Bukefalos 28 år!

akut hjälp med lastning

Det låter som du har grep på han redan. På charten är han mer introvert eller extrovert. Han låter som extrovert det du har beskivet.

vissa hästar kan hotas och visa sina agresiv sidan, antingen de är mer LB brain och är trött på dig eller att de känna sig hotat så de känna att de måste försvara sig själv mot fara. Om du är vid 20 meters avstånd och allt är bra och när du kommer till example 15 meters av stånd och han visa att det räcker där. Det är den gräns som var saker börjar blir förmycket för han. Han kunna vara obekväm redan vid 19 meter men han var någalunda bra med det och du forsatt och satt mer tryck till han var tvungen att försvara sig. Vissa hästar ibland gör inte mer än det med öron och en sur ansikt men det finns några som känna sig så pressad att de anfaller lika som hästen i länken nedanför. Vad du beskriver om hur han ser ut när du kommer mot honom är väldigt lik de gränsar jag skrev ovan.vissa gränsar är mot en objekt fast nu är det om deras eget personlig space (ursäkta min svengelska. ibland är det nödvändigt i mina skrivningar sen jag kan inte hitta rätt ord alltid:D) Det är lika när du är i en klubb och sitter ensamt och 4 barstolar när du ser en äklig snuskig man som har sina ögon på dig. Du kan tåla 4 stola bort men när du titta up har han flyttat en till närmare till dig nu är du osäkert att du vill har det så och när han flyttar en till närmare så börjar du känna dig "tryck" för du verkligen vill inte har han närmare och när han är i stolen bredvid och ler på dig och du märka han har inte bårsta tänder i månad och han säger "hej, snygging!;)". Nu kanske trycket är för mycket och du gå istället. På hopnings vis du inte äkla ut din häst men det är ungefär samma "tryck" vi kan ger vissa hästar. Jag tycker det är så kul att du märka att han gör så det är många som inte gör det. :D Man kan ser det som en häst med torgskräk. Nu har jag inte sett din häst så jag kan ut ock cykla men det låter som du säger han är en RB och du invadera hans gränsar.

Det var en tråd om detta och alla andra tyckte att det var ingen RB häst och jag var tokig. men läsa denna tråd HÄR och ser om du får nåt hjälp av detta.
Nu är den häst extream men det är ungefär vad du prata om, men din är mer mild. Jag skrev där också hur du kunna får han att lita på dig när du komma in till hans personlig område med omsidigt respekt. Har provat detta med många hästar och det är så kul när du ser att de "fatta ingenting" för du har gjort tvärtom vad du (och andra) bruka göra. Du kan göra det vid matningen. Min sto gjorde så när jag skulle mata henne när jag först fick henne (hon hade mycket bagage med henne) nu vänta hon backom mig när jag går ut med foder så fort hon går förbi eller lägga bak öronen så stanna jag och väntar. Nu ser hon ut jätte glad ut när jag kommer men jag vet det är :smirk:så i hjärna. Hon är en LB introvert. Så hon lägga bak öronen för hon är irreterad på mig. Det är en skillnad mellan dessa LB och RB öronen. LB är mer sakta och meningsful
c016.gif
varan en RB är mer snabb och osäkert vad den ska göra " I think I should flip you off...but...but...I'm not sure!"
n055.gif
 
Sv: akut hjälp med lastning

Jag antar att han är mest RB extrovert. Hans personliga gräns går vid 10-20 cm ungefär. Det är helt oki att stå brevid men sträcker jag fram handen så vill han inte vara med längre.
Ska testa Approach and retreat.:)
 
Sv: akut hjälp med lastning

Har tyvärr inte blitt så mycket approach and retreat "hantering" av honom då jag vart så sugen på att börja rida igen och i och med att jag har tid med sånt just nu (mammaledig) så får jag passa på...

Men tillbax till lastningen...
Har nu två mycket lättlastade hästar som går på på en gång och inte backar ut för äns jag drar dem i svansen och smackar..
Nu har jag även börjat stänga bakom valacken. Men bara i några få sekunder. Och stoet får stå där inne i några minuter varje dag.
Men hur går jag nu vidare? Har ni några bra tips och råd, så att jag inte tabbar mig nu när jag äntligen kommit så långt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: purity_666
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp