12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då får vi hoppa in i denna tråden!
Hämtade hem min nya stjärna i lördags, "Chilli" f 2012 e Warsteiner ue Verdi.
Otroligt spänstig och rörlig liten gummiboll, han kommer att bli superfin när han växt klart.
Han är en övervuxen tunn svensk ridponny på ca 156-157 cm i dagsläget.
Jag hoppas att han blir ca 160cm och breddar sig en del, hur har era växt?
Nu har han växt 3-4 cm på höjden dom senaste tre månaderna.
image_zpsplihwdse.jpeg

Ang växt så har mina varit väldigt olika! Har ju två st.

Cayenne var 159cm när jag köpte honom i Maj som 3åring. Nu är han garanterat 164cm i alla fall, så det har gått fort! :S

Cash var 157 som 2åring och har under långtid från det tills nu växt till 162cm ungefär, så de har absolut väldigt olika växtkurvor x)

Jag tror Cayenne blir störst för han växer fortfarande i mankhöjd och Cash växer på alla håll och ser jätte konstig ut så vi får väl se hur stor han blir :)
 
Oh, tack @phie ! Jag brukar smygtitta här, det har ju inte hänt så fasansfullt mkt med min LB, han är ju född sent så vi har tagit det varsamt med honom.
 
Min fröken har gått väldigt sparsamt efter sommarvilan, lite här o lite där, men nog bara en fördel med tanke på hennes storlek :up: tänkte vila henne helt jan feb, vi flyttar i slutet av januari dessutom då nuvarande stall lägger ner verksamheten.

film på min Hollie :heart hon är flott!

 
Nu har jag ändrat min plan lite hastigt och lustigt! :p
Skulle ju ha satt igång igen i slutet av januari men ska sätta igång honom nu, idag istället. Den största anledningen är bristen på vinter, som säkert som berget lär komma i slutet av januari annars ;) Vi har ju inte ridhus och är väldigt väderberoende så jag kör på nu så länge det går, lägger troligtvis in en månads vila när vintern kommer igen. Han har vilat i en månad nu.

Kommer dock bli lite på halvfart när jag har tid och lust. Målen för vintern än
-Kunna rida ensam (dvs utan någon som är beredd att ringa 112 ;)). Jag måste klippa navelsträngen nu, börja lita på att han inte kastar av och bli mindre beroende av andra.
- introducera sidförande hjälper

Kommer mest bli skrittjobb i skogen fram till nyår och kanske några veckor till är planen. Han är ju barfota nu tyvärr tills mitten av januari. Men allra först väntar en vecka med tömkörning med start om 2 timmar! :)
 
Nu är det väl snart dags för den här tråden att flytta över till Ridning nu när våra små älsklingar blivit så stora :D

Zimba har vilat i nästan en månad. Ingen planerad vila utan först var jag sjuk i nästa två veckor och sen storm på det och lite annat. Men idag tog vi en skrittur barbacka. Fruset och hårt i backen, usch längtar verkligen till våren:p Är i alla fall glad över att min lilla ponny är lika lugn och stabil trots flera veckor i hagen:love:
 
Nu är det väl snart dags för den här tråden att flytta över till Ridning nu när våra små älsklingar blivit så stora :D

Zimba har vilat i nästan en månad. Ingen planerad vila utan först var jag sjuk i nästa två veckor och sen storm på det och lite annat. Men idag tog vi en skrittur barbacka. Fruset och hårt i backen, usch längtar verkligen till våren:p Är i alla fall glad över att min lilla ponny är lika lugn och stabil trots flera veckor i hagen:love:

Tråden stängs på nyårsafton hälsar moderatorn :)
Då får någon av er göra en ny på ridning.
 
Idag har vi galoppeeeeerat! På riktigt! :banana: Dvs inte bara rulla in i galoppen ute utan på kommando (skänkel+röst) och han fattade rätt galopp båda ggr med massor av energi. Heeeelt fantastisk uppförsgalopp med stor aktion :love:

...och sen glömde jag givetvis av mig och använde en enhalvmeter-hög kant som hjälp vid träning av förvänd öppna varpå han givetvis hoppade upp på den.. :p

Bonusbild på honom vid julgranen i stallet innan vi gick ner till hagen igen.
IMG_20151216_130209_zpsv2cyerhi.jpg
 
Hoppas någon flyttar oss till ridning efter nyår. Det är vila här också. Med många plusgrader och bra grusvägar. Tur det är mörkt så man inte blir för sugen på en ridtur.
 
Här går det bra!
Har hunnit rida 3 gånger (+ några pass tömkörning) varav nu senast helt ensamma! Gick kanon men det visste jag ju ;)
Så nu är jag inte så beroende av andra längre utan kan åka och rida när det passar mig bäst.

Har även upptäckt att det där med sidförande kan han ju redan! Jag har ridit honom för sitsen sen dag 1 så att flytta sig i sidled har vi gjort i snart ett år, dock inte så mycket tvärning. Ska fortsätta utveckla stadigheten i det i trav och ställning.

I övrigt blir det fokus på styrka och allmänt vara stadig och stabil för alla hjälper. Kommer nog rida 2-3 dagar i skogen och ett pass tömkörning med bommar per vecka. Ingen direkt paddock-ridning :)
 
Känner mig jätte kluven - skulle behöva lite input..

Min Libro har blivit riden i ridhus och ensam ute i alla gångarter, för en månad sen så tyckte jag att han blev trött mentalt fort, var ofokuserad, seg eller super pigg. Ställde han på vila.
Är gravid i v 14 och känner mig inte super sugen på att sätta igång honom just nu..
BF 26 juni, räknar med att kunna sitta upp i slutet av juli.
Vad ska jag göra med honom?
Sälja är absolut inget altenativ..
Är det fel att låna honom vila tills mars och sen sätta igång honom med tömkörning och longering tills jag kan sitta upp?
Medryttare? Tillridning?
Man blir ju inte rik av att vara FL, men en månad skulle jag kunna lämna iväg honom iallafall.

Tillägg
Mina enda ambitioner med hästen närmaste framtiden är att vi ska rida ut och träna vid behov. Ingen tävling de närmsta åren.
 
Känner mig jätte kluven - skulle behöva lite input..

Min Libro har blivit riden i ridhus och ensam ute i alla gångarter, för en månad sen så tyckte jag att han blev trött mentalt fort, var ofokuserad, seg eller super pigg. Ställde han på vila.
Är gravid i v 14 och känner mig inte super sugen på att sätta igång honom just nu..
BF 26 juni, räknar med att kunna sitta upp i slutet av juli.
Vad ska jag göra med honom?
Sälja är absolut inget altenativ..
Är det fel att låna honom vila tills mars och sen sätta igång honom med tömkörning och longering tills jag kan sitta upp?
Medryttare? Tillridning?
Man blir ju inte rik av att vara FL, men en månad skulle jag kunna lämna iväg honom iallafall.

Tillägg
Mina enda ambitioner med hästen närmaste framtiden är att vi ska rida ut och träna vid behov. Ingen tävling de närmsta åren.
Hm, kan det vara en idé att kolla med Strömsholm eller flyinge om dom behöver hästar att utbilda till sina kurser? Jag vet att en del elever ibland söker hästar att ta med på utbildning för vidareutbildning och liknande.
 
God fortsättning till alla 12:or och mattar/hussar! Tänk att våra gryn är lite dryga dygnet ifrån att tituleras som 4:åringar, helt sjukt!

Det kanske passar sig i en ny tråd på Ridning efter nyår, men tänkte höra hur ni planerar och kommer att lägga upp träning under 2016?
 
Nu är årgång 2012 officiellt fyra år så därför stänger jag tråden. Gör gärna en ny på ridning.

Görel moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 311
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 963
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 396
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp