Bukefalos 28 år!

Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Måste hålla med här.

Jag har 2 omplaceringar som jag inte vet ngt om nästan vad gäller första tiden, uppväxt osv. Pudelkorsningen vet jag att pappan var stressad med problem. Fick pudeln när han var 13 månader. Vinthunden fick jag vid ca 3 år tror de. Han har bättre nerver.

Båda gör utfall på promenader och speciellt vinthunden skäller.

Vinthunden kan man säga till och han tar åt sig. Pudeln blir bara värre. SÅ den ena hunden kan jag ta tag i och gå vidare men den andre måste jag ändra känslan hos och träna " titta" på andra hundar, träna in ett beteeende som han ska göra istället som sitt eller kontakt samt ge godis. Tar jag tag i honom spär jag på osäkerhet/aggression + att han tror han har med mig i gapandet. Han är besvärlig i möten pga en djup osäkert, dåligt självförtroende. Vinthunden är bara lite osäker på hur man ska göra i möten kopplad och härmar pudeln.

I miljöer där pudeln är mer trygg som hemma tex kan man säga åt honom och han lyssnar OM inte stressen är för hög. Tex försökte jag länge med ligga kvar när gäster kom in till oss. Det kan jag säga fungerar INTE. Det som fungerade är att låta honom hälsa men med ett BEN i munnen. Han måste får något annat fokusera på. Vi förstärkte detta genom att berömma, klappa och hälsa bara om han hade ngt i munnen eftersom han då inte hoppar eller skäller/slickar. OCH pudeln är en dundersnäll hund som har starka bithämningar ÄNDÅ så kan man inte " säga till " honom.

Min erfarenhet är att det är bara trygga hundar med små problem som man kan ta tag i och säga till.

Men absolut att de behöver rutiner och krav! Min är t ex mycket tryggare ute och går bättre i koppel sedan han får nosa och kissa på kommando!
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Sen finns det ju massor av olika sätt att just sätta gränser.
Alla hundar är ju olika.

Men ärligt talat så skiter jag i varför min hund vill morra och blir spänd i vissa hundmöten, det ska han bara låta bli med.

Sen är min hund ingen problemhund och jag är ingen expert alls, men i bland tycker jag det går för långt, det är hundar. Inte små människor.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Min erfarenhet är att det är bara trygga hundar med små problem som man kan ta tag i och säga till.

Min med, dessutom kräver det att man som hundägare vet vad man gör och vet vad man ser.

Jag hade en pudel på vanlig allm.kurs i höstas, en omplacering. Matten var så glad för den uppförde sig så väl på apellplan, den satt helt stilla och tittade. Det var bland det värsta stresspåslag jag sett, den var helt avstängd. Där hade det inte heller varit lämpligt att "säga till".

Men vanliga "tonårshunden" som muppar sig mot grannen, tycker jag man kan be lägga ner verksamheten.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Men snälla du!
Jag kan ge säker 25 exempel på hundar som kommit till mej med avlivningstiden bokad där hunden enligt min mans ord varit "mentala härdsmältor" pga avsaknaden av struktur i livet!
Ägaren har avlett, mutat, haft DAP-halsband, aktiverat osv osv men inte en enda gång "slagit näven i bordet" och sagt NU RÄCKER DET!

Du kan hänvisa till massor av kliniska studier och skapa lååååånga utredningar och kräva att hundägaren skall anpassa livet efter hunden!
Eller så kan man handgripligen lära hunden att:
* Gå i kopplen gör vi på det här viset - stöka är inte acceptabelt!
* I möblerade rum uppträder vi så här - rantande/stressande/stökande är inte acceptabelt!
* Andra hundar bryr inte oss - att engagera sej genom utfall eller annat stök är inte acceptabelt.
Osv

Varför hela tiden krångla till allt så mycket?
Flertalet hundar som beter sej som skit gör det för att de inte fått lära sej HUR de ska agera. Inte för att de är sjuka eller behöver "mild psykofarmaka"!

Dålig avel och valpkullar som växer upp i garaget är dessutom en helt annan fråga! Oavsett om valparna hamnar i ett hem som hanterar dem konsekvent och med ordning och reda eller i hem som mutar och avleder.

/Swat
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag är helt inne på vad du säger. Men jag gjorde ju så med min hund med resultatet att hunden gick fint och var tyst i möten men det var inte en enda hund som gillade att gå förbi oss! Varför? Jo för min hund hade sin svans böjd spänd mot ryggen så tippen nådde ryggen, gick stelt och stirrade och ibland kanske han tittade på mig men kroppspråket var allt ifrån bra. Sade jag till honom på skarpen hörde han absolut inget utan blev värre. Pratade jag snällt vände han kanske sig om däremot! Ägarna blev arga på SINA hundar för de ser ju bara en lydig och tyst hund... inuti mådde min hund skit och var asspänd så det var en levande kruttunna. Minsta lilla dåligt från en mötande hund så var utfall och gapande ett faktum iallafall. Hur får man en hund att LITA på ägaren igen när en hund sprungit fram och bitit när man stått bredvid sin ägare kopplad helt lugnt?

Sedan kommer man då in på andra problem så som att "folk" har så mycket åsikter. Ska jag lära min hund hur man beter sig i möten och att han inte LYCKAS med att göra ngt fel då måste jag ha ett stryphalsband högt upp på halsen och ha full kontroll över hans minsta rörelse som CM har. Detta har väldigt många åsikter om. Men min hund drar inte, slingrar sig inte och skadar sig INTE när jag har det så. Men det sitter i mitt psyke, djupt in och har hindrat mig från att för länge sedan lära min hund rätt beteende.

Att ta tag i kopplet bestämt och bara tyst och bestämt gå förbi är det som hjälpt oss bäst kombinerat med mjukare metoder och skvaller i möten där man har tillräckligt avstånd så det går. Men i skarpt läge så att säga lär de sig bara dumheter och struntar fullständigt i mig och lär sig att man kan strunta i mig.

Däremot har det hjälpt mig med stressdämpande tillskott. Det ena utesluter inte det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Flertalet hundar som beter sej som skit gör det för att de inte fått lära sej HUR de ska agera. Inte för att de är sjuka eller behöver "mild psykofarmaka"!
/Swat

Hur vet du det?

Du talar utifrån dina erfarenheter, jag talar utifrån mina. Jag skulle vilja påstå att kunskapen om att läsa hund och se vad hunden uttrycker är för dålig bland hundsveriges ägare. Att bara då ge tipset "slå näven i bordet" gagnar mest ägaren och sällan hunden.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Ja ... fast ofta handlar det om att skapa strucktur och ordning sa hunden har en chanch att lara sig vad vi vill. Det ar inte sa stor skillnad med hur manga behandlar sina barn, som gammal tant med tre egna barn och larare har jag sett mycket under mina dagar.:crazy: Om man skapar raka regler som faktiskt galler och har en struktur och ordning som barnet/hunden kan lara sig sa finner de trygghet i det. Det betyder inte att man maste vara hard och sla eller skrika pa vare sig hundar eller barn ... bara att man har en strucktur pa livet som gjor att de vet vad som galler. For de flesta racker det, det behover oftast inte vara mer markvardigt ... men for manga ar det inte tankbart att lyfta rumpan ur soffan och se till att halla pa regler och ordning alltid sa hunden (barnet) vet plotsligt inte riktigt vad som galler och nar.

Sedan finns naturligtvis individer som har mentala skador och som behover mer/annan hjalp ... men jag tror nog att de ar i minoritet jamfort med de som bara behover agare/foraldrar som ar konsekventa i sin hantering av sina hundar.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Hur vet du det?

Du talar utifrån dina erfarenheter, jag talar utifrån mina. Jag skulle vilja påstå att kunskapen om att läsa hund och se vad hunden uttrycker är för dålig bland hundsveriges ägare. Att bara då ge tipset "slå näven i bordet" gagnar mest ägaren och sällan hunden.

Just 'slå näven i bordet' låter kanske hårt, allt beror ju på hur man tolkar det.
Jag tolkar det inte så hårt som det ser ut, snarare så att man har tydliga regler och ramar. Sen behöver inte det betyda att man är 'hårdhänt' med sin hund.

Min hund är en riktig gullegris, ligger i sängen, dessutom lite känslig, pudel, skulle jag ruska om honom ordentligt så skulle han inte våga göra annat än att sitta fot vid mitt ben resten av livet :angel:
Som en gång när vi kampade och han råkade bita mig i fingret, varav jag skrek till och viftade till honom med fleeceflätan vi kampade om, det lilla ledde till att han tappade stinget med just den kampleksaken *suck* Det blev fel, fel gjort av mig, men inte med mening.

Alltså...

Det jag menar med 'sluta lulla och säg ifrån istället' är inte att man ska vara benhård, gapa, rycka, slita i sin hund.
Mer vett får man väl ha och se till vad individen 'tål' och behöver.

Min hund är lättstressad i botten (vilket man inte direkt märker av nu) men jag är säker på att det skulle komma fram mer och mer om han inte hade en fast hand här hemma.

Hoppas någon förstår, är inte så bra att få ner hur jag tänker i skrift!
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

halvt kl

Struktur och ordning är aldrig fel, jag tror också många hundar lider av otydliga ägare. Sen är allt en tolkningsfråga, men jag tycker inte att man löser problem med att säga "nu är det nog" eller "slå näven i bordet".

Ibland önskar jag att fler skulle slå näven i sin egen skalle och tänka "är det verkligen bara hunden som brötar runt, eller kan det vara nåt annat?" "Kan det rent utav vara jag som förare som felar?" Men så tycker jag det är allt för få som tänker.

Oavsett om hunden bara är en hund.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Ofta tror jag att instruktionen "slå näven i bordet" lika gärna kan ersättas med "tänk på att vara konsekvent - alltid!". Mer än en gång ser man hundar som blir tillsagda lite "på låtsas". "Nej men Ida, inte hoppa sa jag ju" samtidigt som ägaren klappar om den hoppande hunden och belönar den med uppmärksamhet.

Konsekvens och medvetenhet om de egna signalerna leder till tydliga regler! :)

/Migo
som kommer på sig själv med att fela på den punkten rätt så ofta :o
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Ofta tror jag att instruktionen "slå näven i bordet" lika gärna kan ersättas med "tänk på att vara konsekvent - alltid!". Mer än en gång ser man hundar som blir tillsagda lite "på låtsas". "Nej men Ida, inte hoppa sa jag ju" samtidigt som ägaren klappar om den hoppande hunden och belönar den med uppmärksamhet.

Konsekvens och medvetenhet om de egna signalerna leder till tydliga regler! :)

Håller verkligen med.

De flesta hundägare är sjukt inkonsekventa (nu menar jag inte folk här på forumet som ju är aktiva och intresserade utan hundägare i allmänhet). Ger man dem då rådet att "slå näven i bordet" så blir troligen resultatet att de fortfarande är sjukt inkonsekventa men dessutom orättvisa och kanske hårdhänta.

Är man bara 100% konsekvent så behövs absolut inga hårda tag. Är man inkonsekvent så hjälper inga bestraffningar i världen.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Exact! Jag vet inte hur ofta jag kommer pa mig sjalv att ge dubbla signaler ... oftast ar min hund betydligt smartare an mig sa hon forstar anda.:p

Vad det galler att fundera over varfor hunden inte gjor som man sager haller jag med Blandrastik, det ar allt for ofta man hor folk klaga pa hunden och allt for sallan de undrar vad de gjor for fel nar hunden inte forstar.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Måste man snara sin hund med stryp under öronen för att få den att fungera så kanske man borde fundera på valet av husdjur.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Ja jag vet iallafall att halsbandet är löst hela tiden utom i hundmöten. Och hunden mår INTE bra av att ta ansvaret över hundmöten som han tror att han måste dels pga att jag gjort fel länge men också pga av att allt jag försökt inte når fram. Jag måste få ett slut på det här nu för att hunden ska må bra. Jag anser mitt sätt är betydligt snällare än alla dessa hundar i helstryp som går och vråldrar och hostar och kräks konstant. När min hund har halsbandet högre upp så drar han inte alls. Jag förstår faktiskt inte hur det ska skada när det han inte drar? Det är inte som i de CM avsnitt när hundarna hänger/drar och stryps i snörena! ( och inte sparkar jag dem i sidan heller för den delen ).
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag forstar vad du sager. Min tjej drar inte alls i koppel, men har hon ett halsband langt ner pa halsen vill hon gjarna 'hanga' i det och det leder till att jag 'kanner' kopplet och far inte ett lost hangande koppel. Gar hon los haller hon sig dar jag vill ... med halsband hogre upp pa halsen gar hon dar jag vill med lost hangande koppel ... sa fort hon kanner att hon har ett halsband langt ner pa halsen har hon svarare att backa tillbaka till var jag vill ha henne med lost hangande koppel.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Äntligen ngn som lyckas förklara vad jag menar! När min hund har ett halsband från mitten och ner då blir han bara triggad och drar, eller så är det en ren ovana från då han gick med tonsillit och vi inte visste det. Då måste det gjort ont!

Har ofta sele på men med 2 hundar som båda behöver lära sig att gå fint förbi så fungerar det inte eftersom de bara kommer undan med sina små utfall och vända sig om och stirra, dra och nosa som en idiot efter mötet osv. ( pudeln alltså, vinthunden är lugn direkt efter han gapat lite för säkerhets skull ) Vinthunden drar för övrigt aldrig i kopplet. Han har en känslig hals och reagerar direkt till skillnad från pudeln som tycks helt okänslig i halsområdet??
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Gissningsvis är ingen hundägare 100%-igt konsekvent vilket med ditt resonemang innebär att ingen kan säga ifrån på skarpen åt sin hund?

Att slå näven i bordet tycker jag många skulle fundera på att göra!
HUR man gör detta är sedan en annan fråga. Den brutala sanningen är ju den att man som hundägare "får de problem man tillåter sej att få"!

Om min hund drar i kopplet så är det ju för att jag tillåtit det! Om hunden jagar bilar så är det för att jag tillåtit det. Om hunden är ett mentalt vrak pga dålig avel så är det JAG som valt fel hund!

Jag håller fullständigt med om att många hundägare i Sverige saknar grundläggande kunskaper om hundspråk/hundfostran och hundhantering. Och självklart är konsekvens och tydlighet a och o när vi fostrar våra hundar.
Problemet är att många av dem som kommer till mej har fått uppfattningen man är "elak" mot sin hund när man sätter tydliga gränser, när man kräver saker och när man någon gång sätter ner hälarna och vägrar acceptera att hunden agerar på ett visst vis. I många fall handlar det om hundar med lite driv i sej som inte imponeras av köttbullar, bollar eller en "rolig" matte.

Sedan handlar mitt "slå näven i bordet" inte om att skriva önskat budskap till hunden på en planka och slå den i huvudet på ovan nämnda hund! Utan om att tex våga bli arg när hunden beter sej djäkligt illa. Kanske stampar man med foten och ryter till utav fasen - som man aldrig gjort tidigare! Kanske tar man med en bliw-flaska och sprutar vatten på hunden? Kanske gör man nått annat?
Poängen är att många hundägare lever med hundar som beter sej på vis som hundägaren inte vill och när jag frågar: Har du någonsin sagt till hunden att du verkligen inte gillar den h*n gör? Så blir svaret: Nej!

/Swat
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Jag har haft en hund med liknande beteende. Det som blev jobbigt med hund nummer två var inte att hon på något sätt tog efter beteendet. Men när hund nummer 1 la 30 kg i kopplet och hund nummer 2 också la 30 kilo i kopplet och ville fram och hälsa blev det lite svårt att hålla emot... Den ena ville då skrämma bort den främmande hunden och den andra blev lite uppspelt och ville hälsa = lite problem. Lyckligtvis har vi alltid bott så bra att det till vardags inte var något större problem, men svårt om jag ville ta bussen in till stan osv.
 
Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Varför lär man inte hund nummer ett hur man beter sig i ett koppel innan man skaffar hund nummer två? :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 848
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 604
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp