Bukefalos 28 år!

Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Fast det vete tusan, om jag vill utrycka mitt missnöje mot någon och den personen bara vandrar iväg, så mår jag sämre än om jag hade fått ge utlopp för min ilska.
Jag skulle blir mer arg och bara rikta om ilska mot något annat.

Omriktade beteende mot föraren i just en sån situation tycker jag inte är så ovanlig.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

:bow::bow:

Till TS:
Helstryp triggar ofta hundar, använd sele o gärna halti tills du fått ordning på hunden vid hundmöten.
Att din hund ryggar för dig får alla varningsklockor att ringa.
Han litar uppenbarligen inte på dig.

Helstryp kan möjligtvis trigga hunden i vissa lägen, men skulle den här hunden hamna i slagsmål med en annan hund så är helstrypet en billig försäkring. Man kan då relativt enkelt avstyra bråket genom att lyfta hunden i kopplet och strypa loss den om det skulle behövas.

En amstaffhane är trots allt en ganska stor och stark hund och jag är osäker på om ts skulle klara av att avstyra ett slagsmål och det är då helstrypet blir en billig försäkring.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Då är det väl f-n så mycket bättre att sätta på en munkorg!!!
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Fast det vete tusan, om jag vill utrycka mitt missnöje mot någon och den personen bara vandrar iväg, så mår jag sämre än om jag hade fått ge utlopp för min ilska.
Jag skulle blir mer arg och bara rikta om ilska mot något annat.
.

Fast det är inte alls samma situation som jag beskrev. Det jag menade var att man bryter INNAN full aggression är utlöst, när man redan har en vansinnig hund blir det sällan en snygg brytning. Jag menar alltså att du stämmer i bäcken redan när den vaga irritationen visar sig. Det går att arbeta sig upp till ilska. Som att du ser Olle på stan som du ogillar och vänder och går åt ett annat håll, eller går fram och börjar gräla med Olle för fulla muggar om vad det nu må vara. Skulle nån säga åt dig att nej vi går inte bort till olle det blir bara bråk, skulle du ju förmodligen bli mindre frustrerad än om nån sa till dig att gå därifrån när du är igång och skriker för fullt- eller vad tror du?
Dessutom lever ju hundar i nuet, när objektet försvunnit svalnar känslorna i regel rätt snabbt, hundar går inte runt och tänker att fan den där spanieln skulle ju fått spö alltså, nu kom han undan, nä jag kan inte tänka på nåt annat än att han förtjänade en omgång..

Det här praktiseras ju faktiskt när det gäller människor som har svårt att hantera konflikter och/eller tar till våld- att man rekommenderar att gå en omväg, räkna till tio, ta en paus innan du blir för arg etc. Fast här får vi göra det åt hunden. Styra av innan det hela urartat.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Renrasiga Amstaffs är inte speciellt stora.

KL:
Den ultimata selen:
webmaster2.jpg

Med handtsg på ryggen så man lätt kan ta tag i sin hund.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Renrasiga Amstaffs är inte speciellt stora.

KL:
Den ultimata selen:
webmaster2.jpg

Med handtsg på ryggen så man lätt kan ta tag i sin hund.

Nu är det iofs beroende av aveln bakom hunden men det är inte helt ovanligt att amstaffhanar väger uppemot 35-40 kg.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Nu är det iofs beroende av aveln bakom hunden men det är inte helt ovanligt att amstaffhanar väger uppemot 35-40 kg.
Har aldrig träffat/sett en så stor/tung Amstaff.

Enligt rasstandarden:
Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 46–48 cm och tikar 43–46 cm. Vikten för hanar är 28-33 kg och tikar 19-25 kg.
De som sopar golvet i ringen håller sig till standarden.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Har aldrig träffat/sett en så stor/tung Amstaff.

Enligt rasstandarden:
Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 46–48 cm och tikar 43–46 cm. Vikten för hanar är 28-33 kg och tikar 19-25 kg.
De som sopar golvet i ringen håller sig till standarden.

Jag har träffat på och sett ett flertal så stora amstaffs genom åren. Ska vi se till rasstandarden är det väl inte heller helt ovanligt att hanhundarna ligger över den föreskrivna mankhöjden och då också bland hundarna som är framgångsrika på utställning?
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag har också träffat hanar som varit över rasstandarden. Liksom många andra raser som ligger över sin standard.

Sen har jag aldrig förstått vad en sån där "gosse-sele" är till för? Att det ska bli bekvämare att slänga sig mot andra hundar? Eller bara för att ägaren ska klara av dra bort sin hund utan att skada den eller sig själv? Den där selen inbjuder till att dra, hoppa och slita...
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Nja faktiskt inte, både inom Amstaff och inom Staff så är det ibland betydligt grövre som sopar banan än angiven standard
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Den som skrev att det var sjukt att min hund ryggar för mig eller vad det nu var...För det första ryggar han inte FÖR MIG, utan han krånglade fram och tillbaka, bak och fram, för att kunna sticka till den andra hunden.

Angående folk som ifrågasätter helstryp och "varför man inte använder det och det istället". Varför ska helstrypet ifrågasättas? Det är ett halsband som kan fungera bra för en hund, precis som andra halsband. Ja, det kan absolut vara skadligt om det används av en okunnig. Men är man kunnig så ser jag inga problem med det.
En av brukshundarna hemma hade helstryp hela livet i princip (självklart det VUXNA livet). Han var jätte-snäll mot andra hundar och drog ingenting, men han vägde ändå ca 50 kg, och därför var helstrypet en bra säkerhet OM det skulle hända något med en annan hund. Så jag förstår inte grejen. Det är som sagt om man använder det felaktigt som det inte är bra, som med det mesta.
Någon pratade om munkorg? Munkorgen stoppar väl inte min hund från att nå fram till en annan hund? Den stoppar väl bara från bett, och biter gör han inte. Det är ju inte det som är problemet.

Och det handlar inte så mycket om hundens storlek, utan snabbhet när det handlar om att tappa balansen som jag gjorde. Jag kan utan problem hålla emot honom om han ger allt mot en hund. MEN, i det här fallet när han "fintar" fram och tillbaka och sedan ger allt i helt fel riktning så man snubblar på sig själv ungefär..det är det som gör det. Snabbheten + hyfsad styrka är värre än hans storlek tror jag. Men sedan så väger han ju strax över 30 kg och är ca 52 cm hög.

Har haft helstrypet på honom nu på sistone och det har fungerat fint! Han har inte ens varit i närheten av att komma någon hund nära. Och han blir inte lika uppspelt, eftersom han inser att han inte kommer någon vart när han börjar.
Strypet hänger löst när han går på promenaden (eftersom han går fint i min takt och inte drar) men när vi möter någon hund kan jag få hålla emot, och då används ju strypet. Men det är bara någon sekund tills hunden gått förbi och sedan går vi vidare i löst hängande stryp. Men målet är att han ska inse att det inte är värt att tjafsa, när det kommer en hund, eftersom han ändå inte kommer någon vart, så att man slipper "använda" strypet.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Har aldrig träffat/sett en så stor/tung Amstaff.

Enligt rasstandarden:
Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 46–48 cm och tikar 43–46 cm. Vikten för hanar är 28-33 kg och tikar 19-25 kg.
De som sopar golvet i ringen håller sig till standarden.

Min gammelman väger 35 kg i normal kondis, och hans pappa brukar ligga på en 38 kg. Min äldsta tik ligger på 30 kg (Trots att hon bara är 44 cm), och min yngsta tik ligger på 31 kg.

Alla dessa har proppfullt av champions i stammen, och ett flertal av dom är svenska champions. Det är väldigt mycket beroende på domarna hur det går, och många utländska domare gillar stora och kraftiga Amstaffar.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det är skillnad på att korrigera en hund som är stressad eller aggressiv, och på att ändra den hundens känsla. Det motverkar sitt syfte att korrigera en sån hund. Att säga till en hund att gå och lägga sig, är det vad du menar är att korrigera en stressad hund?

Varför skulle inte det fungera?
Min hund blir pipig och orolig när jag inte är hemma (fast resten av familjen är det), det som hjälper honom att komma ur stressen av att jag gått är att sambon säger till honom ordentligt att 'nu räcker det'

Då går han oftast och lägger sig. Framför allt verkar oron/stressen över mig släppa och han blir som 'vanligt'
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Fast stress är ju som himla relativt.

Allt ifrån hunden som vankar av och an, som liksom kan "snap out of it" med hjälp av en vanlig tillsägelse, till djur med långvarig stress som tar sönder djuret helt och hållet, där räcker det knappast med ett "gå och lägg dig"
Eller hundar med stresströskel som är obefintlig, och svårt att bara "säga till"
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Fast stress är ju som himla relativt.

Allt ifrån hunden som vankar av och an, som liksom kan "snap out of it" med hjälp av en vanlig tillsägelse, till djur med långvarig stress som tar sönder djuret helt och hållet, där räcker det knappast med ett "gå och lägg dig"
Eller hundar med stresströskel som är obefintlig, och svårt att bara "säga till"

Därför är det väl viktigt att sätta gränser från början. Att så här beter vi oss och så här beter vi oss inte! Så det inte spårar ur.

Stress är inte önskvärt hemma hos oss och har aldrig varit.
Dom är ju inte människor.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Du är så klok Fijja!! :bow:

Vi är många som har/har haft hundar som lätt går upp i "negativ stress" och det stora flertalet av oss har lärt oss en sak. Nämligen att KONTROLL gör att "lätt stressade" hundar mår sååååå mycket bättre!
Inte aktivering, inte berikning, inte egen påhittad "medicinering" eller DAP-attiraljer! Utan "ordning och reda" där den sociala motivationen är den som styr hunden - inte externa belöningar i form av mat/ bollar/ kampleksaker!

/Swat
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Därför är det väl viktigt att sätta gränser från början. Att så här beter vi oss och så här beter vi oss inte! Så det inte spårar ur.

Stress är inte önskvärt hemma hos oss och har aldrig varit.
Dom är ju inte människor.

Då kan jag också ta ett scenario:

Blandrashund av jaktmodell, "uppfödaren" låter grannens trevliga hane para hans tik. Tiken föder 10 valpar i garaget. Vad vi inte vet är att tiken har sunkiga höfter plus en del "märkliga rädslor", what ever - "hon är ju trevlig hemma". Husets barn plus kompisar vistas ofta i garaget och leker med de söta valparna. Nu kommer Bosse och köper en valp. Valpen visar från dag ett ett stressat beteende och en del rädslor. Meeen det är viktigt att sätta gränser från början har Bosse fått lära sig, så han säger till valpen. Valpen svarar med att morra åt Bosse, Bosse blir tvärförbannad och talar om direkt att "detta accepteras inte i vårt hus".

När hunden är 10 månader så är den inne i huset för att bada, i övrigt så vistas den mest i hundgård. Familjens tolvåriga son kommer hem och blir då ombedd att torka hunden. Hunden biter tolvåringen i ansiktet. Ett par timmar senare är hunden död.

En sak är i alla fall säkert, man satte gränser redan från början.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 850
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 605
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp