Bukefalos 28 år!

akut hjälp med lastning

D

dunder

Har någon råd, tips eller erfarenhet hur man gör med en häst som får fullständigt panik när bakbommen läggs på? Tyvärr har det varit så sedan vi köpte hästen och dåvarande ägare intygade att hästen var lättlastad ändå ville de plega hästen när vi skulle transportera hem den. Tyvärr har vi lärt oss mycket men det blev ett väldigt dyrt misstag. Hästen är bra på alla sätt utom med transporten, misstänker att något har hänt därav beteendet. Har stor transport där vi även lastar brett men det hjälper inte, så fort något händer bakom hästen så är den på sin vakt. Har en häst till som vi tränat från början att åka och har aldrig visat samma tendenser. Tips, råd eller om ni vet någon bra person runt Gbg-området som kanske kan hjälpa till med lastträning så får ni gärna vidarebefodra detta.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Åh vi har precis samma problem! De flesta råd man får gäller hästar som inte går på, men det är ju inte det som är problemet! Vårt arabsto går på men hon är spänd och på sin vakt bakåt hela tiden. Jag som står färdigplacerad bakom henne vid bommen kan inte ens tänka tanken att lägga på den, då slänger hon sig ut! Den enda gång jag hunnit få på bommen sparkade hon av den lika snabbt! Hon är världens snällaste häst annars! Vi har bestämt oss för att ta kontakt med en nh-tränare nu, klarar inte av det själva! Jag har fått två namn men båda finns här i södermanland. Hoppas du hittar någon!
 
Sv: akut hjälp med lastning

Har haft liknande problem med två olika hästar och löst det på olika sätt. Vet inte vad du provat med din häst men jag kan bidraga med hur jag löst det. Bägge hästar lastas idag helt själv av en person.

Häst 1: Hade på denna tid enbart en gammal transport med kedja bakom häcken på hästen. Hon var svår att lasta stod mest på bakbenen och när vi väl fick in henne fick hon panik när vi la kedjan bakom och la sig och kissade ner sig i transporten. Vi trodde då att läget var kört och att hästen skulle vara omöjlig att lasta i framtiden. Vi fick dock in henne igen och lät henne stå därinne mycket korta stunder, i början bara in och backa ut och ökade gradvis utan att ha något bakom henne. När hon böjade slappna av och kunde stå därinne och äta avslappnat tog vi upp lämmen direkt utan kedja bakom. Hon lastas 5 år senare fortfarande så och det går jättebra hos hennes nya ägare. Inte det bästa att inte ha en bom bakom henne men för den här hästen funkar det och hon står lugnt när man tar ut henne och väntar tills luckan är nere, men vad gör man ....

Häst 2: Vägrade totalt att gå in till en början, hade bara åkt lastbil när jag köpte henne. Efter ett tag (läs veckor) gick hon in men så fort vi rörde bommen bakom henne kastade hon sig handlöst ut för att sedan stanna och vara helt lugn (kändes som ha, ha jag hann ut...) Vi höll på varje dag, lasta in henne, min man gick bakom transporten fram o tillbaka typ 50 ggr och hon var hur lugn som helst den 51 ggr kasta hon sig handlöst ut. Så här höll vi på och jag var på väg att ledsna totalt så vi la ner projektet över hela vintern och jag kunde bara rida hemma. På vårkanten beslöt vi oss för att göra ett nytt försök. Denna gången tog jag på henne en rejäl kedja från ena sidan till den andra, under hakan i grimman. När hon tvekade att gå in och började backa drog jag till ordentligt och hon blev så paff att hon stanna och inte förrän hon gick frammåt och själv lossade trycket blev det bekvämt för henne. Hon gick in i transporten och stod helt stilla. Vi tog upp bommen och stängde transporten!:banana::banana::banana: Jag var överlycklig! Kändes dock som nybörjartur eller nått så vi lastade ur direkt igen och lasta på ytterligare en gång utan några problem. Kan nu ca 8 mån senare lasta henne själv i grimma med grimskaftet endast fäst i ringen under hakan. Ibland kan hon trilskas men då kopplar jag om det vanliga grimskaftet under hakan och hon följer snällt med......

OJ!! Vad långt det blev! Vad jag ville säga var..... GE INTE UPP! Jag hoppas o tror att ingen häst är omöjlig bara man kommer på vad som funkar för den hästen. LYCKA TILL!
 
Sv: akut hjälp med lastning

Tack för svaret. Det gör inget att det var långt alla råd mottages tacksamt då vår högsta önskan är att kunna åka på träningar och tävlingar såsmåningom. Det du nämnde med första hästen så har vi gjort bara gått på, fått belöning, backat av osv. Trodde att det skulle gå att stänga men tjii fick vi. Vi har inte gett upp hoppet någon lösning måste ju finnas - gäller bara att hitta den rätta.
 
Sv: akut hjälp med lastning

<Välkommen till klubben.

Jag har samma problem, fast jag är tveksam till hur panikslagen min pålla egentligen är. När jag köpte henne åkte hon hit utan problem. Skulle sedan åka och då var hon svår att få på.
Tränade på att lasta och det gick bra. Tills vi skulle stänga… vet inte vad som hände om hon halkade eller något men under bommen kom hon på ingen tid alls.
Trodde det var en otursgrej och tränade på nytt. Hon var cool och avslappnad inne i transporten tills vi stängde igen. Då lyckades hon sparka sig ut… Och så tog jag hjälp av NH tränare (typ) och det gick bra, tills vi stängde och nää. Nu vet jag att man kommer ut på ett eller annat sätt.

Visst helt trygg är hon kanske inte inne i transporten men tillräckligt för att gå på igen efter hon hoppat över bommen fram och tagit sig ut den vägen (tackolov med bra stor dörr framtill)…

Så denna tråden skall jag följa med intresse. Jag kan ge massor av tips på hur man får in hästen i transporten, men inte hur den stannar där när bommen läggs på.

Hon går på men skall bara ut till varje pris när det stängs. Tränare har nu lämnat walkover och har ingen bra lösning. Där står jag nu :-/
 
Sv: akut hjälp med lastning

Har någon råd, tips eller erfarenhet hur man gör med en häst som får fullständigt panik när bakbommen läggs på? Tyvärr har det varit så sedan vi köpte hästen och dåvarande ägare intygade att hästen var lättlastad ändå ville de plega hästen när vi skulle transportera hem den. Tyvärr har vi lärt oss mycket men det blev ett väldigt dyrt misstag. Hästen är bra på alla sätt utom med transporten, misstänker att något har hänt därav beteendet. Har stor transport där vi även lastar brett men det hjälper inte, så fort något händer bakom hästen så är den på sin vakt. Har en häst till som vi tränat från början att åka och har aldrig visat samma tendenser. Tips, råd eller om ni vet någon bra person runt Gbg-området som kanske kan hjälpa till med lastträning så får ni gärna vidarebefodra detta.

Jag PM'ar om den NH-tränare i Gbg som hjälpte mig, min häst kastade sig ut också, och jag är ingen fena på lastning.
För oss så har det hjälpt med ljus och rymlig transport, och att inte kasta på bakbommen utan att låta hästen backa ut om det blir för mycket för den att stå kvar inne. Så mycket ut och in i transporten, ett tag fick den kraftfodret på em varje dag i transporten för att vänja sig vid att transporten inte är farlig.
Det funkar inte att hålla emot om min häst vill backa ut, då slänger den sig bara mera, utan att ge efter och låta den backa ut, men sedan på direkt igen.
Sedan tränar vi mycket att backa ut hästen innan den själv vill, t ex backa ut den medans det finns mat kvar i krubban.
Vi tränar också med transportskydd, och att lasta olika tider på dagen, och köra en liten sväng på några minuter och sedan av igen, annars så verkar hästen lära sig i vilka siutationer det "bara" är träning, och när man verkligen ska ut och åka...
Vi har också alltid öppet bak, min häst är inte trafikrädd, och verkar tycka det är otäckt om man stänger överluckan, då slår klaustrofobin till.
Lycka till!
 
Sv: akut hjälp med lastning

Jag har också samma problem. Har tränat massor på att bara göra honom van vid transporten, stå och äta och ha det mysigt där inne. Började bli riktigt bra, kunde lasta och åka iväg själv. Tills han för 6 veckor sedan fick panik och lyckades sparka sönder baklämmen och ta sig ut via framdörren. Fastnade och skadade sig rejält. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Vill så gärna kunna ut och åka med honom men detta har gjort mig rejält skakis inför lastning trots stor vana med problemhästar sedan tidigare. PM:a gärna mig om ni vet någon bra problemlösare i Uppsala/Stockholmstrakten.
 
Sv: akut hjälp med lastning

*kl*
Inga med lite träningstips? Vi verkar ju tvärr ändå vara en liten skara med sparkande hästar. Någon som jobbat med den biten och hur?

Jag har ju kommit till att hästen går in och står där. Men det räcker ju inte om man tänkt köra också :-/ då behöver man kunna stänga.

Är det någon som har tips på tränare i GBG området så tar även jag tacksam emot dem. Har ju redan lyckats få en att ge upp. Och eftersom det finns lite transportproblem kan man ju inte heller åka iväg och får hjälp :-(
 
Sv: akut hjälp med lastning

Jag kapar tråden lite, vill gärna ha hjälp med hur man gör när hästen går in och är jättesnäll ända tills allt är klart och man ska åka. Hon blir fullständigt galen och får panik. Har gått över bommen en gång och sedan dess är hon galen. Vi har bundit henne kort med ett grimskaft i bommen så hon inte kommit upp och kunnat resa sig. Då kan man köra henne men hon är dyngsvettig. Vi har även kunnat köra henne med hennes flockledare i transporten men den situationen är ju ohållbar.

Någon som har några tips?
 
Sv: akut hjälp med lastning

Kommer oxå följa den tråd med intrresse då jag har två hästar som jag har problem med.
Den ena är som trådskaparens, går in men så fort jag ska försöka stänga så backar hon ut.
Den andra har hoppat över (ej helt över utan tatt sig tillbaks igen) flertalet gånger trotts att han var kort bunden. Har nu skaffat en halsrem till honom.

Men problemet är nu att jag har blivitt rädd och nervös och det kommer ju sannolikt smitta av sig.:crazy:
Sen är ju det där med tränare, jag måste få nån som kommer hit och hjälper mig (får jag får ju inte in dem så jag kan ju inte åka nånstanns) som jag litar på. Har tatt hjälp av sk "tränare" förut men som bara gjorde saken värre.
 
Råd och erfarenhet finns men det verkar att folk vill inte ta, kanske det är för advancerat (att använda häst psykologi) eller att det är inte en tillrikligt snabb fix. Vem vet?
Om du vill så finns det många andra tråder om samma sak använd sök funktion.

Men snabbt skrivet (jag hoppas):

Det behöver inte vara att nåt har hänt till hästen att får denna reaktion. Det kan vara en häst som har inte mycket själv förtroende och vet att så fort han stanna för länge ska folk rusha för att stänga in han/hon i den hemska grottan. Det är mer sällan att en häst bara "jävlas med dig" pga att han inte vill, än att en häst som har verkligen en rädsel för transporten eller vad händer när han kommer i transporten. Vissa är rädd för själva lastningen och inte transporten själva eller åkningen. Vissa är mer kolstrofobik än andra. Vissa är "introverts" (indragen/stilla skrämda varelse som ser lugn ut, men är stel som järn) och vissa är "extroverts" (flippa ur totalt).

Det finns en väldigt enkelt lösning, låt han komma ut. Så mycket han behöver. Utan den minsta motstånd från dig. Har en lång rep om det behövs. Han inte lita på dig att du inte ska stänga dörren när han är inte berädd. Det är som om du var extrem kolstrofobik och din mamma kom tog dig backom nacke och sa "gå i den garderoben" så fort du gjorde det så slängde hon dörren stängt. Och om hon gjorde det varje gång du gick in så skulle du vill göra samma sak som din häst.

Men om mamma sa "kika in och komma ut om du behöver och NÄR DU är bered så ska vi stänga för en stund sen öppna det igen, om och om igen tills det känns behagligt".

Så frågan är varför vill så många hoppa över hästens metal ställning? De inte tänkar som oss fast de kan har samma känslor men de är "wired" helt annorlunda. Vi kan inte bara visa en transport och säger till de "aachhh, det är ingen fara, bara hoppa in". Vi måste bevisa det. Vi kan inte bevisa det med en starkt bett=tvång, vincha in=tvång, linor bakom rumpan=tvång, 3-4 vuxna som knuffa=tvång. OM en av mina lastade lätt men stog där och skakade men gjode ingen försök att komma ut eller vill ut så skulle jag vilja arbeta bort den räddsla den hade. Fast jag kan stänga och åka men det fortfarande finns ett problem för hästen. Jag vill veta vad det är och vill göra vad behövs för att får hästen i en bättre mental ställning för transport. Men det är bara jag...

Så om din häst måste komma ut för den känna sig osäkert låt den komma ut. Nu har du det lätt själv för den går in lätt men inte stanna. Så när han kommer ut, gå bort från transporten 3-50 meter (beroende på hästen) en liten runda bara, sen skicka (eller gå in med den om det är vad du gör) in den igen. Det mer den får kommer ut det fortare du kommer till målet och det starkare förhållande du har med hästen. Den måste lita på dig för att kämpa med sina egen spöke. Det mer du går bort om det är långt det kortare avstånd det blir. Det vill säga om hästen själv backa ut, vissa hästar backa bara av lämen vissa backa 10 meter till. Det är där var hästen stanna själv att gränsen är var hästen känna sig säkert. Så om din häst backa t ex 10-15 meter i början så väldigt snabbt ser du att den backa 9 meter och nästa gång 7 meter om mindre blir avståndet till slut så sluta den att backa ut alls.

Ibörjan så gå bort från transportet,sen du ser efter ett tag att du beöver inte gå bort längre men en pause (står stilla och låt hästen vara själv om det vill eller om det vill ger den en gooo klia i sin favorit ställe) vid ett bra försök är ett fantastik belöning. När den börjar stanna in i finkan 30 sec. ta en 30-60 sec. pause några gånger och försöker att får ber att han kommer ut innan han gör det själv några gånger. Men genom allt detta det viktigast är att han får aldrig straff för att han kom ut eller motstånd. Väligt snabbt så börjar de lyssna till den röst att stanna in, en hand på rumpa, eller en VÄLDIGT LÄTT fråga i grimskaft. Om man försöker "sakta" ner de med grimmskaftet så brukar deras huvud går up och de kommer ut fortare än du vill. Låt grimmskaftet bara glider genom din öppet hand.

En liten tilllägg har väl god koll på repet om ni står in i transportet så inte dina händer eller foter fastna i repet.

Ok lite längre än jag trodde men för mig är lastningen en av de viktigast delen i häst hållnign och vill att får många hästar att det inte behöver vara så hemskt.

For the horses!:banana:
 
Sv: akut hjälp med lastning

Jag har samma problem, fast jag är tveksam till hur panikslagen min pålla egentligen är. När jag köpte henne åkte hon hit utan problem. Skulle sedan åka och då var hon svår att få på.
Tränade på att lasta och det gick bra. Tills vi skulle stänga… vet inte vad som hände om hon halkade eller något men under bommen kom hon på ingen tid alls.
Trodde det var en otursgrej och tränade på nytt. Hon var cool och avslappnad inne i transporten tills vi stängde igen. Då lyckades hon sparka sig ut… Och så tog jag hjälp av NH tränare (typ) och det gick bra, tills vi stängde och nää. Nu vet jag att man kommer ut på ett eller annat sätt.

alltså - misstaget du gör som flera andra också verkar göra, är ju att dra ett likhetstecken mellan de olika momenten runt lastning och transport. Dvs man blir förundrad att "den åker ju ok" varför går den då inte på/eller varför får den panik när man stänger" osv.

För hästen är det två skilda saker. man måste identifiera vad det är som den tycker är jobbigt. Att gå på trailern är inte samma moment som skrämmer den i detta fallet.

Om ni frågar mig så har folk helt enkelt för bråttom att stänga in och lägga på bakbom och köra iväg på såna hästar som är rädda. De hästar som beskrivs har ju redan skapat sig dåliga erfarenheter och rädslor runt det hela. då måste man gå tillbaks x antal steg och få hästen trygg igen.
det finns inga bra svar eller mirakelkurer annat än att tränatränatränaträna.
Jag har själv en häst som haft dåliga erfarenheter av att bli instängd och tyckt det varit obehagligt runt det momentet. det har tagit blod svett och tårar och jag kan inte säga hur många hundra last timmar, bestående av in och ut ur trailern, stå stilla därinne och äta, lugnt backa ur osv. Allt detta har skett utan att ta varken strid eller bråk runt det hela, hästen fick i början komma ut så fort den ville det, och allt skedde ganska avslappnat även om människorna givetvis hade en plan så visste nog inte hästen det :angel: När vi väl kom till stängnings momentet efter LÅÅÅÅNG period av bara lastning utan att stänga, så tyckte han det var jobbigt, vi hade ett par incidenter då han försökte ta sig ut, men vid det laget hade han ändå en så pass stor grund trygghet runt hela lastningen i övrigt, så det gick att ta sig över den tröskeln och han lugnade sig snabbt och sen har han inte försökt igen utan verkar ha köpt att står man i trailern så står man där tills bakbommen tagits bort och man får direktiv att komma ut.
Man får fortfarande vara mycket försiktig och uppmärksam runt hur man hanterar det hela runt honom, och det tror jag alltid man kommer få vara mer eller mindre.

jag vet att det inte är kul att höra att man måste lägga ner blod svett och tårar men så är det med såna här problem. det är bara att bita ihop och acceptera att det är ett långsiktigt arbete man lägger ner, och att det tyvärr inte går att gena i hörnen runt det hela.

Sen har Californiaswed hjälpt mig en hel del med råd - lyssna på dem. Återigen - det är inga snabba fix, men det funkar just därför desto bättre långsiktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: akut hjälp med lastning

*kl* till californaswed och mackan..
Ni svarade ju i och för sig till trådskaparen, men i vart fall...

Häst nr 1 som jag har, har jag tränat som ni sa i över två år (ja har inte haft så mycket tid.. men försökt träna när jag kunnat) och till sist kunnde hon gå in och jag kunnde stänga ibland, men släppte ut henne så fort hon ätit upp sitt kraftfoder = att hon inte ville vara kvar där inne.. men sen fick hon fång och jag var tvungen att åka med henne.. och nu är det bara att börja om från början igen... suck..

Häst nr 2 har bara vart lite små strulig med själva lastningen och i våras när han var hingst (3 år gammal) så hoppade han över bommen, bägge gångerna var de brunstade ston i närheten, vilket kan ha påverkat honom.. han är nu kastrerad.

Jag behöver nu börja lastträna bägge två, men jag blir så himmla nervös. Bara tanken på det ger mig en stor klump i magen. Har vart ute och åkt lite med min kompis och hennes hästar (som är snälla både att lasta och åka) men blir endå nervös. Nått tips på hur jag ska göra för att inte bli så nervös själv?????
 
Sv: akut hjälp med lastning

Hade en häst som var fruktansvärd bakrädd,inga problem att gå in i transporten men så fort man försökte stänga så kastade hon sej.Fick tips av en sk problemlösare att använda en med urlastning i fram.Började med att bara leda tvärsigenom transporten,för att så småningom börja stänga baktill,med frontutlasten öppen.Vid tendens att slänga sej bakåt ledde man ut framtill istället.Numera är det inga problem att lasta,står bara snällt och väntar.
 
Sv: akut hjälp med lastning

En fråga till....
Med häst nr 1 jag har.. om jag tränar henne att gå in och ut som jag vill, så till slut så måste jag ju stänga en vacker dag.. hon är ju då van at få gå ut när hon vill och att då helt plötsligt inte få göra det blir ju en jätte chock! (Det är så de var förut, men jag kanske gått för fort fram?) vilket leder till att hon försöker kasta sig bak, för de ska gå! (De har gett efter en gång och hon klämde sig ut, så hon lärde sig att de går... precis som en häst som har kastat sig och grimmat gått sönder och den kommit lös lärt sig att de ska gå..)
Hur gör jag för att de inte ska bli så?
 
Sv: akut hjälp med lastning

En fråga till....
Med häst nr 1 jag har.. om jag tränar henne att gå in och ut som jag vill, så till slut så måste jag ju stänga en vacker dag.. hon är ju då van at få gå ut när hon vill och att då helt plötsligt inte få göra det blir ju en jätte chock! (Det är så de var förut, men jag kanske gått för fort fram?) vilket leder till att hon försöker kasta sig bak, för de ska gå! (De har gett efter en gång och hon klämde sig ut, så hon lärde sig att de går... precis som en häst som har kastat sig och grimmat gått sönder och den kommit lös lärt sig att de ska gå..)
Hur gör jag för att de inte ska bli så?

Nu frågade du inte mig, men jag kanske kan få svara ändå.
Återigen så går folk för fort fram. det är inte bara att stänga en vacker dag om hästen är så rädd att den fullständigt panikar.

när jag tränade min häst så var det så att medans han var spänd och rädd inför transporten så fick han backa ut när han behövde det, vi sade då BACK när han gjorde det, även om det var han själv som valt att gå ut.
efter hundra år, när han inte längre var spänd och rädd i transporten och backade ut bara då och då, så höjde vi kraven. vi började då säga NEJ när han backade på eget bevåg, och en liten snärt av repet mot sidan av magen fick han. (jag har tränat så att jag skickat in honom, dvs jag står kvar utanför på sidan, och då är det lätt att parera när dom backar ut). han blev förvånad och lite sur först, men det gick jättefort så förstod han att nu var det NEJ och liten snärt av repet som markerade att det han gjorde var fel och vi ville att han skulle vänta tills vi sa back. han tog detta jättefint, och numera kan man parera i varje steg. dvs tar han ett steg bakåt kan man säga NEJ och då fryser han fast och står stilla och går sen fram igen när man säger till. Hela lastningen med honom går på rösten i princip, han tar direktiven därifrån och har fullt fokus på det.

sen började vi sätta ett balsnöre bakom rumpan på honom, som vi höll emot lite med, bara så att ngt var där och han kände det mot rumpan. I början kunde han gå ut när han kände det, men snart tog han det också i kombination med NEJ osv. sen hade jag ett långt dressyrspö som jag lade som "bom" bakom rumpan på honom. jag tryckte spöt mot rumpan och när han flyttade fram sig för trycket så upphörde trycket.
sist och slutligen kunde vi lägga på bommen. första gångerna tyckte han ändå att det var otäckt, trots träningen med alla "låtsas bommar" - men vi hade då tränat så mycket att en viss grundtrygghet fanns där, för han rättade sig och accepterade bommen efter några gånger, även om han var rädd de första gångerna, andra gången så sparkade han bakut mot bakbommen och försökte komma igenom den, (vilket han lyckats med på tidigare ställe, vilket spätt på hela problemet jag haft med lastningen - precis samma som ditt problem med andra ord). Men han insåg tillsist att det inte gick så då lugnade han sig. Han är fortfarande lite bakrädd och så fort han känner bommen bakom sig så går han hellre fram igen och väntar tills man säger att han får backa ut.

som sagt så måste man lägga ner en massa arbete på att ta det långsamt och succesivt, och inte gå för snabbt fram. Tyvärr är det ju så att det tar så himla mkt längre tid och är så himla mycket svårare att OM lära hästar, än att lära dem rätt från första början, så har man ett sånt här problem så är det jättebesvärligt att "omprogrammera" hästen som sagt. :( Men det GÅR!!!! :)

CS kan säkert ge dig bättre råd än jag gjort!
 
Senast ändrad:
Sv: akut hjälp med lastning

Hade en häst som var fruktansvärd bakrädd,inga problem att gå in i transporten men så fort man försökte stänga så kastade hon sej.Fick tips av en sk problemlösare att använda en med urlastning i fram.Började med att bara leda tvärsigenom transporten,för att så småningom börja stänga baktill,med frontutlasten öppen.Vid tendens att slänga sej bakåt ledde man ut framtill istället.Numera är det inga problem att lasta,står bara snällt och väntar.

funkar om det definitivt bara är bakräddheten som är problemet.
har du en häst med klaustrofobi som är rädd för själva trailern och man går för fort fram kan du lika gärna få samma reaktion fast framåt - hästen kastar sig/exploderar ut ur trailern.
 
Sv: akut hjälp med lastning

*kl*
Inga med lite träningstips? Vi verkar ju tvärr ändå vara en liten skara med sparkande hästar. Någon som jobbat med den biten och hur?

Jag har ju kommit till att hästen går in och står där. Men det räcker ju inte om man tänkt köra också :-/ då behöver man kunna stänga.

Är det någon som har tips på tränare i GBG området så tar även jag tacksam emot dem. Har ju redan lyckats få en att ge upp. Och eftersom det finns lite transportproblem kan man ju inte heller åka iväg och får hjälp :-(

Du har PM om en bra tränare..
 
Jag förstår precis vad du menar med att blir nervös, jag kunne blir så nervös jag skulle spy.:eek: Jag hade aldrig sett en paplåda på hjul före jag flyttade hit. Sen som drag bil var det en liten saab. Jag kände om hästen rörde sin öra det var så ostabil sen under 2 år var jag med/runt om att 5 hästar gick över bomen. Det var hemskt och jag hade insätt att det fans ingen lastnings struktur med många. Det var slänga in, håller tummen, stänga fort och åk! Så att vara med i om allt detta så sog jag ut som jag hade parkinsons jag var så nervös (och behövde pinka mycket:o).

Till slut har lastning blivet en av mina favorit ämne att träna. Jag älska det nu. Men för mig själv, att åka med transport var fortfarande ett problem, så jag köpt ett stort bil att dra med och en slantload trailer =ingen bom!:banana: Men men det var jag och det var det som har hjälp mig men mina spöke och hästarna åker mycket bättre och lugnare. Man ska nästan göra samma sak som med hästarna, om du är osäkert gå inte framåt, stanna vart du är och tränna det till ni båda två är mer självsäkert. men att går framåt som måste du vara villig att "push the envelope a little". Bara lite, du vill inte peta hål i den. när du kan känna att det blir för mycket och backa undan lite och gör nåt du har mer självförtroende i. Sen prova i små steg.

Jag tycker Mackan gjode en utmärkt job att förklara. Ska bara lägga till lite...:D

Allt du kommer gör ska vara små steg och från början nästan varje gång. dvs du måste introducera ett nytt steg till hästen. Vi ser det som ett steg till ett mål. De ser det som nånting nytt som skräma de. och det måste du vara medveten om så att du inte känna som en "loser":cool: när hästen ta backsteg genom hela träningen. Många folk jag träffa vill rusha genom, har bråttom, vill lasta för det gör de nervös, de tycker det är onödig, de inte har tid, mm. Men för varje steg du ta t ex,
Steg 1
Hästen acceptera rampen
Steg 2
Hästen kan står på rampen med 1-2 hovar
steg 3
Hästen kan står på rampen med 3-4 hovar
steg 4
hästen har luktat utersta kanten på insidan av transporten
och så vidare är det som du du börjar om igen i hästen utbildning dvs du måste ger tid för hästen att berarbeta varje lite steg han ta. Vissa hästar är inte stöd av steg 2-11, men "fyfan var kom steg 12 ifrån"!:eek: Förstår du vad jag menar.

För varje steg är det nånting nytt för hästen så han måste alltid har chansen att reagera till det. så när du gör framsteg och du kommer till steg 12 och hästen flippa ut som han gjorde i steg 1 så är det hästen som bara bearbeta hans situation, det var hans gräns. Sen ska du räkna allt i steg så säga. Så när hästen står inne och nu tänka du att stänga bomen, har du kollat om hästen är ok med ljudet av metal som klanga till sammans? många reagera bara till det och vill ut så kolla allt är klart innan du börja med att "stänga in". Träna alla ljud och moment som tillhör stängning av bomen och lämen.

Som Mackan sa det är bra med en större i början så att det finns motstånd på rumpan men det är "levande" kännsla, dvs att det följer efter det är inte stum, samma som när en häst får panik när du håller grimmskaft, hästen får panik ändå och det är stort men om den satt fast till en stum stolpe så skulle det vara säkert värre. Det är bara en förbredelse för hästen att lära att den kan stanna i transporten med trycket i röven men om den går framåt så släpper trycket utan att som många gör, stänga den riktig bomen och hoppas för det bästa.

När är det dags att stänga bomen? när du vet att hästen ger till trycket, kan stanna i transporten avkopplat (bäst utan mat, då har du sanningen) för ett bra tag, är ok med ljud och rörelse, och viktigast att du som äger hästen är ok med att det är dags att gå till nästa steget. Sen träna du att han kan står i transportet öppet med bomen äter middag och ta en tupplur (om de kan står i en stall 8 timmar de kan står i en transport en timme utan problem).

Sen börja du tränna stänga lämen!:banana:

Börjar du stänga up och ner när hästen står tätt intill transporten på ut sidan tills den bry sig inte alls sen lasta, och lyfta lämen upp och ner 3 cm (1 cm om det är vad hästen behöver) tills hästen är ok med detta sen kan du gradvis öka. Om du ser att det börjar blir för mycket för hästen sätt ner lämen och ger en minut tills alla har kopplat av, även du! Ta pauser genom det moment samma som in o ut. går inte för fort. lyfta ett par gånger, ta en paus. Lyfta ett par gånger ta en pause. Pauserna kommer blir kortare och kortare under tiden. Men komihåg att för varje ca 5 cm (beroende på hästen) är det ett ny steg för hästen. Respektera detta!

Häst nr 1 som jag har, har jag tränat som ni sa i över två år (ja har inte haft så mycket tid.. men försökt träna när jag kunnat) och till sist kunnde hon gå in och jag kunnde stänga ibland, men släppte ut henne så fort hon ätit upp sitt kraftfoder = att hon inte ville vara kvar där inne.. men sen fick hon fång och jag var tvungen att åka med henne.. och nu är det bara att börja om från början igen... suck..
Att hon vill komma ut så fort kraftfoder är slut visas att hon är inte bekväm där inne. Låt henne var där en stund först sen ger mat där inne om du vill innan hon kommer ut. Men det är efter du gör alla andra steg först, du kommer ser en skillnad.

Häst nr 2 har bara vart lite små strulig med själva lastningen och i våras när han var hingst (3 år gammal) så hoppade han över bommen, bägge gångerna var de brunstade ston i närheten, vilket kan ha påverkat honom.. han är nu kastrerad.
Det är möjligt att det var ston. Börja med steg 1 och ser hur fort han klara det eller hur mycket tid han behöver. Hästar är så olika. Men de som går in lätt men vill ut igen brukar går rätt så fort att ändras.

Oj nu har jag bubblat igen kanske mer än du ville höra....:o
 
Sv: akut hjälp med lastning

*kl*
Tack så jätte mycket bägge två.. jag behöver alla råd jag kan få... :bow:

Ska försöka köpa en skitbil som jag kan ha trailern stående på jämt så jag får lättare till att träna.. men har ni vägarna förbi skara/skövde får ni gärna komma förbi och ge mer tips!:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: purity_666
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp