12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste förtydliga med att "stå stilla" menar jag direkt efter att symtomen uppkommit altså ett par minuter efter..
 
Har följt tråden lite tyst i bakgrunden innan men tänkte dela med mig lite hur det ligger till för mig och min lille valack -12 e.magini.
Vi har haft lite otur senaste 2 veckorna med trappskor x2 så det har tyvärr inte blivit så mycket ridning.. Vi är i det stadiet att vi kan starta,stanna i både skritt och trav, svänga, trava på volten och så har jag skrittat ut en sväng på honom. :)Hade det inte vart för alla trappskor så hade vi galopperat också men då han är så ömfotad så blir det inget med det. Hade tänkt att vi skulle tagit oss förbi det innan jag ställer av honom men nu blir det nog inte så då skorna sitter i högst 3 dagar i sträck..:meh:
 
@Aliah svårt att säga på din beskrivning nu. Patella karaktäriseras lite av det oböjbara benet, där hoven släpar. Det kan komma när som helst, behöver inte vara i direkt anslutning till att stå stilla men är nog oftast så. :) Ofta kommer det och går säg under en förmiddag sen kan det försvinna några veckor för att komma tillbaka igen.

På din senaste beskrivning går tankarna kanske lite mot spatt? Jag vet inte... hoppas det försvinner :)
 
Musse september -14 och nu igår dvs januari -15. Vissa hästar passar helt klart bättre i sommarpäls :p :meh:

page_zps76a224da.jpg
 
@Aliah svårt att säga på din beskrivning nu. Patella karaktäriseras lite av det oböjbara benet, där hoven släpar. Det kan komma när som helst, behöver inte vara i direkt anslutning till att stå stilla men är nog oftast så. :) Ofta kommer det och går säg under en förmiddag sen kan det försvinna några veckor för att komma tillbaka igen.

På din senaste beskrivning går tankarna kanske lite mot spatt? Jag vet inte... hoppas det försvinner :)

Spatt hoppas jag verkligen inte på.. hoppas själv också att det försvinner och aldrig visar sig igen... denna dag så felas det då verkligen inte energiknippet något.. dundrar runt i ahgen så snön sprutar..

DSC02404.JPG

DSC02399.JPG


Vi har det kallt i finland idag.. -18 grader :)
 
Musse september -14 och nu igår dvs januari -15. Vissa hästar passar helt klart bättre i sommarpäls :p :meh:

page_zps76a224da.jpg

haha stämmer även bra in på min häst :D nu ser hon inte så långhårig ut på bilden, men har bra med päls.

KL.
Min "lilla" 3åring i sitt nya hem! (ej hennes box i denna stalldel dock).
Rastar henne lite från marken pga mindre hagar, därav benskydden. När hon landat lite är planen att hon ska få gå i en större hage med tre andra ston...

10899701_10152618075226344_362436060_n.jpg
 
Har följt tråden lite tyst i bakgrunden innan men tänkte dela med mig lite hur det ligger till för mig och min lille valack -12 e.magini.
Vi har haft lite otur senaste 2 veckorna med trappskor x2 så det har tyvärr inte blivit så mycket ridning.. Vi är i det stadiet att vi kan starta,stanna i både skritt och trav, svänga, trava på volten och så har jag skrittat ut en sväng på honom. :)Hade det inte vart för alla trappskor så hade vi galopperat också men då han är så ömfotad så blir det inget med det. Hade tänkt att vi skulle tagit oss förbi det innan jag ställer av honom men nu blir det nog inte så då skorna sitter i högst 3 dagar i sträck..:meh:

Tråkigt med tappskor! Varför tappar han dem? Provat med boots som skyddar mot att han trampar på dem?
 
Följt lite i tysthet. Macha går mest och skrotar för dagen. Vintervila. Men vi siktar fram emot årets tävlingssäsong med trail at hand och showmanship. Inridning är planerat att påbörjas under sommaren. Hon blir tre första juli så jag har ingen större brådska.
 
Alla datum och platser är inte satta ännu för treårstesten. En del är tidigt ute med datum andra dröjer rätt länge....
Så fin och välvuxen gloria ser ut :)
Gloria har vintervila så hon går i hagarna och njuter hela dagarna med sin flock :)

Har funderingar på 3-års... Vart hittar man datumen till det? ser bara datum för 2014 O_o

10914719_10204500632734715_359398280532737183_o.jpg

10917842_10204500633734740_3247283580092816857_n.jpg

10492480_10204500632014697_1967080618828456145_n.jpg
 
det förklarar saken, hoppas datumen kommer snart :) jodu, 170cm i mkh är hon nu :nailbiting:

Som min då :D:nailbiting:..... då är vi iaf TVÅ jättehästar i tråden! ;)

Angående treårstest, som ovan talat om redan, kan datumen dröja ibland....

Jag vet faktiskt inte om jag kommer visa trots allt... känner mig bara stressad över att inte hinna få henne redo och då kan vi lika gärna hoppas över och visa nästa år på kvalitén istället!

Men, om vi blir redo och hästen är i fas, vill jag självklart visa... dels för hennes mamma solettes skull som första 3åriga avkomma (vid liv).
 
Verkar som att det bara är att börja om från noll med Zimba igen :( Kan verkligen inte förstå vad det är som gjort honom så rädd, han som har varit så otroligt lugn från gång 1! Nu blir det nog lång vila från ridningen och sen börja om från början. Jag har ju intalat mig att han har ont någonstans, veterinären hittar dock inget som skulle kunna vara problem men. Blir förbannad på mig själv:(
 
Min kompis hade sin kompis på besök över nyår som hade en systemkamera med sig. Kruxet var att få kamelerna att röra på sig då Fredrik fortfarande tycker att människor är bra mycket roligare än allt annat. Jag stod tryggt på andra sidan staketet och han ville gärna hänga vid mig istället för att springa lite. Men några bilder fick vi på honom och hans travarkompis.





 
@Ozen Kul att hon är lugn, tycker det såg fint ut på filmen! :)

Även vi var och löshoppade idag med Chicago tillsammans med en hingstbete-kompis som är året yngre, det hela gick jättebra! Båda har ju gjort det några gånger och var hur lugna som helst med lastningen och även i ridhuset förutom lite gnäggningar åt varandra.
Dock visade Chicago att han kan aktivera sig själv, i transportkameran kunde vi se hur han plockade ner grimskaften, bet i den gummibelagda stången framme, tuggade på den andra hästens grimma osv :meh:
Hoppningen gick i varje fall fantastiskt! Grabben tog hindrerna lugnt men med bra svung i steget. 120 cm var vi uppe i när vi slutade och då seglade han fortfarande över :D

Bild från idag när vi var tillbaka, Chicago växer inte supermycket på höjden nu men är ca 173 cm ändå :p
10922498_933405063344029_3240035798345620431_n.jpg
 
Nu har vi tränat några dagar med sadel och träns. Första gångerna var det lite si och så att lämna flocken och gå med mig själv, men idag gick det kanon. Testade ländtäcke också. Ingen reaktion på det. Skönt. Nu behöver jag bara leta upp en sadel som passar också, så kan vi snart sitta upp. Längtar till att sitta på min häst, hon har verkligen svung i steget och dansar lätt. Så är hon ju dressyrhäst.....
 
@_Zacke_ Ibland gör hästar saker/reagerar på något som för oss är helt ologiskt, men som min unghästtränare säger: "de är hästar, de gör hästsaker". Bakslag händer oss alla! Jag skulle nog backa lite och tex tömköra för att jobba mer med svänga och stanna. Sen ha ett tydligt system och en ordning som jag alltid gör saker i inför att han ska ridas/sittas upp på. Det är nog bra att ta hjälp från backen i början eller att hoppa upp med hästen parkerad med huvudet mot en vägg tex. Det viktigaste är att det inte händer flera gånger för då kan de börja lära sig att "det är så man gör". Jag hade nog velat göra om uppsittning någon/några gånger innan jag tog vila, gärna med hjälp från marken, för att sluta på ett positivt sätt innan vilan.
 
håller med @Hellez1 Mitt motto är att alltid sluta när det går som bäst, för att lämna bra minnen hos hästen att tänka igenom då den vilar. Jag tycker det är mkt viktigt för att hästen ska utvecklas på bästa sätt :) Men som sagt alla gör bakslag! Hände även mig i förra månaden då Cash helt plötsligt blev lite fjantig i uppsittningen igen, han hade glömt vad parkera betydde och skulle larva sig jätte mkt. Jag ägnade då det träningspasset åt att bara sitta upp tills han kändes trygg med det igen och sedan skrittade jag en tur i skogen bara, ingen ridträning utan jag gjorde bara de han älskar mest att få vara i skogen. Sedan sitta av och avsluta :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 321
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 982
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 405
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp