2011:ornas tråd...

_Eva_

Trådstartare
Tjohopp. Tänkte det måste finnas de med 2011or???

Har inte en egen men har min systers här på lån närmaste halvåret eller året.. Tänkte det kanske finns de med 11or som ändå vill snacka litet...

mvh Eva
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Skulle börja med att presentera "Bärsen" som han kallas men såklart bidde det bildstrul....

Nöjer mig med en mindre, bildlös presentation av min systers häst som jag har boendes här tills vidare.... Fifty Beers Later aka "Bärsen" är en liten brun QuarterPony. Mamma Quarter, pappa Welsh sekt B. Just nu 125 cm i manken men torde bli ca 142-145.
Endast grundhanterad som föl och därefter gått på lösdrift där han inte hanterats så mkt.

Just nu jobbar vi med att han skall sköta sig uppbunden på gången, med hovslagaren. Ledas, täcke av på, flugspray som nu börjar kunna komma på utan att han dör osv.

Vad gör ni andra med era åringar...?

mvh Eva
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Jag har min 11a, en Paint fröken med mycket humör och stor personlighet! Känner att inget med henne kommer bli som med andra hästar men ack så spännande! Hon är e: Colonel Coosader en Dansk halter hingst som även gett trevliga ranch/stock horses i USA och u: ett sto vid namn MCCD Sonita Paloma som är cutting/reining stammad. Hoppas att hon förutom att vara min vän och tränings kamrat kommer kunna gå bra på tävlingsbanorna med inriktning på ranch/ko grenar och reining. Smart och smidig tös men kan vara en handfull när hon vänder den sidan till ...

Hitintills så har jag inte hittat något som skrämmer henne mer än att hon stannar och tittar på mig precis som om hon frågar vad problemet skulle vara och sen går hon över under vad det än är, hon kan däremot efter att ha gått över två tre gånger bestämma sig för att "Nä, det har jag gjort tillräckligt många gånger" och sen inte röra en fena så då är det bara att vänta ut henne. Har haft lättviktssadeln på henne för skojs skull, packat in henne i presenning, gått igenom cowboy curtain osv. Uppbunden kan hon stå tills hon tröttnar sen drar hon loss grimmskaftet och går på upptäcksfärd så vi tränar uppbindning 3-5 min åt gången och trappar upp sakta men säkert, ground tying går desto bättre! Det enda hon inte uppskattar är att blöta ner fötterna i onödan... Men det jobbar vi på!!

Några bilder på min Bumsa-lumsa

2011%2520%252811%2529.JPG


CIMG1965.JPG


IMG_0191.JPG



Nyfiken i en strut, det går kaaaaaaanske att äta!
IMG_0089.JPG


IMG_0092.JPG


Och snart är man på hemgång och då ska det fotas!!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Hon heter La's Impressive O'lena kallas Lizzie, Snutte gumma, Brummelisa, Flumsa osv. kärt barn har många namn eller hur var det? ;)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Men gosh!! Bumsa-lumsa är ju dundersöt:love::love:

Fortfarande ingen bild men Bärsen fick träna på att stå i stallgången utan att försöka vända sig och klia ärslet mot väggen. Surt skrapade han med framfoten och fick flytta tillbaka, flytta tillbaka, flytta tillbaka. Ett himla tjatande.
En stund ensam i stallet oxå, för träningens skull. Men han gillar det inte. Far runt som en tätting och massakerar allt han kan hitta. Tuggar sönder trä, mosar hinkar, sprider skit överallt.

mvh Eva
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Här är en presentation av min åring :)

Kärras Sammie heter han en paint (e ScareFace) och haflinger (u Amicelli) korsning som jag planerar att tävla i lite olika kogrenar i framtiden. Just nu går han på hingstbete och gottar sig. Men innan så har vi NH tränat en hel del bland annat, lastning, rundkorall, tolleransträning, ledning mm. Han är lätt att ha att göra med och orädd för allt.

544792_10151028882875229_633773459_n.jpg


182499_10151050020240229_1485253301_n.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Eftersom min 11a just nu står i sjukbox i väntan på återbesök hos veterinär i Skara om en vecka, så har jag väldigt dåligt med färska bilder. Så tills dess att hon får komma ut igen får det bli en bildlös presentation.

Tejons Beverly Snap, "Bella" (Eller Bellabong..)
Am. Quarter e. Tejons Nifty Pine u. Cody Olenas Snap
Innan skadan sysslade vi med toleransträning, bland annat att ha bäbissadel på ryggen, filtar, påse på huvudet (asfrän hatt, tyckte Bella) och bli sprayad med vatten/glansspray. Inget utav detta var något problem, hon är nyfiken och orädd och tycker det mesta är kalas.

Sedan blev det ju så tråkigt att hon ådrog sig en ordentligt allvarlig skada i hagen, och fick efter det träna på att bli sprutad, bandagerad, få sår rengjorda, åka transport till klinik, bli sövd, opererad och lämnad i en box på klinik över helgen..... :cry:

Ni får gärna hjälpa mig att hålla en tumme eller två på onsdag, då domen faller....
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Vi vill ju se bilder på Bärsen! Och det där med att det kliar känner vi igen, var gång man närmar sig Lizzie så får hon den blicken "Matte klia mig? Snäääääälla??" Kelsjuka Stina men hon vägrar klia sig på saker, det ska vara människo-kel!

Håller alla tummar jag har för din lilla Elanor. Får man fråga vad det var som hände?
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Krosskada på ledbrosket i vänster bakkota :crazy:
Vi vet inte vad hon har gjort, det var ett fult sår så förmodligen lyckats få in en pinne eller någonting. De fick operera bort broskbitar ur leden, så allt hänger på om hon kan återbilda det borttagna brosket. Men veterinärerna sa att med en så ung häst brukar det gå bra.
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Välkommen Freaky_Em! Åh en sån liten goding:love: Tänker du dig att kastrera sent så han hinner växa till sig litet innan?

Em-Jay, bilder kommer, jag skall försöka fixa färska i helgen. Grabben är precis som sin mamma tråkigt brun så det är inte en häst man ser på direkten precis. En av de bättre grejjerna med hans tråkigt bruna mamma har under alla år varit att det är oerhört praktiskt. En brun häst är alltid presentabel:idea: Man kan tom fuska, pälsglans och voila:angel:

Eleanor, välkommen du med -så håller vi naturligtvis tummarna för din lilla! Jag hade en liten för fyra år sen tror jag att det blir nu. Iaf, han skadade sig så det blev Ultuna där han fick op och stå på föl-iva några dagar med sin mamma. Sen åb, en massa omläggningar, sprutande och fixande. Vet hit och dit. Det var ingen lek att spruta en fölis som inte vill i rumpan. 3 pers formligen hängde på honom och jag försökte spruta med risk för skador på både oss och fölet så konstruerade jag en "sprutbox" som faktiskt funkade...

Lång historia kort, det jag skulle komma till är att just den hästen är idag en DRÖM att lasta och köra till olika platser. Kanske för att han redan tidigt fick åka runt med sin mamma.

mvh Eva
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Glömde, en fråga..

Hur stora är era åringar nu?

Mätte Bärsen häromdagen och han var för stunden 125 både i manke och över rumpan.

mvh Eva
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Skönt att det gick vägen! Just lastningen är jag inte orolig över, hon var ganska stressad första vändan till Skara men annars står hon snällt och lugnt. Dock fick hon ha med sig mamma som stöd ;) Första gången vi la om bandaget själva var vi 4 stycken och det tog 40 minuter, men vi valde att inte lugna henne, och tog det otroligt försiktigt. Sprutorna gick jättebra! Ryckte knappt till. Hon är ganska rädd om sitt ben just nu, med tanke på allt otäckt vi gjort med det, men hon låter mig själv utan större problem linda med back on track så några psykiska spår hoppas jag inte att det kommer få! Hon är en riktig tuffing! Kosseblodet som lyser igenom, kanske :D
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Äntligen har man fungerande internet igen efter att åskan slog ut det!

Hoppas att det fortfarande går bra med lillan Elanor, psykiska skador kan ju ofta vara svårare att bli av med än fysiska så det är ju positivt att hon är en liten tuffing!

Eva, tror Lizzan var 137 när jag mätte henne i vintras om jag inte minns helt fel men ska gräva fram mätaren igen nu och se, hon kommer tyvärr troligtvis sluta runt 160... hon har längre ben än min andra och han är 157-158 men jag håller tummarna för att hon bara blir långbent!!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Och min Fox åkte transporten redan när han var under 12 timmar gammal för mamma hade ingen mjölk och distriktaren kunde inte få fram det och var aldrig några problem att lasta eller ha med TILLS vi startade galopp löp på Jägersro. Vi vann visserligen men efter det tog det oss tre timmar, han kom lös och skadade ryggen innan vi tillslut lyckades lugna ner honom när alla åkt så att han kunde gå in. Efter det har min coola pleasure pony förvandlats till ett racing galet fullblod så fort vi lämnar hemmaplan. Har fått en hel del kommentarer om "Vilket snyggt fullblod du rider", "Vad är det för ras? Saddlebred?" osv när han blåser upp sig och dansar runt med svansen i vädret *suck* Tror jag har provat allt för att lugna ner honom men inget verkar fungera inte ens att trötta ut honom, han är som en duracell kanin!! Så vi bara fortsätter att åka iväg så mycket vi kan/hinner/orkar för att han förhoppningsvis lugnar ner sig ju fler gånger han är iväg i lugn miljö... Viiiiiiiiiilket tog oss långt bort från ämnet men en liten historia i alla fall
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Jag har ju då världens bästa syster som har hand om min Bärs :p enda bärs jag gillar :love:

Jag sitter just nu vid gubbens dator, så jag kan inte ladda upp ngn bild på honom i nuläget, men som nyfis finns han i min avatar.

Jag har tänk att ha honom som trevlig allround familjehäst. Alla ska kunna rida tryggt på honom och ha kul. Kanske någon klubbtävling slinker med också :angel:
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Update på Bellas tillstånd; Det ser bra ut! :bow::love:

Inget är säkert än kanske, men veterinärerna var possitiva när vi var uppe på återbesöket och gav henne klartecken att få komma ut i hage igen! Underbart att ha henne "tillbaka", hon vart himla grinig de sista veckorna av boxvilan på grund av att hon var så uttråkad, men nu är hennes gamla glada, nyfikna och underbara personlighet tillbaka igen! :love:

Inga tecken hittils på psykiska men heller, hon har snarare blivit snällare med sina bakben och kickar inte längre när man ska kratsa hovarna. Allt är som vanligt, och hon är lika orädd och sugen på att jaga katter som innan ;)

Bilder kommer,.. lovar!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Hhaha vi är lika goda kålsupare båda två när det gäller bilder!

Men vad härliga nyheter:banana: Verkligen glädjande att hon verkar vara på rätt väg nu:bump:

Här händer inte mkt, Bärsen går på bete med sin mamma. Släppte dem i en hage som är orörd sen han var fölis förra sommaren så den var så högt gräs i på sina ställen att man bara såg halsen och huvudet. Han fick lixom vada fram i gräset.
Han verkade tycka det var mysigt och litet roligt på samma gång. Sprang och gjorde som gångar.
De får iaf gå i den hagen nu under augusti sedan tar jag hem dem till hagar jag har närmare. Då börjar oxå skolan igen. Leda till och från stallet, träna på att stå själv i stallet en stund varje dag. Binda upp och kratsa hovar. Det vanliga.

mvh Eva
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Vad skönt att höra Elanor! Känns alltid så trist om småttingarna måste ha boxvila :-S Mätte min lilla tös för någon vecka sedan, bara bara inte blivit fördig till att skriva häsr, hon är 146 redan! Finns det inga sluta väx piller?? Hur stora har era blivit? igår gick vi runt med lättviktssaden på som skramlade och studsade runder men inte stör det henne det minsta! Värsta fienden för tillfället är flugsprayet... men vi jobbar på det! Vadar genom vattengraven utan problem nu, första gången var den livsfarlig, andra gången acceptabel efter övertalning och nu bryr hon sig inte.. så i denna takten gillar hon kanske den nästa gång ;-)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Nu har jag fått tummen ur röven och knäppt ett kort ;) Blev väldigt gult, såg jag nu men jag orkar inte göra något åt det... Här är hon i alla fall! :)

33226772.jpg


Tränade henne på banan igår, och hon vart väldigt samarbetsvillig och med på det mesta. Vi gick över bro och pressening utan större problem (lite godis i näven bara så är allt okej). Märkte även av cuttingenerna i henne; när jag började småspringa i sidled för att busa framför henne började hon genast "stänga" vägen för mig, gång på gång! Väldigt kul att se, men lite läskigt kanske när hon blev lite vääääl på :D Haha!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 835
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 567
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 873
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp