Bukefalos 28 år!

Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

Jag har ändå rätt att göra avdrag så det plus minus noll.

Och läs vad jag skriver. Om jag betalar min hovslagare utan kvitto undeminerar det ju för fasiken inte hela hästnäringen. Han lever gott på det han får och belastar ingen.

Och tja jag vet inte om jag anser att det skall bli dyrare innom hästnäringen eftersom den redan nu räknas som en "snobbsport"

Höjs priserna mer så lär det bara bli värre.

Och ja du jag vet nog fler branscher som räkans ännu mer som svartbranscher, jag bara säger frisörer, pizzabagare, bygg etc etc
 
Sv: Anmäla svartjobb

MissX skrev:
Om du inte har råd att ha din häst på ett lagligt sätt, bör du kanske överväga att öka dina inkomster, sänka dina kostnader eller sälja din häst. :cool:


eh!

Jag tycker inte att det har med saken att göra. dumt skrivet!

Så du är en sådan som anser att häst skall de som har en årsinkomst på över 400' endast ha?

För det är så ditt resonemang ger i slutändan.

Visst sänk priserna så kan nog fler ha det "lagligt"

Tro inte att du kan inbilla mig att alla som har häst betalar allt vitt, det får mig nästan att skratta faktiskt.

:smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Om jag kunde hitta ett stall som erbjud helinackordering för 2800 kr per månad skulle jag skatta mig lycklig. 4000 per månad får man punga ut med härikring.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
eh!

Jag tycker inte att det har med saken att göra. dumt skrivet!

Så du är en sådan som anser att häst skall de som har en årsinkomst på över 400' endast ha?

För det är så ditt resonemang ger i slutändan.

Visst sänk priserna så kan nog fler ha det "lagligt"

Tro inte att du kan inbilla mig att alla som har häst betalar allt vitt, det får mig nästan att skratta faktiskt.

:smirk:
Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst. Vem skall sänka priserna? Skall stallägare sänka priserna så att du får råd att ha häst? Hur går det med deras ekonomi då?

Nej alla som har häst gör inte allt vitt men det gör det inte mer rätt.

Men jag håller med MissX, har du inte råd att betala för dig så kan du ju inte ha häst. Så är det ju med alla varor och tjänster i en marknadsekonomi.

Vem tycker du skall ta ansvar för att du skall kunna ha råd att ha häst?
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Hru komemr det sig att sveriges ALLA stor företag säger upp sina anställda och flyttar utomlands :angel:

Skatt kallas det :devil:

För det första är det inte sant.

För det andra kallas det inte skatt utan höglöneland.

För det tredje är det rätt schysst med gratis skola, subventionerad sjukvård, allmän pension och föräldraförsäkring osv osv, eller hur?
 
Sv: Anmäla svartjobb

kenneth och Idasagare.. vi förstår varann. :D

sjoberga:
Jag är nog för lite insatt. Men som det ser ut idag så är det svårt att leva rikt "lagligt". :smirk: Och ju mer man tjänar desto mer tar staten.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag läste alldeles nytt på en bildekal "utan svartjobb stannar Sverige" , tyvärr så stämmer det nog.
 
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst. Vem skall sänka priserna? Skall stallägare sänka priserna så att du får råd att ha häst? Hur går det med deras ekonomi då?

Nej alla som har häst gör inte allt vitt men det gör det inte mer rätt.

Men jag håller med MissX, har du inte råd att betala för dig så kan du ju inte ha häst. Så är det ju med alla varor och tjänster i en marknadsekonomi.

Vem tycker du skall ta ansvar för att du skall kunna ha råd att ha häst?


Hallå!!!!!

Det är inte frågan om att ha RÅD utan att man självklart vill minska sina kostnader. Jag som har flera hästar och har dessa som hobby, jag tjänar alltså inget på dem. Om jag kan få betala 850kr för skoning istället för 1060kr så är det mkt pengar i längden för mig att spara eftersom jag inte kan dra av dessa. Om jag hade haft en ridskola eller hästarna i rörelse så hade det varit helt annorlunda!!

Så DU menar på fullt allvar att du aldrig någonsin kollar priser eller köper på rea ect för att vaddå, jo tjäna in en del pengar!!!


En fråga har du någonsin köpt något via nätet????
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst. Vem skall sänka priserna? Skall stallägare sänka priserna så att du får råd att ha häst? Hur går det med deras ekonomi då?

Nej alla som har häst gör inte allt vitt men det gör det inte mer rätt.

Nä det är ingen mänsklig rättighet, men VAD är det i dagens samhälle eg??

FYI så har jag mina hästar hemma :smirk:

Och tja jag vet inte om jag tycker det är skäligt att betala 2000-5000kr för hästar i stall.

Du är på väg mot samma tankesätt som många andra här inne häst=statuspryl

Så länge det kostar så (för)mycket att ha häst så betalar jag det jag kan svart och det har inte med att jag inte har råd eller ej
 
Sv: Anmäla svartjobb

Mabuse skrev:
För det första är det inte sant.

För det andra kallas det inte skatt utan höglöneland.

För det tredje är det rätt schysst med gratis skola, subventionerad sjukvård, allmän pension och föräldraförsäkring osv osv, eller hur?


Tja vad händer då??

Min sambo är väl insatt i hur sverige förhåller sig med övriga europa och idah så är vi INTE en attraktiv marknad just för våran höga moms.

De som arbetar tjänar MER än vad vi i sverige gör för samma jobb men deras skattetryck är betydligt mindre
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
eh!

Jag tycker inte att det har med saken att göra. dumt skrivet!

Så du är en sådan som anser att häst skall de som har en årsinkomst på över 400' endast ha?

För det är så ditt resonemang ger i slutändan.

Visst sänk priserna så kan nog fler ha det "lagligt"

Tro inte att du kan inbilla mig att alla som har häst betalar allt vitt, det får mig nästan att skratta faktiskt.

:smirk:

Jag skulle också vilja ha sänkta priser. Men någon måste betala notan... I ditt tänk så är det vi skattekollektivet som ska betala för dina hästar. Skattekollektivet är vi som betalar våra skatter. Jag låter hellre mina skattepengar gå till t.ex. vård, skola och omsorg än till att finansiera dina hästar.

Nej, jag tycker inte att man ska behöva tjäna 400 000 för att ha häst, och jag tycker inte att häst är en statussymbol.

De flesta av oss har inte en obegränsad summa pengar till allt vi vill göra. Vi får prioritera. Att ha bil kostar t.ex. en massa pengar, att ha hemmabio, utlandsresor m.m. Att göra en budget handlar om att prioritera.

Många kan ha häst, trots låg inkomst och de gör de rätt för sig, men de får försaka annat istället...

Jag har f.ö aldrig sagt att alla som har häst betalar allt vitt. Det enda jag har påstått är att jag gör det - för jag tycker inte att andra ska finansiera mitt intresse.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Vem har inte sagt att det är för egoistiska skäl??? Jag VILL inte betala mer än nödvändigt. Eller rättare sagt jag har inte råd att hålla häst och träna och tävla om jag skulle betala allt vitt.

Här skriver du att du inte har råd att hålla häst om du skulle betala allt vitt :smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Det är även fördelar med att handla "vitt" med kvitto förupom det som redan sagt i tråden.

Om du tex har kvitto på att du köpt 1000 ton prima hö och det visar sig vara skit vid leverans kan du klaga. Vid en konflikt i domstol kan du bevisa att du betalat varan.

Gäller ju även tjänster, tex har du kvitto kan du bevisa att hovslagaren skott din häst, samt när hn/hon gjorde det. Dessutom är väldigt många vita hovslagare anslutna till hovslagarföreningen och har försäkringar kan hjälpa dig som hästägare om något gåt snett.

/Kung Tulle

Dessutom om man inte har råd att betala inackordering för sin häst på ett vitt ställe så kan man ju ha hästen hemma! I varje fall om man bor på landet och har sjysst stor tomt som räcker till rasthage. Att bygga en utebox samt ett skjul att förvara foder i behöver INTE kosta skjortan.
 
Sv: Anmäla svartjobb

MissX skrev:
Här skriver du att du inte har råd att hålla häst om du skulle betala allt vitt :smirk:


Att JAG skriver inte ha råd behöver INTE betyda att jag inte har pengarna till det, men visst jag kan nog inte ha mina 5st tävlingshästar kvar om jag skulle betala allt vitt. Det har du rätt i. Då hade jag fått dra ner till två st kanske men det är jag inte intresserad av.

För det är betydligt dyrare ju fler hästar man har. Nu har jag råd och trivs med det jag har så det kan INGEN få mig att ändra på :smirk:

Svartbetalning har ALLTID funnits och kommer alltid att finnas och sä länge jag sköter mig och jobbar och betalar skatt så anser jag att min hobby kan kosta mig vad jag anser även om jag i viss mån betalar svart för hö etc för att göra det billigare
 
Sv: Anmäla svartjobb

KungTulle skrev:
Det är även fördelar med att handla "vitt" med kvitto förupom det som redan sagt i tråden.

Om du tex har kvitto på att du köpt 1000 ton prima hö och det visar sig vara skit vid leverans kan du klaga. Vid en konflikt i domstol kan du bevisa att du betalat varan.

Gäller ju även tjänster, tex har du kvitto kan du bevisa att hovslagaren skott din häst, samt när hn/hon gjorde det. Dessutom är väldigt många vita hovslagare anslutna till hovslagarföreningen och har försäkringar kan hjälpa dig som hästägare om något gåt snett.

/Kung Tulle

Dessutom om man inte har råd att betala inackordering för sin häst på ett vitt ställe så kan man ju ha hästen hemma! I varje fall om man bor på landet och har sjysst stor tomt som räcker till rasthage. Att bygga en utebox samt ett skjul att förvara foder i behöver INTE kosta skjortan.

Får jag en dålig bal hö (hösilage) får jag en ny, så enkelt är det :smirk: Dessutom så byter vi en del tjänster eftersom dottern tränar för mig.

Om jag vill ha kvitto får jag det och min hovslagare är ansluten och bor granne med mig. Han missar aldrig i skoningen :angel:

Hästarna bor redan hemma.
 
Sv: Anmäla svartjobb

MissX skrev:
Jag skulle också vilja ha sänkta priser. Men någon måste betala notan... I ditt tänk så är det vi skattekollektivet som ska betala för dina hästar. Skattekollektivet är vi som betalar våra skatter. Jag låter hellre mina skattepengar gå till t.ex. vård, skola och omsorg än till att finansiera dina hästar.

Nej, jag tycker inte att man ska behöva tjäna 400 000 för att ha häst, och jag tycker inte att häst är en statussymbol.

De flesta av oss har inte en obegränsad summa pengar till allt vi vill göra. Vi får prioritera. Att ha bil kostar t.ex. en massa pengar, att ha hemmabio, utlandsresor m.m. Att göra en budget handlar om att prioritera.

Många kan ha häst, trots låg inkomst och de gör de rätt för sig, men de får försaka annat istället...

Jag har f.ö aldrig sagt att alla som har häst betalar allt vitt. Det enda jag har påstått är att jag gör det - för jag tycker inte att andra ska finansiera mitt intresse.


Vad bra då finansierer jag också mina häster eftersom jag också betalar skatt :angel:

Och på vilket sätt finsasierar DU mina hästar, ge gärna ett konkret exempel

Nä jag tycker DU tänker helt fel.

Många kan inte ha häst idag och absolut inte låginkomsttagare OM allt betalas vitt.

En annan sak. Då borde jag ju kunna protestera eftersom jag inte har barn och inte kommer att skaffa heller så vill jag inte finansiera andras barn, hur löser man det då??
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Hallå!!!!!

Det är inte frågan om att ha RÅD utan att man självklart vill minska sina kostnader. Jag som har flera hästar och har dessa som hobby, jag tjänar alltså inget på dem. Om jag kan få betala 850kr för skoning istället för 1060kr så är det mkt pengar i längden för mig att spara eftersom jag inte kan dra av dessa. Om jag hade haft en ridskola eller hästarna i rörelse så hade det varit helt annorlunda!!

Det är ju det här som är den riktiga superegoismens högborg.

DU vill minska dina kostnader mot att vi alla andra skall pytsa in pengar till betalning av dina hästar. Alltså måste du tycka att hästägande skall vara skattesubventionerat! Och det är ju en åsikt upp till dig, men då får du jobba för den demokratiskt som alla andra. INTE bara bestämma dig för att du minsann ska ha det så!!

Hästar är ingen statuspryl. Dock tycker jag definitivt INTE att det är en medborgerlig rätt att ÄGA häst. Och det är precis därför det inte heller ingår i normerna för erhållande av bidrag från samhället.

Har man inte råd (dvs PRIORITERA sina hästar i sin ekonomi) att hålla sina hästar på ett lagligt sätt, får man helt enkelt vara utan! Svårare än så är det inte!
 
Sv: Anmäla svartjobb

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med dig. Man kan inte betala allt "vitt" utan för att få extra slantar över så har ialla fall jag valt att betala vissa saker svart. JAG har skattat för dessa pengar och den jag köper av kommer att skatta för pengarna genom momsen på varorna. och skulle den köpa bensin för "mina" pengar så har den betalt skatt flera gånger om.

Jag är även fullt medveten om att det "bara" är momsen på 25% som jag tjänar genom att göra det här.

Handen på hjärtat hur många skulle låta bli att tjäna pengar genom att aldrig använda sig av svart arbetskraft eller svarta varor???

Svart arbetskraft är även någon som klipper gräsmattan, målar om huset, fixar bilen m.m. Allt arbete som utförs mot betalning och som inte redovisas.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Varifrån betalar DU mina hästar?? Med vilka skattemedel betalas det ut till oss?

Det är ingen medborgerlig rätt att skaffa barn heller tycker jag, men jag får ändå betala för det!!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Mitra skrev:
:bow: :bow: :bow:

Jag håller med dig. Man kan inte betala allt "vitt" utan för att få extra slantar över så har ialla fall jag valt att betala vissa saker svart. JAG har skattat för dessa pengar och den jag köper av kommer att skatta för pengarna genom momsen på varorna. och skulle den köpa bensin för "mina" pengar så har den betalt skatt flera gånger om.

Jag är även fullt medveten om att det "bara" är momsen på 25% som jag tjänar genom att göra det här.

Handen på hjärtat hur många skulle låta bli att tjäna pengar genom att aldrig använda sig av svart arbetskraft eller svarta varor???

Svart arbetskraft är även någon som klipper gräsmattan, målar om huset, fixar bilen m.m. Allt arbete som utförs mot betalning och som inte redovisas.


Oh tack äntligen någon som vågar vara normal och skriva det jag tänker.

Jag har en granna som klipper vårat gräs, och vi betalar svart för att vi inte giter att göra det själv och han har åkgräsklippare. Skall kanske säga till honom att jag vill ha kvitto :crazy: Fast då hade han nog sagt klipp ditt gräs själv eftersom han gör det till självkostnadspris nu.


Men men är man miljonär så visst då kan man ju betala en egen trädgårdsmästare också :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
820
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 507
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp