Bukefalos 28 år!

Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

Jodå. Jag har sett en del olämpliga saker i mitt långa liv. Har dock själv inte - så vitt jag vet.... - gjort något ens i närheten.

Det jag mest tänker på är att detta är något privat som kommit ut i offentligheten rätt rejält. Det var privat men någon har tyckt att det borde offentliggöras...

Jag kan känna att en hel del av sånt jag upplevt på fester inte lämpat sig för offentligheten. Det händer skit hela tiden. Just nu var det nån som tyckte att just han borde hängas ut. För att han är en offentlig person och för att han är fd minister.

Allt måste inte hängas ut. Man kan låta det vara. Men effektivt se till att personens rykte fläckas och hen inte får förtroendeuppdrag eller poster på samma sätt.
Det finns en hel drös vittnesberättelser från fester med Palme t.ex. Vilket inte ledde till någon inskränkning i hans karriär. Olika personer har olika vänner...
Men tycker du på fullaste allvar att en person som beter sig så ska få fortsatt förtroende? Att fylla är någon slags förmildrande omständighet? Jag tycker inte det. En person som beter sig så hade jag inte velat anförtro något åt.
Att folk pratar får man räkna med. Händer det något på en privat fest häromkring så vet alla som vill lyssna vad som har hänt inom några dagar och det tror jag inte är någon lokal företeelse precis. Man kan inte be de inbjudna skriva på sekretesspapper innan de får komma in på festen.
 
Men tycker du på fullaste allvar att en person som beter sig så ska få fortsatt förtroende? Att fylla är någon slags förmildrande omständighet? Jag tycker inte det. En person som beter sig så hade jag inte velat anförtro något åt.
Att folk pratar får man räkna med. Händer det något på en privat fest häromkring så vet alla som vill lyssna vad som har hänt inom några dagar och det tror jag inte är någon lokal företeelse precis. Man kan inte be de inbjudna skriva på sekretesspapper innan de får komma in på festen.
Jag måtte uttrycka mig otroligt illa.

Klart att hans förtroende är i stort sett totalt förbrukat!!

Men varken du eller jag är i nån position att gen honom något nytt förtroende? Han är i företagsvärlden och finansvärlden. I alla fall jag har få möjligheter till att åstadkomma någon skillnad där. Eller ge något förtroende?
 
Men tycker du på fullaste allvar att en person som beter sig så ska få fortsatt förtroende? Att fylla är någon slags förmildrande omständighet? Jag tycker inte det. En person som beter sig så hade jag inte velat anförtro något åt.

Och ändå så får man väl säga att både Sahlin (sex"skandal", osanna intyg etc), Schyman (alkoholist som var offentligt berusad som sittande partiledare x antal gånger) mfl uppsatta människor som varit i rejäla blåsväder och när det värsta blåst över klarat sig finfint och haft gott förtroende hos "folket".

Lär bli lika samma här, men däremot bör han ju lägga ner det här med alkohol totalt. Att bete sig som ett svin och skylla på alkohol borde ju ge en hint om att han och alkohol inte är polare Pär direkt..
 
Jag måtte uttrycka mig otroligt illa.

Klart att hans förtroende är i stort sett totalt förbrukat!!

Men varken du eller jag är i nån position att gen honom något nytt förtroende? Han är i företagsvärlden och finansvärlden. I alla fall jag har få möjligheter till att åstadkomma någon skillnad där. Eller ge något förtroende?
Som i många andra frågor har vi som konsumentkollektiv i alla fall möjlighet att göra intryck på dem som är i position att ge någon nytt förtroende, välja vilka frågor de ska prioritera och liknande. De väger säkerligen in den allmänna opinionen i sina bedömningar.
 
Om det är så tycker jag att det visar vad @niphredil är inne på. Varför ska det accepteras och döljas? Snarare måste man markera att det inte är ok.
Ja alltså, jag menar ju inte på något vis att Anders Borg är den enda mannen med makt som betett sig som en jävla idiot. Inte heller att han är den enda mannen som kommit undan med det med fortsatta sympatier.
 
. Inte heller att han är den enda mannen som kommit undan med det med fortsatta sympatier.
Fast har han verkligen kommit undan??

Tycker att media och nät fullständigt svämmar över av fördömande? I alla fall från ledande personer inom de mest skilda områden?

Eventuella ursäkter kommer från "vanligt folk" samt de som gått livets hårda skola......:grin:
 
Jodå. Jag har sett en del olämpliga saker i mitt långa liv. Har dock själv inte - så vitt jag vet.... - gjort något ens i närheten.

Det jag mest tänker på är att detta är något privat som kommit ut i offentligheten rätt rejält. Det var privat men någon har tyckt att det borde offentliggöras...

Jag kan känna att en hel del av sånt jag upplevt på fester inte lämpat sig för offentligheten. Det händer skit hela tiden. Just nu var det nån som tyckte att just han borde hängas ut. För att han är en offentlig person och för att han är fd minister.

Allt måste inte hängas ut. Man kan låta det vara. Men effektivt se till att personens rykte fläckas och hen inte får förtroendeuppdrag eller poster på samma sätt.
Det finns en hel drös vittnesberättelser från fester med Palme t.ex. Vilket inte ledde till någon inskränkning i hans karriär. Olika personer har olika vänner...
På riktigt?! Du tycker alltså att man ska låta det vara att någon antastar andra sexuellt? Det är ju samma tankesätt som man ibland får höra när någon anmäls för våldtäkt. "Stackars man som får sitt liv förstört!" :banghead:
 
Jag tycker det visar på ett otroligt dåligt omdöme och en kass människosyn. Respektlöst mot närvarande, särskilt de utsatta (män som kvinnor).

Har inte själv förespråkat Borg som något exempel för det goda i män, men tycker han verkar vara lika respektlös mot män som kvinnor. Han ville ju t ex jämföra penis med andra män på festen....

Jag tror han har alkoholmissbruk av något slag. Ingen ursäkt, men jag tror det är en omständighet som bidragit till det synnerligen dåliga omdömet.
 
Jag måtte uttrycka mig otroligt illa.

Klart att hans förtroende är i stort sett totalt förbrukat!!

Men varken du eller jag är i nån position att gen honom något nytt förtroende? Han är i företagsvärlden och finansvärlden. I alla fall jag har få möjligheter till att åstadkomma någon skillnad där. Eller ge något förtroende?
Nej vi är inte i den positionen men jag anser att det inte finns någon anledning att mörka allt möjligt som människor gör. Visst gör vi misstag och vissa kan rättas till och andra inte men jag jag förstår inte varför du inte tycker att det skulle kommit fram? När jag skrev om förtroende så syftade jag inte enbart på just honom utan på vem som helst som hade betett sig så illa. Visst att en privatperson inte drabbas lika hårt av sådant i sitt yrkesliv men de har då heller inte den positionen i samhället. Vi kan inte heller veta var det här kom ifrån. Det brukar ju inte vara så att fredliga människor börjar slåss på fyllan, att män med vettig kvinnosyn börjar våldta på fyllan, skrika hora, tafsa på folk osv. utan det kommer ju någonstans ifrån. Det tycker jag är det viktiga i det här. Han har uttalat sig om att han ska söka hjälp och det är jättebra och jag hoppas då också att han själv funderar över vilka värderingar han verkligen har och får hjälp med det också. Det är en sak att uttrycka pk-värderingar och en helt annan att ha dem som självklara i sitt hjärta.
 
Var har jag påstått att det inte är exceptionellt?
Var har jag påstått att det är vanligt?

Som en papegeoja... Ja för i helvete - han har betett sig som en skit. Det finns inte att skylla på. Men jag vänder mig mot att det ska vara så roligt att starta ett drev av det.

Kan man inte bara acceptera att han är en låg mänsklig varelse och låta sig nöjas med att hans karriär kommer att få svårt att repa sig?

De stödjande kommentarerna för Borg beror på att folk nu inser att feministen Anders Borg bara var ett karriärknep. Att han inte är någon löjlig feminist egentligen.

Förhoppningsvis lägger han ner sitt trams om feminism och kvinnors rättigheter framöver. Då kommer han att vara välkommen igen.
 
Jag har all förståelse för att folk gör dumma saker. Men får man skrika eller göra vad som helst? Väldigt många av mina vänner tror jag aldrig skulle skrika sådant eller taffsa oavsett hur fulla de är. Så visar detta inte något mer? Om ens värderingar?
Jag tänkte samma sak i våras då en hockeyspelare skrek N.... till en person.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
49 556
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: vallhund
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 960
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp