Bukefalos 28 år!

akut hjälp med lastning

Sv: akut hjälp med lastning

Krok i stallväggen funkar också, om man vill inte ha en bil kopplad för jämt.....om det är en boggie blir det helt stadigt. det är många år sen jag såg detta som ngn hade men det funkade jättebra. bara en tanke.
hoppas det löser sig och som sagt, frekvensen på träningen är värt massor, dvs att det blir ett system och vardagsmat för hästen. Lycka till!
 
Sv: akut hjälp med lastning

Hur tungt borde det man sätter kroken på vara?.. Har en rejäl telestolpe liggande.. men de kanske inte är tillräckligt.
..har boggie...
 
Sv: akut hjälp med lastning

usch, vågar inte gissa vikt, ngt som tveklöst inte rubbas bör det nog vara.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Vilken smart idé :bump: är ju alltid så himla jobbigt att koppla släpet till och från bilen vareviga dag.

Något att tänka på i framtiden när jag har ett släp igen. För tillfället lasttränare vi utan släp :angel:

s%e5rskada%20027.jpg

s%e5rskada%20028%20(2).jpg


Har honom helt lös här och bara tränar på att han ska följa mina signaler, framåt, stanna, bakåt osv
 
Senast ändrad:
Sv: akut hjälp med lastning

Åh vad roligt att se honom sund och på G :love:- och vad duktig och smart du är som jobbar så med honom! :bow:
du ska se att det löser sig!
jo det spar massor med tid att kunna koppla upp släpet på det viset, då kan det stå som det är dag ut och dag in, om man bara har en bra plats.....!
 
Sv: akut hjälp med lastning

Tack! Det blir ju mycket träning från marken nu när han inte kan ridas, vilket ju alltid behövs... Lösdressyr har vi inte prövat tidigare men det tycker han är jättekul :-)

Ja det är ju perfekt om man ändå inte ska ut och åka utan bara träna i x antal månader.
 
Sv: akut hjälp med lastning

alltså - misstaget du gör som flera andra också verkar göra, är ju att dra ett likhetstecken mellan de olika momenten runt lastning och transport. Dvs man blir förundrad att "den åker ju ok" varför går den då inte på/eller varför får den panik när man stänger" osv.

För hästen är det två skilda saker. man måste identifiera vad det är som den tycker är jobbigt. Att gå på trailern är inte samma moment som skrämmer den i detta fallet.

Tja, vet inte om jag har gjort det misstaget dock...

Lovar dig att vi/jag har tränat MYCKET just som du och CS skriver. Att jobba fram en trygghet i transporten. Hon har fått välja att gå in och välja att gå ut. Hon väljer frivilligt att gå in.

Efter mitt första egna misslyckade försök tog jag hjälp av professionell tränare som jobbar enligt denna metoden. Det var denna som ansåg att det var lämplig att stänga. Även efter pållen lyckats ta sig ur (över bom fram och ut genom dörr, tackolov av större modell) så går hon på av egen fri vilja och står där.
Här någonstanns tappade jag min tränare för denna vet inte hur vi skall gå vidare. Ideer var slut.

Jag tror delvis på att ännu ytterligare jobba på en trygghet i transporten. Och min plan är att fortsätta träna som jag gjort, utan att stänga. Men någon gång måste detta ske igen och då vet jag inte var som händer. Hon har ju ändå nu lyckat ta sig ut fyra gånger (två av gångerna har vi sett till att hon kom ut, två sista gångerna fixade hon det själv, en bra, en fram).

Som jag ser det skulle jag vilja hitta ett sätt att träna "stänga bakom" utan att blanda in transporten. Har jobbar lite med linor och att hon skall gå undan för tryck inte så emot(sparkar mot dem). (och för att detta inte skall missförstås, inte linor fastspända i transporten *s*)

Så jag håller med er, man skall inte tvinga in hästen. Den skall vara mogen för det och det ansåg vi, kanske felaktigt, att hon var.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Nja, jag svarade mest på det du skrev att "du tvivlade på att hon verkligen var panikslagen, för det var inga problem att gå på". har ju inget att göra med att stänga, eller att hon är rädd för att bli instängd men inte för att gå på trailern i sig - det var det jag menade i avseendet.

finns massor med bra övningar som inte involverar trailer ang. att gå in smalt och stänga bakom.
 
Sv: akut hjälp med lastning

sen började vi sätta ett balsnöre bakom rumpan på honom, som vi höll emot lite med, bara så att ngt var där och han kände det mot rumpan. I början kunde han gå ut när han kände det, men snart tog han det också i kombination med NEJ osv. sen hade jag ett långt dressyrspö som jag lade som "bom" bakom rumpan på honom. jag tryckte spöt mot rumpan och när han flyttade fram sig för trycket så upphörde trycket.

Det låter positivt att någon lyckats :smirk:
Något liknande är det väl det jag sett framför mig också, men samtidigt känts en stor tvekan till efter de reaktionerna vi fått.
När vi stängde accepepterade hon att stå inne, att känna bommen bakom.
Men oj, inte att känna bommen utan att den gav efter då blev det liv i luckan...
Visst finns det mer trygghet att bygga upp, det vet jag. Men jag är ändå livrädd (numera efter de misslyckade försöken) att det skall bli samma reaktioner. Det känns som vi haft tur att hon inte skadat sig (lite skrapmärken).
Det blir ju ändå en gräns på något som inte ger med sig och något som gör det. Hon fixar ju rep bakom sig när vi tränar på marken. Tålde att bommen var emot utan att vilja gå ut. Här hade vi säkert kunnat öka på tryggheten, och lär få göra det om jag någonsin vill kunna köra min häst :p
 
Sv: akut hjälp med lastning

Solsidan du skriver till Pewa att du PM om tränare, har du lust att vidarebefodra denna till mig med?
Läst alla bra inlägg i denna tråd, känner dock att mycket av det har vi redan gjort. Låtet hästen gå på och av i egen takt, fodrat på transporten osv. ändå hände det som hände att han var av innan vi hann och reagera men det är väl som ni alla skriver bara att träna på samt ha tålamod. Man blir dock lite otålig ibland då man har en häst till som åker transport hur lungt som helst och även kan stå på transport i lugn och ro vid tävling och träning. Skönt är det iallafall att veta iom denna tråd att man inte är ensam om problemet.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Nja, jag svarade mest på det du skrev att "du tvivlade på att hon verkligen var panikslagen, för det var inga problem att gå på".
Det blir ju ofta lite kort när man beskriver på nätet. Min frågan om tvivel grundar sig delvis på den tränare jag haft. Denna som på heltid jobbar med hästar, bla just lastträning har uttryckt tvivel.

Jag tvivlar, jag är inte säker... Det enda jag är säker på just nu att det nu inte går att köra hästen :angel:

Något måste jag göra för jag vill lösa problemet, men just nu har jag lagt den intensiva transportträningen på hyllan. Hoppas jag och hästen skall vakna en dag som färdigtränade...
Men vilken månad som helst tar jag nya tag, behöver bara få lite tankepaus själv.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Tro mig, jag förstår absolut hur du känner har själv varit där!
det enda jag kan säga är att min häst varit VÄLDIGT svår att komma till det stadie jag är idag då han faktiskt går att åka med aldeles fantastiskt utmärkt. men det GÅR. hade aldrig trott det men det är som sagt blod svett och tårar och oändligt med tid som ligger bakom. hade jag sett in i framtiden och insett HUR mtk tid det faktiskt var frågan om, så hade jag inte orkat. som det nu var så var det bara att man bet ihop, anpassade träningsnivån och förväntnings nivån efter det läge hästen befann sig i i det läget och den stunden, och fortsatte inte ge upp. och det gav utdelning.

det är dock en mycket avgörande faktor, om du hittar ngn som kan hjälpa dig, när man blir så rädd och osäker så är man inte själv en bra mekanism runt att träna hästen. I mitt fall så hade jag expert hjälp ute som hjälpte oss över den värsta tröskeln. sen har det varit en bästa kompis som inte haft den spänningar jag haft runt det hela, denna person har vetat om dessa, och livit in och aktivt och medvetet agerat som lugn närvaro, coach och stöd under hela processen, som fått det att funka. det vill till att det är ngn man litar på och är villig att ge över att ta direktiven och "bestämma" när man övar. då funkar det. i vårt fall har vi haft en relation där jag insett mina egna spänningar och låtit denna person ta över rodret då det varit kritiskt, dvs helt och fullt litat på denne, och i vissa fall tagit dennes direktiv runt hur vi går vidare till nästa steg, löst lägen som uppstått under själva övningarna osv. efter hand om man har ett sånt stöd, så "tränar man även sig själv" i processen, dvs man blir lugnare, systematiskare och inser att det inte händer det värsta som man tror och tar ut i förskott. och om det gör det så har man ngn som direktivar en ur situationen.

om du behöver paus och processa arbetet som är nödvändigt så ta det.
när det är frågan om att backa 100 steg och måsta inse att man har en oändlig massa arbete på ruta noll att hantera, så behöver man ibland förbereda sig för det.

i mitt fall så nådde jag en punkt där jag visste att jag inte kan ha hästen olastbar, då jag har häst för att kunna åka med, träna och tävla osv. men en olastbar häst är en osäljbar häst, så det resonemanget var ju totalt moment 22 då jag var tvungen ta i tu med situationen hur jag än vred på det. så om inte annat så var jag tvungen att lösa det oavsett. det var det som fick mig att orka ta itu med det hela.
 
Senast ändrad:
Sv: akut hjälp med lastning

finns massor med bra övningar som inte involverar trailer ang. att gå in smalt och stänga bakom.

Beskriv gärna dem. Allt som kan underlätta eller hjälpa vårt probem åt rätt håll tas tacksamt emot.

Fick lite övningar av tränaren och dessa fungerar bra. Dessa var fokus på att hästen skall fokusera och tänka. Att alla problem har lösningar, lugna lösningar. Att stanna och "pausa" är alltid rätt.
Hon har väldigt lätt till snabba rörelser även fast hon är en ganska "cool" häst mentalt.
(Jobbat med rep runt henne, delvis för att hjälpa henne acceptera saker bakom)
 
Sv: akut hjälp med lastning

I mitt fall så hade jag expert hjälp ute som hjälpte oss över den värsta tröskeln.
Det var det jag hade också... men denna gav tyvärr upp och lämnade mig ensam igen. (här väljer jag att inte skrika hur illa jag tycker om detta)
Tid, oja (och pengar ajajja). Jag är ju nu tillbaka på 0 eller mer troligt på mer minus än jag började. Så jag inser att det är en massa tid. Och förmodligen en massa mer pengar.
Fast jag behöver ju hitta en ny som är villig att slutföra jobbet.

Jag är inte rädd när jag tränar henne längre. jag har blivit väldigt trygg med hanteringen av henne. Däremot får jag stora skälvan när jag tänker på en framtida stängning.
 
Sv: akut hjälp med lastning

tänk inte på stängningen just nu. det är 100 steg framåt. ta en sak i taget.

känner nu att jag totalt monopoliserar denna tråd. du kan väl pm:a om du vill ha mera tankar runt det hela? :idea:
 
Sv: akut hjälp med lastning

För min del får ni hemskt gärna dela med av tankar och ideer..:)

...känns även skönt att höra att jag inte är ensam om att få stora skälvan av bara tanken på att stänga en trailer...

...ska nog ställa mig och stänga och öppna trailerna utan häst i bara för att träna mig sjävl...:rofl:
 
Sv: akut hjälp med lastning

Drar fram en gammal tråd bara för att ge mackan och CaliforniaSwed ett stort tack för alla råd om hur jag skulle få mina hästar att lastas!!!!!!:bow::bow::bow:

Min ena häst, ett sto som vart svår lastad sen jag köpte henne för flera år sedan, kunnde jag stänga om i går!!:banana: Hon fick stå där inne i nån minut och var inte det minsta nervös!:D

Min valack som hoppade över bommen förr i tiden, går nu in utan problem, har inte kommit så långt att jag kan stänga än, men tror att det kommer att gå en vacker dag..:)

Jätte tack till er för all hjälp!!!!!:bow:
 
Sv: akut hjälp med lastning

Jag tackar dig för att du gett livi tråden så jag kunnat läsa alla svar!

Måste ta tag i mitt sto nu känner jag...
 
Sv: akut hjälp med lastning

Har PRECIS samma problem, har också gjort en tråd om det. har tränat i ett år nu med motgångar som framgångar. nu går det jättebra och vi har kommit såpass långt att hon går in själv och stannar där. men hur vet man NÄR det är dax att stänga? hon har fått panik en gång tidigare och tagit sig under bommen :smirk:

nu tänkte jag prova en idé som jag fick utav en annan bukefalist i min tråd, jag har en liten d-ponny så ska testa att ta ur mellanväggen och gå in fromturlastningen och sedan vända henne i släpet så att hon står rätt! utan att man behöver stänga något bakom ( där är det ju stängt hela tiden) sen att jag även ska lasta ur framåt. kanske kan detta fungera?

för övrigt känner jag igen allt du skrev... men förra ägarna osv. jag har även haft ut en känd nh- tränare och det var i det skedet när hon inte ville sätta en fot på transporten, han fick in henne efter 4 timmar så han gjorde ett bra jobb.

var tvungen att skriva eftersom att jag kände igen mig oehört mycket i det du skrev- ooops såg nu att det inte var du som var ts sorry! knapplån ;) / nathiize
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: purity_666
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp