12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är i valet och kvalet om jag ändå ska ta och försöka sitta in/rida in min 12:a. Tanken var ju att hon skulle ridas in i höst men en skada i senfästet satte stopp och nu är hon dräktig. När jag upptäckte skadan tänkte jag att hon skulle få dräktigheten på sig för konvalescens även fast hältan försvann tämligen omgående så fort hon fick på en ringsko. Problemet är att hon är uttråkad till max, hon vill göra mer än att gå i hagen och skrota. Jag har longerat henne ett par väldigt korta pass med sadel, och det går fint, men jag vill inte nöta på henne för mycket då jag inte vill riskera att skadan går upp nu när hon är dräktig. Det är väldigt mycket energi och akrobatiska rörelser ovan mark så skaderisken är rätt överhängande även annars...

Från början var planen att skicka iväg henne för inridning hos nån kunnig, men nu när situationen är som den är så vill jag ha henne hemma och ha koll, då hon dessutom är dräktig vill jag inte utsätta henne för smittorisk. Jag tar gärna emot tips på aktiviteter som man kan göra med en treåring som inte inkluderar longering, löshoppning eller att ha henne lös i paddock (hon hoppade det relativt höga staketet plättlätt när jag försökte nämligen...). Promenader är tanken, men då det går hästar i en hage som vi måste passera som älskar att rejsa järnet just när vi går förbi, försöker jag undvika det just nu iaf, hon förstörde grannens gräsmatta rätt rejält när jag försökte senast. Kort sagt, det är massa energi och mycket huvud, hur får jag henne att bli trött utan att arbeta för mycket med kroppen?

Tömkörning som @tolksele skrev. Om jag hade varit du hade jag satsat på att sitta in henne och sen bara ut å skritta med henne i skogen när hon känns trygg :)
 
Tack för era tips, @sofiaspel och @tolksele ! Tömkörning hade absolut varit det bästa tror jag, problemet är att jag är komplett värdelös på att tömköra och denna hästen känns som att hon behöver någon duktig... Tränaren som jag hade tänkt anlita har tyvärr dragit ner mycket på sina privatlektioner, men ska se om hon kanske ändå kan hjälpa oss. Mitt största bekymmer egentligen är att jag är själv och ska hålla på, stallet där vi står är perfekt för avel och uppfödning, mindre bra för ridning och träning.

Sitta in henne själv kan jag nog göra då hon är coollugn i såna situationer, det är när det kommer in rörelse i bilden som hon tänder till och då är det i princip omöjligt att sitta kvar och framför allt inte om man är själv. Är inte helt förtjust i tanken på att utsätta mig för de riskerna själv då stallet nästan alltid är tomt på dagarna. Ser mig själv ligga ihjälmosad utan möjlighet till hjälp i flera timmar. Målet är att hon ska kunna gå med som skogshäst framöver, det är där jag lägger ribban tills vidare, men att komma dit känns rätt svårt som det är nu. Om nån känner till en duktig person som kan komma ut och hjälpa mig i Kalmar-området mottager jag gärna tips via PM.

Trickträning ska jag undersöka!
 
Jag har ju alltid promenerar mycket med mina unghästar @Fritidsryttare , men det verkade ju vara lite svårt för dig. Finns en del klicker-folk och trådar här på buke :)

Jag älskar att promenera med mina hästar också @tolksele, och har varit ute lite grann med den här damen i somras. Hon sköter sig fint, men det är lite mycket att begära av henne att hon ska hålla sig lugn när två hästar kör galopprace precis bredvid henne i flera hundra meter (hagen går parallellt med vägen). Då hon är grön och känslig så känns det dumt att utsätta både henne och mig för att något händer när vi precis har börjat, därför vill jag avvakta med promenaderna tills de hästarna har bytt hage. Annars är promenader en av mina favoritsysselsättningar.:)
 
Jag skulle jobba mycket med markhantering.
Träna på saker som ni kan ha nytta av sen i framtiden.
Jag skulle försöka jobba med att hon skall få tänka mycket om hon är en sådan som lätt exploderar.
På ridplanen skulle jag till exempel skritta över bommar, gå slalom mellan koner. Lära henne att flytta fram och bakdel.
Om hon kan trava skulle jag också öva tempoväxlingar från marken där du springer bredvid. Ifall du inte har så skulle jag rekommendera att du skaffar ett lite längre, tyngre grimskaft. Tycker de är sjukt bra att ha när man håller på med dom från marken. Främst med säkerheten.
Ifall du vill gå promenader så kanske det går att börja med att traska runt stallet och stallplanen, utforska lite områden. Det brukar vara nyttigt. Är det lösdrift eller står hästarna inne om nätterna? Tänkte om man slipper nån gång iväg om de andra hästarna ifråga är inne? typ gå ut tidigt en helg.
 
Jag skulle jobba mycket med markhantering.
Träna på saker som ni kan ha nytta av sen i framtiden.
Jag skulle försöka jobba med att hon skall få tänka mycket om hon är en sådan som lätt exploderar.
På ridplanen skulle jag till exempel skritta över bommar, gå slalom mellan koner. Lära henne att flytta fram och bakdel.
Om hon kan trava skulle jag också öva tempoväxlingar från marken där du springer bredvid. Ifall du inte har så skulle jag rekommendera att du skaffar ett lite längre, tyngre grimskaft. Tycker de är sjukt bra att ha när man håller på med dom från marken. Främst med säkerheten.
Ifall du vill gå promenader så kanske det går att börja med att traska runt stallet och stallplanen, utforska lite områden. Det brukar vara nyttigt. Är det lösdrift eller står hästarna inne om nätterna? Tänkte om man slipper nån gång iväg om de andra hästarna ifråga är inne? typ gå ut tidigt en helg.

Jo, traska över bommar osv är ett bra förslag, det ska jag göra! Hon är absolut inte den nervösa typen, tvärtom är hon lite för självsäker. Det som är är att antingen går hon inte alls/hon ställer sig gärna på bakbenen eller gör fyrfotahopp med risk att landa på den som är i närheten. När jag då vill få henne f r a m, så kommer energin som en explosion, efter en liten stund släpper det och hon jobbar på fint framåt. Hon uppvisar samma beteende i hagen, ställer sig, hingstsparkar och gör krumsprång innan hon far iväg, tolkar det därför inte som något smärtrelaterat beteende.

Främst uppvisar hon beteendet på lina/i paddock men det kan komma även när man går med henne, därav känner jag att säkerhetstänket är A och O, och jag hade helst velat vara två när hon arbetas. Efter arbete är hon väldigt nöjd och tillfreds, så det märks att hon gillar att jobba.

Svårt att förklara problemen men jag upplever henne alltså inte alls som rädd, men det går antingen i 0 eller 100 och det gäller att hänga med i svängarna när det väl händer nåt.

Hästarna i hagen går in nattetid men då är istället problemet belysningen, vet inte hur sugen jag är på att gå där med henne utan att kunna se om det kommer hovar farande i luften. Vanligtvis går de ut mellan 6-7 och då är det samma där, det är mörkt denna årstiden. Just den hagen ligger placerad så att 3/3 möjliga vägar möts precis där de hästarna går, i övrigt återstår i princip bara en gårdsplan och en paddock.

Jag har henne på lina utomhus för tillfället men ett tyngre och längre grimskaft var en bättre idé. Hur långt är det du använder @Aliah ?
 
Absolut @Fritidsryttare , jag håller med och hade heller inte vågat med en häst som måste ta det försiktigt. Vi har tur och kan gå åt ett annat håll än förbi grannens tossiga djur :p

Kör en del bomövningar typ labyrinten med Murre från marken, perfekt träning! Har också ledrep när jag hanterar honom.
 
Jo, traska över bommar osv är ett bra förslag, det ska jag göra! Hon är absolut inte den nervösa typen, tvärtom är hon lite för självsäker. Det som är är att antingen går hon inte alls/hon ställer sig gärna på bakbenen eller gör fyrfotahopp med risk att landa på den som är i närheten. När jag då vill få henne f r a m, så kommer energin som en explosion, efter en liten stund släpper det och hon jobbar på fint framåt. Hon uppvisar samma beteende i hagen, ställer sig, hingstsparkar och gör krumsprång innan hon far iväg, tolkar det därför inte som något smärtrelaterat beteende.

Främst uppvisar hon beteendet på lina/i paddock men det kan komma även när man går med henne, därav känner jag att säkerhetstänket är A och O, och jag hade helst velat vara två när hon arbetas. Efter arbete är hon väldigt nöjd och tillfreds, så det märks att hon gillar att jobba.

Svårt att förklara problemen men jag upplever henne alltså inte alls som rädd, men det går antingen i 0 eller 100 och det gäller att hänga med i svängarna när det väl händer nåt.

Hästarna i hagen går in nattetid men då är istället problemet belysningen, vet inte hur sugen jag är på att gå där med henne utan att kunna se om det kommer hovar farande i luften. Vanligtvis går de ut mellan 6-7 och då är det samma där, det är mörkt denna årstiden. Just den hagen ligger placerad så att 3/3 möjliga vägar möts precis där de hästarna går, i övrigt återstår i princip bara en gårdsplan och en paddock.

Jag har henne på lina utomhus för tillfället men ett tyngre och längre grimskaft var en bättre idé. Hur långt är det du använder @Aliah ?

Tycker att dom är jättebra just ledrepen.
Eftersom de är tyngre så trasslar de inte in sig så lätt och ifall de busar studsar sparkar eller hittar på något så är det är lättare och effektivare att få till en korrigering med dom tycker jag.
Använder mina i nästan all markhantering speciellt med unghästen som kan vara rätt så busig.

Har i 2 olika längder ett som är 3,7 meter och så ett som är 4,5. Dom finns till exempel på naturhästen.
 
lite tråkig uppdatering här. Gloria har blivit sparkad på insidan av hasen så hon står i sjukhage :( röntgen såg som tur var bra ut men de få mjukdelar som finns där är mos... Men hon verkar rätt nöjd ändå, hon får ju massor med ompyssling :p

Hon var sååå duktig med att både lastas, själva resan och väl på plats. Man blir så jäkla stolt :love:
20151105_140609_563d08e19606ee55f5ef1207.jpg

2015-11-06_133501_563d0725ddf2b34f3e198d9d.jpg

nej så tråkigt!! skönt att röntgen såg ok ut åtminstonde :up: håller tummarna för att hon läker fint.

KL.
Fick hjälp att tömköra Hollie av en vän i fredags, gick så bra så! Vi mår för övrigt bra och Hollie har vilat en del, men vad gör det när man bara är 3½ och stor :)


11218858_10153227915301344_1750907349825445014_n.jpg
 
Tycker att dom är jättebra just ledrepen.
Eftersom de är tyngre så trasslar de inte in sig så lätt och ifall de busar studsar sparkar eller hittar på något så är det är lättare och effektivare att få till en korrigering med dom tycker jag.
Använder mina i nästan all markhantering speciellt med unghästen som kan vara rätt så busig.

Har i 2 olika längder ett som är 3,7 meter och så ett som är 4,5. Dom finns till exempel på naturhästen.
Tack för tipset, ska kolla upp dem, det låter som en bra idé att ha till den här damen.
 
Jag och Murre var inte alls på samma nivå idag, jag tänkte tömköra och han tänkte.. tja, jag vet inte riktigt men inte samarbeta i alla fall. Han backade, backade och backade. Jag försökte mest undvika att han hamnade in i väggar, traktorer och grannens staket. Jag lät honom hållas, ingen bestraffning eller något men var tydlig med vad jag ville - framåt. När han gick fram fick han beröm.

Till slut (där jag gett upp och backat honom in på ridbanan, utan problem) gick han jättejättebra på ridbanan, framför allt i trav. Synd bara att jag inte orkade springa :p Slutet gott, allting gott (typ) ;)
 
Här är det färdig-ridet för i år!
Skulle egentligen ridit denna vecka med men jag satte in akutvila i förra veckan då han kändes så trött, något jag aldrig märkt innan så jag kände att nu får det räcka. Vi skulle bara ridit lite i skogen nu på slutet ändå så det kan vi lika gärna hoppa över.

Planen är att komma igång i februari igen, lite beroende på vädret. :)
 
12191400_1518122248510223_939256751383222441_n.jpg


Vi for på en terrängtur i äckelvädret. Lillprinsessan är jätteduktig med trafiken, men jag tycker själv att det är jobbigt när vissa bilister inte saktar ner när det kommer en häst gåendes längs med en smal väg.. speciellt de som bränner på 80 på 40 vg i mörker o regn är riktigt billiga.. Tycker att man inte borde gå att missa när man har reflexväst samt reflex på hästen..
 
12191400_1518122248510223_939256751383222441_n.jpg


Vi for på en terrängtur i äckelvädret. Lillprinsessan är jätteduktig med trafiken, men jag tycker själv att det är jobbigt när vissa bilister inte saktar ner när det kommer en häst gåendes längs med en smal väg.. speciellt de som bränner på 80 på 40 vg i mörker o regn är riktigt billiga.. Tycker att man inte borde gå att missa när man har reflexväst samt reflex på hästen..

Skönt att ni har trafiksäkra hästar, min är inte det så nu på vardagarna får vi hållas i ridhuset :( och rida ut med sällskap i form av min man promenerandes bredvid på helgerna. Har mött flera idioter på vägarna så min häst är inte direkt glad när det kommer fordon :(

Igår hoppade jag ett litet kryss i galopp, flera gånger! wii :bump:

Eftersom Lona vilade 4 veckor nyss så kör jag november och lite december beroende på hur hon känns. Men tanken är att rida ut så mycket som möjligt. Vilket inte går så bra nu eftersom det blir mörkt så fort :banghead: och kanske 1 eller 2 pass uppsuttet i ridhuset, annars tömkörning som aktivering.
 
Jaa det är verkligen skönt! Har turen (oturen) att ha hagen bredvid vägen som går till högstadiet här i byn så hästarna ser 20 skolbussar på nära håll varje dag :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 934
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 291
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 518
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp