Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Citat:
Hur kan så många berätta så mycket om oförklarliga händelser om det inte finns någon substans? Vissa vill kanske bara vara med på TV, men andra verkar för seriösa för att det ska vara förklaringen. Som kvällens två norska läkare.

Ja det finns säkert både de som vill synas i media och de riktigt seriösa som söker svar
Jag tänkte på det dom berättar. Om att det slås i dörrar, klampas i trappor, flyttas på föremål, rings i klockor, tänds/släcks lampor osv, osv och ingen människa finns som skulle kunnat göra detta. Händelserna saknar alltså praktiska, fysiskt möjliga förklaringar.
Vad beror dessa händelser på?
Medierna pekar på andar, tidigare levandes energier etc.
Andra förklaringar?

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Varken du eller jag kan veta om hästar kan ha koll på vad de ätit till frukost (eller om de vet vad frukost är för den delen) men då lär hästprataren få svaret mat alternativt "vad är frukost" som svar.

Att hålla rätt på hagkompisarna har jag inte skrivit utan det är ditt påhitt. jag efterfrågade endast hur bästisen ser ut. Om hästar pratar i bilder som många påstår så bör det vara enkelt att skicka över en bild av rätt häst.

Poängen med frågorna är ju att få reda på om personen verkligen kan prata med hästar och då ställa frågor med objektivt kontrollerbara svar, inte exakt vilka frågor.

Har man bestämt sig för att hästar varken kan kommunicera eller har några som helst minnen/erfarenheter som de kan kommunicera och inte är villig att ompröva även om det finns bevis (jag säger inte att det finns bevis dock), så är man bra trångsynt. Inte behöver du tro på hästpratare, jag är skeptisk jag med, men bevisar någon på ett övertygande vis att de finns så kommer jag att börja tro på företeelsen.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Och skulle trollkarlarna kunna utföra "riktig" magi och göra det mitt framför ögonen på dig så skulle du blunda, hålla för öronen och skrika "det är inte sant, det går inte, du e en icketänkande trollkarl, vill inte se, vill inte se!!!" osv osv

Och sen skulle du gå därifrån och känna dig nöjd med din vetenskapliga och sunda analys av läget.

Nej, det är de som tror på det övernaturliga som envisas med att deras uppfattning är rätt och att skeptikernas alternativa förklaringar är helt fel.

Vetenskap handlar om att undersöka. Finns fenomenet, eller inte? Går det att upprepa under kontrollerade former? I så fall, hur kan det förklaras? Med dagens fysik eller har vi hittat något nytt? I så fall, vad är det?

Mycket inom vetenskapen förändras hela tiden, det är dess styrka. Väldigt sällan handlar det om något så nytt och omvälvande att hela kartan måste skrivas om. I stället bygger man vidare på vad som gjorts tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det är lustigt....först säger ngn här att man inte kan tro på det pga att man lämnat ut för många uppgifter om sig själv till kommunikatören, vilket visar på att det är bluff.
När man då svarar att man lämnat ut minimalt med uppgifter (hästens namn) så kommer ngn annan och skriver att det oxå måste visa på att det inte kan stämma.
Hur man än gör.... :)

Jag sa att du skulle lämna fejkade uppgifter och ev kontrollfrågor som bara har ett precist svar. Det ena utesluter inte det andra.

Minimalt med uppgifter är för att inte ge djurprataren något att gå på, fejkade uppgifter för att avslöja en (eventuell) lögn.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Kort sagt en människa med kunskaper om hästar och psykologi kan producera rapporter om vilken häst som helst genom att ge inte alltför preciserade uppgifter av de mjuka slaget, om känslor/rädslor/historiska vaga händelser som om man inte analyserar stämmer till stor del på väldigt många hästar, i synnerhet som ägaren gärna i huvudet lägger till och anpassar efter situationen.

För att hästprateriet ska indikera på att det fungerar ska bör hästprataren kunna få fram nära nog 100% träff och inkludera uppgifter såsom rider man eller kör man hästen, brukar den få morötter till frukosten, rev den något hinder på träningen igår, hur ser bästisen ut, vilken hage gick hästen i igår, rids den av många eller bara en människa.

Anser du att ställa kontrollfrågor (varav hälften är ren bluff) är att ge ledtrådar så lär du aldrig kunna avslöja en skicklig bluffmakare.

Kort sagt kan man säga att vissa av dessa djurkommunikatörer kan kommunicera med djuren på ngt sätt.
Det är min erfarenhet.
Och vad gäller kontroll på om hon skulle vara bluff eller inte...anser jag att man gör bäst genom att inte säga ngt alls. Man kan ställa frågor om saker man vet inte stämmer men det är inte det jag är intresserad av.
Jag vill se om människan kan få fram ngt som jag redan vet om mina djur. Kan hon det så anser jag att det ligger sanning bakom hennes "förmågor".
Vad du anser är kontroll är säkert ok för dig, vi tar antagligen reda på saker och ting på olika sätt.

Jag har även pratat med två till som kan detta, som jag är bekant med men som inte kände mina djur ett dugg, de sa samma saker om samma djur -oberoende av varann. (De känner inte varann).
Och det de sa stämde oxå med det hon på telefon hade kommit fram till.

Så du kan tro vad du vill. Så gör jag oxå det. Du har tydligtvis inte mina erfarenheter av detta och jag har inte dina (vilka är obefintliga??).
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nej, det är de som tror på det övernaturliga som envisas med att deras uppfattning är rätt och att skeptikernas alternativa förklaringar är helt fel.

Vetenskap handlar om att undersöka. Finns fenomenet, eller inte? Går det att upprepa under kontrollerade former? I så fall, hur kan det förklaras? Med dagens fysik eller har vi hittat något nytt? I så fall, vad är det?

Mycket inom vetenskapen förändras hela tiden, det är dess styrka. Väldigt sällan handlar det om något så nytt och omvälvande att hela kartan måste skrivas om. I stället bygger man vidare på vad som gjorts tidigare.

Jag tycker iofs att bägge sidor är lika envisa.

Finns det "vetenskapliga" förklaringar så tar jag dem utan problem.
Men fakta är att det inte alltid finns det.

Upprepning kanske inte fungerar som ett sätt att mäta detta.
Bara för att det några ggr flyttats runt på saker hemma hos mig, (utan "vetenskaplig" förklaring), är det inte säkert att det flyttas saker igen när det sitter en grupp människor där med mätinstrument.
Man kanske måste förstå att det kanske ligger mer bakom detta (om det nu är övernaturligt) än att människor ska få se "bevis" på sina apparater.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag sa att du skulle lämna fejkade uppgifter och ev kontrollfrågor som bara har ett precist svar. Det ena utesluter inte det andra.

Minimalt med uppgifter är för att inte ge djurprataren något att gå på, fejkade uppgifter för att avslöja en (eventuell) lögn.

Jaaa, och ger jag inte kommunikatören ngt att gå på borde hon famla i luften i blindo.
Jag har även varit med om det. Så jag vet skillnaden.
Och iom det så avslöjas oxå en lögnare, och personen klarade av det avslöjandet utan min hjälp.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

KL
HundSport Wallrafflade för ett antal år sedan, det var en serie som pågick under flera månader.
Det var väl bara en som dom inte kunde bevisa såsom varande rena bluffen, hon är numera etablerad o mycker efterfrågad, sen var det ju det där med Pinnen, ingen solskenshistoria direkt.

Fenomenet överföring o motöverföring är helt godtagbart som arbetsmetod, speciellt i skolor som bygger sin teori kring dessa begrepp, det utveklades först av Freud o hans efterföljare.

En del människor med hög förmåga att känna empati vid upplevelsen av motöverföroingar blir förhoppningsvis en bra psykoterapeut.
Många har förmågan o kan vidareutveckl den med rätt hjälp.

Djur har förmodligen liknande drag, ta hunda t ex, en del, speciellt BCs o andra vallhundraser vet vad vi tänker ge för kommando innan vi fårmulerat tanken, hunden har läst fåren o vet vad som är pg.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om du inte vill ställa kontrollfrågor kan jag bara tolka det som om du vill fortsätta tro och inte veta sanningen.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

När vi på 90-talet inredde vinden hörde frugan spöken.
Jag gick ner och sa att jag skulle åka till byggshopen. När jag kom hem så blev frugan förvånad, hon hade ju hört mig gå däruppe ett bra tag nu. Hon hörde fotstegen när jag gick där uppe och även när jag gick i trappan ner.:eek:

Det visade sig att fotstegen uppstod när spänningen i golvbräderna släppte i den ordning jag tidigare gick och det kunde dröja en kvart halvtimme innan det uppstod.
Det här var bara ett exempel hur man kan ta död på villfarelser.Man måste utgå från att det finns en naturlig förklaring för att finna sanningen.
Man vill man tro på det som det inte finns sannolika själ att tro på så minskar förutsättningarna att få fram sanningen.

Väntar bara på tv-programmet som avslöjar spöken och övernaturliga företeelser på samma sätt som de som försöker få folk att tro på övernaturliga fenomen.

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om du inte vill ställa kontrollfrågor kan jag bara tolka det som om du vill fortsätta tro och inte veta sanningen.

Naturligtvis måste du svara så för att du inte har ngt annat att komma med.:)
Och det visar även att du inte läst det jag skrivit tidigare.

Din tolkning är fel kan jag bara svara.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

När vi på 90-talet inredde vinden hörde frugan spöken.
Jag gick ner och sa att jag skulle åka till byggshopen. När jag kom hem så blev frugan förvånad, hon hade ju hört mig gå däruppe ett bra tag nu. Hon hörde fotstegen när jag gick där uppe och även när jag gick i trappan ner.:eek:

Det visade sig att fotstegen uppstod när spänningen i golvbräderna släppte i den ordning jag tidigare gick och det kunde dröja en kvart halvtimme innan det uppstod.
Det här var bara ett exempel hur man kan ta död på villfarelser.Man måste utgå från att det finns en naturlig förklaring för att finna sanningen.
Man vill man tro på det som det inte finns sannolika själ att tro på så minskar förutsättningarna att få fram sanningen.

Väntar bara på tv-programmet som avslöjar spöken och övernaturliga företeelser på samma sätt som de som försöker få folk att tro på övernaturliga fenomen.

Rolle
IpL

Ljud kan det vara så med.
Blir svårare med saker som flyttat sig utan inblandning av de människor som finns på plats.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ljud kan det vara så med.
Blir svårare med saker som flyttat sig utan inblandning av de människor som finns på plats.

Svårare men det går, vilket du själv medger när du anser det svårt men inte omöjligt ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Svårare men det går, vilket du själv medger när du anser det svårt men inte omöjligt ;)

Rolle
IpL

Japp, jag medger att det är svårt. Jag har ju skrivit att jag är skeptisk och att om det visar sig finnas en "naturlig" förklaring, så tar jag den.

Grejen är att jag kan ta vilken förklaring det än blir om man säger så.;)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det där med telefonkommunikatörer tycker jag är jätteskojigt. Man kan tex hitta på ett hästnamn eller ta namnet från en häst som varit död länge och ändå få en massa spännande info om va hästen har för sig om dagarna. Samma sak med de som tittar på foton på hästen och därmed kan få kontakt med djuret vart de än är.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det där med telefonkommunikatörer tycker jag är jätteskojigt. Man kan tex hitta på ett hästnamn eller ta namnet från en häst som varit död länge och ändå få en massa spännande info om va hästen har för sig om dagarna. Samma sak med de som tittar på foton på hästen och därmed kan få kontakt med djuret vart de än är.

Det kan man säkert.
Men det kan oxå stämma.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag kan prova med din häst bara för kul.

Du har en häst nära en storstad, men hästen står en bra bit ut i ganska lugn miljö. Det är en mörk häst, som gillar havre och morötter och skulle gärna äta havre oftare om den bara fick. Den uppskattar uteritter, och är lugn och väldigt snäll, även om den också kan jaga upp sig då och då.

Hästen gillar att jobba, men är lättad över att du inte tränar för hårt och tävlar för mycket. Hästen tycker det är mysigt när barn tittar på den och klappar, men det är läskigt om den blir själv med små människor, och då gäller det att hålla ordning på dem. Denna hästen tycker itne om när man spolar vatten nära huvudet.

Var jag nära?:D
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Då får du plugga på vad "ett öppet sinne" innebär.
När jag har använder begreppet här, så tänker jag i stort på sådant vi ännu inte känner till eller kan. För att vi inte känner till eller kan, innebär inte att något inte finns.

LIA


Bra poäng ☺

Jag försvarar ingen, däremot tycker jag inte en djurägare som fått sin häst utdömd på flera ställen ska kunna gömma sig bakom och lägga över ansvaret på en djurpratare.


Håller med!
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 495
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 840
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp