Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg den också. Tänkte också tanken... Samtidigt, tja, man ska ju ha sonat sitt brott och ska ju få återgå till arbetslivet. Personen var väl rätt ung och strulig när det där hände vill jag minnas? Skulle ju vara trist om man aldrig kunde få jobba mer sen. Det var (väl?) inte så att djuren farit illa eller att det varit något fuffens med hästaffärerna i sak?
Nä, det var väl skattebrott om jag minns rätt. Och hen är ju ändå öppen med det, så om folk googlar på hens namn kommer det ju upp.
 
Alltså ... jag såg en annons i en Facebookgrupp från en hästhandlare som blev dömd till fängelse efter att ha skattefifflat (big time). Känns lite märkligt? Även om jag antar att hen har avtjänat sitt brott vid det här laget ...
Skattefiffel är tyvärr ett vanligt förekommande problem inom hästsporten, så att hon hamnade där själv i den unga åldern är inte förvånande. Nu har hon ju avtjänat sitt straff och är fri att arbeta vidare med vad hon önskar.
Jag tycker faktiskt att hon är stark och duktig som lyckas sälja så många hästar med väldigt få klagomål, av det jag hört och sett. Oseriösa hästhandlare lyckas sällan vara kvar så länge under samma namn.
 
Annons av en som söker foderhäst.

Hen vill ha en okomplicerad häst på foder i några år för eventuellt köp. Den ska kunna gå hoppning och dressyr, det måste ingå all utrustning, ägaren ska helst köra dit den åt dem och ska stå för foderkostnader och hovslagare. Ägaren får dessutom inte ångra sig och ta hem hästen igen. Ok, ingen dyr ras, men ändå!

Jag blir helt mållös (och bänkar mig med popcornen :D)

Folk idag är ju helt söndercurlade!:o:o:o:o
 
Jag tycker faktiskt att hon är stark och duktig som lyckas sälja så många hästar med väldigt få klagomål, av det jag hört och sett. Oseriösa hästhandlare lyckas sällan vara kvar så länge under samma namn.

Du känner inte till denna fröken öhu märker jag och det skrämmer mig att det finns folk som ser upp till såna här tjejer. Hon anses inte och har aldrig ansetts som seriös hästhandlare och har definitivt haft MÅNGA klagomål efter ha sålt sjuka och skadade hästar.
 
Du känner inte till denna fröken öhu märker jag och det skrämmer mig att det finns folk som ser upp till såna här tjejer. Hon anses inte och har aldrig ansetts som seriös hästhandlare och har definitivt haft MÅNGA klagomål efter ha sålt sjuka och skadade hästar.
Finns en intervju med henne på P1 eller P4 (eller P3?). Någon minidokumentär. Om man söker i deras arkiv så hittar man säkert den.

Hennes attityd är.......tja skrämmande. Seriös är det sista jag skulle kalla henne. Aldrig jag hade vågat köpa häst av henne. Risken att bli blåst på ett eller annat sätt känns överhängande.
 
Finns en intervju med henne på P1 eller P4 (eller P3?). Någon minidokumentär. Om man söker i deras arkiv så hittar man säkert den.

Hennes attityd är.......tja skrämmande. Seriös är det sista jag skulle kalla henne. Aldrig jag hade vågat köpa häst av henne. Risken att bli blåst på ett eller annat sätt känns överhängande.

Ja jag tycker personligen det är en fruktansvärd person. På något sätt lyckats hon dock få ivriga hejarop och ryggdunk och vill gärna utge sig för att vara ärlig, står upp för vad som är rätt osv. Har svårt att förstå hur folk kan kappan efter vinden och stödja henne genom att köpa hästarna/ponnyerna.
 
Du känner inte till denna fröken öhu märker jag och det skrämmer mig att det finns folk som ser upp till såna här tjejer. Hon anses inte och har aldrig ansetts som seriös hästhandlare och har definitivt haft MÅNGA klagomål efter ha sålt sjuka och skadade hästar.
den risken finns alltid när man köper häst, speciellt av hästhandlare eftersom dom sällan har hästarna i sina ägor en längre tid, speciellt i den prisklassen som hon säljer hästar i. Billiga importer från Holland är dessutom ofta väldigt känsliga vid stora förändringar, man måste vara medveten om att hästhållningen i Sverige vs Holland skiljer sig MARKANT. Som natt och dag. Vad vet vi om tex köparens hästkunskap, hästhållning och ridning? Varför kollades inte hästen upp innan köp? Med tanke på hur krångliga och okunniga många köpare är idag så är det inte så konstigt.
 
den risken finns alltid när man köper häst, speciellt av hästhandlare eftersom dom sällan har hästarna i sina ägor en längre tid, speciellt i den prisklassen som hon säljer hästar i. Billiga importer från Holland är dessutom ofta väldigt känsliga vid stora förändringar, man måste vara medveten om att hästhållningen i Sverige vs Holland skiljer sig MARKANT. Som natt och dag. Vad vet vi om tex köparens hästkunskap, hästhållning och ridning? Varför kollades inte hästen upp innan köp? Med tanke på hur krångliga och okunniga många köpare är idag så är det inte så konstigt.
Om det nu är som du påstår kanske hästhandlaren borde upplysa on risken med de stora förändringarna? Spec om köparen verkar okunnig.
 
den risken finns alltid när man köper häst, speciellt av hästhandlare eftersom dom sällan har hästarna i sina ägor en längre tid, speciellt i den prisklassen som hon säljer hästar i. Billiga importer från Holland är dessutom ofta väldigt känsliga vid stora förändringar, man måste vara medveten om att hästhållningen i Sverige vs Holland skiljer sig MARKANT. Som natt och dag. Vad vet vi om tex köparens hästkunskap, hästhållning och ridning? Varför kollades inte hästen upp innan köp? Med tanke på hur krångliga och okunniga många köpare är idag så är det inte så konstigt.

Nej, det håller jag inte med om att risken alltid finns att hästarna är sjuka och skadade när man köper häst. Jag har bott och jobbat med hästar i Holland under flera års tid och hästhållningen på t.ex det stället och hos de jag lärde känna skiljer sig inte nämnvärt mot den svenska hästhållningen jag känner till. Självklart finns det undagsfall precis som här i Sverige.

Att mena på att alla köp som gjort att denna hästhandlare hamnat i blåsväder beror på okunniga hästköpare är att vara naiv samt att det stämmer inte.
 
Nej, det håller jag inte med om att risken alltid finns att hästarna är sjuka och skadade när man köper häst. Jag har bott och jobbat med hästar i Holland under flera års tid och hästhållningen på t.ex det stället och hos de jag lärde känna skiljer sig inte nämnvärt mot den svenska hästhållningen jag känner till. Självklart finns det undagsfall precis som här i Sverige.

Att mena på att alla köp som gjort att denna hästhandlare hamnat i blåsväder beror på okunniga hästköpare är att vara naiv samt att det stämmer inte.
Klart att risken finnas, just därför man ska kolla upp hästen ordentligt.
Jag har också jobbat i Holland, och jo, det är stor skillnad både vad gäller utevistelse och ridning. Så håller inte med dig. Lite märkligt att påstå att Holland har samma typ av hästhållning som i Sverige, om man nu inte menar på dom som håller hobbyponnyer eller kallblod, som brukar ha active stable fast i mindre hagar. Med det sagt så menar jag inte att Sverige har bättre hästhållning än Holland.
 
Att mena på att alla köp som gjort att denna hästhandlare hamnat i blåsväder beror på okunniga hästköpare är att vara naiv samt att det stämmer inte.
Dessutom påstår jag inte att ALLA fall beror på just det jag nämner hos denna hästhandlare, jag känner inte henne själv och har aldrig hört någon som varit missnöjd med hennes hästar, utan snarare när det blir krångel i stort. Förvräng inte det jag skriver, tack!
Jag skrev att köpare i stort är krångliga.
Många hästköpare är väldigt naiva och okunniga. Även vad gäller säljare. Många struntar i att kolla viktiga saker i ett hästköp och har dålig känsla, känner och ser inte smärtor och hältor eller avvikelser i exteriör med mera. Sen skyller dom på varandra och drar tvister så långt man bara kan istället för att göra grovjobbet innan köp.
Nej, jag skulle inte köpa häst av personen själv, köper inte häst i den prisklassen för det första, och för det andra så vill jag ha röntgen på mina hästar och har bra kontakter så behöver ej anlita hästhandlare i andraled.
 
Klart att risken finnas, just därför man ska kolla upp hästen ordentligt.
Jag har också jobbat i Holland, och jo, det är stor skillnad både vad gäller utevistelse och ridning. Så håller inte med dig. Lite märkligt att påstå att Holland har samma typ av hästhållning som i Sverige, om man nu inte menar på dom som håller hobbyponnyer eller kallblod, som brukar ha active stable fast i mindre hagar. Med det sagt så menar jag inte att Sverige har bättre hästhållning än Holland.
Måste tillägga att vissa stall i Sverige kanske liknar europeiska mer och mer, men det går fortfarande verkligen inte att likställa med den hästindustrin som finns i Holland. Om man då inte jämför väldigt otypiska stall. Nu pratar jag handelsstall och tävlingstall med sporthästar. Inte hobbyhästar av ponnytyp, NH-inspirerade hobbyryttare och annat.
 
Nu finns det en annons där någon vill lämna ut sin treåriga swb-valack på foder till någon som kan vidareutbilda hästen. Man vill heller inte lämna ut till vem som helst utan personen ska ha unghästvana samt goda referenser på att man kan utbilda häst. Det står inget om att fodervärden har förköpsrätt eller på annat sätt får tillgodogöra sig det jobb denne lägger ner på att utbilda hästen.

Jag vet inte jag men i min värld kostar det oftast ganska mycket pengar att anlita en sådan person för att utbilda sin häst? :angel::idea:
 
Nu finns det en annons där någon vill lämna ut sin treåriga swb-valack på foder till någon som kan vidareutbilda hästen. Man vill heller inte lämna ut till vem som helst utan personen ska ha unghästvana samt goda referenser på att man kan utbilda häst. Det står inget om att fodervärden har förköpsrätt eller på annat sätt får tillgodogöra sig det jobb denne lägger ner på att utbilda hästen.

Jag vet inte jag men i min värld kostar det oftast ganska mycket pengar att anlita en sådan person för att utbilda sin häst? :angel::idea:
Är det skäcken? I så fall var det någon som ifrågasatte i kommentarerna, alltid lika kul :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: em76
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 226
· Visningar
45 300
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
51 497
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp