2011:ornas tråd...

Sv: 2011:ornas tråd...

Ja, vilken skillnad det är på hästarna på bara ett år!

Bärsen juni 2013 (drygt ett år gammal)
33030849-yCvxL.jpg


Bärsen i början av maj 2013 (två år gammal) Första gången jag rider honom där han står i träning sedan januari
33032279-xRKXb.jpg



Bärsen i juli 2013
32608174-YAj81.jpg


32607695-4eTma.jpg


Så visst händer det mycket! :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2011:ornas tråd...

Oj, skänkelbett redan på en 2-åring. Ta det inte som kritik, jag är bara ovan och inte så erfaren av hur olika snabbt unghästutbildning kan gå. Hur länge reds han på tränsbett? Jag har börjat med skänkelbett på min 4-åring, men jag är ju amatör och du har ju din häst i träning.
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Första gången jag red honom hade han tränsbett, då var han riden ca tre månader, när jag var nere andra ggn reds han på ett snällt skänkelbett och då var han riden sex månader. Det beror helt på hästen när man börjar med ett skänkelbett. Han trivs med att ha det i munnen, vilket är det viktigaste. :)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Tack för ditt svar! Upplevde att mitt förra halvblod trivdes mkt bra på skänkelbettet. Min nuvarande tycker det är ok men kan slänga till med huvudet om hon är frustrerad och inte får springa så fort som hon vill utomhus.
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Halloj!!

Dags för lite update...
Bosse / Raggarn (hans nyaste smeknamn) har nyss flyttat till sitt nya ställe..
Jag har haft häst där tidigare och det känns jätte gott att komma tillbaka till lite "lyxigare" tillvaro med Ridhus, Paddock, Roundpen, andra engagerade folk osv..
Anyhow så verkar han trivas bra, han går med två andra quartrar 4 å 5 år gamla så det är fullt ös i hagen....

å förövrigt så är det fullt focus på träning nu när vi har såhär fina föutsättningar :D

In his new place..

IMG_2914.jpg

21995323-5f16-4868-b27c-a3d7ced859ce.jpg

9ce641cc-41d5-49b1-9f87-6da52f029237.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Åh! Jag skulle också vilja ha ridhus! Men det får bli senare när jag är klar med pluggandet och har börjat jobba... ska man hitta stallplats i tokholm med ridhus får man räkna med att pynta minst 4000:-/mån för det...:nailbiting:
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Hello! O_o

Bosse kan man nästan kalla ridhäst numera..
Har ridit honom en del de två senaste veckorna och det har gått över förväntan!! :)
Han var väldigt bockig under början av hösten, sen har jag flyttat å grejjat å inte riktigt haft tid, men nu satte vi igång igen och jäklar vad nöjd jag känner mig!!
Han går att rida i alla gångarter, går toppen att styra (så länge det inte är söta flickor i ridhuset, då krånglar servon lite.. ), pigg och positiv med gallopp som favorit gångart :D

suddig och mörk bild, men enda bildbeviset vi har än så länge, så håll till godo :p
IMG_3131.jpg


Vi har även haft besök av tandläkaren å kollat tänder.. såg helt ok ut, några vassa kanter tillfixade. Han hade dock ett stort sår på tungan som varken jag eller vet kunde komma på nån bra förklaring på. Satt för långt upp för att vara bettrelaterat, och för mitt på för att han ska ha bitit sig själv..
Men för att vara på den säkra sidan så har vi ridit i repgrimma el sidepull sedan dess så att det får läka ostört..

IMG_3074.jpg


hur går det för er andra??
 
Sv: 2011:ornas tråd...

*kl*
Ai-chan har nu vintervila vilket hon inte verkar så jätte nöjd med. Hon sår ofta vid grinden och försöker hänga med ut när man lämnar hagen :p
Så blir väl att jag få jobba henne lite från marken ett par dagar veckan så hon får lite annat att tänka på. Tanken är att fortsätta med inridningen i början på februari sedan. Sista gången vi red tog vi vår första galopp och inte ett enda bocksprång har hon tagit under hela inridnngen :love:
Har än inte ridit henne på bett utan bara med repgrimma och bosal. Kommer kolla tänderna på henne början på nästa år och fram tills dess blir det utan. 12/4 har klubben en pay & ride som jag hoppas vi kan åka på för skoj skull :D

1bc76a225e8911e3be071265523e6823_8.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Bosses julklapp!! (och pga detta inköp är det ingen annan som får några)
:love:
b6d8c1d0-f72b-4b66-aeae-4ec7d9551671.jpg

cuttingsadel3.jpg

cuttingsadel2.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Bärsen har också vintervila nu, mest för att jag måste ta ut en kiropraktor åt honom efter en vurpa i hagen. :(

Blir till att sätta igång efter det med ridningen igen :-) Han är himlans go och rolig att rida! Han tycker om att jobba och få vara med på saker. Att ha vila är inte riktigt hans grej, det går an ett tag men sedan tittar han på en som att hallåååå! Ska vi inte göra något! :D

Längtar för övrigt efter vår och värme då detta jäkla väder gör mig sjuk :meh:
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Hej på er!!!!

hur går det för er på det tredje året? :p
Hur långt har ni kommit, och vad har ni för mål det närmsta?

Bosse är helt fantastisk just nu, pigg lad och arbetsvillig..
rids ca 4 -5 dagar i veckan, så varierat som väderleken tillåter.
har börjat att sätt a lite stop och vändningar på honom vilket funkar toppen, har har sjukt lätt för sig!!
planen är att fortsätta bygga upp honom för det arbete han är tänkt att utföra som vuxen, och att introducera cuttingmaskin och kor inom n snar framtid.. :)

bobo.png
 
Sv: 2011:ornas tråd...

jag har just suttit på min i boxen bara:D
Han känns alldeles för liten än ...

Har dock erfarenhet av tidigare araber att dom är lite senare
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Här passar nog min lilla knasboll in:D
Han är en dominant nybliven valack på ca 164.
Idag skulle jag träna liite på att han skulle gå undan för mig i hagen och det gick såå bra:love:
När vi köpte honom för 4 månader sen så fanns inte underkastelse på världskartan, han skulle bara gå in i en och anföll allt och alla (förutom mig:D)
Men nu efter mycket jobb så går det:)
Jag hade en morot i handen och tog handen bakom ryggen och tog andra handen på hans bog och gick mot honom och sa att han skulle backa. Han gjorde det perfa! Ha hade öronen kvar fram och gjorde inga försök att smita:) sen så backade jag och tänkte att han skulle följa efter men nej, han väntade på att jag skulle säga att det var okej att gå fram till mig, jag berömde gav morot och gjorde om två gånger, lika bra varje gång!
Så nöjd!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

kul att det går framåt ;)
vad är det för typ av häst? stam?
(ja, jag är nyfiken av mig)
 
Hej alla! Hur går det för er med era 2011:or?

Bärsen är en andra vända hos Helene Hokkanen, åkte slutet av maj och kommer hem den 24/8 :-) Allt går väldigt bra. Han spinner bra, stoppar bra. Är mjuk och jämn. Byten går ibland och ibland inte, han är så välbalanserad så han förstår inte riktigt vitsen med att byta galopp :-P typ att "vaddå? jag kan ju springa i förvänd galopp hur många varv som helst! Varför ska jag byta för?" hahaha! Men det går bättre och bättre.

Det ska hur som haver bli väldigt skönt och roligt att få hem honom och se hur han utvecklats över sommaren :-) Nästa år kanske vi vågar oss på en liten E- eller D- tävling :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 834
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 561
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 873
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp