Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

martha skrev:
det ä lättare att inte ha rölse så länge det gå "dåligt" ...så fort du får IN pengar kommer skattemyndigheten och knackar på dörren...så det spelar ingen roll om du är privatperson och säljer en häst för 100 000 ...då får du lägga det på toppen av din inkomst och skatta bort det iallafall....som näringsidkare kan man investera istället.

Har verkligen inte priset man gett för hästen någon betydelse??

Köper jag en häst på 150'kr och säljer den som äldre för 80'kr så har jag i princip gått med förlust.

Jag tror INTE att detta är ngt som "vanliga" personer vet om när de skall sälja sin häst idag.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Har verkligen inte priset man gett för hästen någon betydelse??

Köper jag en häst på 150'kr och säljer den som äldre för 80'kr så har jag i princip gått med förlust.

Jag tror INTE att detta är ngt som "vanliga" personer vet om när de skall sälja sin häst idag.
Jo har du ett kvitto som visar att du gett 150' så är det inga problem. Problemet uppkommer inget kvitto finns. Kanske är det borttappat. Kanske är hästen köpt svart.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Har verkligen inte priset man gett för hästen någon betydelse??

Självklart. Men du måste ju kunna bevisa det :smirk: Spara kvitton :angel: (VAR har jag hört det? Inte kan det v'l ha varit i den här tråden...?).
 
Sv: Anmäla svartjobb

Spara kvitto på köpet av häst är väl stooooooor skillnad på att spara kvitto på en påse hästgodis.

Du köper väl förhoppningsvis häst på kontrakt
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Har verkligen inte priset man gett för hästen någon betydelse??

Köper jag en häst på 150'kr och säljer den som äldre för 80'kr så har jag i princip gått med förlust.

Jag tror INTE att detta är ngt som "vanliga" personer vet om när de skall sälja sin häst idag.

jag har revisor som hjälper mig för jag är urkass på pappa o regler..självklart så spelar inköpspriset roll...men jag gav det bara som ett exempel på att skattemyndigheten kommer om man anses tjäna nåt....samma är det vid t ex husförsäljning....som privatpersoner....därför så är det mycket bättre att vara näringsidkare om man tjänar nåt på hästeriet...även om det kanske inte alltid går plus....
 
Sv: Anmäla svartjobb

jag har aldrig köpt en häst på kontrakt!!??
Mina köper jag och lägger kvittot i bokföringen...hästarna ligger som en investering i bolaget.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Hur kan man köpa hästar svart??? Av privatperson??
Det finns många som kör delvis svart ju. De köper en häst för 100' men det står 50' på kvittot. Det finns många sätt att begå ekonomiska brott, bara fantasin och moralen sätter gränser.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Eftersom en privatperson kan bli skatt el momsskyldig för försäljningen så är det förstås en risk att det är svart om det är utan kvitto.
Pl
 
Sv: Anmäla svartjobb

I kontraktet står köpeskilling och att man kvitterar den, DET måste ju gälla som kvitto på köpet.

Nu använder jag endast Deckermans förtrykta kontrakt och de är ju gjorda för att gälla enl lag
 
Sv: Anmäla svartjobb

peter_lundin skrev:
Eftersom en privatperson kan bli skatt el momsskyldig för försäljningen så är det förstås en risk att det är svart om det är utan kvitto.
Pl

Då är nog hela hästsverige skattesmitare för ingen av de som jag vet som sålt häst har redovisat eller tagit ut moms på sina sålda hästar. Och det är många jag vet.

Det är ju bara att läsa annonser, där säljer man rakt av utan moms på hästar över 30'
 
Sv: Anmäla svartjobb

Det är ju det vi försöker få fram, delvis :smirk: . Det är ett PROBLEM för hästbranschen, alla dessa svarta pengar...
 
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
Man skiljer på kontrakt och kvitto. Ett kontrakt duger inte som verifikation i bokföringen.

Beroende på hur kontraktet är utformat så duger det visst som verifikation i bokföringen.

Det viktiga är att beloppet finns tydligt, datum för BETALNINGEN och att betalningen KVITTERAS som mottaget av säljaren. Och att ev. momsinformation finns med, annars är det att betrakta som momsfri försäljning av privatperson.

Oftast stämmer detta på förtryckta kontrakt. Se bara till att alla fält fylls i ordentligt!
 
Sv: Anmäla svartjobb

OK då har jag fått fel råd men det spelar inte så stor roll.

Jag gillar hursom helst att skilja på kontrakt och kvitto. Kontraktet ser jag som juridisk information och det sparar jag ihop med information om hästarna tex pass och dyl.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Då är nog hela hästsverige skattesmitare för ingen av de som jag vet som sålt häst har redovisat eller tagit ut moms på sina sålda hästar. Och det är många jag vet.

Det är ju bara att läsa annonser, där säljer man rakt av utan moms på hästar över 30'

skillnaden är att vi som har travare sätter ut ett pris excl moms...säger jag 40 så menar jag 40 + moms...och det vet "alla" inom travet....säljer du så säger du 40...då är det 40...MEN om du skulle sälja mycket såna hästar och hamnar under revision så åker du dit på det....även som privatperson om du inte har redovisat dina transaktioner...du får inte sälja med vinst utan att deklarera det...
 
Sv: Anmäla svartjobb

jag som näringsidkare skulle aldrig köpa en såm "privathäst"
t om shettisen som jag köpte låg det moms på.......
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Spara kvitto på köpet av häst är väl stooooooor skillnad på att spara kvitto på en påse hästgodis.

Du köper väl förhoppningsvis häst på kontrakt
Jag vet faktiskt inte hur det är med 5-årsregeln där.
Man får ju bara dra av för kostnader som man har haft de senaste 5 åren.
Jag undrar då vad som händer om man säljer en häst med förlust efter 10 år?

Har man alla kvitton från de senaste 5 åren, så får man ju i alla fall dra av dem.
 
Sv: Anmäla svartjobb

*lånar knapp*

lite åter till hö och foder diskussionen, är lite nyfiken på vad som gäller, rent lagmässigt.

Ponera att jag inte har någon rörelse, så när jag köper foder, använder hovslagare etc, så skiter väl jag i kvitto... Jag kan ändå inte dra det därför begär jag inget kvitto heller...

Detta innebär, att jag inte vet om jag betalar svart eller vitt, det är ju inte jag som redovisar momsen ändå.... Vad har jag för "skyldigheter"?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp