Är det en rättighet att ha häst?

Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag resonerar som dig, jag tycker det är att få väl mycket om samhället betalar ens häst! För det är ju faktiskt så att man kan umgås med hästar utan att äga den (hög kostnad), man kan var på ridskolor och andra ställen som har hästar och få pyssla och rida till en mycket lägre kostnad! Om umgänget med hästar gör att en sjuk person mår bättre menar jag.

Jag skulle på rak arm kunna fixa fram flera hästställen som skulle kunna erbjuda att sjuka människor fick gå och pyssla, och kommer de vissa tider och vissa dagar så är det folktomt också. Och kostnaden är mycket låg eller noll, och umgänget med hästar är 100%.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Om det handlar om umgänget så skulle ditt förslag funka utmärkt och absolut vara en bra resurs, men det är ju tyvärr inte alltid umgänget som är det viktiga.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Trevligt att vi kan förstå varandras resonemang, det underlättar alltid och blir en mycket trevligare ton. Sen att man inte behöver hålla med varandra i allt är ju en annan sak:)

Du har nog missförstått mig lite när jag menar hur verkligheten ser ut. Det handlar inte om min eller din verklighet, det handlar om hur det ser ut med ett lands ekonomi. Jag hånar ingen för att de inte lever i min verklighet. Men verkligheten är att det inte finns resurser till allt och det är allas verklighet.

Vi kan ta ett exempel ur verkligheten och vinkla det lite.

Mitt barn har en kompis som bor med sin pappa. De har det riktigt knapert. Vi badar på simhallen tillsammans med dem ibland. Ibland har de inte råd att åka till simhallen (det kostar ca 50 spänn). Detta tycker jag är en bister verklighet. Detta är friska människor som inte kan göra mycket för att påverka sin situation.

Det hade varit lätt för mig att pröjsa för deras simbesök, men det gör jag inte. De har mat på bordet och det går ingen större nöd på dem. Men att inte kunna åka och simma sårar barnet väldigt mycket.

Nu kommer vi till anledningen till att jag inte betalar deras simbesök (nu tar jag inte med att det kan vara kränkande att erbjuda folk pengar och andra sådana anledningar). Jag har en "att skänka pott" varje månad (samma som staten har ett visst belopp skattepengar). Denna pott är begränsad. Jag väljer att använda min pott till Amnesty, Rädda barnen, mina fadderbarn och ett antal föreningar i Sverige som jobbar med kvinnor och barn utsatta för våld. Jag skulle gärna vilja skänka mer pengar som då kunde gå till saker som barns rätt till fritidsaktiviteter m.m. (Jag köper iofs en jädra massa majblommor där intäkterna faktiskt går till att ge barn en meningsfull fritid).

Detta innebär ju inte att jag inte skulle vilja sponsra till Worthless häst eller mitt barns kompis som inte har råd att bada. Det handlar om att prioritera och i den prioriteringen tycker inte jag att hästägande ska ingå.

Nu går ju detta inte att jämföra rakt av med situationen vi diskuterar, men det är bara en förklaring till hur jag menar när man måste inse hur verkligheten ser ut.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Men om vi tänker ett varv till här och istället för att diskutera Wothless personligen, som vi inte vet något om alls, så tar vi hypotetiska Lisa...

Lisa har en del diagnoser, blandannat depression, panikångest och socialfobi.
Det gör henne handikappad och isolerad och oftast tar hon sig inte ens från hemmet.
Hon lever på sjukersättning och har ett litet bostadsbidrag.

Lisa har en häst som är hennes ljuspunkt, hästen innebär att Lisa känner sig behövd och gör viss nytta, att hon har något att leva för och någon som behöver henne.

Pga av diagnoserna kan hon inte stalla upp hästen var som helst, det måste vara ett stall där hon känner sig trygg och har ställt hästen i ett litet stall.

Att ha hästen betyder att Lisa inte helt isolerar sig, hon måste dit nästan varje dag och har faktiskt fått en vän i stallet.
Vännen tränar och tävlar western, något Lisa tycker är roligt och har börjat träna så smått.
Vännen peppar Lisa att ställa upp i en liten lokal klubbtävling, och även om Lisa verkligen vill så känns det som lite för mycket, men hon har ställt in sig på att nästa år ska hon vara med..

Innan Lisa fick hästen så var hon ofta intagen, har levt på instutitioner och var ofta i kontakt med akutpsyk pga av sina självmordstankar och försök.
Efter att hon fick hästen så har hon fått ett ansvar och vill inte längre avsluta sig liv, hur skulle det då gå för hästen?

Fk har beslutat att se hästen som en del i Lisas rehabilitering och ger ett visst resebidrag till Lisa för att underlätta.

Du talar om att ransonera pengar och sätta gränser, vad "vi" har råd med och inte.
Vad tror du kostar mest i Lisas fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag förstår precis hur du resonerar ang "Lisa".

Men om Lisa nu åker till stallet på tider när ingen annan än Lisa är där så är det ändå inte mycket vunnet, eller hur? Mer än att Lisa blir glad OCH det är mycket vunnet med det, men Lisa kan säkert bli glad av en katt oxå. Lisa måste ju ta sig ut och handla mat till katten om hon tar ansvar för den.

Jag håller med om att i Lisas fall blir hästen det billigaste alternativet, och det hade varit underbart om vi kunnat specialdesigna all vård efter individ. I det stora hela går det inte. De finns ju de som tycker att det kvittar om Lisa sitter instängd i sin lägenhet, tråkigt men sant.

I de flesta fall, kanske inte i Lisas, så tror jag inte att det står mellan häst och sluten vård. Och Lisa kan ju faktiskt umgås med hästar utan att äga. Man kan ha ett tungt ansvar (om det är det som krävs) vilande på sig utan att äga hästen.

Hur man än resonerar kommer det att hamna "Lisor" i kläm. Men när det är majoriteten som får bestämma så blir det så, och jag ser inte hur vi skulle kunna ha det på ett rättvisare sätt.

Och varför ska inte "Anna" som är mobbad i skolan och har föräldrar som inte har råd med en häst få bidrag. Hästen är kanske det enda som gör Annas liv meningsfullt.

Jag förstår hur du tänker, men nä jag tycker inte att man ska få bidrag till hästägande!
 
Senast ändrad:
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Vad är det då som är viktigt? Ridningen eller körningen? För den går ju i så fall också att fixa för en mycket mindre peng än det kostar att själv äga hästen.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Resebidrag är ju en enormt liten summa jämfört vad det kostar att hålla en hel häst! Så ett resebidrag för att få den fiktiva människa du beskriver att må bra, det är väl placerade pengar tycker jag!
Dock tycker jag inte att hennes bidrag ska höjas så hon har råd att försörja sin häst. Räcker de bidrag hon får till att hon kan hålla häst, jättebra! Räcker de inte, då kan hon inte hålla häst! Då kanske hon i stället kan få hjälpa till med stallkompisens häst? I allafall jag ställer krav på den som hjälper mig med min häst, det är ett ansvar, och min häst och jag är i stort behov av min jätteduktiga medryttare!
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Vad är det då som är viktigt? Ridningen eller körningen? För den går ju i så fall också att fixa för en mycket mindre peng än det kostar att själv äga hästen.

Varken eller, det är nog att känna att man har något att leva för, någon som behöver en och något man ansvarar för.

När jag var riktigt sjuk skulle jag aldrig komma på tanken att det skulle vara givande att åka till en ridskola/privatstall och klappa lite hästar, rida och köra...
Däremot var ljuset att få åka till mina egna och göra som jag vill, när jag vill och orkar.
Det var inte hästar i allmänhet som hjälpte mig ut, det var mina hästars behov som jag behövde tillfredställa.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

KL
Har läst igenom tråden, har även jag fått lite ersättning i samband med min häst. Kan skriva vad det står i bedömningen gjord av försäkringskassan så folk får lite insikt kanske i vad FK anser hästen ger och vad det kan leda till. :)

Såhär har dom skrivit:
Att ta ridlektioner en gång per vecka samt ta lektioner i tömkörning bedöms vara gynnsamma aktiviteter för *** då det hjälper henne att utvecklas inom hästsporten vilket ökar hennes självkänsla och självsäkerhet samt tränar hennes självständighet. Hon tycket dessutom att det är mycket roligt vilket sporrar henne att öka möjligheterna till ett självständigt liv.
---

Nu har jag inte skickat in kvittorna på ett tag pga att jag har råd med detta i dagsläget. Då hade jag det lite svårare med pengarna och hade inte råd med lektioner alls nästan.

Innan jag fick dom här lektionerna betalda så hade jag enormt svårt med självständigheten. Kunde inte vara tillsammans med andra folk utan någon förälder med, var tvungen att sluta på ridskolan för jag klarade inte den otryggheten jag kände där, kunde inte gå och handla själv eller liknande och satt väldigt fast i min situation. Men då kom dom på att med min häst som var/är min trygghet i livet så klarar jag lite mera och dom föreslog då ridlektionerna. Jag tvingas att prata och umgås med en annan person ensam samtidigt som självförtroende och självkänsla ökar. Plus att jag får då chansen att komma någonstans inom ridsporten vilket annars är svårt för mig eftersom jag inte klarar av skolor och utbildningar på dom normala sätten.

Detta har då lätt till för mig att jag och min häst tränar, tävlar och jag har skaffat mig meriter så jag förhoppningsvis kan få rida och utveckla andras hästar så småningom. Självförtroendet har ökat en hel del så jag har även kommit ut och skaffat mig ett jobb där jag iofs inte jobbar heltid eller ens halvtid men det är ett jobb. Det betalar lektionerna och tävlingarna och jag klarar mig.

Jag har långt långt kvar, men från ingenting till att klara av att träna, komma ut på tävlingar, ha ett mål som jag trodde var omöjligt. Och dessutom tagit ett jobb som tränar ytterliggare lite självständighet. Nu efter ett par år kan jag även jobba på mina problem med psykologen vilket jag inte kunde förut eftersom jag inte klara av att vara ensam med den, även hästen var med under dom första samtalen med psykologen, fast psykologen kom givetvis ut till stallet då. Hästar får inte vistas i behandlingsrummen.

Tänk att allt det här började med betalda ridlektioner på min egna häst, så egentligen har FK pengamässigt stått för allt jag kan om ridning och tömkörning idag. Tack vare att jag hade min egna häst plus betalda lektioner behöver jag förhoppningsvis inte gå på bidrag för resten av mitt liv.

Så egna hästar eller hundar eller katter eller vad det nu är man behöver kan hjälpa otroligt mycket. Säkert lite rörigt och svårläst men bara en liten inblick i vad ett eget djur kan hjälpa till med när man inte har tryggheten hos andra människor. Att utnyttja alla resurser som finns i en människas liv är aldrig fel.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Just därför skrev jag också att man måste ha lite tur när det gäller vården. Eller när det gäller allt. Får man fel handläggare eller nåt sånt så kan det gå galet.

Att det finns mer eller mindre lämpade personer som har handläggningstjänster tror jag alla håller med om, men jag tror att de flesta handläggare faktiskt försöker att göra ett bra jobb. Men det är ändå inte det det handlar om, det handlar om att det inte finns pengar till att bekosta hästar till alla som vill ha, helt oavsett handläggarnas kompetens eller inte. En handläggare som går med på alla krav en vårdtagare/bidragssökande har, men som inte har stöd för det enligt ekonomiska riktlinjer är ju inte en bra handläggare även om vårdtagaren/bidragssökanden anser det per definition själv...En handläggare har två parter att ta hänsyn till: den sökande och samhället, en bra handläggare fattar ett beslut som ger den bästa kombinationen av dessa parters båda behov.

Den gränsen sätter var och än själva, känner man att man är lite halvkrasslig men ändå klarar av att jobba så gör man det. Känner man att man inte klarar det så klarar man det inte.

Fast ibland räcker det med att "känna efter lite till". Jag kan lova dig att varenda morgon känner jag att jag inte orkar gå upp och gå till jobbet idag. Men så tänker jag vilka konsekvenser det får, masar mig upp och får i mig lite frukost och kaffe, och sedan känner jag att jag visst orkar gå till jobbet idag. Och efter en kvart på jobbet så är jag jätteglad att jag tog mig dit idag också, då har jag absolut inga problem med att jobba många timmar till. Känslor och svaret på "om man orkar" kan ibland variera väldigt mycket beroende på när och vem man frågar, det är inget svart eller vitt. Frågan är vilken gråskala som är rimlig.

Dessutom, återigen, livet är inte enkelt för någon. Inte heller för dem som du klassar som "friska". Det finns oerhört många människor som borde stanna hemma (både enligt de själva och andra) men som känner att de inte har möjlighet till det. Det kan vara pga att lönebortfallet gör att de inte klarar att ge barnen det de behöver, det kan vara att de vet att de får mindre jobb om de är borta "mycket", det kan vara att de vet att de sätter sina kollegor i en jobbig situation, och det finns tusen andra anledningar till att folk "måsta" jobba fast de känner att de inte orkar...man biter ihop.

Ett exempel: en person får en diagnos och får veta att denne har en dålig prognos, men fortsätter sitt stressiga jobb tills den faller ihop och lever sina sista två sista månader i sängen innan hen slutligen dör 5 månader efter diagnos. Var denne person alltså mindre sjuk under de 3 månader som hen bet ihop och jobbade, än en person med samma diagnos och prognos, som direkt efter diagnos hade valt att stanna hemma och ge kroppen all energi åt att bekämpa sjukdomen?

Olika människor hanterar sjukdom, trötthet och problem på olika sätt, och det är omöjligt för en person att bestämma hur en annan person känner eller ska känna. Det går inte heller att definiera vilken person som är frisk eller sjuk - och i behov av vård - efter om denne arbetar eller inte.

Det är ett fritt val man har, om hälsan är kass så bör man få hjälp helt enkelt. Men det är fortfarande ett fritt val om man anser sig vara såpass att man klarar av jobbet.

Sjuka men jobbar ändå, så enkelt är det. Folk har en fri vilja.

Men håller du med om att det inte är en enkel gräns att dra när man borde jobba och när man inte borde jobba?

Vi bor inte i ett fattigt land, vi bor i sverige där resurser finns att ge folk den hjälpen som behövs.

Ja, men nu har pengarna demokratiskt fördelats på ett sätt så att det inte finns resurser nog att bekosta hästar åt folk. Så nej, pengarna finns inte där du säger att de finns.

Vad är det dom ska ändra på sig för menar du? Eller menar du att folk är ofömögna att ändra på sitt liv trots att dom är friska? För det är som sagt ett val man gör, ingen har sagt att det är enkelt. Men möjligheten finns.

Det är inte så att alla (enligt dig) friska människor kan välja och vraka vilket jobb och lön de vill ha. Hur menar du när du säger att en ensamstående mamma med två barn, som lever på försörjningsstöd ska ändra på sig för att få råd att låta sin familj ha en häst?

Det beror väl helt på vad den sjuke har för problem.

Jag menar att alla människor själva kan påverka sin inställning till sin situation, oavsett om man är klassad som fisk eller sjuk. Olika människor ser problem i allt, och menar att allt är helt omöjligt för dem. Andra människor ser positivt på allt, och tror att allting är möljigt inklusive att tänka bort en sjukdom. De flesta människor ligger någonstans däremellan, och varierar ofta vid olika situationer. Att man ser att precis allting i ens liv är svart, att precis allt det svarta är orsakat av någon/t utomstående (t ex andra personer eller sjukdom) och att precis allt är omöjligt för en själv att ändra på är delvis ett förhållningssätt till sig själv, till sin situation och livet i sin helhet. Därmed inte sagt att det är enkelt att byta förhållningssätt, det kan man behöva precis lika mycket hjälp för som att bota en "riktig" sjukdom, men jag skulle inte kalla det en sjukdom för den skull. Jag menar också att det förhållningsättet i sig själv förekommer bland både frisk- och sjukklassade människor.

Och återigen eftersom det verkar viktigt att poängtera. Jag säger fortfarande ingenting om dig och din situation, utan talar generellt.

Jag förstår fortfarande inte varför man ska sälja hästen för att man blir frisk? Är man frisk så är man också förhoppningsvis ute och jobbar. Jag har otroligt svårt för människor som påstår att folk vill vara sjuka.

Om man inte har pengar till att betala för hästen så kommer man att bli tvungen att sälja den. Om man är sjuk och får hästen betald av samhället och sedan blir frisk och inte får ett jobb och inte har någon annan inkomst så kommer man att få försörjningsstöd. I den summan ingår inte pengar för att ha råd med en häst, och enligt dig bör man inte heller få extra bidrag för att kunna ha råd med sin häst. Alltså får man inga pengar och behöver sälja hästen. Förstår du nu hur jag menar?

Eftersom jag aldrig påstått att folk vill vara sjuka så antar jag att det inte är riktat till mig.

Men kan du aldrig förstå att det görs utredningar, dom kollar alternativ och kollar vad som passar personerna bäst. Är det en häst så är det, är det något annat så är det det. Och jag tror inte någon sjuk människa som har ett alternativ till att bli bättre tackar nej till det och hellre lever sjuk och fattig fast med en häst. Tror faktiskt inte det.

Jag förstår visst att det görs utredningar (och tack och lov för det!), men frågan i tråden är om det ska vara en rättighet att ha få hästen bekostad? Jag har redan sagt att i extremfall där alla andra billigare alternativ är utredda och uteslutna eller i de fall där hästkostnaderna i sig själv är såpass billiga är det ok. Sjuka människor bor på olika platser i landet och på olika platser finns det tillgång till olika behandlingsalternativ, och dessa kommer att kosta olika mycket på de olika platserna. Därmed är det med min syn omöjligt att säga exakt vad som ska ges och inte ges, utan jag menar att det beslutet måste ske av ett vårdteam som avgör i det enskilda fallet. Vad jag dock kan säga är att generellt är hästar väldigt dyrt att äga och därmed borde det inte vara den förstvalda behandlingsformen generellt även om personen själv vill ha en.

Du drar upp alla som har låg inkomst och påstår att dom inte har råd med häst. Ensamstående, pensionärer, studenter osv anser jag kan ha råd med häst med rätt prioriteringar om hästen är såpass viktig. Men det krävs uppoffringar som många inte är beredda att göra och då blir det svårt med häst. Det lilla bidraget som man får är heller inte nog för att man inte behöver prioritera bort det mesta ur ens liv.

Vad i praktiken är det för prioriteringar du anser att dessa personer ska göra, som inte sjuka människor kan göra? 4 500 kr efter att hyra är betald är kanske lite att röra sig med, och då är den större delen av den summan för studenter ett lån som byggs på och som ska betalas senare.

Det går inte att komma ifrån att all habilitering kostar mycket pengar, det finns inga snabba lösningar.

Jag hoppas du är med på att ingen här sagt att vi inte ska ge habilitering eller rehabilitering till sjuka människor. Diskussioner är vad som är rimligt att beskosta om billigare alternativ finns, när det är många människor som är i behov av samhällets pengar.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag resonerar som dig, jag tycker det är att få väl mycket om samhället betalar ens häst! För det är ju faktiskt så att man kan umgås med hästar utan att äga den (hög kostnad), man kan var på ridskolor och andra ställen som har hästar och få pyssla och rida till en mycket lägre kostnad! Om umgänget med hästar gör att en sjuk person mår bättre menar jag.

Jag skulle på rak arm kunna fixa fram flera hästställen som skulle kunna erbjuda att sjuka människor fick gå och pyssla, och kommer de vissa tider och vissa dagar så är det folktomt också. Och kostnaden är mycket låg eller noll, och umgänget med hästar är 100%.

Det låter positivt!

Ja jag kanske är naiv, men jag är faktiskt övertygad om att det skulle gå att fixa ställen där det går att få hästar som del av en vårdplan, utformat på ett lämpligt sätt för individen. Oavsett om det handlar om otvunget pysslandet eller kravfyllt ansvar, social kontakt med både "mindre komplicerade" djur och "komplicerade" människor i olika grad, rutiner, ridning m.m. Med rätt ställen, personer och i samarbete med resten av vårdkedjan kan det t o m underlätta processen, i och med att det går att utveckla personens verksamhet gradvis och åt olika håll mer än att ha hästen hemmavid ensam.

Jag tror att detta dock fortfarande är en rätt outvecklad resurs, men jag vill hellre se en sån utveckling än att det skulle bli en rättighet att ha en egen häst hemma.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag har långt långt kvar, men från ingenting till att klara av att träna, komma ut på tävlingar, ha ett mål som jag trodde var omöjligt.

Roligt att höra att det gått så bra för dig!

Hästar får inte vistas i behandlingsrummen.

:D

Så egna hästar eller hundar eller katter eller vad det nu är man behöver kan hjälpa otroligt mycket. Säkert lite rörigt och svårläst men bara en liten inblick i vad ett eget djur kan hjälpa till med när man inte har tryggheten hos andra människor. Att utnyttja alla resurser som finns i en människas liv är aldrig fel.

Jag tror alla i detta forum är överens om hur mycket positivt våra djur ger oss :love: Det vi inte är överens om är hur vi tycker att ett rättvist samhälle ska utformas, vad som är rimligt att en person ska få bekostat om det samtidigt innebär att någon annan inte får den hjälp den personen behöver. Vad som är viktigt att komma ihåg för dig och andra som skriver sina personliga erfarenheter i den här tråden, är att de flesta av oss diskuterar det generella perspektivet och är inte ute efter att ifrågasätta dina eller andras sjukdom som vi inte vet något om.

Som sagt, roligt att höra att det gått bra för dig och lycka till med din fortsatta väg!
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Hästar används ju i missbruksvården, kan inte se att det skulle vara svårare att använda dem även för sådant här?
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Det är väl ingen som har sagt att djur inte ska användas i vårdande syfte, men vi pratar ju om att få bidrag till att äga en häst.

Eller rättare sagt, om det är en rättighet att ha häst.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Hästar används ju i missbruksvården, kan inte se att det skulle vara svårare att använda dem även för sådant här?

Det tror inte jag heller. Jag vet varken hur omfattande tillgången är för sådana platser inom missbruksvården, psykiatrin eller annan vård, men jag har inte fått intrycket att det är särskilt omfattande utbyggt.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Dessutom så kan man ju få sådan verksamhet, alltså att man använder just hästar i missbruksvården i det närmaste bli självförsörjande.

Jag vet en missbrukartjej som fick komma till ett ställe som hade travhästar i träning. De fick sköta och arbeta med hästarna som startade i trav och faktiskt också sprang in lite pengar.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Dessutom så kan man ju få sådan verksamhet, alltså att man använder just hästar i missbruksvården i det närmaste bli självförsörjande.

Jag vet en missbrukartjej som fick komma till ett ställe som hade travhästar i träning. De fick sköta och arbeta med hästarna som startade i trav och faktiskt också sprang in lite pengar.

Det låter som riktigt bra för att stärka personerna i fråga!

Skulle vara intressant att lästa om det finns något studerat om hur hästverksamhet används i behandling av psykiska problem, och om det finns någon systematisk kunskap om det.

Jag har ju funderingar på att kanske doktorera, det vore ett intressant ämne :idea: Synd bara att jag har fel utbildning i grunden...
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag tror Karin Lega kan sitta på en hel del information där..Och mer folk,men jag måste kolla i mina papper först.
Försäkringskassan har i vissa fall möjlighet att betala ut en viss summa till fritidssysselsättningar,likväl som kommunen kan göra det.Ovanligt,men dte förekommer.
Och återigen,tack för era pengar som ger mig ett meningsfullt liv.Samma pengar,annat konto.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag resonerar som dig, jag tycker det är att få väl mycket om samhället betalar ens häst! För det är ju faktiskt så att man kan umgås med hästar utan att äga den (hög kostnad), man kan var på ridskolor och andra ställen som har hästar och få pyssla och rida till en mycket lägre kostnad! Om umgänget med hästar gör att en sjuk person mår bättre menar jag.

Jag skulle på rak arm kunna fixa fram flera hästställen som skulle kunna erbjuda att sjuka människor fick gå och pyssla, och kommer de vissa tider och vissa dagar så är det folktomt också. Och kostnaden är mycket låg eller noll, och umgänget med hästar är 100%.

Det är inte samma sak jag kan lätt säga att utan mina hästar så hade jag inte orkat jobba, har ofta värk i kroppen, gick i väggen för några år sedan osv... det hade inte hjälpt att veta att det fanns hästar tex en mil bort för jag hade inte pallrat mig dit men nu hade jag hästar hemma, det har gått så långt att hästarna ingår i min verksamhet jag lever MED dem för mig är inte en häst en häst vilken som, jag klickar med specifika individer precis som om jag träffar en människa som blir min vän eller en partner för livet...

Nej jag tycker inte att man ska få extra bidrag för hobby MEN för vissa personer sådana som mig så fungerar faktiskt hästen som en terapi, orsaken som finns att gå upp på morgonen. Tack vare dem så KAN jag idag jobba 80% och betalA SKATT OCH SLIPPA "Lyckopiller" mm jag KAN bidra med så oändligt mycket mer till samhället tack vare dem än vad jag hade kunnat annars och det säger både läkare och terapeuter. UTan dem hade jag troligtvis fortfarnade gått på piller och kanske kanske orkat jobba 50% och sovit resten av tiden....

Tycker att väääldigt många personer här på buke är väldigt svart o vitt och går omkring med tunnelseende samt verkar en otrolig avundsjuka finnas, om jag väljer att ha kvar mina hästar och jobba med dem, leva som jag gör osv så är det väl MIN ensak, nu går inte jag personligen på ngn form av bidrag men OM det ngn gång skulle vara så så skulle jag slåss med näbbar och klor för att övertyga "den grå massan" om hur viktiga just DESSA individer är för det är dem, ingen bil eller båt eller cyckel som man bara köper en ny sen.

Jag säljer hästar, föder upp hästar och köper hästar men de ÄR faktiskt djur individer med allt som hör till och kan inte gämföras med döda ting...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 575
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 064
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 253
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Flytta eller ej?
  • Hämta eller sälja? Toyota Auris

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp