Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Men snälla vän , vet inte du att ericsson baserar sin vinst på föregående års vinst

Och jag har aldrig sagt att man inte skall kunna dra moms, att driva ett företag som aldrig kommer att gå med speciellt stor vinst (om det öht gör det) endast för att få dra av momsen på sina inköp för att finansiera sin hobby DET är stor skillnad!

Och företag som ALLTID går med förlust är ju knappast samma sak som ett som går med vinst ett år och förlust ett annat.

Vem var det som behövde en kurs i att läsa inlägg? :smirk:

Jag har förklarat för dig tidigare att Skm kan underkänna näringsverksamheter flera år efteråt, om det visat sig att man försökt bluffa. Då blir företagaren ÅTERBETALNINGSKYLDIG :cool: de momspengar h*n fått tillbaka tidigare....
 
Sv: Anmäla svartjobb

MissX skrev:
Kan du hänvisa med en länk till dessa riktlinjer är du snäll. Enligt LRF konsult har nämligen inte hästantalet någon betydelse länge... :confused:
Det kanske är bort-taget?
Det var så förut i alla fall.
Och jag är inte säker på att jag kan hitta någon länk.
Dessa riklinjer är ju liksom deras interna dokument.

Jag skall kolla.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Här så hittade jag en bra länk om hästar i trav och galopp.
http://skatteverket.se/rattsinfo/handledningar/momshandledning/02/mhl_kap29.pdf

Och det här:
http://skatteverket.se/rattsinfo/skrivelser/04/skrivelser20041222b.html

Det har tydligen blivit en del ändringar i.o.m. vårt inträde i EU som jag inte har läst in mig på.
Dock är det inget där som påverkar mig.
Men det gäller tydligen att läsa på så fort som man skall göra något annat än de enklaste transaktioner.
 
Sv: Anmäla svartjobb

MissX skrev:
Vem var det som behövde en kurs i att läsa inlägg? :smirk:

Jag har förklarat för dig tidigare att Skm kan underkänna näringsverksamheter flera år efteråt, om det visat sig att man försökt bluffa. Då blir företagaren ÅTERBETALNINGSKYLDIG :cool: de momspengar h*n fått tillbaka tidigare....


Det är kanske inte riktigt så jag menar som du nu tolkar det. Har skrivit det innan att de när det krisar sig säljer en häst för att få inkomst, så eg så går rörelsen med vinst ibland, men man har skaffat den just för att dra momsen och inget annat.

Liksom de som har dotterns häst i företag som inte har med hästnäring att göra för att kunna dra av kostnader för hästen.

Idag är det svårt att starta ett sådant företag men de gamla lever kvar fortfarande
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Här så hittade jag en bra länk om hästar i trav och galopp.
http://skatteverket.se/rattsinfo/handledningar/momshandledning/02/mhl_kap29.pdf

Och det här:
http://skatteverket.se/rattsinfo/skrivelser/04/skrivelser20041222b.html

Det har tydligen blivit en del ändringar i.o.m. vårt inträde i EU som jag inte har läst in mig på.
Dock är det inget där som påverkar mig.
Men det gäller tydligen att läsa på så fort som man skall göra något annat än de enklaste transaktioner.

Ingen av de länkarna tar med en helt vanlig person som har en häst för skojs skull. Där är endast medtaget sådant som kan jämföras med näringsverksamhet.

Vad gäller ridsport och annan hästrelaterad verksamhet föreligger ekonomisk verksamhet i normalfallet vid kommersiell handel med hästar, tävlingsverksamhet som bedrivs varaktigt och av omfattning som kan jämställas med kommersiell omfattning, varaktig hingsthållning med godkänd avelshingst, varaktig uppfödning av hästar för försäljning, varaktig inackordering av hästar, varaktig ridutbildning och andra aktiviteter där hästen används för att fortlöpande generera intäkter som t.ex. turridning eller uthyrning av hästar.

Jag går tydligen fri :D

Kammarrätten i Sundsvall och Göteborg har i några domar behandlat ekonomisk verksamhet, KRSU 2003-06-03 målnr. 1591-02, KRNG 2003-10-08 målnr. 5817—5825-01 och KRNG 2004-07-08 målnr. 7188—7194-03. Därutöver har KRNG 1996-10-19 målnr. 1007-1995 bedömt att en fälttävlansverksamhet med hästar inte var yrkesmässig.

Jadu här är ngt väldigt intressant

Kammarrätten i Jönköping (KRNJ) har i dom 2004-01-27 med målnr. 2039-01 ansett att hästverksamhet (ej trav- eller galoppverksamhet) som omfattas av ett sto, två föl, en valack samt en hingst inte var näringsverksamhet. Hingsten och valacken skulle tränas för tävlingsändamål för att i framtiden eventuellt generera prispengar. I övrigt skulle avel och hästuthyrning bedrivas. Under de två första verksamhetsåren fanns det inga intäkter redovisade och det skulle inte heller bli någon stor verksamhet under de närmaste tre, fyra åren. Verksamheten bedrevs enbart på fritiden, dvs. inte som en heltids- eller deltidssyssla. Till grund för sitt ställningstagande har domstolen hänvisat till att det i praxis har fästs avseende till verksamhetens omfattning, hästägarens övriga anknytningar till hästuppfödning och hästsport, om verksamheten i flera år varit vinstrik och graden av hästägarens ekonomiska beroende av verksamheten. KRNJ kommer fram till att det varken är fråga om näringsverksamhet inkomstskattemässigt eller yrkesmässig verksamhet enligt 4 kap. 1 § ML. Det är i stället enligt KRNJ fråga om privat hobbyverksamhet som givits sken av enskild näringsverksamhet för att erhålla finansiering och avdrag för hästuppfödningskostnader.

Och detta!

Den praxis som förekommer inom hästbranschen avser i huvudsak trav- och galoppverksamhet och inte sådan övrig verksamhet som t.ex. ridsport eller uppfödning av andra hästar än trav- och galopphästar.

Mycket intressant faktiskt
 
Sv: Anmäla svartjobb

mera intressant

Den som föder upp hästar för eget bruk, innehar hästar för fritidsridning eller enbart tävlar med egna hästar i inte alltför stor omfattning kan inte anses bedriva ekonomisk verksamhet och därmed föreligger heller inte skattskyldighet för mervärdesskatt.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Det roligaste med dig är att du endast drar upp gamalt och INTE svarar på direkta frågor som ställs till dig. Du har hakat upp dig som hack i skivan på någonting jag skrev för att visa vad jag ansåg om svartjobb hemma!!
På tal om att inte svar på direkta frågor så vill jag försöka en gång till.

Anser du att företagare kommer för lätt undan i Sverige när det gäller skatteregler. Borde vi höja skatterna på företag?

Ibland verkar du tycka att skatterna är för höga men sen klagar du på att vissa hästföretagare betalar för lite skatt. Hur vill du ha det? Högre eller lägre skatt?
 
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
På tal om att inte svar på direkta frågor så vill jag försöka en gång till.

Anser du att företagare kommer för lätt undan i Sverige när det gäller skatteregler. Borde vi höja skatterna på företag?

Ibland verkar du tycka att skatterna är för höga men sen klagar du på att vissa hästföretagare betalar för lite skatt. Hur vill du ha det? Högre eller lägre skatt?


Jag har faktiskt svarat på dett ett otal ggr, men men!

Jag anser att momsen är för hög och att jag inte har ngt emot de andra skatterna eftersom man får tillbaka genom sjukvård etc.

Dett har jag typ skrivit nu säkert ett tiotal ggr
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Jag har faktiskt svarat på dett ett otal ggr, men men!
Tack nu vet jag det.

olgaklara skrev:
Jag anser att momsen är för hög och att jag inte har ngt emot de andra skatterna eftersom man får tillbaka genom sjukvård etc.
vad tror du momspengarna används till? Går de till något vi inte har nytta av?
 
Sv: Anmäla svartjobb

Det är inte frågan om var de går!

Jag anser att momsen är för hög och det spelar ingen roll var de går.

Vi betalar så pass mkt i skatt ändå så en sänkt moms skulle bara gynna sverige.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Ja visst var det intressant.
Tyvärr för min del, så tror jag inte att jag kommer undan detta med hästarna som näringsverksamhet.
Men jag skall i alla fall se om det kanske är möjligt.

Det vore ju så mycket både enklare och billigare för mig om de kunde hamna under avdelningen hobby.
Framför allt så skulle jag då slippa att lägga c:a 80timmar/år på att göra min bokföring och redovisning.
Tid som jag skulle kunna använda bättre faktiskt.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Ja visst var det intressant.
Tyvärr för min del, så tror jag inte att jag kommer undan detta med hästarna som näringsverksamhet.
Men jag skall i alla fall se om det kanske är möjligt.

Det vore ju så mycket både enklare och billigare för mig om de kunde hamna under avdelningen hobby.
Framför allt så skulle jag då slippa att lägga c:a 80timmar/år på att göra min bokföring och redovisning.
Tid som jag skulle kunna använda bättre faktiskt.

Jag tror faktiskt att det är lättare att inte ha en rörelse och det är en av orsakerna som jag aldrig tagit in mina hästar i en sådan trots massa påtryckningar får kopisar och sådan man träffar på tävlingar och pratar med
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Jag anser att momsen är för hög och det spelar ingen roll var de går.

Vi betalar så pass mkt i skatt ändå så en sänkt moms skulle bara gynna sverige.
Grejjen med just moms är att även de som besöker sverige, turister, affärsmän o.s.v. de kommer på det sättet också att bidraga med skatt till Sverige.
Och det är ju lämpligt med tanke på att de åker på skattefinansierade vägar och även kan utnyttja andra skattefinansierade verksamheter typ bibliotek, sporthallar o.s.v.
Det är för att momsen blir en skatt för alla som vistas här, som den är en bra skatt.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Men tänk så mycket vi lärt oss genom att vara tvugna att bokföra.

Vi förstår tex skillnaden mellan positivt kassaflöde och vinst. ;)
 
Sv: Anmäla svartjobb

Just en sänkning av momsen skulle inte gynna företagen speciellt mycket. Då är det bättre att sänka arbetsgivaravgifterna.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jo, det har vi ju gjort.
Men jag skulle ju fortfarande ha hyresverksamheten kvar att ta hand om.
Men den genererar inte lika många verifikationer, så den delen går ju ganska så fort.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Grejjen med just moms är att även de som besöker sverige, turister, affärsmän o.s.v. de kommer på det sättet också att bidraga med skatt till Sverige.
Och det är ju lämpligt med tanke på att de åker på skattefinansierade vägar och även kan utnyttja andra skattefinansierade verksamheter typ bibliotek, sporthallar o.s.v.
Det är för att momsen blir en skatt för alla som vistas här, som den är en bra skatt.


Och våran moms gör att utländka företag inte satsar på sverige. Dvs de vill inte introducera nya produkter för de får inte in lika mkt till företaget att sälja till sverige jämfört med andra länder.

Dessutom så ökar detta internethandlen som i sin tur dödar butikerna, så jag ser inget positivt med den höga momsen och det gör nog inte turisterna heller
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Jag tror faktiskt att det är lättare att inte ha en rörelse och det är en av orsakerna som jag aldrig tagit in mina hästar i en sådan trots massa påtryckningar får kopisar och sådan man träffar på tävlingar och pratar med

det ä lättare att inte ha rölse så länge det gå "dåligt" ...så fort du får IN pengar kommer skattemyndigheten och knackar på dörren...så det spelar ingen roll om du är privatperson och säljer en häst för 100 000 ...då får du lägga det på toppen av din inkomst och skatta bort det iallafall....som näringsidkare kan man investera istället.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Just därför är det viktigt även för privatpersoner att spara kvitton på så att de kan redovisa kostnader. Skatteverket kan mycket väl vilja se kvitton för att inte lägga hela försäljningssumman som en vinst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
794
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp