2011:ornas tråd...

Sv: 2011:ornas tråd...

kl

f72dddee925611e2b59422000a9f13f8_7.jpg


Syster min har börjat ta tag i markträningen ordentligt, under tiden som jag roar mig med det jag kan. Typ sadla. Imorgon tänkte vi prova att hänga lite på henne!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

åh söt!!!:love:
dom ser så vuxna ut när man får på utrustning!!!

Bosse är för tillfället totalt okontaktbar, shettis stoet hemma brunstar, så han spenderar mestadels av tiden med att stå å sukta efter henne vid staketet... :angel:
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Visst gör dom! :love: Hon är så underbar just nu..

kl

Idag satt jag på Bella för första gången.. Har under några dagar haft foten i stigbygeln och hoppat lite upp och ner utan reaktioner. Så idag planerade jag och syster min att hänga på henne. Sagt och gjort, jag hängde från båda sidor, klappade och kliade och hon tyckte det var kalas och snusade mig i håret när jag hängde där som en säl :cool::angel:
Tyckte hon var så cool, så jag slängde helt enkelt över benet och satte mig upp. Satt väl kvar i en minut ungefär innan jag satt av igen, och återigen ingen reaktion.
Lyrisk :love:
Det är verkligen något speciellt med att sitta på sin första uppfödning för första gången...
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Åh vad härligt!!!!
Grattis till uppsittningen :bump: vad kul att hon är så cool..

Har "ålat" runt lite på Bosse barbacka men inte suttit helt på än.. men snart så, behöver medhjälpare bara, känns lite onödigt att vara själv första gången..

Så här ser min prins ut nu :love:
485264_10151339592750108_1007289370_n.jpg


64384_10151339592805108_1143773865_n.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Han ser jättefin ut! Gillar verkligen hans ansikte, ser väldigt snäll och klok ut.

kl

Idag tränade jag Bella medans min kompis red gammeltanten. Vi provade bosal och började öva lite på trängande tygeltag från marken. Sedan sadlade jag på henne och hängde lite. Vi övade också på att stå stilla och inte göra något, vilket gick sådär.. :P

e371e79e9f9611e2917a22000a9f1587_7.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Oh, denna hade jag glömt att visa!

0c5a63ca97bd11e296f222000a9f4dd8_7.jpg


Denna dag var jag mycket stolt över min lilla tös! Hon gick från att inte vilja sätta en enda tass på presseningen till att (som synes) ha den på sig på en dryg halvtimme. Hon var helt lös hela tiden, men hon söker verkligen kontakt och även om hon blir rädd för något går hon direkt fram igen för att kolla en andra gång!
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Vad duktiga ni är!! :bump:

kl

Igår blev stackars ponnyn av med manligheten och när han ändå var groggy passade vi på att ta ut en vargtand. Så nu blir det lugnt med träningen ett tag för lilla hästen..

Hur har ni andra planerat kring inridningen?
jag har en grov plan som givetvis får anpassas efter vad som händer och hur han utvecklas men ungefär så här hade jag tänkt :
börja sitta på honom nu under vår/försommar, rida lite i slutet på sommaren och hösten, vintervila och sedan igång igen våren 2014
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Jag har samma plan! Insittningen är ju redan påbörjad men vi tar det lugnt, ser ingen anledning att stressa! Sen ska hon få lära sig basics efter sommaren; svänga, stanna, backa osv. Sen börjar vi träna "på riktigt" när hon närmar sig 3 år! Jag hoppas faktiskt att hon sätter igång och växer lite under sommaren.. Känner mig som en gigant när jag grejar med henne :P
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Föresten! Jag känner att det är hög tid att vänja Bläsen vid sadel ordentligt, men det känns inte helt genomtänkt att släppa lös henne med min älskade sadel i en paddock med halvstabilt staket och låta henne gå bananas.. Hur gör man? Har ingen rundcorall, och att ha henne i lina känns också sådär.. Vill att hon ska få "känna" på sadeln ordentligt, bocka och köra loss. Hon skrittas med sadel men om hon till exempel hoppar till för ngt och känner stigbyglar/flankgjord svänga så tycker hon att det är lite läskigt.
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Det verkar rulla på bra för er! Och vad vuxna era ser ut i kroppen, Bosse är ju riktigt maffig och snygg!! Lizzan ser fortfarande väldigt föl-aktig ut så jag väntar till hösten med att sitta på henne så får hon sommaren på sig att växa. Hon har ju redan haft sadel på i alla fall. Jag la på min gamla hoppsadel på henne i höstas och gick runt lite ned henne utan problem och nu lade jag på mammas syntet western sadel nu för några veckor sedan och gick/linade henne med den, hon bockade lite men skötte sig fint i övrigt :) Jag hade tänkt rida in henne med bosal och sidepull eftersom jag inte ser någon mening med att lägga på bett tidigare än nödvändigt. Om jag kan hitta en vettig tränare så hade jag gärna startat henne "vaquero style" men känner inte att jag har kunskapen till det så vill hitta en tränare som verkligen kan det som kan hjälpa oss på traven. Hur tänker ni angående bett?
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Jag ska vänja vid att ha bett i munnen. Lite försiktiga tygeltag för att böja huvudet mm. Men rida kommer jag göra i sidepull eller grimma till en början. Speciellt innan jag vet hur han ser ut i munnen vid tandläkarbesök osv. :)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Bärsen är ju iväg på inridning sedan i januari. Han behövde jobba, var så otroligt rastlös och behövde få stimulans :-)
Planen är att han kommer hem i typ september/oktober.
Han har vila just nu en månad så han kan växa och låta det han lärt sig sjunka in :-)

Här är en film ifrån Februari :-) Första ggn under ryttare.
http://www.youtube.com/watch?v=22dQLEdkxNI :p
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Okej, det låter ju som en bra plan! Jag hade tänkt boka in tandläkare till nästa vår, även om jag inte tänkt ha bett på henne riktigt då men det känns lika bra att ha det kollat för säkerhets skull. Här har jag några nya bilder på henne i alla fall :)

Med sadel :D
526528_512613185468242_934301753_n.jpg


541683_517615101634717_1136658777_n.jpg


164902_517615151634712_2112814771_n.jpg


536924_517615171634710_428869313_n.jpg


563825_517615194968041_2119926046_n.jpg
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Jag är säker på att hon tackar! en färg som matchar hennes coola men speciella personlighet ;) hon är ju grullo overo men är stickelhårig i pälsen vilket jag tycker är lite konstigt. Det står ju i färgbrakrivningen för grullo att det ska vara en jämn färg till skillnad från tex roan men hon har ju inga roan föräldrar. Ska försöka ta några close up bilder på det när hon fått sommarpälsen :)
 
Sv: 2011:ornas tråd...

Vad söt hon är :)

Jag har lastttränat min tvååring samt suttit på honom en gång. Sen fick han åka på bete :) han är så snygg nu!
417779_10151442701268067_389094196_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 834
Senast: Tranan
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 873
Senast: Wille
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp