Bukefalos 28 år!

Aggressiv röd katt

Vica

Trådstartare
*Något lång tråd*

I huset mitt bor det en röd katt. Har berättat lite om honom i en av mina gamla trådar. Hans ägare verkar inte bry sej nämnvärt om honom heller.. Okastrerad, omärkt, inget halsband.

På senaste tid har han vistats ganska ofta i trapphuset och attakerat bla mej och två äldre tanter som bor i huset. Detta för mej är oacceptabelt. Dock vet jag inte vilken lägenhet de bor i och jag hade inte riktigt tid att ta itu med problemet.

Imorse klev jag, i vanlig ordning, ut i trapphuset (f.ö. i totalt mörker eftersom lampan utanför min lägenhet inte funkar) när jag satte nyckeln i dörren känner jag nått lurvigt som sryker sej mot mitt ena ben. Självklart blir man lite rädd och så. Men efter det fortsatte katten att stryka sej mot mej tills jag går mot trappan. Han jamar hela tiden och blockerar trappan.

Försöker mjukt sjasa ner honom mot porten så jag kan släppa ut honom, han har inget i trapphuset att göra ett tu tre så kissar han väl inne. När jag kommit två trappsteg nedanför honom (vid det här laget har jag gett upp försöket att få ut honom, attackerar han min vänstra vad med näbbar och klor.
Då blir jag arg och slänger med mitt ben fram & tillbaka och han tappar greppet och flyger ner de tre resterande trappstegen (inga påhopp om djurplågeri tack, rent självförsvar!).

Kan jag och mina katträdda grannar kräva att katten, som uppenbarligen inte mår bra, tas om hand av myndigheter eller kräver att han blir innekatt?

Jag har själv katt som är ute på dagarna. Han har, sedan denna rödtott kom, ofta haft skador och stora sår pga honom. Min är kastrerad sedan länge och låg i rang. Han vistas ALDRIG i trapphuset utan att jag är med, jag bär honom ner och han går upp till min dörr själv med mej hack i häl.

Jag är trött på att bli riven, biten och behöva försvara mej så fort jag öppnar dörren. Titt som tätt är han inne i min lägenhet också. Det är för mej oacceptabelt. Skrev en lapp idag att de som äger honom ska kontakta mej, då jag inte vet varken vilken lght de bor i eller vad de heter i efternamn..

Vad göra?
 
Sv: Aggressiv röd katt

Kan du inte prata med hyresvärden till att börja med?

Det är verkligen synd om katten, det håller jag med om.
 
Sv: Aggressiv röd katt

Verkligen en bra hyresvärd:devil:

Jag skulle nog ha knackat dörr i trappuppgången och frågat om det var de som ägde katten. Men inte komma med en moralpredikan eller bli arg och skälla ut dem, fast det kan vara snubblande nära om man blir provocerad.

Och så kan ägaren ilskna till och vräka ur sig något om att de kommer att avliva katten (inte så ovanligt). Men då skulle jag föreslå att de lämnar in den till ett djurhem för en omplacering och breda på om hur fin katten verkligen. Beroende på vad det verkar vara för människor och hur samtalet utvecklar sig, så skulle jag även erbjuda mig att lämna telefonnummer till något hem. Eller till och med ringa dit själv för deras räkning om de vill.

Svårt att säga så här på rak arm hur du ska kunna lösa det hela. Jag kan bara gissa på hur jag skulle kunna gå vidare med det som du har berättat.
 
Sv: Aggressiv röd katt

Börja med att försöka ta reda på vem som rår om katten.
Sen skulle jag pratat med dem.
 
Sv: Aggressiv röd katt

Vad jag skulle ha gjort? Tagit in katten, hållt den hos mig tills närmsta katthem kunde ta hand om den och lämnat den dit.
Och det är vad jag föreslår att du gör om nu ägarna (om det ens finns några) inte tar det hela på allvar. Hjälp katten till ett bättre liv.
 
Sv: Aggressiv röd katt

Jag tycker att man först ska leta reda på ägaren till katten, inte bara ta den. Uppenbart är det en ägare som inte bryr sig och som säkert inte heller skulle undra något om katten en dag var borta. Men jag tycker ändå att man måste leta efter en ägaren och innan man tar katten till ett katthem.
 
Sv: Aggressiv röd katt

Försök att ta reda på vem ägaren är först och prata med dom.Om inte det hjälper ring djurensvänner och be dom om råd hur du ska gå vidare.
 
Sv: Aggressiv röd katt

Jag tycker att man först ska leta reda på ägaren till katten, inte bara ta den. Uppenbart är det en ägare som inte bryr sig och som säkert inte heller skulle undra något om katten en dag var borta. Men jag tycker ändå att man måste leta efter en ägaren och innan man tar katten till ett katthem.

Och jag tycker att man ska se till kattens bästa. Oavsett om ts lyckas få tag på ägaren (som sagt, om det finns någon) har jag svårt att tro att kattens situation skulle förbättras, om man ser till deras djurägande hittills. Katten har rätt till ett bra liv.
 

Liknande trådar

Äldre Ursäktar långt inlägg! Förutom det jag nämner här nedan är han allmänt otrevlig, jag får stå ut med sura dunk i golvet när mina hundar...
Svar
16
· Visningar
3 095
Katthälsa Jag har en gammal kattfröken på 15 år som i våras fick diagnosen gifstruma (hypertyreos). Hon har också problem med levern. Vi fick...
Svar
7
· Visningar
4 366
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag, sambon och våra två katter har flyttat från våran stora gård till en lägenhet.. Det går jätte bra att ha katterna inne, dom trivs...
Svar
16
· Visningar
8 215
Senast: Nina_kanin
·
Övr. Katt Jag hyr rum i en helt vanlig hyresrätt hos allmännyttan i staden. Utanför finns ett helt vanligt trapphus på 3½ trappa med 3 lgh på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 884
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp