Bukefalos 28 år!

akut hjälp med lastning

Sv: akut hjälp med lastning

Sä här gjorde jag..
Först så fort hon backade la jag handen på rumpan på henne och smackade och fick henne att gå framåt. Efter ett tag så behövde jag bara lägga handen på rumpan när hon backade och hon gick framåt, då började jag med balsnöret, som jag band fast i mitt väggen oc höll mot andra sidan, istället för att stänga bommen i bak, så när hon backa kände hon att de var nått där. Efter det använde jag bommen, fast jag stängde den inte utan höll den där. Så när hon försökte backa ut kännde hon den och gick in igen. Skulle hon verkligen vilja ut så var det bara att öppna. Till slut stog hon hur länge som helst i trailerna utan att backa, fast jag bonka och slog runt omkring, hoppa och skrek för att vänja henne vid att saker kan hända runt omkring. Och om hon började backa så gick hon genst fram igen om hon kände nått bakom. DÅ kännde jag att hon var redo för att jag ska stänga. Nu ska hon få stå där inne allt längre stunder innan vi börjar åka...
 
Sv: akut hjälp med lastning

Vad roligt att det gått så bra! :)

Tänk på att om hästen visar ngn som helst tendens till att vara klaustrofobisk, så inte låta den stå i trailern FÖR länge stillastående. de flesta olyckor där hästar "flippar" i trailern händer inte när man åker utan just stillastående. Nu låter det inte som din häst faktiskt ÄR särskilt klaustrofobisk, hon behövde nog bara lära sig att gå undan för trycket och att det inte var ngt farligt vare sig därbakom eller inne i trailern. Men det är ändå bra att ha det med sig i bakhuvudet det jag säger ovan. det är inte TIDEN i sig i trailern som behöver tränas på så mkt : )

varmt lycka till även fortsättningsvis och BRA kämpat!!!! :bow:
 
Sv: akut hjälp med lastning

Vad roligt att det gått så bra! :)

Tänk på att om hästen visar ngn som helst tendens till att vara klaustrofobisk, så inte låta den stå i trailern FÖR länge stillastående. de flesta olyckor där hästar "flippar" i trailern händer inte när man åker utan just stillastående. Nu låter det inte som din häst faktiskt ÄR särskilt klaustrofobisk, hon behövde nog bara lära sig att gå undan för trycket och att det inte var ngt farligt vare sig därbakom eller inne i trailern. Men det är ändå bra att ha det med sig i bakhuvudet det jag säger ovan. det är inte TIDEN i sig i trailern som behöver tränas på så mkt : )

varmt lycka till även fortsättningsvis och BRA kämpat!!!! :bow:

KL
i tråden pratats det mycket ljust om klaustrofobi hos hästen i och med lastning och jag har läst ett antal trådar där hästan gjort precis som TS häst och även värre saker som att lägga sig i transporten men jag har aldrig fått svar på hur vet men att hästen ljust är klaustrofobisk :confused:
 
Sv: akut hjälp med lastning

extrema, extraordinära reaktioner inne i trailern brukar vara ett ganska tydligt tecken på klaustrofobi rätt och slätt.
 
Sv: akut hjälp med lastning

jag har också problem med min nya häs när det gäller lastning så kommer också följa denna tråd ! :D

lastade honom i hegen när vi skulle flytta honom till nya stallet och gamla ägaren hjälpte oss. det tog över en timme, men i kom han. provade med linor, mat osv. men inget häjlpte. hans problem är nog mest att komma in i transporten. vissa gånger kommer han ända gången in, sedan slänger han sig ut , eller går snabbt. men när han till slut kom helt in, fick vi på bommen snabbt ,men ändå ville han ut. men stannade . men han blir jätteorolig, och var helt dyngsur när vi kom fram.. men jag kommer att öva under våren med honom, för han är van att åka endast när han skulle ti veterinären osv, så då förstår man ju varför han ej vill gå in, men ändå..

följer iaf tråden :bump:
 
:banana::banana::banana:

Jag är så glad att du hitta nåt i vad jag skrev så att det kunna hjälpa dig och dina hästar. :) Komihåg att det är inte transporten men deras "emotions" som är problemt. Om du jobba på deras självförtroende, rädsla, att de kan känna sig säkert med dig och det du begär av de så är att lasta ingen problem.:idea:
 
Hej

Nu ska jag lägga mig i lite...:angel:

Man måste också träna att stå stilla hur länge som helst i transportet. Jag med för länge sen var en av de som slänga in hästen och ÅK! Om transporten rörsig så måste de konsentrera på nåt annat. Men då har man missat ett steg, eller hur? I början är det bra att man kan stänga i de låt de står och äta sen öppna och släpp ut de. Det är samma som när man börja lasta de att bara stanna inne. Det mer de får komma ut det mer säkert de känna inne i transporten. Det är deras belöning inte godis att du tabort det som är obehagligt/trycket. Man kan lasta stänga 1-5 minuter, öppna ta ut de äter lite gräss/godis bort från transporten ett par minuter, lasta igen och gradvis öka tiden de är inne. Matta de inne i transporten. Men om de står lugn lasta inte ut de precis när de är klar för då lära de att om maten är klar då vill jag ut. Det mer man träna att bara stå still inne det bättre det är när man åker.

Min sto började sparka och vill backa ut fast det var stängt fortfarande, jag menar transporten gungade höger och vänster :eek: så fort man stanade och stängt av bilen...för det är vad hon hade lärt med hennes fd ägarna. Hon visste inget annat, det var som en lärt kommando så säga. De var orolig och lastade ut henne så fort de kunna. Nu kan man stanna tanka och gå in och äta 1 timme och inte ett ljud från transporten. Totalt avslappnat. Och det är hur det ska vara. Men det ta tid. Med det jag menar att man ska ta det tid hon behövede och det menar jag med träning och inte tid imellan varje träning session. Det mer hon fick träna såna övningar det mer självförtroende hon fick för att vara där inne. Gjort under 2 veckor med ca 17-18 timmar.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Just märren jag har är nog inte klustorfobisk utan tykte själva stängandet bakom var obehagligt.
Men min valack däremot, är klastrofobisk har jag en känsla av.

Ska jag kunna tävla med mina hästar så måste de kunna stå i trailern fast den står stilla, men de är ju nått som jag nu ska träna på succesivt...
 
Sv: akut hjälp med lastning

Nja jag förstår precis vad du säger och du har givetvis rätt. Man får INTE falla för frestelsen att kasta sig ur bilen så fort den stannar och rycka ut hästen osv. Bästa sättet att få en häst som kastar sig ut : )

men det jag menade var när man fortfarande är i processen och tränar en osäker och oberäknerlig häst. att det inte är första steget att stänga in den i 20 minuter i en stillastående trailer. då är risken stor att den får panik. det finns flera på buke som kan berätta om hästar som fullständigt slagit sönder trailern alternativt försökt pressa sig ut genom framdörren, då de lastats på detta sätt för tidigt innan de är riktigt redo : )
det var bara det jag menade, ibland stänger folk in dom för tidigt.
 
Sv: akut hjälp med lastning

Det går inte att ge specifika råd utan att ha sett och träffat hästen själv. Hur man går tillväga med tillsynes samma problem hos olika hästar skiljer sig mycket beroende på individ och bakgrund.

Men ett tips har jag: Klickerträning. Ta hjälp av en skicklig klickertränare och låt det ta lite tid. Det har du igen sen i en trygg häst.

/Migo
Klickertränare
 
Senast ändrad:
Sv: akut hjälp med lastning

Jag hoppar in lite här mitt i. Har inte haft ork att läsa hela tråden, men jag behöver lite hjälp jag också med lastning. Kanske det redan finns ett svar på mitt problem, men jag skriver här ändå och hoppas på hjälp!

Jag har en shettis som förut inte hade något problem med att åka transport, men sedan började han vägra gå in. Han tycker det inte nå läskigt att åka, då står han still och han backar ut snällt osv. ända problemet är att gå in. Jag tränade honom förut i att gå in och då gick det riktigt bra, men då var jag sj, när vi väl skulle åka stog det några pers där och skulle bla stänga luckan etc och då ville han inte gå in! Vi testade en massa olika och till slut gick det med maten, men när vi skulle åka hem från kursen vi skulle åka på från början så gick han absolut inte in.vi höll på en timme tills vi fick in honom med hjälp av bredlastning och ett äpple.
Något tips? Om jag tränar sj så går han som sagt in efter ett tag, men med folk som ser på går det inte alls!
 
Ja i "steg" lägget så är det viktig att man inte stänga in de för långt i början. 30 sec. räcker för vissa. Jag åker ingenstans tills de kan står inne en bra stund stilla sen ta jag de stegarna after åt att rulla iväg.
 
Sv: akut hjälp med lastning

extrema, extraordinära reaktioner inne i trailern brukar vara ett ganska tydligt tecken på klaustrofobi rätt och slätt.

detta inlägg uppfattar jag då som att ljust hästen lägger sig ner inne i transporten, dyng sur av svett vid transportering även kliver över frambommen för den vill verkligen UT tänker jag rätt :confused:

finns det då möjlighet att få bort detta betende:confused:
 
Sv: akut hjälp med lastning

detta inlägg uppfattar jag då som att ljust hästen lägger sig ner inne i transporten, dyng sur av svett vid transportering även kliver över frambommen för den vill verkligen UT tänker jag rätt :confused:

finns det då möjlighet att få bort detta betende:confused:

Ja det är starka reaktioner.

nog går det att få bort absolut, det tror jag.
 
Sv: akut hjälp med lastning

*kl*

Har en annan fråga. Hur gör man med en häst som bara gräver i transporten när man väl kommit fram?

Hästen ifråga är ett stort halvblod (700kg), har tidigare glopperat i släpet tills vi började köra honom brett. Dumma som vi var tänkte vi inte på det första gången vi skulle iväg :angel:
Han går snällt på (har han fö alltid gjort) och står numer stilla, men man måste köra extra långsamt i vänstersvängar.
Hur som helst, när vi väl är framme börjar han gräva och eftersom han är så pass stor gungar det en del plus att hans tyngd och storlek på hovar (har 5 i skor) sliter på gummimattan. Gissar att det är stress av något slag för han är inte lika mutbar i detta läget. Han slutar om vi står där och ber honom sluta, men det är lite jobbigt att behöva passa släpet hela tiden under en tävling. Därför har vi valt att ha honom uppstallad alternativt leda honom.

Vid urlastning backar han steg för steg och väl ute är han upprymd och glad att vara på tävling. Jag säger upprymd och inte stressad för han är inte spänd under ryttare utan bara mer framåt och med lite extra power. Brukar alltid bli någon glädjebrall under framhoppningen om vi är på hopptävling:angel:

Tips?
 
Alla hästar är född med klaustrofobi, det är inbyggt i deras instinkter. Vissa hästar använder deras vänstersidan av hjärna var de tänkar. Hästar som reagera till en transport med rädsla/panik använder högersidan, de tänkar inte de bara reagera till vad de tolka som fara. Vissa visa det utåt som att stegra, har svårt att stå stilla mm. Vissa stänga av och ser lugnt ut eller mer vad de flesta skrev "de bara jävlas" de vägra att röra sig ibland. De är så rädd de kan inte koppla hjärna till sina ben. och de har en tendens att explodera efter en stund. Och sen finns de som tänkar och hitta på sakar för just unvika att lasta för de kan. Men man kan bruka ser att räddsla finns inte där.

Klaustrofobi=panik kan överta en lugn häst i en sekund, det kan vara över innan man vet vad har hänt. " han bara stog stilla, sen bara BLAM förstöd han hela transporten". Vissa visa det starkt och vissa visa det lågt. Men man måste tänka att alla instinkter som är 1000 tals år gamla säger "ALDRIG hitta dig själv i en lite utrymme". Bara för en häst står still, betyder att den är inte rädd. Man måste läsa HELA hästen. Huvud, öron, ögon, kroppen, ben, svans.

Hästar som är mer van att tänka kan övertalar deras kaustrofobi (tänka genom det) varan en högerhjärna häst kan inte. En häst som får panik i en transport verkligen tror att den ska dör om den inte får komma ut. Så det jag menar är att om en häst är inte totalt avslapnat i en transport så kan den har en kaustrofobi reaktion och med det ligger olika grader från låg till extream.

Kan man får bort dessa starka reaktioner? Absolut. Man behöver lite kunskap, good timing, och mycket tålamod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: akut hjälp med lastning

Vad mer för övningar kan man göra med en "högersids tänkande" häst än just att lasta den?? Har försökt hitta trånga passager och likande hemma att träna på att gå och stå imellan, men finns de nått mer man kan göra?
 
Jag kan skicka en mellan två tunnar t ex. det börjar med att de är isär brett sen gradvis flytta jag de närmare och närmare till slut så kan hästen knuffa "öppet" de och då ser om jag får den att stanna med tunnare vid magen. Bomar på tunna med preseningar hängande över bomen. Allt som likna ett spilt. Träna att den ska under saker= inner tak. Upp på saker och backa av= lämen. Det mer du träna med dessa sperat (i annat ord en transport simulation brutten up i olika delar) det lättare det är när han ska har allt på en gång. Bygga en last bana. Du har transporten i banan också Ta lite tid på transporten så fort han ger det minsta försök.. Gå därifrån och gör en ny utmaning som tunnar Tex. När han ger det en ärligt försök gå till nästa hinder osv. Sen kom till baks till transporten. Men som sagt det mer du går ifrån transporten (andra hinder också) det mer han har mer självförtroende för det (och till o med kan blir mer nyfiken) och viktigast är han får mer för dig. men det måste vara när han försöker att "ta tag i det" så säga och inte undvika det om du förstår vad jag menar. Mycket Approach and retreat fungera best med RB (rightbrained) hästar. Därför att man växla imellan olika hinder. Dessa hinder är viktig för att hjälpa han med sin egen självförtroende och rädslar. Och sen helt plötslig en gång kan han går in och stanna där. oförväntat. Jag har även sett med hälp av hinder hästar som fick bara står utanför gå in utan att någon har frågat. Och när han har försökt och ni gå därifrån ger han tid att tänkar. komihåg If he's a lick'in, he's a think'in. Sen är det också att olika hästar har olika gränsar, det menar jag med att vissa hästar kan, om vi ta tunnar t ex, gå imellan och 40cm är ok och vissa hästar behöver 4 meter imellan. Om din häst måste rusha igenom, typ sjunka ihop (som det finns en spindel på den och det är äklig) eller vägra gå genom det över huvud taget så är den inte bekväm med det avstånd du har. Gör de som brett så att hästen kan gå genom imellan tunnarna utan att bry om de. Om du har de t ex 2 meter imellan och sista biten efter bogen har gått genom den öka farten men inte rusha så skulla jag stann där eller även ta isär de lite tills hästen är helt ok med det avstånd. Då och bara då flytta jag ihop de med 10-20 cm åt taget beroende på häst. Men dessa gränsar finns med allt vi gör med hästar det kan vara en vatten pool på vägen och vissa hästar unvika det med 4 meter avstånd när en andra är ok med 20 cm på utsidan av det. Det kan vara en brevlåda eller ett konstig formade buske. Hästar visa det om vi kan höra vad de säger om hur nära de kan vara utan att flippa ut så säga. Och många olyckor händer när någon har försökt att pressa de för nära, långt ut hästens comfortzone och blam, Ryttare förstår inte varför den bara exploderade.

Samma med lastningen om man kan läsa hästen så ser du kanske att det är inte bekväm med att gå in hela vägen. Backa ut han och gör nåt annat. Många pressa förhårt och då flippa ut hästar och skadda sig själv eller en människa. Så läsa av vad din RB säger till dig och då vet du hur fort du kan gå eller hur sakta du måste vara. En häst som inte blinkar med ögonen, rör sina öron överallt (snabba rörelse) och huvud är högt (högre än när de är avslapnat) är bara några tecken att den är inte bekväm var den är. Du vill ser en sänkt huvud, mjukt blinkande örgon och öron som är mer avslapnat, att han slicka eller undersöker inredningen och en "kocked" bak ben är alltid bra och visar dig att du är på rätt spår.

Vad är den RB häst du har? Är han utvisande (more vocal) eller låsa han in sig i sin egen värld (more of a nail biter/hair twister, i gemförelse till oss)?
 
Sv: akut hjälp med lastning

Jag har kikat på Parellis horesenality profile och antar att han är mer RB (har lite svårt att få "grepp" om min häst)...
Ända sen han var liten (han föddes hos mig) har han haft öroenen bakåt och sett sur ut så fort man är nära och så fort man tar ett setg bakåt så åker öronen fram och man ser att han vill att man ska komma. I början antog jag att han fick/ärvde det beteendet av sin mamma då hon oxå var sån, men nu har jag börjat få en känsla av att han är väldigt osäker av sig. Och när han gått i hage med andra hästar som vart under honom i rang har han vart som han mobbat dom, attakerat och jagat bort dom från flocken - precis som den coolaste killen i skolan - ska verka tuff men är egetligen den fegaste. Skulle va jätte skönt om jag kunnde få hjälp att få bort de här osäkra hos honom, för som det är just nu kan jag inte lita på honom tex låta andra gå ut i min hage och klappa mina hästar, då det är så svårt att läsa av honom när han har öronen bakåt, hotar med att bitas och sparkas.
Vad ska jag göra??
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: purity_666
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp