12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gott nytt år till er alla!
Nu är våra småttingar treåringar, tänk att tiden går så fort!

I tisdags travade jag för första gången och Lex som hittills varit som ett skolboksexempel i bra uppförande fortsatte på samma sätt :up::love: Min hjälp som håller i har inte varit med om att rida in någon häst tidigare så det känns extra bra att han är så snäll. Han är verkligen jättecool, framåtbjudningen är dock betydligt bättre på utebanan så jag är så glad att det har börjat töa så vi snart kan använda den igen. Att ha fyra väggar känns alltid bättre i början på inridningen innan man har lite mer koll på hur de (förmodligen) reagerar men att rida ute är så mycket trevligare.

Jag har inte riktigt bestämt hur vi ska göra med vila. Optimalt upplägg för halvblod (som är det jag har erfarenhet av) tycker jag är inridning under hösten och sen hel vila ca tre månader innan man sätter igång runt två månader innan treårstest och sen några månaders sommarbete. Bra hagar är en förutsättning annars får man sysselsätta dem även under perioderna då de vilar från jobb. Lex har varit så valpig under hela sin uppväxt (är fortfarande) och sen upptäckte vi skadan i hoven så han har frångått planen. Det finns nästan inget att läsa om fraktur på strålben som är användbart för att lägga upp en bra plan :meh: Vad jag vet är att man ska ändra belastningsgrad långsamt och ha en duktig hovslagare. Troligen kommer han inte få någon lång vila under våren men jag kommer lägga in flera men korta, en-två veckors vilor under våren fram till treårstesten och efter det sommarbete. Så det är bara att hålla tummarna för att han inte börjar visa någon hälta :nailbiting:

Lex skoddes fram med ringskor så fort vi fick reda på hans skada men bakskor tror jag han kan vänta med till det är dags för treårstestet. Men han hade faktiskt framskor under en skoperiod förra vinter-våren när han ömmade, knöliga Skånehagar utan snö slet väl mycket på fötterna.

@_Zacke_ Tråkigt med bakslag men det är bara backa så det inte händer igen, skönt att du får hjälp imorgon. Jag har tänkt flera gånger att jag kan sitta upp och rida Lex själv eftersom att han är så snäll och så slipper man planera ihop med någon men det är bättre att ta hjälp några extra gånger än vad som känns behövs om man har möjlighet. För många går det alldeles utmärkt att rida in själv men det är säkrare med hjälp. Som lite inspiration tycker jag annars Eamon Hickeys serie är toppen!

@Emor Vilken otroligt söt dotter du har! :)
 
Kan du låta någon gå jämte med grimskaft, så du känner dig säkrare om inte annat. Min indra känner direkt om ryttaren är på spänn och slappnar av så fort ryttaren gör det.

Indra är inne i värsta trotsen just nu, men vi kämpar på från marken.
 
Gott nytt år på er :) Här är det lite bakslag just nu då zimba vid senast uppsittningen stack med mig och insåg att bromsen inte fungerade något vidare. Väldigt obehagligt och nu börjar jag tvivla på mig själv igen :( Tänkte göra ett nytt försök i morgon när jag har hjälp från marken. Jag överanalyserar allting för att komma på varför det blev så. Men det har ju gått otroligt bra med allting hittills så någon gång måste det kanske gå dåligt med:p

Säger som de andra, backa något steg och repetera och ta med dig någon som stöd tills du känner dig trygg. Bara att ta nya tag och fortsätta.

Jag börjar bli helt hysteriskt ridsugen. Längtar till sommaren då jag får upp på hästryggen igen. Lite avis på er som håller på :)
 
Hur mycket kan era nu i ridningen? Eller hur man ska uttrycka sig.
Svänga, start, stopp? Galoppfattning, m rätt galopp? Söka sig i form?
Funderar lite kring vad som egentligen är en bra målsättning innan vilan för att ha en bra grund inför fortsättningen inför treårs.:)
 
Hur mycket kan era nu i ridningen? Eller hur man ska uttrycka sig.
Svänga, start, stopp? Galoppfattning, m rätt galopp? Söka sig i form?
Funderar lite kring vad som egentligen är en bra målsättning innan vilan för att ha en bra grund inför fortsättningen inför treårs.:)

Jag tycker att start,stopp och svänga i samtliga gångarter är en bra grund innan vilan, efter vintern höjer man växeln ngt och provar kontakten i en lång och låg unghästform. Och alltid sträva efter en bra framåtbjudning först och främst givetvis, som är a och o. :)

KL.
Så idag var dagen här för att flytta... det hela gick jättebra, hon var dock lite stressig och pratig väl på plats... skärskilt när jag försvann ur synhåll...

Jag joggade av henne i ridhuset lite innan insläpp, så snäll och lyhörd trots stressad, så stor men lyssnar fortfarande fint i bara grimman.

Nu växer hon som ogräs igen... rumpan har dragit iväg... men lilla rara 3åring :D:nailbiting:


Lite läskigt men spännande med ridhus!

10885511_10152593309091344_2922001516313750853_n.jpg
 
Gott nytt år alla! Tänk nu har vi plötsligt 3 åringar att hålla på med. hur ser vårens planer ut för er? Vi tänker fortsätta med insittningen av lillprinsessan och varva med promenader. Bara föret blir bättre skall vi iväg ocjh löshoppa. Missilen gör skäl för sitt namn för tillfället och vet inte riktigt vilken hov hon skall stå på.

DSC02049.jpg
 
Musse är egentligen på vila då han hade dåligt med energi ett tag och säkerligen var i en växtperiod igen men nu är han riktigt pigg så häromdagen hoppade jag bara upp på vägen från stora stallet där uppbindningsplatsen är och red tillbaka till lösdriften. Som vanligt hur cool som helst och lyssnade också superfint för "tygeltagen" (grimskaftet i sidorna på grimman). :love: Skänkarna var lite konstiga dock till en början så han vände sig om och kollade på dom några ggr :p men han lyssnar fint för rösten. Kommer nog bli en väldigt okomplicerad inridning sen. :up:
 
Inridaren bröt lårbenet här för tre månader sedan så indra har mest gått i hagen, men nu är vi på g med markarbete för att kunna sitta upp om någon månad. Vi hann sitta på henne och gå 100 m i skritt på landsvägen med en som leder henne innan olyckan, som tur var inte hästens fel.
 
Jag kunde inte låta bli Cash eftersom han stått 4 veckor nu och han klättrade på staketet när jag kom hem iprincip.. Mest för att min 11.a är på foder och ska säljas så han får inte leka lika mkt längre tyvärr :/

Men på nyårsafton tog vi en härlig tur i skogen! Och det nästan brann i hovarna på honom. Vilken energi! han taktade fram så fort han fick chansen och så fort han tyckte skritt var för långsamt. Vi tog tre jätte fina galopper och allt var supermysigt, lite fjantig för saker i början av turen, men det släppte fort. Älskade yrväder :love:


Nu ska han få total vila, men gud vad svårt det är att låta bli när han är så himla härlig att hålla på med.
Märks även att han blir bättre i ridningen nu när jag är bättre med min ridning, så det är kul!
10882089_10152955353068094_4014183438999388051_n.jpg

10906348_10152955353203094_5598854390635692651_n.jpg

10178033_10152955353313094_7223063569297701738_n.jpg
 
Har verkligen inte kommit vidare långt med Pasja, men vi har i alla fall börjat hänga på henne ... Har inga bilder eftersom jag är den som håller i henne och dottern hänger, men så småningom ska jag väl få med någon som fotar.
Här är nytagen bild på pälsmonstret.... Har mätt henne också, hon är ganska precis 150.

10891955_880389938659237_6826190799636324692_n.jpg
 
@Maja_Kandi Haha klart du får! :) det är ett kombinerat PS flat out träns, med egen nosgrimma, egna sidostycken samt egna tyglar från andra träns jag samlat på mig genom åren. Har även fått en annan nosgrimma nu av en vän, då den han har nu är på yttersta steget och är snäppet för kort/för liten för honom. Underströk de du ville veta så man inte tappar bort de i allt mitt svammel (A) ;)
 
Har verkligen inte kommit vidare långt med Pasja, men vi har i alla fall börjat hänga på henne ... Har inga bilder eftersom jag är den som håller i henne och dottern hänger, men så småningom ska jag väl få med någon som fotar.
Här är nytagen bild på pälsmonstret.... Har mätt henne också, hon är ganska precis 150.

10891955_880389938659237_6826190799636324692_n.jpg


Fina fina Pasja, vilken läcker färg hon har just nu :)

KL:

Igår när jag var ute med Meciliah så först allting frid och fröjd hon var pigg, glad och busig som alltid, plötsligt började hon gå orent och blev väldigt ovillig att röra sig och jag stannade henne och for hem till gården. När hon stod stilla en stund på gården och vi skulle börja röra oss igen så var det som om bakbenen hade frusit fast i marken. frambenen kom med frammåt men bakdelen ville inte alls följa med. Sen tog hon några pytte steg frammåt och däreftör så kunde hon hackigt börja gå igen. Sen när vi stod still igen hände precis samma sak. Lade in dom i stallet och tänkte att jag får ringa efter veterinären nästa morgon, men när jag kom till stallet imorse så var det som bortblåst.. Någon som har någon teori? Var är bästa stället att börja röra i det här, vill inte bara lämna det åt slumpen och hoppas att det inte kommer tillbaka utan tänker att det är bäst att ta ut någon och kolla.. eller är det bättre att boka tid till någon klinik?

10709498_10204154128927009_1722548629_o.jpg
 
Jag tänker patellaupphakning... Ofta unghästar som har det, det "lossnar" om man backar hästen ett par steg. Blir bättre när hästen blir musklad och vältränad, kan också växa bort. Ofarligt, men har hästen mycket besvär kan man operera.
Men bara en teori utifrån det du beskriver- blir det inte bättre så är det förstås veterinär, men det lär jag inte behöva tala om för dig, jag vet att du har full koll! :)
 
@Aliah Min tanke är också patellaupphakning.
En veterinär kan inte göra något om du ringer mer än kanske sätta en lös diagnos. Det du kan göra är
- mycket utevistelse, rörelse.
-undvika leriga hagar :meh:
- åka in och röntga för att försäkra dig om att det inte är en lös benbit som orsakar besvären och inte bara för långt ledband.

Upphakningarna är inte farliga och gör inte direkt ont, men är ju mer eller mindre obehagliga. Mycket upphakningar kan med tiden leda till ökad förslitning i knäna. Med mycket upphakningar menas flera gånger per dag.
En operation där man "krafsar" lite på ledbandet kan göras så att detta förtjockas av ärrvävnaden så det inte kan fastna runt benutskottet som det annars gör. Det är en enkel titthålsoperation som görs under lokalbedövning med en konvalecenstid på några veckor.:)

Film på hur det kan se ut
 
Hej! det är flera som har nämnt patella och omöjligt är det ju inte. Har själv sen tidigare ingen erfarenhet hur patella fungerar så alla råd är dyrbara. Jag har inte testat att backa så om det händer flera gånger så är det värt att pröva. Hur brukar patella visa sig "hakar" benet på en gång upp sig eller blir det värre när dom stått stilla en stund? Meciliahs symtom har varit så att hon plötsligt har blivit oren bak och börjat röra sig med väldigt korta steg med bakbenen, sen när hon stått stilla en stund vill bakdelen inte följa med men sen börjar hon ta kortakorta pyttesteg som gradvis blir längre.. sen om hon stannar så börjar man från noll igen??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 321
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 982
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 405
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp