Bukefalos 28 år!

2011:ornas tråd...

Sv: 2011:ornas tråd...

Hej!!

Jag är egentligen inte så aktiv här på buke, följer mest trådarna men gör mycket sällan något eget inlägg.
Men nu är det väl dags igen, har köpt mig en ny liten prins :bump:

Rags Wild Boss "Bosse"
Hingst född 2011

E. Bertas Wild Rag - Duals Blue Boon
U. NQ Lady Boss - Pablo Quxiote

Bosse är i dag ca 133 cm hög, så det är ingen stor herre, vilket kommer passa mig perfekt, kan tänka mig att han blir nånstans runt 145 när han e färdig.

Han har varit hos mig i snart en vecka och han är ett riktigt charmtroll.
Har varit väldigt okompliserad med allt. Inga problem att lasta, stått snällt för farbror hovslagaren, står själv i stallet helt enkelt en pärla.

Det är en tuff liten häst med mycket vilja och stor självsäkerhet vilket är precis det jag har sökt. Han är köpt som cuttinghäst.
Vi får se om han ska behållas som hingst, det beror lite på hur det fungerar..

Nu ser jag fram emot att lära känna honom och börja träna lite smått!!!

228470_10151000017685108_352882046_n.jpg


190179_10150991438895108_1660021886_n.jpg


8053_481090861906124_1629340542_n.jpg


538421_481090768572800_684304080_n.jpg


Vilka fina små hästar ni har allihop förresten, ska bli jätte kul att följa er!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Kan man gissa hur hög hästen kommer bli som vuxen? Går runt och oroar mig för att Bella ska bli "för" hög, men igår var hon 134cm enligt min lite slarviga mätning, vilket inte känns sådär farligt mycket.
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Jag brukar bara kolla stammen, brukar vara ganska säkert kort.
stämde dock inte på min förra häst som blev typ 10 cm högre än vad man kunnat tänka sig.. :devil:
Sen finns ju alltid "tattarmåttet" har aldrig provat själv, men folk säger ju att det ska funka.. :angel:
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Vilka sötnosar!! Ett annat mått som ofta funkar är att mäta från mitten av knät ner till kronranden och så många tum det är så många feet blir hästen.
 
Sv: 2011:ornas tråd...

jag antar att jag inte får länka direkt, så sök på tattarmått på google ;)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

kl

Dagsfärsk bild på Bella. Inga reaktioner på pad, sadel eller sadelgjord. Hon ick även prova på träns och bett för första gången idag! Tog villigt bettet flera gånger på raken (jag tog av tränset hela tiden eftersom jag inte fick till längden på sidostycket....)

33234735.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

134 låter inte så mycket, min "lilla" är 145-147 och kommer förhoppningsvis sluta på max 160, jag hade hoppats på 150 men det verkar inte så troligt... Men vad duktig Bella är Elanor! Vi har inte provat bett än, eftersom jag ändå inte använder bett förrän de är 4-5 känner jag ingen brådska med den träningen men har tänkt börja vänja henne vid det snart. Det är ju alltid så mycket smidigare om de är vana vid det från början! Vi har dock tränat lite med sadel, lättvikts allround med sadelgjorden uppe så den klinkat och skumpat runder och det bryr hon sig inte alls om! Mitt lilla hjärta! :love:

Vad har ni för planer med träning och inridning? Jag har lite funderingar på att rida in henne i halsrem, rider ju alltid mest med kroppen, red min andra utan träns utan problem när han var fyra. Kommer däremot behöva hjälp av tränare som gjort liknande innan, har lite svårt att få fram samling/bärighet i bara halsrem men det måste ju gå!

Här är en liten bild på min tös!
562664_408851232511105_1228946912_n.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Förvirrad människa man är som lägger upp samma bild med liknande text två gånger...
Är det bara jag som inte kan se filmen på Bella??
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Knepigt, jag kan se den på båda datorerna och mobilen.. :confused:

Här är en till bild som jag glömt visa. Svårt att fota och hålla på samma gång..
bellabro_503a5591e087c31928006d68.jpg


Föresten så tycker hon inte att benskydden är obehagliga, hon undersöker bara brons hållbarhet ;)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Fick ett ganska fint kort på Bosse igår när han tog sin sedvanliga galopp runda efter att jag släppt ut honom.. :banana:
04A1FFF9-3E25-4E23-9E26-BB5148E8F627-1108-00000111B5701D00.jpg


Förövrigt så går det framåt, lär käna varandra bättre å bättre börjar ha en riktigt fin kontakt.
Hittlis har det mest varit den dagliga hanteringen med rykt, lyfta tassarna, ensamträning å sånt vi har grejjat med. Har börjat träna honom lite i paddocken oxå och han är sjukt lyhöd och arbetsvillig :bump:
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Nu när jag ändå är igång å skriver kan jag ju passa på att fråga er..
Är era små ömfotade??
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Ja, hon var väldigt vacker Elanor, väl-proportionerlig och nätt i typen!

Lizzan är faktiskt väldigt ömfotad för tillfället tycker inte det har varit så innan men hon har inte gått såhär mycket på grusvägen innan heller. Vet inte riktigt vad man ska tro, när vi var på djursjukhuset när hon hade en hovböld i vintras så sa veterinären att hon hade tunna sulor och dåliga hovar och antagligen skulle behöva skos tidigt men sen säger hovslagaren att hon har jätte bra hovar... Hmm.. Hoppas ju på att hovslagaren har rätt! Är Bosse öm i fossingarna eller?
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Ja då hoppas vi verkligen att hovis har rätt!!!

Han funkar bra i paddocken och skogen men inte alls på hårdare underlag å grus.. Lite synd för jag hade tänkt att han skulle få gå med mycket som hand häst, men det får väl vänta tills han e stor nog att skos..

Vad gäller hans hov kvalité så är den mkt bra enligt min hovslagare, hårda å välformade..
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Låter ungerfär som jag har det med Lizzan med men det har ju varit en ganska dålig sommar för hovarna. Jag brukar ha min andra barfota, har oftast bara skor när jag vet att jag kommer rida extra mycket på grusväg eller när jag behöver brodda men han fläker upp hovarna jätte mycket i år och är väldigt öm så han fick på framskor förra rundan och ska lägga runt om nästa gång det är dags för skoning. Vi kan ju hålla tummarna för att det blir bättre när "sommaren" är över..
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Vad flitiga ni är med att jobba era små:bow: och fina bilder oxå!

Min systers lilla Bärs har äntligen fått komma hem från somamrhagarna, han är fruktansvärt bukig efter att ha formligen vräkt i sig...

bärsen301.jpg


Han och hans mamma (dräktig) slåss om vem som är fetast och latast just nu.....:angel:

trynsovare.jpg


mvh Eva
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: hamilton1
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
43
· Visningar
721
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
13 086
Senast: golit
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 315
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp