Bukefalos 28 år!

Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är väl inte så svårt att se vad din hund är i för stämning när denna reser svans, ragg och blir spänd? Eller väntar man på att korrigera sin hund tills den faktiskt gör ett utfall?

Likadant kan jag korrigera stress hos en hund. Stress är inget önskvärt beteende i den här flocken.

Jaha, och hur ändrar det hundens sinnesstämning? Det är skillnad på att ändra ett synligt beteende och på att ändra sinnesstämningen.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jaha, och hur ändrar det hundens sinnesstämning? Det är skillnad på att ändra ett synligt beteende och på att ändra sinnesstämningen.

Det är väl inte så svårt? Att tala om för hunden att den sinnesstämningen (oro, stress) inte är önskvärd. Såvitt jag vet förkommer det även i hundflockar. Min tik kan till exempel bli väldigt irriterad om en hund här hemma är stressad och ligger och piper. Vilket inte är så konstigt. Det är inte en sinnesstämning som varken min hund eller jag uppskattar.

Om man kollar på Beauceronen så får mina hundvakter strikta regler. Han får under inga omständigheter vanka eller stressa. Inomhus ligger man ner. Punkt. Och där handlar det om att bryta stress, när man sagt åt honom att lägga av och faktiskt ligga ner somnar han. Så där hade jag väl TUR att ha en hund som faktiskt visar det han känner och att man kan bryta det han visar OCH känner :eek:
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Får tillägga att jag vet ett par människor (duktiga och inbitna klickare) som faktiskt klickar sina hundars sinnesstämning. Det ska väl heller inte gå då? Sen att dom har fått bra resultat av det är tur?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är skillnad på att korrigera en hund som är stressad eller aggressiv, och på att ändra den hundens känsla. Det motverkar sitt syfte att korrigera en sån hund. Att säga till en hund att gå och lägga sig, är det vad du menar är att korrigera en stressad hund?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag vet inte riktigt hur många hundar som visar en sinnesstämning men innerst inne tänker på någon annan? Dvs en hund som visar att den är stressad, är förmodligen det. En hund som visar att den är arg är förmodligen det. Det är med andra ord inte direkt svårt att veta precis vilket humörstillstånd din hund befinner sig i.

Ja, måste ordet korrigera innebär att ge den en fysisk korrigering? Ett nej är också en korrigering för mig.

Det är skillnad på att korrigera en livrädd hund och en hund som är osäker och då måste försöka äta andra hundar. Det är okey att vara osäker, men det innebär i det här hemmet inte att man får bete sig hur som helst.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är skillnad på att korrigera en livrädd hund och en hund som är osäker och då måste försöka äta andra hundar. Det är okey att vara osäker, men det innebär i det här hemmet inte att man får bete sig hur som helst.

Och jag tror att den osäkre hunden faktiskt, i det läget, uppskattar att bli tillsagd om hur den ska bete sig.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är skillnad på att korrigera en hund som är stressad eller aggressiv, och på att ändra den hundens känsla. Det motverkar sitt syfte att korrigera en sån hund. Att säga till en hund att gå och lägga sig, är det vad du menar är att korrigera en stressad hund?

Så hur skulle du lösa det här problemet?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Knapplån.

Jag har en (han)hundsaggressiv Amstaff hemma, som strax fyller 6 år. Han är inte rädd eller osäker, utan mycket dominant till sin natur. Och dessutom så gillar han att slåss.

Hans aversion gentemot andra hanar började visa sig kring året ungefär, och när han var 2 år var det fullt utblommat. Nu jobbade jag aktivt konstant eftersom jag visste oddsen för att det skulle hända med just denna rasen. Det gick i alla fall aldrig så långt att han blev utåtagerande direkt, eftersom jag lärde mig att se hans allra första signaler, hur just han skulle brytas etc.
Det krävs än idag korrigeringar ibland för att påminna honom om att han MÅSTE bete sig trots att han egentligen bara kan fokusera på sitt hat mot den mötande (han)hunden. Och om jag är seg vid dom tillfällena kan han på någon sekund hinna gå upp i varv alldeles för mycket, och blir då genast svårare att bryta - även om det går med hjälp av många timmars träning och inpräntning av vissa grundläggande kommandon.
Jag skulle för övrigt verkligen inte rekommendera TS att låta andra komma springande och hälsa! OM det blir slagsmål - den mötande hunden behöver inte vara snäll - så är det extremt få Amstaffar som skulle backa. Det ligger fortfarande i deras natur i att reagera på ett visst vis. Och rent generellt så är dom väldigt bra på att slåss, vilket oftast medför mest skador på den andra hunden av "normal" ras. Och tro mig - kan man undvika det så är dom skadorna ingenting man vill se..
Ovanstående hanes första slagsmål resulterade i skador som innebar två stora tandoperationer, punkterade leder, ca 15 st dränage och en skadad luftstrupe. Den andra hunden, som kom springandes lös och flög på nedanstående tik till att börja med, fick ännu värre skador. Och då slogs dom inte i så himla många minuter... Så snälla, snälla, snälla. Underskatta för allt i världen inte vad det är du har i kopplet! Och glöm inte bort att MÅNGA inom rasen inte har några som helst problem med att slåss med motsatt kön heller, för det är inte alltid hunden i sig som får dom att vilja slåss - utan slagsmålet i sig helt enkelt.

Min äldsta tik gjorde utfall (dock inte aggressiva) när hon kom till mig som unghund. Det tog TVÅ ÅR att få bort merparten av hennes beteende vid hundmöten, det satt verkligen stenhårt. Jag kan fortfarande inte få henne att vara helt avslappnad vid kopplade hundmöten, men hon accepterar en tillsägelse och kan behärska det mesta.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

*KL*

Det jag funderar på när jag läser den här tråden är om ett sånt här beteende (hanhund gör utfall mot andra hanar) verkligen måste bottna i att hunden har nån sorts mentala problem i form av osäkerhet/rädsla/bristande självsäkerhet osv.

Är det inte ett ganska normalt beteende att en hane av denna ras (och även andra raser som t ex många brukshundar, terriers m fl) inte vill ha andra hanar för nära inpå sig och därför vill öka avståndet med att göra utfall? (Och tikar åxå givetvis även om min erfarenhet är att de generellt inte brukar vara lika utåtagerande vid hundmöten.)

Mkt av det som vi ser som problembeteenden; göra utfall mot hundar på promenader, vakta mat mot andra hundar och folk, vakta liggplatser m m är ju hur naturliga beteenden som helst för en hund. Speciellt för raser som har en del försvarslust och skärpa.

Sen är det ju upp till oss hur vi vill lära hunden att det inte är OK att göra utfall mot andra hundar, det kan självklart funka både med nån sorts motbetingning och att helt enkelt korrigera bort det. Det valet får ju varje hundägare göra, och alla metoder har ju nackdelar/fördelar som är bra att diskutera.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Mkt av det som vi ser som problembeteenden; göra utfall mot hundar på promenader, vakta mat mot andra hundar och folk, vakta liggplatser m m är ju hur naturliga beteenden som helst för en hund. Speciellt för raser som har en del försvarslust och skärpa.

Tror absolut att det kan vara så här. Men det är en balansgång. Tror nog att hundar kan vara osäkra av olika anledningar.

Trots allt prat om att man inte ska förmänskliga hundar (eller andra djur) så är det kanske just det som ibland sker i alla fall?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Och sen då?

Ponera att jag har en Amstaff, den gör utfall mot andra hanar, det är för den ett naturligt beteende. Okej.
Ska jag bara acceptera det då och bogsera hunden därifrån?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är väl stor skillnad på en skotträdd hund och en hund som är utåtagerande?

Inte nödvändigtvis. Vissa hundar agerar utåt när de blir rädda. Det är oftast en osäkerhet och rädsla som resulterar i att hunden gör utfall mot andra hundar. När du korrigerar den så riskerar du att i princip trycka ned den i skorna. Och maskera ett symtom. Du berättar klart och tydligt att hunden inte har rätt till en åsikt.

Din hane har du lärt att acceptera att han inte får agera utåt, men du har inte bearbetat hans "hat" mot andra hundar. Så i slutändan har du en hund som aldrig kommer att funka med andra hundar utan din tumme i ögat. Och det är väl ditt val som ägare- men jag väljer att skapa en trevligare relation mellan min och andra hundar.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Men frågan är ju hur mycket som är "känslor" och hur bearbetar man dem? Eller vad som är instinktivt och nedärvt beteende?

Hur mycket "tänker" och "känner" hundar?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Och sen då?

Ponera att jag har en Amstaff, den gör utfall mot andra hanar, det är för den ett naturligt beteende. Okej.
Ska jag bara acceptera det då och bogsera hunden därifrån?

Nej absolut inte. Utfall mot andra hundar tycker jag är ett av de absolut mest jobbiga beteenden en hund kan ha och man ska jobba stenhårt med att få bort det. Som jag skrev innan så finns det ju en brett spann av metoder som kan funka, det beror ju på ägarens träningsfilosofi hur man vill få bort beteendet.

Jag tycker bara att det känns överdrivet ibland att så ofta kategorisera hundar som gör utfall mot andra hundar som osäkra och rädda. Visst kan de vara det, men de kan även vara självsäkra hundar som helt enkelt bara vill öka avståndet till mötande hund och inte har fått lära sig hur ägaren vill att de ska bete sig.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Tror du att man kan bota alla hundaggressiva hundar?
Det tror inte jag, däremot kan man få hunden fungera normalt, att acceptera läget, att inte mucka med okända hundar på promenad. Men att släppa tummen ur ögat på en Amstaff kring andra okända hundar, tillåt mig att tveka stort!!
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Inte nödvändigtvis. Vissa hundar agerar utåt när de blir rädda. Det är oftast en osäkerhet och rädsla som resulterar i att hunden gör utfall mot andra hundar. När du korrigerar den så riskerar du att i princip trycka ned den i skorna. Och maskera ett symtom. Du berättar klart och tydligt att hunden inte har rätt till en åsikt.

Men ska det inte vara flockledarens åsikt som gäller?
Mig veterligen finns det ingen demokrati i en hundflock..
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Men ska det inte vara flockledarens åsikt som gäller?
Mig veterligen finns det ingen demokrati i en hundflock..

För det första så tillhör två arter aldrig samma flock, lika lite som giraffer och elefanter tillhör samma flock, så tillhör hund och människa samma.

Sen spelar åsikten mindre roll, en känsla är en känsla. Är du rädd och nån säger åt dig att du inte får utrycka din rädsla, så lär du inte bli mindre rädd, men du lär dig hålla käft om det.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Tror du att man kan bota alla hundaggressiva hundar?
Det tror inte jag, däremot kan man få hunden fungera normalt, att acceptera läget, att inte mucka med okända hundar på promenad. Men att släppa tummen ur ögat på en Amstaff kring andra okända hundar, tillåt mig att tveka stort!!

Jag har heller inte skrivit alla utan det har du själv fnulat ut, men jag råder hellre människor att försöka hitta grunden till problemet än att som andra klargöra högt att hunden ska minnsann veta hut och att folk mesar med hundarna annars. Och att allting är så enkelt och svartvitt.

För både min och hundens skull vill jag iaf försöka förändra attityden för att slippa oroa mig att hunden ska äta upp någon. Om man konstant måste ha tummen i ögat på en sällskapsras för att förhindra slakt av okända hundar så kan jag tycka att den rasen bör avlas annorlunda. Så man slipper sådana diskussioner som slutar med att ägaren måste höka på sin hund i 10+ år p.g.a. rädsla..
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Men frågan är ju hur mycket som är "känslor" och hur bearbetar man dem? Eller vad som är instinktivt och nedärvt beteende?

Hur mycket "tänker" och "känner" hundar?

Jag tycker nog att forskningen har fastställt att hundar tänker, däremot vet vi inte hur. (Om man tex läser Per Jensens forskning)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 216
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 275
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 211
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp