Bukefalos 28 år!

12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är ju inriden och växer fint så det du har kvar är löshoppningen. du har fyra månader på dig minst, få arslet ur och hoppa så är hon absolut klar :)

Haha, jamen veckorna bara flyger iväg som det känns nu... ( och matten är toknervös inför löshoppningen) :nailbiting:

.... men som hon visade upp sig idag :love: dyr idag.
jag vill ju gärna ha ett utlåtande, det bra och det mindre bra. Men hon ska absolut kännas redo för sin uppgift.

Bild från igår, igen, vi hade finbesök och Hollie var belåten över all uppmärksamhet riktad mot henne! Hon gillar att stå i centrum :D

10924726_10152620076406344_654795754080135590_n.jpg
 
God fortsättning, alla! Alltid lika kul att läsa om alla andras 12or. Kul att så många har kommit igång med inridningen också, snart ska vi nog vandra den vägen ;)


Min lille grabb har vila just nu. Han går omkring och gäspar mest hela tiden och somnar på två röda när han tas in i boxen, så han ska nog få vara några veckor till. Han har vilat sedan mitten på december.

Senast vi aktiverade oss ordentligt var i mitten på december på en löshoppningsträning som, till skillnad från de övriga gångerna, gick förfärligt. Jag upplevde att Jack blev stressad, men tränaren tyckte han var tramsig och ouppfostrad. Jack bestämde sig helt plötsligt för att prova gå igenom plastbanden, och efter det var det omöjligt att få honom att låta bli dem. Blev inte mycket till löshoppning om man säger så... Jag upplevde ju som sagt att han var stressad för han bukandades och verkade skakad. Det blev helt enkelt för mycket!

Om han nu mot förmodan var "tramsig", hur avvänjer man ett sådant beteende? Löshoppar på kort rakt spår med bommar som avspärrning istället för plastband?
 
Haha, jamen veckorna bara flyger iväg som det känns nu... ( och matten är toknervös inför löshoppningen) :nailbiting:

.... men som hon visade upp sig idag :love: dyr idag.
jag vill ju gärna ha ett utlåtande, det bra och det mindre bra. Men hon ska absolut kännas redo för sin uppgift.

Bild från igår, igen, vi hade finbesök och Hollie var belåten över all uppmärksamhet riktad mot henne! Hon gillar att stå i centrum :D

10924726_10152620076406344_654795754080135590_n.jpg

Hon har ett så vänlig uttryck tycker jag! :love:
Klart ni hinner bli redo, bara du bestämmer dig och vill få henne redo. Det går ju dessutom alltid att ångra sig, bara skita i att åka om det skulle vara så.

Här hemma har jag också en som tror hon är centrum av universum. Det kan ju knappast finnas något som är viktigare än Donna? Enligt henne själv iaf... Hon älskar uppmärksamhet och är lite överdrivet nyfiken på allt. Om det händer något på gården så är Donna med vid staketet och ska titta vad som händer. Behöver aldrig gå och hämta henne i hagen, hon kommer redan då hon ser bilen komma.

Jag är fortfarande konvalescent men Donna har fått vara ute nu i jul och nyår och rört lite på sig i alla fall. Kompisen har promenerat med henne medan jag har kört hennes ponny. Donna har skött sig exemplariskt varje gång. Mött okända hästar på smala vägar utan reaktion, massor av bilar och skåpbilar med släpvagnar, blivit lämnad ensam när jag och ponnyn försvunnit i galopp och blivit omkörd i alla gångarter både framifrån och bakifrån. Även hunnit med lite tömkörning, arbete vid hand och frihetsdressyr. Dags för operation nr. 3 nästa vecka så då blir det vila för henne igen i minst två veckor.
 
Det är ju bara 1m hon behöver klara? (eller 1,10?)
Men du måste absolut komma igång :) Dags att börja planera för att kunna åka iväg och göra det.
 
Tråkigt med tappskor! Varför tappar han dem? Provat med boots som skyddar mot att han trampar på dem?

Han går med boots men jag tror att hovslagaren inte 'hakar' fast sömmarna ordentligt då hovarna inte går sönder utan sömmarna åker rätt igenom.. Skall testa en annan hovslagare och se om det blir bättre.
 
Haha, jamen veckorna bara flyger iväg som det känns nu... ( och matten är toknervös inför löshoppningen) :nailbiting:

.... men som hon visade upp sig idag :love: dyr idag.
jag vill ju gärna ha ett utlåtande, det bra och det mindre bra. Men hon ska absolut kännas redo för sin uppgift.

Som du kanske minns skrev jag för inte så länge sen och var nervös över löshoppningen men nu känner jag mig lugn. Åkte till en rutinerad unghästutbildare, och han har lärt sig så fort. Nu är han en väldigt känslig individ och svarar framåt väldigt bra vilket nog är en fördel samt är inte tveksam på hindren. Vet inte om det har att göra med att han har lite hoppblod via Bellagio? ;) Men han sög hinder direkt och är modig och har faktiskt stundtals en bra teknik.
Vi har löshoppat 3 ggr hittills och han är redan ganska redo så han ska bara löshoppas 1 gng/månad fram till testet. 110 är inte högt :)

Det jag ville säga är - ni hinner! Men du bör nog ta tag i det nu :)
 
@Charlottee Vi har inte heller kommit så långt med löshoppningen, vi har bara varit iväg en gång hittills men känner mig inte speciellt orolig. De flesta hästar fattar ganska snabbt och behöver inte så många gånger, skulle du löshoppa en gång i veckan under tex mars/april hinner du fortfarande med minst åtta gånger innan testet :up: Vill du underlätta lite innan kan hon skritta över någon bom vid hand och träna på att hon förstår drivning från långpisk på rätt sätt, det kan du göra på lina eller om hon är lös i ridhuset. Hade man haft en superstammad hopphäst hade man nog velat löshoppa några gånger under hösten för optimera inför treårstestet men för en dressyrhäst tycker jag att det viktigaste är att de får en bra upplevelse (även om det är kul med bra poäng ;) ). Teknikträning kan dressyrhästarna vänta med tills man är på ryggen :)

@_Zacke_ Jag hade lämnat iväg din häst några veckor till en duktig unghästutbildare så du inte får långvariga problem. Jag känner inte dig men min inställning är att är man minsta lilla osäker ihop med sin unghäst är det bättre att ta hjälp. Det roliga med unghästar är att de lär sig så fort men det betyder tyvärr också att de lär sig dåliga beteende fort också vilket osäkerhet är. Även när det har gått bra med unghästarna får man tänka på att de inte har gjort sakerna så många gånger. Har man ridit 30 gånger så kanske man tycker att de "kan" också förstår allt med uppsittning men jämför man med att lära in en rörelse som tex skänkelvikning tror jag att de flesta räknar med att det tar månader innan hästen "kan". Med min snälla Lex som är mer sirap än vild hänger jag fortfarande på några meter innan jag sitter upp helt bara för att vara på säkra sidan. Att vara på säkra sidan lite längre än man tycker behövs gör att man sällan får några bakslag även om med hästar kan allt hända. Själv är jag relativt orädd och sadelfast som ryttare men för Lex skull vill jag att inget ska hända, skulle kännas så onödigt att behöva bygga upp förtroende igen istället för att utveckla/förbättra vår relation.
 
Nu har vi börjat om lite från början igen och jag tror att det kommer lösa problemet, han har redan börjat slappna av igen. Han kommer absolut inte skickas iväg men däremot har jag planer på att ta hjälp på hemmaplan med vissa moment som jag är osäker på:)
När uppsittningen funkar "som vanligt igen" så ska jag lägga krut på tömkörningen. Ska även ta ut tandläkaren till honom här snart och då blir det en automatisk vila efter det :)
 
Hej alla och god fortsättning!

Längesedan jag skrev här, men nu har jag läst ikapp. Silhouette reds in av en duktig unghästutbildare som kom hem och jobbade med henne här. Hon har varit helt ok med allt. Inridningen pågick under en månads tid och när hon hade galopperat under ryttare, fick hon sin vila. Hon har nu vilat sedan mitten av november. förra veckan var vi iväg på löshoppning för första gången (förutom en gång förra våren) hos en internationell banbyggare som har byggt ridhus här i närheten.:banana: Silhouette tog sig an hinderna med stor entusiasm och så som det känns nu bör vi ligga i fas inför treårs. Planen är att Sillan ska löshoppas en gång varannan vecka nu framöver och däremellan bli tömkörd lite. Ridningen tar vi upp igen i feb/mars igen och sedan siktar vi på treårs om hon känns redo. Därefter långt sommarbete.

Jag tänker som @AW och har valt att låta någon duktig rida in henne eftersom jag aldrig har ridit in ngn häst innan och jag vill att allt ska bli rätt från början, så för min del blir det ingen regelbunden ridning på henne förrän till hösten. Jag utnyttjar väntetiden till att rida för min tränare på hennes välutbildade häst under tiden, så känner jag att jag ökar mina och Silhouettes förutsättningar till ett bra samarbete framöver.:up:
 
Har inte haft på Musse sadel på mer än ett år så idag var det dags igen. Som väntat brydde han sig inte men han bockade lite på skoj när han galopperade i ridhuset sen. Lite kul att se att stigbyglarna hänger i ungefär samma höjd på honom som på tanten, 15 cm på höjden kompenseras tydligen av 15 cm extra på bredden ;)

2015-01-08185517_zps31dc9ce8.jpg
 
Hon har ett så vänlig uttryck tycker jag! :love:
Klart ni hinner bli redo, bara du bestämmer dig och vill få henne redo. Det går ju dessutom alltid att ångra sig, bara skita i att åka om det skulle vara så.

Här hemma har jag också en som tror hon är centrum av universum. Det kan ju knappast finnas något som är viktigare än Donna? Enligt henne själv iaf... Hon älskar uppmärksamhet och är lite överdrivet nyfiken på allt. Om det händer något på gården så är Donna med vid staketet och ska titta vad som händer. Behöver aldrig gå och hämta henne i hagen, hon kommer redan då hon ser bilen komma.

Jag är fortfarande konvalescent men Donna har fått vara ute nu i jul och nyår och rört lite på sig i alla fall. Kompisen har promenerat med henne medan jag har kört hennes ponny. Donna har skött sig exemplariskt varje gång. Mött okända hästar på smala vägar utan reaktion, massor av bilar och skåpbilar med släpvagnar, blivit lämnad ensam när jag och ponnyn försvunnit i galopp och blivit omkörd i alla gångarter både framifrån och bakifrån. Även hunnit med lite tömkörning, arbete vid hand och frihetsdressyr. Dags för operation nr. 3 nästa vecka så då blir det vila för henne igen i minst två veckor.

haha ja du kunde beskriva Hollie, först fram och snackar alltid när jag/vi kommer...:love: behöver sällan hämta henne heller, kommer till grinden.
Jag kan göra nästan vad ja vill med henne, bara det att inte ha åkt transport på över ett år innan flytten.... ändå följer hon mig utan minsta tvekan.... häftigt... men så har jag haft henne sedan hon föddes, finns ett starkt band.
Hennes mor som jag ägde i 6 år var aldrig lika följsam... även om även vi hade ett band såklart.

Kan vara en bitch mot nya hästar dock... fuxmärr trots allt :devil:
 
Som du kanske minns skrev jag för inte så länge sen och var nervös över löshoppningen men nu känner jag mig lugn. Åkte till en rutinerad unghästutbildare, och han har lärt sig så fort. Nu är han en väldigt känslig individ och svarar framåt väldigt bra vilket nog är en fördel samt är inte tveksam på hindren. Vet inte om det har att göra med att han har lite hoppblod via Bellagio? ;) Men han sög hinder direkt och är modig och har faktiskt stundtals en bra teknik.
Vi har löshoppat 3 ggr hittills och han är redan ganska redo så han ska bara löshoppas 1 gng/månad fram till testet. 110 är inte högt :)

Det jag ville säga är - ni hinner! Men du bör nog ta tag i det nu :)

Dom flesta verkar eniga om att vi hinner :D skämt åsido, klart vi gör det men det kräver som sagt att vi börjar typ...nu.

Hollie är nog ingen hopptalang, och behöver få en trevlig upplevelse och skynda långsamt.
110cm är inte högt men jag har varit med om hästar som pressats att gå högre (domaren ser kapacitet) och sedan kraschar för att dom inte var redo för det.

Vad kul att din går så bra! Sa verkligen bli spännande att följa er som kommer visa i vår, eftersom man har följt flera i tråden från start :)
 
@Charlottee Vi har inte heller kommit så långt med löshoppningen, vi har bara varit iväg en gång hittills men känner mig inte speciellt orolig. De flesta hästar fattar ganska snabbt och behöver inte så många gånger, skulle du löshoppa en gång i veckan under tex mars/april hinner du fortfarande med minst åtta gånger innan testet :up: Vill du underlätta lite innan kan hon skritta över någon bom vid hand och träna på att hon förstår drivning från långpisk på rätt sätt, det kan du göra på lina eller om hon är lös i ridhuset. Hade man haft en superstammad hopphäst hade man nog velat löshoppa några gånger under hösten för optimera inför treårstestet men för en dressyrhäst tycker jag att det viktigaste är att de får en bra upplevelse (även om det är kul med bra poäng ;) ). Teknikträning kan dressyrhästarna vänta med tills man är på ryggen :)

Ja vi är absolut eniga där , strävar efter en bra upplevelse och jag blir glad bara min häst överlever och hoppar godkänt :rofl:

Men du (och ni andra) har så rätt, vi hinner få henne redo! *pepppepp*

Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Reactions: AW
Det är ju bara 1m hon behöver klara? (eller 1,10?)
Men du måste absolut komma igång :) Dags att börja planera för att kunna åka iväg och göra det.

110cm är det... åtminstonde har det varit. Är nog mest rädd för att hon ska pressas och kraschlanda....

Har mailat grannstallet (du vet vem) om och när dom tänker anordna löshoppning inför treårs...

:)
 
110cm är det... åtminstonde har det varit. Är nog mest rädd för att hon ska pressas och kraschlanda....

Har mailat grannstallet (du vet vem) om och när dom tänker anordna löshoppning inför treårs...

:)

Det är fortfarande 110 cm för att godkännas. Det är ju väldigt välbeskrivet hur det går till i bedömningsreglementet så det är ju enkelt att återskapa situationen :)
 
Det är fortfarande 110 cm för att godkännas. Det är ju väldigt välbeskrivet hur det går till i bedömningsreglementet så det är ju enkelt att återskapa situationen :)

Var det inte 110 för d-ponny? Eller det är den maximala maxhöjden för dom?
 
Du får bryta vid 110 om du vill. Säg det när ni startar "hon visas bara för godkänt".

Även om hon inte är en hopptalang så är hon långt ifrån sin mor :)
Hon rättade sig självmant i somras och är försiktig. Får hon bara lite självförtroende så kommer hon skutta :)
 
Var det inte 110 för d-ponny? Eller det är den maximala maxhöjden för dom?

Det är 80-100 cm högt och max 90 cm långt för D-ponny och sen ytterligare höjning till 110 cm om det ev. behövs för bedömningen. Ponnyerna har dessutom bara ett hjälphinder medan hästarna har två.

Edit:
Här finns beskrivning för treårstest för den som vill läsa.
Ponny:
http://www.ungponny.se/2015/Regionala proppar/RAD_ANVISNINGAR_tretest 2015.pdf
Häst:
http://www.asvh.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=995ec24d-8cda-4aff-bf4b-fa7abc5026f5
 
Kopierat från bedömningsreglementet 2014

Hoppning
Efter ca tre varv ska huvudhindret ha höjden 100 cm och längden 100cm.
Om denna storlek på hindret övervinns på ett, enligt domaren godkänt sätt, erhålls godkänt betyg 5. En häst
är dock inte garanterad betyg 5 bara för att hindret övervinns.
Ägare/visare kan innan bedömningen börjar, be om att endast hoppa för godkänt betyg.

Höjning till max 130 cm kan göras för hästar som visar sig kapabla för detta, men hindrets längd skall då
vara max 120 cm samt vara av normal oxertyp med främre bommen 5 cm lägre än den bakre. Full
bedömning ska vara uppnådd efter ungefär 6 språng på huvudhindret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 515
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 918
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 187
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp