Bukefalos 28 år!

5a på skott

Ja men de med blaffor har ju i så fall lika ofta problem. Då är det många gånger effektivare att lösa det på andra sätt tex genom importer.

Varför blanda in ytterligare ett fel.

Det är ju inte så att de med blaffor är mentalt bättre.

Jag är tveksam till att det räcker med importer. Lösningen för Dalmatiner, i mina ögon, bara avla på mentalt starka individer oavsett om de är prickiga, rutiga eller randiga.

Utseende ska helt enkelt inte vara ett urvalskriterie till man restaurerat hälsan.
 
Är inte samma aktivitetsgrupp som håller i MyDOG och Stockholm, jag stod i Stockholm. Så kan hända att aktivitetsgrupperna ger ut olika information också. Det mest skrattretande är att dom hade hjärtfelsmötet i lokalen bredvid, när vi stod i montern och berättade hur frisk rasen är.. :meh:

Jag fick inte ens stå i rasmontern eftersom min första dallos hade en blaffa
 
Återigen, jag tycker man skall avla på friska, mentalt stabila och prickiga hundar.

Lösningen är inte att avla på blaffor utan att uppfödare tar större hänsyn till mentaliteten då detta tyvärr av någon anledning inte tagits så stor hänsyn till tidigare.

Problemet är alltså inte att det inte avlas på hundar med blaffor utan att selektionen på den mental biten på de utseende mässigt korrekta hundarna inte är hårdare.

Fast hur var det då med den smala avelsbasen som du hänvisat till tidigare?
 
Jag kan säga såhär, jag har inte träffat en enda som varit helt korrekt i skallen. Bortförklaringar från ägarna har det dock varit gott om.

Våran är t.ex. rädd för andra hundar! Vet inte om det är för att han blev påflugen som valp (en person hade sin okontrollerade stora hund lös och den flög på honom när han var pytteliten) eller om det är pågrund av nedärvda problem, utesluter inget. Som tur är, så är han super i övrigt, men han är bara 13 månader så vi får väl se vad som kommer fram senare. Tycker det är så tråkigt när det bortförklaras.
 
Jag hade aldrig köpt en hund där någon av föräldrarna har 5:a på skott. Det står trots allt i rasstandarden på min ras att hunden ska vara "bold, fearless and totally reliable" och en 5:a på skott är ingen rastypisk hund.

Vet uppfödare som avlat på 5:or på skott och mentaliteten har blivit katastrof på avkommorna i dom fallen där jag har bra insikt.
 
Våran är t.ex. rädd för andra hundar! Vet inte om det är för att han blev påflugen som valp (en person hade sin okontrollerade stora hund lös och den flög på honom när han var pytteliten) eller om det är pågrund av nedärvda problem, utesluter inget. Som tur är, så är han super i övrigt, men han är bara 13 månader så vi får väl se vad som kommer fram senare. Tycker det är så tråkigt när det bortförklaras.

Min hane blev också påflugen som valp. Tror han var 13 veckor när det hände och han blev jagad runt området av en aggressiv hanhund. Dagen efter träffade vi på en annan hanhund ute i skogen och då hade han inga minnesbilder av det som hänt dagen innan. Han är än idag helt trygg med okända hundar både hanar och tikar.

Så olyckor kan ske. Men jag menar att en mentalt stabil hund ska släppa det.
 
Min hane blev också påflugen som valp. Tror han var 13 veckor när det hände och han blev jagad runt området av en aggressiv hanhund. Dagen efter träffade vi på en annan hanhund ute i skogen och då hade han inga minnesbilder av det som hänt dagen innan. Han är än idag helt trygg med okända hundar både hanar och tikar.

Så olyckor kan ske. Men jag menar att en mentalt stabil hund ska släppa det.

Det är så jag tänker också! Att om han varit stabil nog att släppa det, så skulle han inte vara rädd idag. Det känns som om han har väldigt lätt för att bli traumatiserad på något vis. Min Aussie är av typen som bara skakar på sig och sen är det bra, medens Dalmatinern blir rädd och sedan verkar det stanna kvar längre. Trist!
 
Jag är tveksam till att det räcker med importer. Lösningen för Dalmatiner, i mina ögon, bara avla på mentalt starka individer oavsett om de är prickiga, rutiga eller randiga.

Utseende ska helt enkelt inte vara ett urvalskriterie till man restaurerat hälsan.
Exakt hur många dalmatiner med dålig mental hälsa tycker du att det finns? Och vad baserar du den slutsatsen på?
 
Jag kan säga såhär, jag har inte träffat en enda som varit helt korrekt i skallen. Bortförklaringar från ägarna har det dock varit gott om.
Och ingen av de jag har träffat har varit felaktiga i skallen. Inte någon av mina tre heller.

Eller ja den ena tiken var det lite bekymmer med en av de gånger hon fick stöt av staketet. Då tog det av någon anledning tid att avreagera på den stöten. Hon har fått stötar både innan och efter men aldrig reagerat mer med än att tjuta till. Så på 7 år har hon reagerat en gång. Aldrig på några smällare eller raketer. Och hon fick då avbryta sitt MH. Uppfödaren valde då att sterilisera henne trots fina utställningsresultat både här och utomlands. Så inte ens en hund som borde vara helt förstörd mentalt har varit det.

Alla har varit dalmatiner som tränat och tävlat i bla agility, lydnad, rally lydnad, drag, spår mm.

Tänk vad lustigt det kan vara att man har så olika erfarenheter.
 
Så att andelen är liten är en anledning att inte använda dem? Hur funkar det?
Nej men det medför inte den där fantastiska räddningen som de flesta verkar tro.

Det behövs inte användas. Fast det är klart om det nu skulle vara så att alla prickiga dalmatiner är mentalt sjuka, som vissa här påstår, ja då är det klart att om man skulle hitta någon enstaka frisk dalmatiner med blaffa så kan man ju använda den.

Problemet är att om alla prickiga dalmatiner är kassa mentalt så lär ju även de med blaffor vara kassa mentalt.
 
Nej men det medför inte den där fantastiska räddningen som de flesta verkar tro.

Det behövs inte användas. Fast det är klart om det nu skulle vara så att alla prickiga dalmatiner är mentalt sjuka, som vissa här påstår, ja då är det klart att om man skulle hitta någon enstaka frisk dalmatiner med blaffa så kan man ju använda den.

Problemet är att om alla prickiga dalmatiner är kassa mentalt så lär ju även de med blaffor vara kassa mentalt.
Fast folk säger ju att det finns friska prickiga dalmatiner, bara att det är finns få pricka dalmatiner som är friska. Och om man bara använder friska prickiga dalmatiner så blir avelsmaterialet snålt, varför då inte ta in friska dalmatiner som har blaffa och utöka antalet friska dalmatiners att avla på? Istället för att avla på sjuka prickiga dalmatiners för att det inte finns tillräckligt med friska prickiga dalmatiner.
 
Nej men det medför inte den där fantastiska räddningen som de flesta verkar tro.

Det behövs inte användas. Fast det är klart om det nu skulle vara så att alla prickiga dalmatiner är mentalt sjuka, som vissa här påstår, ja då är det klart att om man skulle hitta någon enstaka frisk dalmatiner med blaffa så kan man ju använda den.

Problemet är att om alla prickiga dalmatiner är kassa mentalt så lär ju även de med blaffor vara kassa mentalt.

Men det handlar ju inte bara om att de har problem med mentaliteten, det handlar om flera andra hälsoproblem dessutom. Och ja, blaffhundar kan också ha problemen. Men de blaffhundar som inte är hälsomässigt sämre exemplar borde verkligen inte uteslutas ur aveln för att de inte är tillräckligt prickiga!

Och nej, jag tror inte dalmatiner med blaffor är någon fantastisk räddning faktiskt. Snarare ett halmstrå. Generellt, för alla raser med utbredda hälsoproblem (och faktiskt även de som hittills klarar sig förhållandevis bra) tycker jag dock att utseendekriterierna borde starkt dras ned på. Det är idiotiskt och så djävulskt kortsiktigt att jag blir andlös när jag vågar tänka på det! "Jaja, liten population - men de måste ju se ut rätt! :grin:"
Jävla dumheter. Av ingen annan anledning än... Jag vet faktiskt inte. :banghead:

(Och om du på allvar tror att "dalmatinern" på 1500-talet såg ut lika enhetligt som dagens ras vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. Igen, för all del.)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 796
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 887
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
359
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp