Bukefalos 28 år!

Sv: A9-ritten

Helt dött här i den här tråden och i distansforumet för den delen oxå.
Nu är det bara två veckor kvar tills start.

Vad gör ni med era hästar just nu?

Själv så rider jag min tjej 4-5gånger i veckan varav två dagar enbart i skritt och lite dressyrträning i skogen, sicksackar mellan träd gör lite fram,bak dels vändningar osv. De passen brukar vara allt från 1,5-2,5h.
Annars så kör vi mkt trav och backträning och jobbar för att få en bättre galopp och framförallt villigare galopp då min tjej helst travar heeela tiden!
De snabbare passen brukar vara lite längre än föregående.
Sedan veckan innan start kommer hon att få stå inne på nätterna för att vara riktigt utvilad osv.

Vi rider Cr 40km föresten.

Nu väntar vi bara på att ryttarmedelandet ska läggas ut och att man ska få reda på vart man får boxplats.:)

Ni som har ridit ritten förut hur ser banorna ut?
Mkt grusvägar med mkt sten, några vattendrag som ska korsas? Stigar och skogsmark, sand? Ja hur ser den ut.

Och hur ser tävlingsplatsen ut, det var ju så kanonbra på Sydnärke när man kunde ha tranporten som groomplats.
 
Sv: A9-ritten

Jag har också anmält. Dock är jag lite nervös efter att de två senaste åren ha fått skadad häst precis före A 9:e rittens start. Men håller tummarna för att vi kan åka i år. Älskar att rida i Värmlandsskogarna och på de långa härliga grus/sandvägarna. Både backar och plana sträckor. Förra året gick visst tävlingen upp till vattentornet, så blir det lika i år blir det en tuff backe för mig och min häst som kommer från platta Västmanland.

Tävlingsområdet, om det är samma som tidigare år, är förlagt till ett nerlagt regement, så det finns massor av utrymme och även tak att söka skugga under. Vilket jag tycker är toppenbra.
 
Sv: A9-ritten

De sista 2 åren har tävlingen varit på en körplan, så man har inte tillgång till de stora plåttaken.
 
Sv: A9-ritten

Då får vi hålla tummarna att din häst håller sig frisk och kry så du får starta i år :)

Många som talat gott om A9 ritten så vi hoppas på att det är så trevligt som det sägs =)

Vi får hoppas att det blir vid regementet då men håller det sig utan att regna så spelar det ju inte så stor roll =)
 
Sv: A9-ritten

kl

Anmält mig med stora travartant och hoppas på att hon kan hålla sig i skinnet den här gången...:angel:
Damen som är fullkomligt stencool på hemmaplan men på lovisedalsritten(hennes första) så flippade det ur fullständigt och vi tog oss knappt igenom förbesiktningen... Så vi åker och tränar helt enkelt!
 
Sv: A9-ritten

Tyvärr har vi inte tillgång till skärmtaken längre, utan har de senaste 2 åren varit på stora grusplanen intill.
Allt flyter på bra inför ritten och vi önskar alla varmt välkomna!
Just nu 64 anmälda delat på 3 olika klasser, jätteroligt tycker vi :)
 
Sv: A9-ritten

Dryga veckan kvar till start och vi har 85 anmälda! :)
Vet att det brukar dyka in ett par efteranmälningar också, kan vi ta oss upp till 90 st iaf så är jag riktigt nöjd! Även om 100 st vore jämt och bra ;)
 
Sv: A9-ritten

Vad kul att det är så pass många anmälda :)
Vi väntar på ryttarmedelande och svar vart boxplatserna blir, hoppas det kommer på hemsidan snart ;)
 
Sv: A9-ritten

Ryttarmeddelandet kommer förmodligen ut imorn, väntar på lite saker som ska med i det bara.
Boxarna kan bli svar på efter helgen dock. Och det kommer på mailen till respektive som bokat.
 
Sv: A9-ritten

Knapplån

Nu går starten 8:30 för 80km T på A-9 i K-hamn.
Uppdateringar sker här hela dagen så håll utkik! :)
 
Sv: A9-ritten

80 km Grind 1.
1 Kamilla Olsson
2 Anne Bruckner
3 Katarina Mungsgård
4 Anita Jansson
5 Emma Svanäng
6 Sandra Henriksson
7 Hanne Rognstad
8 Stefan Hammar
9 Anne Hammar
10 Nathalie Karlström
11 Erika Boström Rengbrand
12 Tina Gustavsson
13 Johanna Wihlstrand
14 Ulla Berndes
15 Gunilla Carlsson
16 Alexandra Norberg
17 Julia Malm
18 Beatrize Öberg Tillbom
19 Sarah Fredriksson
20 Stina Wirén
21 Karin Almstedt
22 Jacob Hallencreutz
23 Jeanette Feledi
24 Elanor Mowbray Jones
 
Sv: A9-ritten

Uteslutna Grind 1 80 km:
Terese Compier pga. hälta efter 35km
Susanne Lindmark Kjenner pga. metaboliskt 35km
Myy Hävergren pga. hälta efter 35km
Maud Strandin pga. hälta efter 35km
Anette Nyström pga. hälta efter 35km
 
Sv: A9-ritten

50 km Grind 1:

1 Ella Lindblom
2 Monica Synnove Dieset
3 Erica Kungsberger
4 Mia Lindgren
5 Thereze Tillbom
6 Cecilia Svärdh
7 Jeanette Stake
8 Tonje Danielsson
9 Sabina Rapp
10 Victoria Boberg
11 Glenn Finstad
12 Sofia Bayard
13 Ingrid Berg
14 Annelie Eriksson
15 Linda Björklund
16 Sara Persson
17 Stina Wirén
18 Maria Vallak
 
Sv: A9-ritten

Uteslutna Grind 1 50km:

Hanna Larsson, utgått på egen begäran efter 20km, hästen halt
Mayron Söder, Det tog för lång tid att presentera hästen
 
Sv: A9-ritten

Norskan vann en rafflande spurt mot Ella Lindblom -Gwarant.
Hade Ella varit mer vaken hade nog Gwarant vunnit, när han väl fick order på fri fart var han överlägset snabbast, men tyvärr hann han inte sticka nosen först.
3a i mål var Mia Lindgren. Tyvärr utesluten pga puls. Hennes Obelix hade kommit lös före start, och var borta tills nån ringde och sa att han var bunden i ett träd på typ "boglandsgatan 4". ;)
Det var därför hon red 5-milen istället för 8an.
 
Sv: A9-ritten

Även jag skickar ett tack till arrangörerna. Trevligt som alltid. Dock inte kul att få åka hem tidigare p.g.a. en tappsko. Fast Bartok var fräsch och fin vid hemkomsten och det är ju viktigast.
 

Liknande trådar

Distans Det slog mig precis att det nu är mindre än två månader kvar till Vedemaritten där jag hade tänkt ha min distansdebut och rida en PP...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
29 837
Senast: hermulen
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 446
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 381
Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 310
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp