoppa på? Haha

Idag red jag lite lätt på banan, tanken var egentligen att känna igenom henne ordentligt för det var ett tag sen jag gjorde det på banan. Men såklart kom det två till upp på banan efter en stund när vi satt igång och Miraz blir direkt störd och vill dras till dom, men jag försökte få igenom henne någorlunda trots det men jag var inte nöjd alls.
Avslutade efter ett tag dock!

Imorgon, lr idag kanske man säger när kl närmar sig 05 så hade jag tänkt rida ut i skogen en sväng, klättra och ha lite kul. Men vi får se hur det blir.
Rida skall jag göra innan insläppet i lösdriften, det blev satt kl 13 så att folk som vill kan rida innan isåfall.


Film..
http://vid577.photobucket.com/album...9-CAA0-4333-AC6A-7B832D2891DE_zpsin3lhdys.mp4

http://vid577.photobucket.com/album...6-49D9-4C00-BE5A-A5168994B48F_zpsotmvrg6l.mp4

931158ED-77C4-4441-BAEA-B99BBF6ABAED_zpsnrcfor07.jpg

B2172CC3-0966-4005-B624-89F958C98E10_zpsbit0kgog.jpg


Nöjd häst efter hoppningen som fick gå ut och käka massa mat igen :p
F4DC6C5C-B677-4B9D-B183-26F86D7840DC_zpsualae4jo.jpg


En bild från idag då hon var lite extra gosig mot vad hon brukar och då är hon alltid massa gosig :heart
Hann bara börja borsta lite så kom hon och la huvudet på axeln och så stod vi så och myste ett riktigt långt tag innan vi tog tag i borstningen igen, älskar denna häst alltså =D

E383CE4F-5615-4322-9B98-DDAFBA5292D9_zpsaetc6g89.jpg
Så söta ni är tillsammans. Vad skönt att hon snart får flytta tillbaka till lösdriften.
Jag kunde tyvärr inte se filmerna från telefonen.
 
Hm. Eftersom jag skrivit femtielva inlägg kan jag lika gärna skriva ett till :D; @Molin, jag såg att jag varit lite snabb och missat ett par inlägg. Vad härligt att Miraz är tillbaka i lösdriften!
@Diabetikern, hoppas att problemen med SI- leden blir lättåtgärdat.
Alltså, jag VET att jag blir nojig och tror det värsta när det gäller min egen häst (med barn, patienter och andras djur är jag så cool så, jag lovar), men nu hoppas jag att hon får vara frisk ett tag så vi hinner komma igång lite mer nu när den bästa tiden nalkas...
 
Alltså, det är ju galet kul att rida! :bump:

Varje ridtur blir ett äventyr men vad gör det liksom! ;)
Har gett mig tusan på att pållen ska vänja sig vid att bli riden i blåst och regn, hon hatar(!) sånt väder. Hon blir sisådär 3dm lång och 4m hög och totalt blockerad men det artar sig. Vi har verkligen kunnat öva nu i veckan så att säga... :sneaky: Alltid lika kul att se vad hon planerar att hitta på för hyss. Idag var det en katt som solade sig på en sten som var totalt livsfarlig, tog 5min att ta oss förbi (och då i balans trav)... Tur att jag gillar henne vääääldigt mycket :D:heart
 
Eller hur! Jag är minst lika nervös på sidan om banan som om jag sitter på!
Roligt att ni också är igång och tävlar :) Då sitter nog båda nollorna där till helg!
Vi kommer fortsätta hålla oss i avd B ett tag till, finns ingen anledning att börja rida på tid redan nu för vår del.

Hade det varit jag som tävlade hade jag inte heller gått över till avd. A än. Men är ju medryttaren som betalar och vill hon betala mer så får hon det. Vi har ändå samma uppfattning om att inte hoppa något på tid utan låta honom vänja sig vid längre banor och fina vägar först. De är rätt stor skillnad på antal hinder om man hoppar felfri avd A eller B. Och det kan ju vara bra att öva upp så han orkar och är van sen när det är avd A.
 
Själv har jag ikväll ridit i t-shirt för första gången :love: äntligen känns det som att våren är här!!
Våd fäller för fullt och kommer in sketen som f*n varje dag. Men smutsiga hästar är lyckliga hästar? :p vissa dagar ångrar jag att han går naken dock :wtf:

Vi ska oxå debutera i att tävla bruksridning om en månad. Passar på att göra det i ett sm-kval :p man ska sikta mot stjärnorna lixom. :D:D
Funderar på att anmäla mig till en p&j på lördag. Är på gamla vanliga stället och jag vill komma igång igen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 291
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 294
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp