Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Har som sagt testat flera olika med samma resultat, Ett hansbo, ett märkeslöst och ett jag inte minns. Ultrakänslig häst? Så för oss funkar flugmedel bäst, även om det är tråkigt att behöva spruta på gift.
Men egentligen är det ju samma med avmaskning, det är inte heller speciellt nyttigt..
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag köper typ alla medel jag kommer över och testar.

Effekten beror helt på häst (vissa insekter dras ju betydligt mer/mindre till olika hästar) och miljö (tid på dagen, väder, hage, ute i skogen, på olika tävlingsplatser osv är det ju HELT olika insektstryck), Finns ingen standard.

Swich använder jag dock alltid, har alltid varit klockrent mot fästingar vilket är det jag vill åt.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Exempelvis Centura kan man använda till häst och människor, ger effekt i 24 h.

Var hittar man det?

Jag som helst använder eksemtäcken tycker nog att Bremsenblocker o i viss mån Renons fungerar skapligt.

Min ena som blivit överkänslig mot Switch tål då ej heller Ultrashield= samma verksamma substans= gift.

Eksemtäcken ger ev. skav på manke o av bensnörena. har sytt på fuskfårskinn o det funkar mkt bra.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Apoteket, många veterinärkliniker och djursjukhus säljer det. Finns kanske köpa via nätet med?
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Jag tycker att Ultra Shield är superbra. Men kommer snart att förbjudas har jag hört.

Stämmer inte.Produkten blev omreggad och fortsatt godkänd så sent som 2013-03-15 och är nu godkänd som längst till 2021-12-31.samtliga bekämpningsmedel kontrolleras dock årligen av kemikalieinspektionen. :)
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Vad är bäst av spray och salva? Någon som testat Fyra Ess Hästsalva? Det är ju tyvärr inte bara flugor som stör utan även fästingar, myggor, bromsar etc.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

KL

Ett tips mot knott i skapet på hästarna: Smörj med matolja, exempelvis oliv eller raps.

Knotten kan inte bita genom detta, dom dör av oljan. Olja ska man dock inte ha på ställen utsatta för direkt sol.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Stämmer inte.Produkten blev omreggad och fortsatt godkänd så sent som 2013-03-15 och är nu godkänd som längst till 2021-12-31.samtliga bekämpningsmedel kontrolleras dock årligen av kemikalieinspektionen. :)

Ja precis . Det enda som skrevs om Ultrashield var att de inte hade förnyat sitt tillstånd och att det löpte ut för omprövning förra sommaren. Då startade missuppfattningarna hos folk .

Samma som ang switch . Inte medlet i sig utan att de inte förnyat handlingarna enligt lagstadgarna.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Switch är dock direkt olämpligt om du använder andra medel med samma verksamma ingrediens , i detta fallet permethrin. Blir kaka på kaka .
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Nu har vi inte några problem med fästingar här, så jag har inte testat, men borde inte såna där hundhalsband fungera på föl?

Med tanke på att digivande sto inte ens ska behandlas med medel låter tanken mkt dålig .
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Med tanke på att digivande sto inte ens ska behandlas med medel låter tanken mkt dålig .

Nu anser jag inte man ska sätta scaliborhalsband på föl av anledning jag nämnde tidigare - men switch var gdk för digivande ston, och scaliborhalsbanden har deltametrin som verksam substans, samma grupp som permetrin (switch) så just därför hade det nog inte varit någon fara.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Tycker du , baserat på noll råd rent medicinskt på föl att du därmed tycker ert fästing halsband säkert är helt ok ?
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

KL

Har använt Renons båda varianter de senaste veckorna, utan några givande resultat. Kom till stallet och en fästinginfesterad mule :(
Kommer fr o m imorgon prova att späda ut min Neem Anti-Itch lotion efter tips från en vän, vars pålle inte har ett fä på sig. Håller tumme för att det ska fungera, kan återkomma om det gör någon skillnad till det bättre om någon annan är intresserad.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Ja precis . Det enda som skrevs om Ultrashield var att de inte hade förnyat sitt tillstånd och att det löpte ut för omprövning förra sommaren. Då startade missuppfattningarna hos folk .

Samma som ang switch . Inte medlet i sig utan att de inte förnyat handlingarna enligt lagstadgarna.

Jag hoppas att det stämmer.

Det var en anställd på Granngården som sa att GG skulle sluta saluföra det pga att det skulle förbjudas.
 
Sv: Alltså flugmedel.. Vilket ska man välja?

Ja jag vet, granngården här höll också på och härjade om det förra sommaren och det var skriverier i Ridsport osv också. De hade väl rätt i sitt eget perspektiv egentligen också, då det vid den tiden VAR så att medlets tid HADE löpt ut. Men nu är det som sagt förnyat.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 244
Senast: lil-sis
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
32 737
Senast: Snurrfian
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag vill veta vilka de bästa produkterna är för att hålla flugor, knott, mygg etc. borta från hästarna. Vilka anser ni är bra? Hästen...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 357
Senast: Diana_pegasus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp