Äga fastighet omöjliggör hyra lägenhet?

Och nej jag tror inte nån konsekvensprövat reglerna nej. Jag har kommit på säkert 10 scenarion där det slår helt galet. Skilsmässa, nån som behöver komma undan en misshandlande make (djur sällan tillåtna på skyddat boende). Nån som ärver en fastighet de inte vill ha men är svårsåld. Pensionären med hus som inte orkar bo kvar längre eller inte kan bo kvar av hälsoskäl men det drar ut på tiden att sälja bostaden. Den som ska studera ett par år på annan ort men inte vill sälja gården. Den som är arbetslös och tvingas söka arbete på annan ort men råkar äga hus på hemorten.
Blir ju lite lustigt när de även har ett system där man kan söka förtur. Om man anses i behov av det, men sedan inte får hyra någon lägenhet alls. :banghead:
 
Jag har lån på huset. Sen så ge den till pappa bli ju att motverka hela hans önskan med att jag köpte. Ger han den som gåva är det risk det ses som förskott på arv, dvs jag har dels betalt den en gång och får sen lösa ut de andra en gång till när han dör.

Jag kan ju sälja den förmånligt till en släkting - MEN då riskerar man att kommunen går in och utnyttjar sin förköpsrätt. Så man måste sälja till marknadsvärde i princip.

Dvs det går inte riktigt ändra ägandet heller på nåt smidigt sätt.

Den kommunala förköpsrätten finns inte längre. Inte för att det kanske spelar någon roll för just dig men ändå :)
 
Yes box, upphörde 2010 så det var ett tag sen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19670868.HTM

Vilken koll jag har ;) Jag gick på att mamma och pappa båda yrade om förköpsrätten.

Synd jag har lån på huset. Annars kunde jag ju då sälja det för en krona till min moster tex. Jag är ensam arvinge efter henne så jag hade inte riskerat något ens om hon fortsatt stå på det sålänge jag bodde i lägenhet.
 
Vilken koll jag har ;) Jag gick på att mamma och pappa båda yrade om förköpsrätten.

Synd jag har lån på huset. Annars kunde jag ju då sälja det för en krona till min moster tex. Jag är ensam arvinge efter henne så jag hade inte riskerat något ens om hon fortsatt stå på det sålänge jag bodde i lägenhet.

Moster kanske vill köpa det för den summan du har i lån? Om nu hon får ha två boenden då...? (jättelustiga reglar verkligen)
 
Bakgrund. Jag köpte 2012 min pappas hus (tidigare min farmors hus). Detta för att jag är enda barnet av fyra som vill bo där och pappa vill huset ska stanna i släkten. Så för att inte riskera att den dag han dör har jag inte råd att lösa ut de andra så köpte jag det. Pappa hyr det, det finns kontrakt och han betalar marknadsmässig kallhyra, och han får naturligtvis bo kvar så länge han vill/kan, han har besittningsrätt. När han tar ner skylten eller behöver ha annan boendeform flyttar jag dit.

Jag bor istället på mammas gård. Mamma bor också här.

Nu har jag ledsnat på att pendla 1 h enkel väg till jobbet, det sliter för mycket och är dessutom olämpligt när jag jobbar 12 h nattskift. Så jag tänkte flytta in till stan. Då jag varit förutseende har jag 19 års köpoäng hos kommunala bostadsbolaget i stan.

Så jag har kollat på lägenhet och stallplats mm. Tackat ja till en perfekt lägenhet. Då kommer kallduschen. Jag får inte hyra. Eftersom jag äger en bostadsfastighet. Det är bostadsbrist och man får inte ha dubbla boenden. Fullt rimligt! Men jag har ju inte tillgång till boendet jag äger.

Men det spelar ingen roll. De går tydligen helt på ägande. Jag äger en bostad och då får jag inte hyra om jag inte säljer den. Punkt.

Så - 19 års köpoäng är värdelösa. Och jag kan inte hyra hos kommunala bostadsbolaget. (Vet inte vad de andra har för regler men jag har ändå inga köpoäng där). Milt sagt en kalldusch.

Men hur vanligt är egentligen sådana här regler? Kan ju ställa till enorma problem om man ärver en bostad t ex och hyresvärden får reda på det, då säger de upp ditt lägenhetsavtal liksom.
I Stockholm är det vanligt. Så här står det tex i villkoren för en lägenhet hos Bostadsförmedlingen:
"Om annan permanent bostad finns kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt respektive köpekontrakt för fastighet eller bostadsrätt uppvisas senast vid kontraktsskrivning som normalt äger rum fem veckor innan inflyttningsdatum."
Sen står det också:
"För sökande som är gift eller sammanboende och uppger att man ska separera så ska en lagakraftvunnen dom på skilsmässan respektive en bodelningshandling lämnas in i samband med prövningen hos Bostadsförmedlingen"
Hårda bud alltså.
 
Moster kanske vill köpa det för den summan du har i lån? Om nu hon får ha två boenden då...? (jättelustiga reglar verkligen)

Hon har en BR så är väl om BRFen skulle bråka.

Känns lite väl mycket begärt att hon ska köpa den för lånen. Det är låga lån sett till värde och fastighet, men är ändå sas mycket pengar rent så privatekonomiskt. Nu vet jag iofs inte om hon skulle vara beredd göra det och om hon visste jag har lån iofs. Men känns som en stor grej att "be om".
 
Senast ändrad:
I Stockholm är det vanligt. Så här står det tex i villkoren för en lägenhet hos Bostadsförmedlingen:
"Om annan permanent bostad finns kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt respektive köpekontrakt för fastighet eller bostadsrätt uppvisas senast vid kontraktsskrivning som normalt äger rum fem veckor innan inflyttningsdatum."
Sen står det också:
"För sökande som är gift eller sammanboende och uppger att man ska separera så ska en lagakraftvunnen dom på skilsmässan respektive en bodelningshandling lämnas in i samband med prövningen hos Bostadsförmedlingen"
Hårda bud alltså.

Bra där ang skilsmässan iaf!

Här står att man ska ha för avsikt att bo i lägenheten, folkbokföra sig där. Man KAN efter prövning få godkänt om man kan visa behov av kompletteringsboende och ordinarie boende är minst 18 mil bort.
Man ska även kunna visa att "nuvarande boende är uppsagt eller sålt".

Samt att för make/makar finns inte möjlighet att hyra bostad som enbart är avsedd för den ena maken/makan.

Och mitt nuvarande boende, där jag ärligt och riktigt är folkbokförd, är ju uppsagt. Så jag hade inte en tanke på få problem med reglerna.
Jag har för avsikt att bo permanent i lägenheten och folkbokföra mig där. Mitt nuvarande boende är uppsagt.

Men - det var det där med ägande och att det inte är okej även om man inte har eller ens kan bort/bo där. Framgår ju inte tydligt av reglerna.
 
Åh vilken tråkig situation!

På ett sätt förstår jag (tror jag) egentligen grundtanken till den bestämmelsen, men att det ska bli blankt nej utan att ens titta på de bakomliggande orsakerna... nä fy så besvärligt, som redan skrivet så finns det ju massa scenarion där man kan behöva bo någon annanstans än i ett hus man fortfarande äger....
 
Ja jättetråkig. Jag var så himla glad att ÄNTLIGEN få slippa pendla, hade hittat en kanonbra lägenhet ett snubbel från jobbet, hittat stallplats på bra avstånd etc. Allt var liksom klart och så himla pepp och glad. Skulle ju bara skriva pappet. Och så kalldusch. Inte bara att alla planer dog nu - utan jag sitter i en rävsax och kan inte flytta med mindre än att pappa dör. Och det vill jag ju såklart inte att han ska. Men det kan dröja 20 år innan han gör det dessutom. Under tiden ska jag tydligen 40 år gammal bo hos mamma om kommunala bostadsbolaget får säga sitt. Fantastiskt...
 
Bra där ang skilsmässan iaf!

Här står att man ska ha för avsikt att bo i lägenheten, folkbokföra sig där. Man KAN efter prövning få godkänt om man kan visa behov av kompletteringsboende och ordinarie boende är minst 18 mil bort.
Man ska även kunna visa att "nuvarande boende är uppsagt eller sålt".

Samt att för make/makar finns inte möjlighet att hyra bostad som enbart är avsedd för den ena maken/makan.

Och mitt nuvarande boende, där jag ärligt och riktigt är folkbokförd, är ju uppsagt. Så jag hade inte en tanke på få problem med reglerna.
Jag har för avsikt att bo permanent i lägenheten och folkbokföra mig där. Mitt nuvarande boende är uppsagt.

Men - det var det där med ägande och att det inte är okej även om man inte har eller ens kan bort/bo där. Framgår ju inte tydligt av reglerna.
Men så himla trist att de inte kan informera om sina egna regler, så man i vart fall får veta vad som gäller innan!
Tänk om du faktiskt hade sagt upp en annan lägenhet (för att fylla deras krav) för att du skulle få den här.
 
Men så himla trist att de inte kan informera om sina egna regler, så man i vart fall får veta vad som gäller innan!
Tänk om du faktiskt hade sagt upp en annan lägenhet (för att fylla deras krav) för att du skulle få den här.

Ja men precis! Och hade det framgått av reglerna hade jag sluppit bli besviken, samt då 2012 kunnat ta med påverkan i beräkningen inför valet att köpa pappas hus (att jag då aldrig kan hyra)
 
@Alexandra_W Det finns inte möjlighet att köpa en bostadsrätt?
Annars skulle jag kolla med privata hyresvärdar.

Nej

Och privata så de tar ur sådana hyror att jag inte har råd. Bostadsbristen gör ju de kan ta ut nästan hur mycket som helst.

Andra hand accepterar sällan djur.

Så jag verkar sitta fast här, om det är stan jag vill bo i.
 
jag har vi två tillfällen fått boenden genom att annonsera i tidningen. Har båda gångerna varit lite äldre hyresvärdar med fina centrala lgh som de inte velat annonsera ut själv då de får alldeles för många svar.
 
Det svämmar över av annonser om sökes. Kanske inte i tidningen för den har jag inte, men när jag läser den på jobbet finns en hel del boende önskas åt skötsam, rök- och djurfri XX-åring med goda referenser och god ekonomi.

Och jag är inte djurfri. Vilket gör att nästan alla andrahandslägenheter faller bort. De tycks lida av husdjursfobi.

Men prova går ju absolut, även om man knappast ska göra sig några illusioner tyvärr.
 
Det är hyresvärden som bestämmer om de vill ha det så. Ingen lag eller politiker.
Om det är ett kommunalt bostadsbolag så är det politiker som sitter i styrelsen.

@Alexandra_W När jag stötte på ett kommunalt bostadsbolag med tokiga regler (inte samma som du stött på) så kontaktade jag kommunalrådet = ordföranden i styrelsen. Han ringde upp och höll med om att det var tokigt och han skulle se till så att reglerna ändrades. En journalist på lokaltidningen som läst postlistan ringde också ....
Nu vet jag inte hur det gick i sakfrågan eftersom en privat värd blev räddningen. Men mitt råd är ändå att gå på politikerna, och kanske själv kontakta lokaltidningen. Även om det är för sent för just den här lägenheten så kan det hjälpa med nästa.

Det verkar lite lurigt det här med att det omväxlande står boende och ägande. Har du bett att få ut reglerna i sin helhet, protokoll etc så att det inte är hur de tillämpar/tolkar reglerna som blir tok?
 
Kan ju ställa till enorma problem om man ärver en bostad t ex och hyresvärden får reda på det, då säger de upp ditt lägenhetsavtal liksom.
Nä, det är ju skillnad på att neka ny hyresgäst och att säga upp ett avtal som redan finns.

Men vad stelbenta de verkar. Min hyresvärd har kravet att man ska vara skriven i lägenheten man hyr, men förra gången jag bodde här kunde jag av olika skäl inte vara det så när jag skulle hyra den förklarade jag varför det inte var möjligt och de sa bara "okej, då vet vi".
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 366
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 427
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 449
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp