Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

ankans skrev:
*lånar knapp*

lite åter till hö och foder diskussionen, är lite nyfiken på vad som gäller, rent lagmässigt.

Ponera att jag inte har någon rörelse, så när jag köper foder, använder hovslagare etc, så skiter väl jag i kvitto... Jag kan ändå inte dra det därför begär jag inget kvitto heller...

Detta innebär, att jag inte vet om jag betalar svart eller vitt, det är ju inte jag som redovisar momsen ändå.... Vad har jag för "skyldigheter"?
Du är liksom skyldig att begära kvitto.
Men det går ju aldrig att kontrollera.
Du är definitivt skyldig att kontrollera att din hovslagare har F-skattesedel.
Annars så räknas hovslagarens tjänst som anställning, och då så måste du betala in preliminär A-skatt och arbetsgivaravgifter.

Dock med ett fribelopp om under 1000:- samt specialfall för under 10'000:-.

Du får ju liksom inte handla svart.
Och ditt enda sätt att kontrollera det är ju att begära kvitton.
I praktiken är det dock svårt att kontrollera.
 
Sv: Anmäla svartjobb

hmmm, jag är alltså skyldig att begära kvitto? Att man inte får handla svart är jag fullt medveten om.. Men jag bara tänker på hur det oftast är..

Jag får t ex inget kvitto när jag köper poletter till solarium, eller stoppar pengar på gamla p-automater, köper läsk/godis i automater....

Begår jag brott då?
 
Sv: Anmäla svartjobb

ankans skrev:
hmmm, jag är alltså skyldig att begära kvitto? Att man inte får handla svart är jag fullt medveten om.. Men jag bara tänker på hur det oftast är..

Jag får t ex inget kvitto när jag köper poletter till solarium, eller stoppar pengar på gamla p-automater, köper läsk/godis i automater....

Begår jag brott då?
Det är i vilket fall som helst bra för dig att spara kvitton även om du är privatperson. Om du säljer hästen så kan det vara svårt att bevisa att man inte gjort en vinst annars.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jo det förstår jag..

men säg jag bara har skogsmullar och tänkt ha dem tills de vandrar vidare.. Måste jag begära kvitto, är det min skyldighet?
 
Sv: Anmäla svartjobb

ankans skrev:
Jo det förstår jag..

men säg jag bara har skogsmullar och tänkt ha dem tills de vandrar vidare.. Måste jag begära kvitto, är det min skyldighet?
Ja, det är din skyldihet.
För det är ditt enda sätt att bevisa att du inte har handlat svart.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Så, med andra ord, så får man inte handla ur läskmaskiner eller sola solarium heller...
 
Sv: Anmäla svartjobb

:p ha ha

Nämen där är en poäng i det hela, på något sätt så kan man ju inte begära att enskild individ ska veta att hon/ han ska spara sina kvitton, när man tillåter försäljning av varor genom maskiner som inte spottar ut kvitton.....
 
Sv: Anmäla svartjobb

jag sparar bara kvitton jag tycker jag behöver spara...t ex sparar ju inte alla konsumkvitton om jag har köpt hund/kattmat....jag sparar inte kvitton på smådjurskliniken i mer än 3 månader om det inte är röntgen eller så....eftersom hundarna o katterna inte är avdragsgilla så lägger jag ingen möda på "onödiga" kvitton....
det är nog mycket pappersabete med kvitton man måste spara ändå....å andra sidan är det väl ganska så svårt att få vinstsyfte på en katt eller hund om man inte bedriver avel och då är det ju ofta förhoppningsvis näringsidkning...

MEN om du skulle bli synad på häst...så kan det vara bra att ha en del kvitton faktiskt...kanske inte hovlageri o så för det är ju en rullande utgift, men t ex resor och inköp på hästen o så....men att du som privatperson är skydig till det tvivlar jag på....
 
Sv: Anmäla svartjobb

ankans skrev:
Så, med andra ord, så får man inte handla ur läskmaskiner eller sola solarium heller...
Jag tror att där finns något sorts "småbelopp" som det är okej att inte begära kvitto på.
Men eftersom jag inte sysslar med typ butik eller så, så hommer jag inte ihåg hur stort det är.
Där så får man slå in hela omsättningen i slutet av varje kalenderdag och slipper kvitton på vägen.
Men i det läget så måste man nog vara registrerad "på det viset", t.ex. detaljhandel som är noga styrt med lager, inventeringar o.s.v.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag tror att där finns något sorts "småbelopp" som det är okej att inte begära kvitto på.
Om jag handlar hö till en häst en gång i veckan är det inga stora belopp det handlar om

Men eftersom jag inte sysslar med typ butik eller så, så hommer jag inte ihåg hur stort det är.
Där så får man slå in hela omsättningen i slutet av varje kalenderdag och slipper kvitton på vägen.
Men i det läget så måste man nog vara registrerad "på det viset", t.ex. detaljhandel som är noga styrt med lager, inventeringar o.s.v
Där är kärnan på problemet, att man inte begär samma kontroll hos hö/foder bönderna, där det faktiska ansvaret igentligen ligger... Jag anser inte att Lena med sin skuggsmulle fjording på 20 år (=inget eko. värde) ska ta ansvar för böndernas ekonomiska redovisning
 
Sv: Anmäla svartjobb

Det är ju svårt det här. För det är hopplöst för skatteverket att kolla hur mkt hö en bonde producerar (även om man ibland går in och kollar hur många meter balsnöre de har köpt :smirk: ) och hur mkt som säljs svart/vitt.

Och samtidigt tycker jag som du, att man kan inte begära att Lena med gulingen ska begära kvitto.

Men det finns för många som anser att det "ska" vara svart - och det är ett problem.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag förstår att det är svårt, men kontroll hos bönderna hade inneburit att "nisse som vill handla svart" hade haft svårare att hitta leverantör....

Jag vet inte hur man ska kunna kontrollera faktiskt, men någon form av snitt vinst per areal (olika för olika område såklart!) torde kunna vara någon mall, hamnar man under den så ska bonden kunna redovisa varför skörden slog fel... eller nåt

Bönderna måste ändå redan redovisa vad de odlar och på hur stora areal...
 
Sv: Anmäla svartjobb

ankans skrev:
Om jag handlar hö till en häst en gång i veckan är det inga stora belopp det handlar om

Där är kärnan på problemet, att man inte begär samma kontroll hos hö/foder bönderna, där det faktiska ansvaret igentligen ligger... Jag anser inte att Lena med sin skuggsmulle fjording på 20 år (=inget eko. värde) ska ta ansvar för böndernas ekonomiska redovisning
Vilka företag får använda gemensam verifikation?
Följande villkor ska vara uppfyllda för att gemensam verifika-
tion ska få användas.
Enskild verifikation kan inte upprättas utan svårighet.
− Kundkretsen är i huvudsak anonym, varmed avses att före-
tagets kundkrets typiskt sett är obestämd och att kunderna
normalt inte identifieras.
Kunderna köper för enskilt bruk och har inte behov av
verifikation för egen bokföring.
− Affärshändelserna avser som regel mindre belopp.
Kravet på att affärshändelserna som regel ska avse mindre
belopp innebär att företag som säljer dyrbarare kapitalvaror
inte får använda gemensam verifikation. Kunderna har vidare
behov av en fullständig verifikation för att kunna styrka sin
äganderätt eller göra garantianspråk gällande. Gemensam
Gemensam
verifikation vid
kontantförsäljning

Nu så har jag ingen PDF-läsare alls.
Så jag saxar från Googels HTML-fil.

För att slippa begära kvitto så måste där finnas en kassaapparat som du ser att beloppet bli inslaget i.
Och så måste du vara av typen anonymkund.
Det är du ju nog inte hos din höleverantör och inte finns där heller någon kassapparat.
Myntautomat gäller så som kassaapparat.

Länk:
http://www.skatteverket.se/rattsinfo/handledningar/redovisning_o_beskattning/05/kap35.pdf
 
Sv: Anmäla svartjobb

athena skrev:
Det är ju svårt det här. För det är hopplöst för skatteverket att kolla hur mkt hö en bonde producerar (även om man ibland går in och kollar hur många meter balsnöre de har köpt :smirk: ) och hur mkt som säljs svart/vitt.

Och samtidigt tycker jag som du, att man kan inte begära att Lena med gulingen ska begära kvitto.

Men det finns för många som anser att det "ska" vara svart - och det är ett problem.

även om man kan kolla hur många meter balsnören man köpt så är det ju omöjligt att veta hur mycket hans djur själv äter.... om han har djur vill säga...
 
Sv: Anmäla svartjobb

det beror ju på hur mycket djur man har...har man 150 utedriftsdjur är ju 2-3 ton som "spill" ....mot om man har tio djur...då är det ju en tredjedel av årsförbrukningen
 
Sv: Anmäla svartjobb

Ja det finns många som blir schönstaxerade för sådant.
Det har gått åt för mycket av något för att det inte skulle finnas någon vinst i andra änden, så att säga.

Om 4 ton hö ruttnar, så är det nog bra att skaffa vittnen på det.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Javisst, men 2-3 ton tycker jag inte att man ska hänga upp sig på som skattmas heller.... Det är ju ganska försumbart, å andra sidan, många bäckar små...

Men som I_U skriver, man kan alltså skönstaxeras för detta. Det finns schabloner att räkna ut med.

man gör ju så med pizzabagare också, kollar hur mkt mjöl de köpt in och räknar ut hur många pizzor man kan baka.

martha skrev:
det beror ju på hur mycket djur man har...har man 150 utedriftsdjur är ju 2-3 ton som "spill" ....mot om man har tio djur...då är det ju en tredjedel av årsförbrukningen
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

Inte_Ung skrev:
Ja det finns många som blir schönstaxerade för sådant.
Det har gått åt för mycket av något för att det inte skulle finnas någon vinst i andra änden, så att säga.

Om 4 ton hö ruttnar, så är det nog bra att skaffa vittnen på det.
Det är nästan omöjligt att veta hur mycket hö som skördats. Det kan ju skilja mer än en faktor 2 på samma areal.

Det är samma sak med skog. Ingen kan veta hur mycket som är rötskadat och därför sålt som ved.

Att sköntaxera utifrån sånt här kan slå mycket hårt mot oskyldiga och det är inget jag hört talas om.

En enkel beräkning av kassaflödet för att se om man kan klara sig på på inkomsterna är däremot vanligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 160
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp