12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Murre kändes matt idag när vi skrittade ut en sväng så nu får han vila, tänkte börja med en vecka och se, kanske tar vi tidig vintervila helt enkelt.
 
11220911_1287702927922049_5453738398887433125_n.jpg

Jag har faktiskt börjat arbeta lite mer med min 12:a som jag bad om råd med. Vi har gått över lite bommar och varit ute och promenerat i den mån det går, vi får hålla till på en grusväg med mycket sprängsten och gå fram och tillbaka. Inte optimalt men det är den enda vägen där hon inte blir så uppskärrad av de andra hästarna.

Jag har börjat vänja in henne på bett, vilket funkar fint. Tanken var att låta en tandläkare gå igenom henne innan men nu är hon dräktig så vi väntar lite med det. Tills vidare nöjer jag mig med att ha tränset på under grimman. Det märks att hon tycker om att arbeta, nu är hon dessutom väldigt trött, hon är lite mer tacksam att arbeta med då så än så länge har vi klarat oss utan missöden.:)

Jag använder mig av ett lite längre och tyngre grimskaft som ni föreslog, det är inget regelrätt ledrep men något mellanting, min plånbok tillåter inte riktigt såna inköp just nu.
 
11220911_1287702927922049_5453738398887433125_n.jpg

Jag har faktiskt börjat arbeta lite mer med min 12:a som jag bad om råd med. Vi har gått över lite bommar och varit ute och promenerat i den mån det går, vi får hålla till på en grusväg med mycket sprängsten och gå fram och tillbaka. Inte optimalt men det är den enda vägen där hon inte blir så uppskärrad av de andra hästarna.

Jag har börjat vänja in henne på bett, vilket funkar fint. Tanken var att låta en tandläkare gå igenom henne innan men nu är hon dräktig så vi väntar lite med det. Tills vidare nöjer jag mig med att ha tränset på under grimman. Det märks att hon tycker om att arbeta, nu är hon dessutom väldigt trött, hon är lite mer tacksam att arbeta med då så än så länge har vi klarat oss utan missöden.:)

Jag använder mig av ett lite längre och tyngre grimskaft som ni föreslog, det är inget regelrätt ledrep men något mellanting, min plånbok tillåter inte riktigt såna inköp just nu.


Min är också dräktig och för tillfället väldigt beskedlig och lite vuxen i sitt sätt. hon anser nog att när man skal bli mamma behöver man skärpa till sig lite :)
Vi red lite i regnvädret idag. Rider nästan enbart i terräng för tillfället eftersom hon ytivs så bra med det och nu i början så känns det som en vettig lösning.

12265949_1520481681607613_7409953003064954215_o.jpg
 
Cayenne och jag har haft en lärorik dag. Vi har åkt på en sadeltvångs sväng och hoppas det inte återkommer. Efter 4 krumhopp och bockningar åkte jag i backen, men de vart bara upp igen och sedan gick allt bra. Vi har även ridit utan longerlinan idag och de senaste ridpassen lite grann, men idag även i galopp. Kanon kul! Han gör så fina fattningar så ^^

12279106_10153739151118094_5425545187084444573_n.jpg
 
Har rastat soffan idag. Aka svingat mig upp på min vildsinta hingst barbacka och i grimma och gjort skogarna osäkra. Eeeeeller snarare klättrat upp på min tjocka, fluffiga och översnälla unghäst och svävat runt bland höstlöven. ;)
Så snäll, mysig mjuk och rund liten häst som är galet bekväm att sitta på. :love: Passerade allt möjligt läskigt men han litar och lyssnar till mig hela tiden. Hoppade dock av när en sjungande gammal tant i röd jacka cyklade mot oss mitt på en smal träbro :nailbiting::p

IMG_20151118_150447_zpst2cevorc.jpg
 
Igår red vi vårt sista pass för tränare för i år. Vi började med blandade bocksprång med tillhörande galengnägg. Lyckades sitta kvar och efter den lilla urladdningen hade jag en väldigt trevlig häst att rida. När han kommer till arbete och verkligen bjuder fram så ger han en superhärlig känsla. :love:

Nu blir det lite lätt nedtrappning någon vecka och sen vila på lösdrift. Tror det behövs både för kropp och knopp. Planen är sedan att ta upp ridningen igen i februari.
 
Min lille prins har äntligen förstått mysteriet med att fatta galopp på hjälperna, så nu är det ett mysigt vinterlov som stundar. Han är så otroligt pigg och tillmötesgående att man vill rida varje dag. Gah, jobbigt med att lägga band på sig ibland :)
 
Min lille prins har äntligen förstått mysteriet med att fatta galopp på hjälperna, så nu är det ett mysigt vinterlov som stundar. Han är så otroligt pigg och tillmötesgående att man vill rida varje dag. Gah, jobbigt med att lägga band på sig ibland :)


Känner igen det där.. Måste vara en WC-grej ;)

Herr hingst är väldigt ohingstig just nu (det slår väl till i vår igen :p ) och är en A-häst hela tiden. Här står det tex ett sto i en hage ca 5 m bakom mig, han hummar inte ens och hänger bara med barnet på slakt rep i vanlig lädergrimma. Väldigt positiv, glad och nöjd häst så ett bra kvitto att jag gjorde rätt som satte honom på lösdrift igen.

11221662_1091230957562228_3081955709242638747_n_zpsmesn869z.jpg
 
Jaha nä men då skriver jag väl igen då :p

Red ut en sväng imorse, fantastiskt vackert med dimma på ängarna och solen som lyste upp däremellan. Red en ny runda och kommer via skogsvägen upp genom en gård där det helt plötsligt bakom ett hörn står får på båda sidorna. De trodde väl vi hade mat för de kom i full fart åt vårt håll, snälla Musse gjorde dock bara en förskräckt rollback och stod sen still. Hoppade av, också för att det var en tråd spänd med handtag över vägen (så antagligen bara för att leda strömmen över till andra sidan) och släppa igenom oss. Sen uppstod ju då dilemmat att vi red barbacka och jag inte är lika smidig som när jag var 20 längre så jag försökte hitta lämplig uppsittningsplats. Hittade till slut en sten som stack ut mitt i en brant backe ovanför ett dike så jag försökte placera hästen lite lämpligt nedanför. Just då får givetvis hunden för sig att äta på något äckligt så jag ropar åt honom och då står Musse plötsligt uppe på stenen. :eek: Han har alltså gjort ett 1 m högt hopp upp och på något sätt knött sig in så han står bakom mig mot berget till utan att knuffa till mig. Han får inte ens plats med alla hovar utan står och balanserar på 3 av dom :cool:

Lärt mig idag: Var noga med signalerna till en häst som lärt sig gå upp på allt möjligt sen den var liten och som är mer bergsget än häst :grin:
 
Cayenne har fått en släng av sadeltvång, så vi försöker mest få honom mjuk med longering innan uppsittning nu och det går framåt. Idag är första dagen som han hade rikligt med framåtbjudning i ridhuset och krävde inte mycket drivning alls utan gick på för egen maskin och jobbade bra i trav och lite galopp. Vi avslutar veckan med lite ridning imorgon igen också. :)

Cash är hemma på lösdrift och blir fet, passar honom bra då han har en hel del att växa kvar. Han är extremt valpig och ojämn i kroppen, men han får den tid han behöver helt enkelt :)
 
Vad kul det är att läsa om hur alla fina 12:or utvecklas! Min egen har ju vilat sen han vrickade ena framkotan på betet i somras och drog på sig en ligamentskada. :cry: Har nu i alla fall varit på återbesök och konstaterat att läkningen går som den ska. Men det tar tid. Minst två månader till ska jag vänta innan jag tar upp inridningen igen. Som tur är får han gå på promenader och vi tömkör även en del ute (i skritt på rakt spår) så vi håller igång lite i alla fall. Miljöträning får han ju och hanterad blir han också men jag längtar upp i sadeln...

Nån mer som ligger efter med inridningen?
 
Vad kul det är att läsa om hur alla fina 12:or utvecklas! Min egen har ju vilat sen han vrickade ena framkotan på betet i somras och drog på sig en ligamentskada. :cry: Har nu i alla fall varit på återbesök och konstaterat att läkningen går som den ska. Men det tar tid. Minst två månader till ska jag vänta innan jag tar upp inridningen igen. Som tur är får han gå på promenader och vi tömkör även en del ute (i skritt på rakt spår) så vi håller igång lite i alla fall. Miljöträning får han ju och hanterad blir han också men jag längtar upp i sadeln...

Nån mer som ligger efter med inridningen?

Vad tråkigt med ligamentskada :(
Vi har inte kommit så jättelångt med inridningen ännu, vi skrittar endast ännu. Pållen är dräktig och den sortens häst som man inte skall stressa med :)
 
Vad kul det är att läsa om hur alla fina 12:or utvecklas! Min egen har ju vilat sen han vrickade ena framkotan på betet i somras och drog på sig en ligamentskada. :cry: Har nu i alla fall varit på återbesök och konstaterat att läkningen går som den ska. Men det tar tid. Minst två månader till ska jag vänta innan jag tar upp inridningen igen. Som tur är får han gå på promenader och vi tömkör även en del ute (i skritt på rakt spår) så vi håller igång lite i alla fall. Miljöträning får han ju och hanterad blir han också men jag längtar upp i sadeln...

Nån mer som ligger efter med inridningen?

Du är inte ensam. Så trist med skador!
D fick en senskada förra hösten och i början av oktober rullade hon fast i en grind och gjorde illa samma ben igen. Vi hade precis varit ute och skrittat första gången då. Så vi har heller inte kommit så långt, beror mest på mig egentligen då jag pga flera operationer inte skulle börja rida för tidigt och framför allt ville jag inte upp på unghästen direkt. Ser dock inte det som att vi ligger efter, vi tar det lugnt. Nu har även jag hunnit kommit igång och kroppen funkar som förut vid ridning och ska ha läkt ihop hyfsat tillräckligt så nu ser jag verkligen fram emot inridning i vinter!
 
Dags för uppdatering från vår sida.
Jag blev sjuk för ett par månader sedan och bestämde mig för att skicka min LB till en beridare. Jag har fått rapporter om vilken enkel häst han är och att han har så lätt för sig osv, åkte och hälsade på honom för första gången på ett tag i lördags och möttes av en HÄST. Min lilla LB är inte en fölis längre. Det har hänt otroligt mycket med honom de 2 månaderna han varit iväg!
Igår åkte jag dit igen för att testa honom själv, ojojoj.... så himla imponerad av min häst! :D


Nu åker beridaren på p&j nästa helg (med målet "miljöträning"), sen får skrutten en lång vila till våren!
 
Då får vi hoppa in i denna tråden!
Hämtade hem min nya stjärna i lördags, "Chilli" f 2012 e Warsteiner ue Verdi.
Otroligt spänstig och rörlig liten gummiboll, han kommer att bli superfin när han växt klart.
Han är en övervuxen tunn svensk ridponny på ca 156-157 cm i dagsläget.
Jag hoppas att han blir ca 160cm och breddar sig en del, hur har era växt?
Nu har han växt 3-4 cm på höjden dom senaste tre månaderna.
image_zpsplihwdse.jpeg
 
Då får vi hoppa in i denna tråden!
Hämtade hem min nya stjärna i lördags, "Chilli" f 2012 e Warsteiner ue Verdi.
Otroligt spänstig och rörlig liten gummiboll, han kommer att bli superfin när han växt klart.
Han är en övervuxen tunn svensk ridponny på ca 156-157 cm i dagsläget.
Jag hoppas att han blir ca 160cm och breddar sig en del, hur har era växt?
Nu har han växt 3-4 cm på höjden dom senaste tre månaderna.
image_zpsplihwdse.jpeg

Jättefin!!! Är mycket förtjust :heart
 
Dags för uppdatering från vår sida.
Jag blev sjuk för ett par månader sedan och bestämde mig för att skicka min LB till en beridare. Jag har fått rapporter om vilken enkel häst han är och att han har så lätt för sig osv, åkte och hälsade på honom för första gången på ett tag i lördags och möttes av en HÄST. Min lilla LB är inte en fölis längre. Det har hänt otroligt mycket med honom de 2 månaderna han varit iväg!
Igår åkte jag dit igen för att testa honom själv, ojojoj.... så himla imponerad av min häst! :D


Nu åker beridaren på p&j nästa helg (med målet "miljöträning"), sen får skrutten en lång vila till våren!
Kul att höra från dig igen, har faktiskt undrat hur det gått för er! Han ser mycket trevlig ut, tusan vad roligt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 983
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 299
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 539
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp