Bukefalos 28 år!

Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

kenneth skrev:
Jag läste alldeles nytt på en bildekal "utan svartjobb stannar Sverige" , tyvärr så stämmer det nog.

Och visst är det hemskt. Men det stämmer INTE ALLS.

Det är ju i antagandet att om allt som idag utförs svart inte skulle utföras alls så skulle Sverige stanna. Men här är ju pudelns kärna:

Alla nödvändiga uppgifter som idag utförs av svartjobbare, skulle ge RIKTIGA jobb i stor mängd. Som i sin tur skulle ge ökade skatteintäkter, som i sin tur skulle kunna ge sänkta inkomstskatter.

Se vi alla har möjlighet att starta en god cirkel! :idea:

1. Sluta köpa svarta tjänster/produkter!!!!
2. Sluta erbjuda svarta tjänster/produkter!!!

Men det är väl som med miljön med alla er svarta-pengar förespråkare här. "Jag kan ju skita i det för min del är ändå så liten". Men jag efterlyser då ert logiska tänkande...........
 
Sv: Anmäla svartjobb

Man måste även skilja på att ANSTÄLLA personal eller betala någon som gör jobbet till en eller köpa dess varor.

Om jag anställer så ska det vara vitt. Det är därför jag inte har någon anställt har helt enkelt inte råd med arbetsgivaravg m.m.

Men att betala någon annan för en tjänst eller en vara är en helt annan sak.

Håller även med Olgaklara förklara gärna hur detta gör att NI betalar för mina hästar?????

Eftersom att jag har mer pengar över så handlar jag mer = mer moms och skatt till staten. Den jag betalar får oxå mer pengar över och därför bidrar den oxå till att mer moms och skatt kommer in till staten.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Varifrån betalar DU mina hästar?? Med vilka skattemedel betalas det ut till oss?

Det är ingen medborgerlig rätt att skaffa barn heller tycker jag, men jag får ändå betala för det!!!

För varje skoning du betalar svart undanhåller du kanske 300 kr från VÅR gemensamma intäkt (moms, vinstskatt för hovslagare).

Dessa 300 kr måste då på något annat sätt ersättas, vilket ger ökat tryck på andra skatter som vi alla måste betala.

Du lever väl i Sverige, eller hur? I vårt samhälle? Då är det nämligen så att visst får man stöd i form av t.ex barnbidrag för att man har barn. Men nu kommer det fiffiga som du undviker att förstå.

Barnbidraget är beslutat DEMOKRATISKT i detta land. Vi alla tillsammans har bestämt att man skall erhålla bidrag för att ha barn och alltså tas gemensamma medel för detta och betalas ut.

Vi har INTE kommit överens om motsvarande för hästar. Alltså betalas inte skattemedel ut för hästar. Det får du gärna jobba för om du är övertygad att det är rätt.

Men du får inte begå ekonomiska brott bara för att du tycker att det skall vara så!!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Mitra skrev:
Men att betala någon annan för en tjänst eller en vara är en helt annan sak.

Inte. Alla oredovisade inkomster är ett ekonomiskt brott. Så enkelt är det.

Mitra skrev:
Håller även med Olgaklara förklara gärna hur detta gör att NI betalar för mina hästar?????
[/QUOTE=Mitra]

Du undanhåller pengar från staten som ger ett ökat tryck på andra skatter för att hålla intäkterna i balans. Alltså får vi alla betala för dina hästar.

Du kan ju inte på allvar tycka att det är rätt att vi genom gemensamma medel skall subventionera att du skall få handla mer än andra bara för att du vill fuska och begå brott?
 
Sv: Anmäla svartjobb

Hmm du är väll fullt medveten om att det bara är privatpersoner som betalar moms??? Företag får alltid tillbaka ALL moms så dom bidrar INTE till stadskassan genom moms.

Så om jag inte betalar moms på vissa varor så spelar det inte så stor roll i det stora hela MEN det spelar stor roll för mig.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
MEN ditt tankesätt medför att häst=STATUSPRYL och gör att alla som inte har en saftig inkomst INTE kommer att kunna hålla häst.

Grattis ett bra tänkande *not* som gör klyftorna ännu större i samhället

Det är faktiskt inte fallet. Men att ALLA ska ha råd att ha häst oavsett inkomstläge tycker inte jag är korrekt, det är inte en medborgerlig rättighet att ÄGA häst . Däremot gäller det för många att PRIORITERA hästägandet bland utgifterna och inse att det kostar ganska mycket.

olgaklara skrev:
VI har ett av det tyngsta skattetrycket i världen idag med skatt på skatt och moms på moms etc.

Hallå där!! Tänk längre än näsan räcker, tack! Om du (och alla andra) skulle betala din skatt på det ålagda sättet, så skulle skattesatserna kunna minskas radikalt. Både mervärdesskatt och inkomstskatter. Men det är nånstans här logiken brister och den kortsiktiga egoismen får ta över för de som utnyttjar svarta tjänster.

olgaklara skrev:
Jat tycker inte att det är fel i att jag kan betala svart för tex hovslagare eller hö till min häst om det gör att jag kan få ha min häst kvar. Dvs få råd att ha den kvar.

Och det här är det stora problemet. Att det finns människor som anser att de har rätt att begå ekonomiska brott för att de ska sänka sina kostnader. Det drabbar oss alla på sikt (även de som smiter).
 
Sv: Anmäla svartjobb

Företag betalar moms. Man drar av den moms man betalar mot den moms man får in så visst sjutton bidrar företag med moms.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Mitra skrev:
Hmm du är väll fullt medveten om att det bara är privatpersoner som betalar moms??? Företag får alltid tillbaka ALL moms så dom bidrar INTE till stadskassan genom moms.

Så om jag inte betalar moms på vissa varor så spelar det inte så stor roll i det stora hela MEN det spelar stor roll för mig.

Tyvärr har du missförstått ganska radikalt hur det fungerar!

Företag betalar moms. Man räknar ut skillnaden mellan ingående moms (inköpta varor/tjänster) och utgående moms (försäljning). Skillnaden betalas in till staten.

Alla seriösa företag har en större försäljning än inköp (annars driver man förmodligen svart försäljning eller ingen verksamhet alls :mad: Och då får man med rätta Skatteverksluppen på sig!!!).

Jag bidrar i år med en ganska väsentlig summa till staten på detta sätt.

Varje krona du lurar av staten, måste ersättas på annat sätt. Svarta pengar är en stor orsak till varför vi har galopperande skatter i det här landet (det finns ett par till dock), och tyvärr är det en ond cirkel.

Men den kan vi bryta tillsammans! Genom att inte stödja den ekonomiska kriminaliteten där man hanterar svarta pengar / tjänster!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag vet EXAKT hur det fungerar med momsen för företag. Du kvittar den ingående momsen mot den utgående momsen. Och om du har fått in mer moms än du betalat ut så ska du betala tillbaka till staten. Du hamnar hur du än vrider och vänder på det + - 0.

Så då har du inte biraget till momsen eftersom det du betalar in har du fått in i företaget genom försäljning av något slag. Och det du själv köper för du tillbaka på.

Momsen på försäljningen var ju aldrig DINA pengar utan du är bara en mellanhand som förvaltar pengarna tills du sätter in dem på ditt skattekonto.

Utan vrider man det så är det köparen som har bidragit med momsen men du har betalt in den.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
För varje skoning du betalar svart undanhåller du kanske 300 kr från VÅR gemensamma intäkt (moms, vinstskatt för hovslagare).

Dessa 300 kr måste då på något annat sätt ersättas, vilket ger ökat tryck på andra skatter som vi alla måste betala.

Du lever väl i Sverige, eller hur? I vårt samhälle? Då är det nämligen så att visst får man stöd i form av t.ex barnbidrag för att man har barn. Men nu kommer det fiffiga som du undviker att förstå.

Barnbidraget är beslutat DEMOKRATISKT i detta land. Vi alla tillsammans har bestämt att man skall erhålla bidrag för att ha barn och alltså tas gemensamma medel för detta och betalas ut.

Vi har INTE kommit överens om motsvarande för hästar. Alltså betalas inte skattemedel ut för hästar. Det får du gärna jobba för om du är övertygad att det är rätt.

Men du får inte begå ekonomiska brott bara för att du tycker att det skall vara så!!!

Demokrati och demokratiska beslut kommer endast genom folkomröstningar och jag har ALDRIG röstat om barnbidrag :angel: Jag behöver inte ens ha röstat för det regeringen vi har nu!!

Demokrati är när alla får sin röst hörd
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
För varje skoning du betalar svart undanhåller du kanske 300 kr från VÅR gemensamma intäkt (moms, vinstskatt för hovslagare).

Dessa 300 kr måste då på något annat sätt ersättas, vilket ger ökat tryck på andra skatter som vi alla måste betala.

Vänd på det så här, jag tränar hovslagarens dotter han skor lite billigare till mig.

Jag behöver INTE träna hans dotter = att det är en tjänst som inte eg behövs och som INGEN annan kommer att betala skatt för!

De pengar jag sparar in på att betala svart KÖPER jag tex mat för till mig själv!

Tala inte om för mig att DU betalar mina hästar för det är rent påhitt!
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Det är faktiskt inte fallet. Men att ALLA ska ha råd att ha häst oavsett inkomstläge tycker inte jag är korrekt, det är inte en medborgerlig rättighet att ÄGA häst . Däremot gäller det för många att PRIORITERA hästägandet bland utgifterna och inse att det kostar ganska mycket.



Hallå där!! Tänk längre än näsan räcker, tack! Om du (och alla andra) skulle betala din skatt på det ålagda sättet, så skulle skattesatserna kunna minskas radikalt. Både mervärdesskatt och inkomstskatter. Men det är nånstans här logiken brister och den kortsiktiga egoismen får ta över för de som utnyttjar svarta tjänster.



Och det här är det stora problemet. Att det finns människor som anser att de har rätt att begå ekonomiska brott för att de ska sänka sina kostnader. Det drabbar oss alla på sikt (även de som smiter).


Tjadu...

Jag väljer att INTE ha barn, får jag på något sätt detta kompenserat genom miskad skatt?? Varför skall jag bidra till andras barn???

Demokrati, visst :smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

kenneth skrev:
Företag betalar moms. Man drar av den moms man betalar mot den moms man får in så visst sjutton bidrar företag med moms.

Om jag räknar så blir det ju plus minus noll i moms :smirk: Företagen försöker ju faktiskt att hålla sin på en sådan nivå när det gäller inköp!

Oavsett så får det alltid tillbaka den utlaggda momsen vilket JAG som privatperson INTE får!!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Vänd på det så här, jag tränar hovslagarens dotter han skor lite billigare till mig.

Jag behöver INTE träna hans dotter = att det är en tjänst som inte eg behövs och som INGEN annan kommer att betala skatt för!

De pengar jag sparar in på att betala svart KÖPER jag tex mat för till mig själv!

Tala inte om för mig att DU betalar mina hästar för det är rent påhitt!

Visst kan ni göra så. Ger han dig rabatt är det OK. Men alla penningtransaktioner SKALL ovillkorligen redovisas annars begår man ett ekonomiskt brott.

Den svåra gränsdragningen infinner sig först om INGA pengar utväxlas utan ni endast byter tjänster. Där är det en gråzon.

Om du INTE tränar hans dotter så kanske någon som redovisar sina inkomster får göra det!! Om inga svarta tjänster utfördes inom hästnäringen skulle den VITA hästnäringen växa enormt!! Och ge skattepengar!

Jo, jag betalar (om än en aldrig så liten del) dina hästar så länge du utnyttjar svarta tjänster i din hästhållning. Och inser man inte det, så saknar man (eller väljer att inte förstå) logisk tankeförmåga.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Men rösta får ALLA röstberättigade göra. Dvs få sin röst hörd!

Men vad bra om alla skulle tänka som du:

Så fort något demokratiskt beslut inte passar mig, då skiter jag i det!

Du kan ju lika gärna börja använda gratis stallplatser, för varför skall du respektera äganderätten som är demokratiskt beslutad!
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Tjadu...

Jag väljer att INTE ha barn, får jag på något sätt detta kompenserat genom miskad skatt?? Varför skall jag bidra till andras barn???

Demokrati, visst :smirk:

Nu börjar jag bli en aning irriterad. Lyser förmodligen igenom LITE :mad:

Hur i h-vete skulle samhället se ut om vi alla INDIVIDUELLT kan välja vilka utgifter vi vill bidra till????????????

Exempel:
Jag vill nog skita i att betala för alla åldringar, jag är ju inte gammal än. Jag väljer att inte ge pengar till skolan, för det skiter jag i (jag har ju redan utnyttjat systemet färdigt).

Om du lever i vårt samhälle, är du helt enkelt SKYLDIG att göra rätt för dig. Och vad våra gemensamma medel skall användas till bestäms av folkvalda politiker. Enkelt och rättvist.

Hört talas om solidaritet? Se till att de svaga klarar sig?

Tydligen inte.
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Visst kan ni göra så. Ger han dig rabatt är det OK. Men alla penningtransaktioner SKALL ovillkorligen redovisas annars begår man ett ekonomiskt brott.

Den svåra gränsdragningen infinner sig först om INGA pengar utväxlas utan ni endast byter tjänster. Där är det en gråzon.

Om du INTE tränar hans dotter så kanske någon som redovisar sina inkomster får göra det!! Om inga svarta tjänster utfördes inom hästnäringen skulle den VITA hästnäringen växa enormt!! Och ge skattepengar!

Jo, jag betalar (om än en aldrig så liten del) dina hästar så länge du utnyttjar svarta tjänster i din hästhållning. Och inser man inte det, så saknar man (eller väljer att inte förstå) logisk tankeförmåga.


Nope jag ser INTE ditt resonemang du betalar INTE mina hästar, hur kan du göra det??

Om jag tar eget hö då?? Skall jag ta betalt av mig själv? Jag säljer inget utan endast för eget bruk!!! Hur löser man det??

Och momsen på ridlektioner är 6% och skulle inte täcka mitt vita hököp övht

Jag har betydligt fler utgifter på mina hästar än inkomster,dvs tävlingar resor dvs bensin och så köper jag vitt kraftfoder och så köper jag saker till hästarna. Jag bidrar nog betydligt mer för försörjningen av mina hästar än vad DU någonsin kommer att göra.

Eller jag skall göra som så många andra skaffa en frma dra av allt i 5år och gå med förlust och sedan konka :angel: För så får man göra. Det tom sa de på utbildningen till tränare att de rek att vi skulle göra. Det låter väl bra!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Om jag räknar så blir det ju plus minus noll i moms :smirk: Företagen försöker ju faktiskt att hålla sin på en sådan nivå när det gäller inköp!

Ett företag som köper exakt lika mycket som man säljer är inte ett seriöst företag. Det finns tre möjliga förklaringar till detta:

1. Man bedriver inte sitt företag på ett lagligt sätt utan har en omfattande svart försäljning (som du gärna bidrar till.)
2. Man bedriver inte företaget för att nå lönsamhet. Då har man inte tillåtelse att bedriva verksamhet! Lönsamhet är ett krav!
3. Man befinner sig i en startfas när man måste investera tungt. Men den går över på 1-3 år för ett seriöst företag!

Alltså, inga seriösa företag bedrivs på det sätt du menar.
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Men rösta får ALLA röstberättigade göra. Dvs få sin röst hörd!

Men vad bra om alla skulle tänka som du:

Så fort något demokratiskt beslut inte passar mig, då skiter jag i det!

Du kan ju lika gärna börja använda gratis stallplatser, för varför skall du respektera äganderätten som är demokratiskt beslutad!


Demokratiska beslut fattas genom folkomröstning, är det svårt att förstå att det är demokrati!!

Du har fortfarande INTE svarat på om det är rätt att jag betalar till andras barn....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
886
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 548
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp