Bukefalos 28 år!

Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Tror du att man kan bota alla hundaggressiva hundar?
Det tror inte jag, däremot kan man få hunden fungera normalt, att acceptera läget, att inte mucka med okända hundar på promenad. Men att släppa tummen ur ögat på en Amstaff kring andra okända hundar, tillåt mig att tveka stort!!

Precis!

För det första så tillhör två arter aldrig samma flock, lika lite som giraffer och elefanter tillhör samma flock, så tillhör hund och människa samma.

Sen spelar åsikten mindre roll, en känsla är en känsla. Är du rädd och nån säger åt dig att du inte får utrycka din rädsla, så lär du inte bli mindre rädd, men du lär dig hålla käft om det.

Eller du lar dig kanske rent av att lita pa din manniska och darfor slappnar av. OM den nu ar radsla ... vilket det inte nodvandigtvis behover vara.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

För det första så tillhör två arter aldrig samma flock, lika lite som giraffer och elefanter tillhör samma flock, så tillhör hund och människa samma.

Sen spelar åsikten mindre roll, en känsla är en känsla. Är du rädd och nån säger åt dig att du inte får utrycka din rädsla, så lär du inte bli mindre rädd, men du lär dig hålla käft om det.

Men ska man inte försöka efterlikna det 'naturliga' så mycket som möjligt, och ändå ta på sig ledarrollen?

Ordet 'åsikt' lånade jag av Belethien. Men om jag blir rädd för något, och någon jag litar på säger 'Du, skärp dig nu, det där är verkligen ingenting att vara rädd för', så slappnar jag ju av - upptäcker att det (förmodligen) inte är något att vara rädd för och kommer över rädslan.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Mig veterligen kopplar inte hundarna varandra och kräver lydnad heller.

Kopplar varandra gör de inte, men de kräver ju definitivt en slags lydnad av varandra. Den hund som är högst i rang accepterar ju inte vad som helst av de som är nedanför honom/henne.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag tycker nog att forskningen har fastställt att hundar tänker, däremot vet vi inte hur. (Om man tex läser Per Jensens forskning)

Delvis KL

Ett exempel:

En okopplad hund sticker efter en cyklist och skäller på den; är det aggressivitet, jaktinstinkt eller rädsla?

När hunden är kopplad bryr den sig inte om cyklister ett skit. Tittar inte ens åt dem.

Hur ska man tänka i ett sånt läge? Träna lydnad och inkallning, eller tro att hunden är osäker utan förare, kanske kasta en kedja i rumpan på den när den drar iväg?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Om jag på nån föreläsning skulle få just den frågan;
Min hund sticker eftere cyklister och skäller efter dem vad ska jag göra?

Så blir ju min fråga; Ras, ålder, kön?

Blir svaret: Border-Collie, hane 4 år, så är ju svaret på frågan: Köp får.
Blir svaret: Malle, tik, 1 år, blir svaret. Träna personspår, uppletande och lydnad. (minst)
Blir svaret: Jämte, hane, 7år, så blir svaret. När körde du blodspår sist?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Ordet 'åsikt' lånade jag av Belethien. Men om jag blir rädd för något, och någon jag litar på säger 'Du, skärp dig nu, det där är verkligen ingenting att vara rädd för', så slappnar jag ju av - upptäcker att det (förmodligen) inte är något att vara rädd för och kommer över rädslan.

Inte nödvändigtvis sant. Om du ser en buss komma farandes i 90 som skulle köra över er båda och personen som går bredvid dig rycker i dig och säger åt dig att skärpa dig; du kan inte garantera att du blir mindre rädd. Istället kanske du tänker att personen har inte förstått faran, jag måste rädda oss!!

Det beror helt på vilken känsla som hunden faktiskt upplever när den väl hamnar i en situation. Upplever hunden en hotande känsla så är det inte så att man kan kuva den känslan alla gånger med ett skärp dig från förarens sida. Man måste ju tänka på att hundar inte är "rationella" som vi människor alla gånger (och det är vi knappast heller hela tiden!), de är istället mer som barn. Jag vet då många barn som, trots att föräldrarna säger att hunden är jätte snäll och du får klappa den, så tokgråter de ändå. Rädsla är inte alltid mottagligt för resonemang.

För hade det varit så enkelt hade alla som jag sett, som rycker i kopplet och ryter åt hunden att skärpa sig, inte haft några som helst problem med sina hundar. Men flera gånger har jag själv bevittnat att det blir värre då istället, då hunden fortfarande inte förstått att den mötande hunden där framme är inte farlig.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är väl inte så svårt att se vad din hund är i för stämning när denna reser svans, ragg och blir spänd? Eller väntar man på att korrigera sin hund tills den faktiskt gör ett utfall?

Likadant kan jag korrigera stress hos en hund. Stress är inget önskvärt beteende i den här flocken.

Precis som du nämner så är det viktigt att läsa hundens beteende och i ett tidigt skede korrigera/avleda hunden. Det här är en viktig punkt då en hund som gör utfall ofta kan vara blockerad och oemottaglig för korrigeringar och korrigeringen blir i det läget helt meningslös. Förstår man inte vikten av att bryta beteendet i ett tidigt skede så kommer man aldrig kunna lösa problemet.

Samtidigt tycker jag det fragile tog upp om ägarens ofta omedvetna signaler till hunden kan vara värt att uppmärksamma då problemet ibland ligger hos ägaren.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Kopplar varandra gör de inte, men de kräver ju definitivt en slags lydnad av varandra. Den hund som är högst i rang accepterar ju inte vad som helst av de som är nedanför honom/henne.

Eftersom rang är ganska dynamiskt och förändras beroende på situation så känns det inte riktigt som ett bra drag att jämföra hundträning/hantering med flockliv. Min lilla hund får faktiskt morra åt min större om hon har ben utan att få spö eller ens en konstig blick; trots att den lilla är då lägst i rang och skulle vika utan att blinka om den stora ville något. För allting beror på situationen. Och den lilla har lov att knata runt dit hon vill utan att bli vallad av den stora, för en flock är inte rigid och konstant rangberoende. De följer varandra.

Skulle min lilla däremot morra åt mig så är ju situationen helt annorlunda. Eftersom våran relation kräver att jag konstant ska vara den som bestämmer vad hon ska få äta, var hon ska få kissa, när hon ska få gå ut etc. Det är ingen flock, det är ett diktatorskap men där det är viktigt att (p.g.a. att vi är etiska varelser och inte kan rättfärdiga allt med att djuren behandlar varandra på ett visst sätt!) ta tillvara på hundens känslor och intressen. Och om det går, använda andra metoder som gör att vi kan komma till botten med själva orsaken till problemet.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Om jag på nån föreläsning skulle få just den frågan;
Min hund sticker eftere cyklister och skäller efter dem vad ska jag göra?

Så blir ju min fråga; Ras, ålder, kön?

Blir svaret: Border-Collie, hane 4 år, så är ju svaret på frågan: Köp får.
Blir svaret: Malle, tik, 1 år, blir svaret. Träna personspår, uppletande och lydnad. (minst)
Blir svaret: Jämte, hane, 7år, så blir svaret. När körde du blodspår sist?

Så en välaktiverad hund får allmänlydnaden på köpet...?
Slutar min hund att jaga katterna om jag börjar valla med honom?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är fullt möjligt att stimulans och berikning minskar intresset för katterna, ja.

Sen huruvida heelern har tillräckligt med vallning i sig för att behöva just den typen av stimulans är väl högst tveksamt.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Andra hundar (främmande) ingår inte i vår flock. Och det vore orättvist av mig att låta min hund tro att alla hundar är snälla när så inte är fallet. Därför löser vi det så att mina hundar ger fan i andra hundar så kommer andra hundar ge fan i dom. Dvs JAG sköter all form av hundmöten.

Att tala om för en hund att stressa ner är inget konstigt. Jag uppskattar inte stressade hundar i min flock och det vet dom. Man stressar ner så sköter matte stressen.

Sen kan jag inte alltid förändra hela sinnesstämningen, som min hane som är väldigt skotträdd. Men vi har löst det så att han inte tillåts springa runt i cirklar och gapa, vilket gör att han stressar ännu mer, utan här får man krypa upp i knät eller ligga på sin plats. Det i sin tur gör honom såpass lugn att han iallafall är mottaglig.

Hans humör gentemot andra hundar plockar man snabbt bort genom att tala om att hans höga svans och kroppshållning INTE är okey vid möten. Det resulterar i att han slappnar av och passerar andra hundar helt utan reaktion eller stresspåslag. Så vi får helt enkelt enas om att vi är oense!

Sambon som till exempel inte styr upp Focus innan hundmöten får däremot problem. Då ska han försöka lägga in ordning och reda när hunden redan är på helspänn. Det fungerar aldrig! Förutom att han får överslag så uppfattas han då som stenhård, pga stress och att han inte går att nå.

Ramar, regler och motion anser jag är nyckeln för en bra relation med sin hund. Att hunden vet vad som väntas av den.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det hade varit jättenkelt om hundar var människor så man kunde prata logiskt och rationellt med dom. Nu är inte så fallet.

Om min hund är rädd för andra hundar och visar detta genom utfall så talar jag om att det inte är acceptabelt att dra i kopplet. Det är något mina hundar vet och därför lätt att falla tillbaka på. Dessutom spänner vi oss inte på andra hundar heller för den delen.

Till slut inser de flesta hundar att matte eller husse sköter hundmöten och att inget händer. Det finns såklart människor och hundar som har enorm otur och blir påflugna jämt, vilket knappast underlättar en sådan här träning. Då det bygger på att "inget händer, lägg av".
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det hade varit jättenkelt om hundar var människor så man kunde prata logiskt och rationellt med dom. Nu är inte så fallet.

Om min hund är rädd för andra hundar och visar detta genom utfall så talar jag om att det inte är acceptabelt att dra i kopplet. Det är något mina hundar vet och därför lätt att falla tillbaka på. Dessutom spänner vi oss inte på andra hundar heller för den delen.

Till slut inser de flesta hundar att matte eller husse sköter hundmöten och att inget händer. Det finns såklart människor och hundar som har enorm otur och blir påflugna jämt, vilket knappast underlättar en sådan här träning. Då det bygger på att "inget händer, lägg av".

Precis så jag menar!
Du uttryckte dig lite bättre än jag :D
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag har heller inte skrivit alla utan det har du själv fnulat ut, men jag råder hellre människor att försöka hitta grunden till problemet än att som andra klargöra högt att hunden ska minnsann veta hut och att folk mesar med hundarna annars. Och att allting är så enkelt och svartvitt.

För både min och hundens skull vill jag iaf försöka förändra attityden för att slippa oroa mig att hunden ska äta upp någon. Om man konstant måste ha tummen i ögat på en sällskapsras för att förhindra slakt av okända hundar så kan jag tycka att den rasen bör avlas annorlunda. Så man slipper sådana diskussioner som slutar med att ägaren måste höka på sin hund i 10+ år p.g.a. rädsla..

Det var en fråga utifrån det du skrev i inlägget som jag svarade på, därav frågetecken. Inget jag funderat ut själv sas.

Har man en exempelvis en Amstaff ( m.f raser ) som utvecklar hanhundsaggression så skulle jag personligen inte släppa tummen i ögat vid umgänge med okända hundar. Slakt och konstant hökande får stå för dig, det var inget jag påpekade i mitt inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det var en fråga utifrån det du skrev i inlägget som jag svarade på, därav frågetecken. Inget jag funderat ut själv sas.

Har man en exempelvis en Amstaff ( m.f raser ) som utvecklar hanhundsaggression så skulle jag personligen inte släppa tummen i ögat vid umgänge med okända hundar. Slakt och konstant hökande får stå för dig, det var inget jag påpekade i mitt inlägg.

+1 på den. Kalla det "tumme i ögat" eller vad man vill. Grejen är väl att man alltid måste vara steget före. läsa både hunden och omgivningen, och det gäller väl oavsett vilken hund/ras man har?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är fullt möjligt att stimulans och berikning minskar intresset för katterna, ja.

Sen huruvida heelern har tillräckligt med vallning i sig för att behöva just den typen av stimulans är väl högst tveksamt.

Minskar intresset ja, men det får knappast bort jaktlusten, påhittigheten och känslan för bus som min hund har. En aktiverad hund är inte samma sak som en hund som automatiskt vet hur den ska bete sig vid hundmöten/runt katter/ runt cyklister osv.
Det var min poäng. Min hund tycker det är kul att få katterna att hoppa oavsett hur aktiverad han blivit under dagen.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det beror ju helt på vad det är för en hund, att ta bort jaktlusten på en drever lär ju knappast vara planen.

Jag har själv en vallhund som var hanhundsaggressiv när han kom till mig, plus att han jagade allt som rörde sig. Om jag slarvar med aktivitet på honom så blir han allmänt brötig. Han återfaller till gamla vanor, såsom dra i koppel och göra utfall. Två blodspår senare så är det borta.

Riktig aktivering och berikning är alltid A och O vid problembeteendehantering
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Eftersom rang är ganska dynamiskt och förändras beroende på situation så känns det inte riktigt som ett bra drag att jämföra hundträning/hantering med flockliv. Min lilla hund får faktiskt morra åt min större om hon har ben utan att få spö eller ens en konstig blick; trots att den lilla är då lägst i rang och skulle vika utan att blinka om den stora ville något. För allting beror på situationen. Och den lilla har lov att knata runt dit hon vill utan att bli vallad av den stora, för en flock är inte rigid och konstant rangberoende. De följer varandra.

Skulle min lilla däremot morra åt mig så är ju situationen helt annorlunda. Eftersom våran relation kräver att jag konstant ska vara den som bestämmer vad hon ska få äta, var hon ska få kissa, när hon ska få gå ut etc. Det är ingen flock, det är ett diktatorskap men där det är viktigt att (p.g.a. att vi är etiska varelser och inte kan rättfärdiga allt med att djuren behandlar varandra på ett visst sätt!) ta tillvara på hundens känslor och intressen. Och om det går, använda andra metoder som gör att vi kan komma till botten med själva orsaken till problemet.
:bow::bow:
Är ganska trött/less på det rigida flock/ledarskap/dominanstänket.

Bra läsning för de som tror på dylikt:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende o naturligtvis boken i sig.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Om jag på nån föreläsning skulle få just den frågan;
Min hund sticker eftere cyklister och skäller efter dem vad ska jag göra?

Så blir ju min fråga; Ras, ålder, kön?

Blir svaret: Border-Collie, hane 4 år, så är ju svaret på frågan: Köp får.
Blir svaret: Malle, tik, 1 år, blir svaret. Träna personspår, uppletande och lydnad. (minst)
Blir svaret: Jämte, hane, 7år, så blir svaret. När körde du blodspår sist?

Alltså jag är också en vän av aktivering och håller med dig så till vida att jag tror att en del problem helt klart beror på understimulans.

Däremot tror jag inte att allmänlydnad kommer på köpet med en välaktiverad hund - i så fall måste den kanske alltid vara helt slut och det fungerar ju inte. Min bc kan inte börja jaga cyklister bara för att vi inte har vallat en dag och aktiveringen gör ju inte hunden "döv" för alla andra skojiga intryck.

Min hund blir i alla fall inte så trött av vallningen att hon gärna hade avstått från att göra något annat hon tycker är hysteriskt roligt (eller viktigt eller självbelönande eller vad vi nu ska använda för uttryck) - hon gör ju helst då både och, vilket i praktiken innebär att hon hade kunnat valla massor flera dagar i rad och fortfarande älskat tanken på t ex att jaga en boll. Hade den där bollen istället handlat om att jaga en katt, så hade hon velat göra det istället.

Det ena utesluter ju inte det andra, är min poäng, även om aktiveringsbiten helt klart är viktig.
Min prinsessa vill alltså springa efter bollar trots att hon precis kommer från fårhagen, på samma sätt som jag kan tänka mig att en hund som rusar efter cyklar gärna gör det efter ett spår också - generellt.

När hon blir understimulerad märker man det på helt andra sätt än på just de saker som hon "alltid" vill göra. Min poäng är alltså att jag tror att det funkar till viss del. Min tjej kan t ex börja dra i kopplet litegrann om hon blir understimulerad, men det är ingenting som är "så viktigt" för henne annars - hon gör det alltså BARA vid understimulans. Däremot skulle hon gärna sprungit efter harar oavsett aktivering - det är häftigare och mer värt i hennes värld.

Vissa hundar kanske finner stor mening i att jaga cyklar (min gör det inte), men poängen kvarstår ju; det hunden finner värdefullt av olika anledningar (stress, kul, glädje osv) kanske inte alltid försvinner bara för att man aktiverar den!

Frågan kanske snarare skulle bli; Vad ger du för tips till border collien som HAR en hel fårflock men som ändå gärna kutar efter cyklar? Jag tror att dom hundarna finns och utan att lägga någon värdering i träningssätt what so ever, så menar jag att man kanske ibland har ett problem som inte blir helt hjälpt av aktiveringen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 216
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 275
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 211
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp