10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på om jag o Fendi skulle ut på någon liten tävling i vår. Det var tre år sen jag tävlade, då med annan häst. Hur är det med hjälmarna, visst var det någon ny regel för något år sen?
 
Vi lever! Har varit mycket på jobbfronten, så har inte hunnit in här:wtf:
Royal o jag tränar på. Han har haft några febertoppar under hösten/vintern, snorig och haft näsblod några ggr. Upplevde honom oxå trött ett tag. Så vi åkte till vet. för att ta blodprover, de ena såg bra ut. Men hematologproven misslyckades de med, så vi fick åka in igen, har ej fått svar på dem ännu. Men han känns piggare och gladare än nånsin, så förhoppningsvis ska de proverna oxå vara bra :)

Han är dock lite(mkt om min tränare får säga sitt) ouppfostrad i ridningen, han drar gärna upp huvudet och släpper stödet till bettet/handen. Det krävs då självklart mkt av mig och jag måste rida på tills jag får ett sug till handen på nytt. Men jag funderar på om man skulle ge sig in i bettdjungeln och de om det kan finnas nåt bättre bett till honom än vad vi har idag. Vi har ett enkelt 3-delat från hööks i dagsläget. Har kollat på sprenger-betten:cool:

Nuffe hos vet.:heart
15941180_10154811579621067_4314712376553225173_n.jpg
 
Denna veckan och förra har jag skärpt till mig och ridit regelbundet trots mörker, bara att det är ljust när jag kör till stallet gör sån otrolig skillnad för mig alltså. Så nu är det bara att fortsätta vara ordentlig, måste komma igång igen och få upp kondisen! :)

Igår red vi ut med en tjej som är medryttare i stallet, det var rätt mjukt i backen på sina ställen så vi kunde galoppera en del, det var ett bra tag sen vi galopperade med sällskap ute, så det var härligt! Blir lite mer fart då :D
 
Passade på att ta lite bilder i dag när vädret var fint, blev mest på fölen på gården men fick även några på fuxen jag rider


Det fattas rejält med muskler, men när de är på plats kommer hon bli så fin!

och valet av grimma är inte mitt... rosa på en fux...


Empa fick vara naken en stund när solen värmde. Skönt att bli kliad av "kompisen", tre sekunder senare var de inte alls bästisar längre. Empa och andra hästar alltså, de duger bara när de gör nytta för henne, annars kan de hålla sig på avstånd tycker hon.
 
Passade på att ta lite bilder i dag när vädret var fint, blev mest på fölen på gården men fick även några på fuxen jag rider


Det fattas rejält med muskler, men när de är på plats kommer hon bli så fin!

och valet av grimma är inte mitt... rosa på en fux...


Empa fick vara naken en stund när solen värmde. Skönt att bli kliad av "kompisen", tre sekunder senare var de inte alls bästisar längre. Empa och andra hästar alltså, de duger bara när de gör nytta för henne, annars kan de hålla sig på avstånd tycker hon.
Snyggt med rosa, ju! Fin fuxa också!
 
Passade på att ta lite bilder i dag när vädret var fint, blev mest på fölen på gården men fick även några på fuxen jag rider


Det fattas rejält med muskler, men när de är på plats kommer hon bli så fin!

och valet av grimma är inte mitt... rosa på en fux...


Empa fick vara naken en stund när solen värmde. Skönt att bli kliad av "kompisen", tre sekunder senare var de inte alls bästisar längre. Empa och andra hästar alltså, de duger bara när de gör nytta för henne, annars kan de hålla sig på avstånd tycker hon.
Vi har en liten fuxfärgad ponny här hemma. Gissa om dottern köpt mycket rosa till henne :angel:
Det är både täcke, schabrak, benskydd o grimma tror jag.
 
Nu har vi snart huserat i nya stallet i en månad. Det känns väldigt bra. Ridmässigt har vi väl inte kommit till så mycket ridning ännu. Jag har flyttat grejor pö om pö och vi har gjort oss hemmastadda med stall, RIDHUS :love: och omgivningarna. Fröken är fortfarande lite mötesskygg (hon är inte van att gå med mer än ett annat ekipage och det utomhus...). Men hon är rätt cool med allt nytt ändå, tycker jag. Fast härom kvällen var vi ensamma i ridhuset, så jag drog på radion; Då trodde jag att lilla hästen skulle falla ihop och DÖ av förskräckelse :eek:. Hm, ja musik som kommer ur väggen var visst det läskigaste hon har varit med om, det stackars djuret :D.
Idag har vi tränat för andra gången sedan flytten. Det gick helt ok. Men jag längtar till sadelpeovningen. Fick ställa in den jag bokat in före jul pga. sjuka barn och har bokat in en i slutet av februari när jag har lite ledigt. Längtar... Dessutom håller vi på att byta ut täckesgarderoben då INGA täcken passar längre. Gaaah :arghh:. Drygt!
Bilder var det ja, @Diabetikern . Jag ska göra vad jag kan. Jag har inte tagit några på ett tag. Om kompisen har tid till veckan kanske hon kan föreviga oss. Som alltid; kul att läsa om era förehavanden, alla!
 
@Esswe alltså jag gillar den fuxen :love: Kommer nog bli riktigt bra!

@Van Remo Woho!

Här har vi börjat komma någonvart. Tidemanntygel och bettbyte så har jag verkligen börjat komma fram till fröken och fått igång bakdelen rejält. Hon blir trött fort. Ser ut som om det blir Femle som får följa med på årets första hoppträning :nailbiting: Får se har en dag till på mig att besluta mig. Hon är fortfarande så grymt grön så kommer troligtvis bara orka vara med på framridningen.

Tant fuxdam är mycket bättre också. All stelhet borta och nu är hon min mjuka härliga tantdam igen. :D
 
Lycka till! @Diabetikern

Jag var och tränade dressyr med Kaprifol igår, jag åkte dock ensam så har inga actionbilder att bjuda på nu heller! Det var uppställt dressyrstaket i ridhuset så det var lite kul att se vad Kaprifol tyckte om det, men det var inte alls konstigt tyckte hon, "domarbordet" var lite mer udda :) Själva träningen gick jättebra och jag längtar nåt så grymt till våren nu så jag kan rida lite mer ordentligt på hemmaplan, det är så himla tråkigt ute nu när det är barmark och stenhårt.. Till nästa vinter SKA vi ha en egen ridbanan som jag kanske kan salta vid behov :p
img_5351.jpg
 
Och vi lunkar mest på i lite mys takter här hemma, håller mest henne igång lite lätt eftersom hon inte tycker det är kul att bara stå plus att hon då under denna period på året samlar på tok för mycket med energi.

Men nog börjar man märka av lite av dräktigheten nu på henne, lite lättare att bli andfådd tex.
Men fortfarande lika pigg och framåt och kör på liksom men jag känner av mycket på henne vad hon orkar/klarar av.

Så det är nog inte lång tid kvar innan fröken faktiskt får nöja sig med mer korta och lugna turer, mer än det vi redan gör vill säga :p

Vi hamnade faktiskt på en lite tokig tur här om dagen, vi provade på en ny väg och följde stigar i skogen och sen kom vi fram vid ett villaområde så valde att fortsätta på en annan stig än att gå ner bland husen och det slutade givetvis med en mödarbacke :o

Men vi tog det lugnt och det gick bra men väl hemma så var hon ganska trött, stackaren. Då hade jag lite ont i magen faktiskt. Kände mig taskig..
 
Och vi lunkar mest på i lite mys takter här hemma, håller mest henne igång lite lätt eftersom hon inte tycker det är kul att bara stå plus att hon då under denna period på året samlar på tok för mycket med energi.

Men nog börjar man märka av lite av dräktigheten nu på henne, lite lättare att bli andfådd tex.
Men fortfarande lika pigg och framåt och kör på liksom men jag känner av mycket på henne vad hon orkar/klarar av.

Så det är nog inte lång tid kvar innan fröken faktiskt får nöja sig med mer korta och lugna turer, mer än det vi redan gör vill säga :p

Vi hamnade faktiskt på en lite tokig tur här om dagen, vi provade på en ny väg och följde stigar i skogen och sen kom vi fram vid ett villaområde så valde att fortsätta på en annan stig än att gå ner bland husen och det slutade givetvis med en mödarbacke :o

Men vi tog det lugnt och det gick bra men väl hemma så var hon ganska trött, stackaren. Då hade jag lite ont i magen faktiskt. Kände mig taskig..

Vårt sto red vi aktivt långt fram tills fölningen. Tror inte du behöver ha ont i magen :D
 
Vårt sto red vi aktivt långt fram tills fölningen. Tror inte du behöver ha ont i magen :D

Ja jag minns att jag red mitt förra stå ganska långt fram med, men väldigt lugnt innan jag ställde av henne. Minns dock ej hur långt fram vi red henne.

Ja, vi får se helt enkelt.
Så du tror jag kan fortsätta ett tag till ändå som vi kör utan att få ont i magen :p haha
 
Jajemen. Vi överlevde :D

Femke hoppade massor av osynliga hinder och min tränare bara - ge henne kärlek, Hon behöver kääärlek och så fnissade han när jag fick ryta till i ett bocksprång.

Mycket mer avslappnad häst. Inga stora språng och det vart lite hipp som happ. Känns inte som om hon riktigt förstår vd jag menar och hon blir trött i bakkärran fort.

Dock var hon mäkta imponerad över sig själv vid ett flertal tillfällen och körde sitt egna race.

Fick väldigt lite på film så det var ingen ide att lägga upp och visa. Ser knappt någonting.
 
I förrgår var A. Lite varm höger bak (hov till kota). Antog att det var sårvärme eftersom jag hittade ett litet sår. Igår var hon varm i båda bak och klart störd av något. Hon slog bakut och slog över i korsgalopp trots att hon var osadlad och fri. Det brukar hon inte göra. Hon kan reagera så under ryttare när något stör henne eller när hon tycker att ryttaren sitter som en säck potatis. Men inte i frihet. Den enda förändringen jag kommer på är att hon gått med endast traktbrodd bak sedan flytten och härom dagen skruvade jag i tåbrodd också. Det kanske räckte för att hon skulle få en liten känning? Jag är alltid lite orolig för bakknäna som varit lite sladdriga/instabila under unghäståren...

Jag försöker ladda ner en liten film från slutet igår då vi löslongerade lite. Hon ser ju helt klart "trökig" ut, men jag kan inte se att hon är oren? Spänd i rygg och bakben, ja. Hojta gärna till om ni ser något annat.

Duktig är hon i alla fall, min lilla pärla :heart, trots otydlig förare. Det var visst lite svårt att ha tydligt kroppsspråk och filma samtidigt :o.
 
...Och idag var donnan brunstig och sur som ättika. Det gick knappt att peta på henne, så hon fick bara vara. Jag får väl avskriva gårdagens trÖKighet som PMS :p.. H.b. lite varmt men det får det vara iom det lilla såret. V.b kallt.
Ja, se märrar. Synkade är vi också, tydligen ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
14 034
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 623
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp