Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet att de fick avliva en häst i det stallet jag stod i innan, tror inte det kostade många kronor. Stallägaren hade kollad med länstyrelsen för att begrava häst på egen mark och fått godkänt, sedan kom en jägare med licens och avlivade hästen där den skulle begravas. Ägaren till den hästen var ej med vill jag minnas.

Absolut, jag har haft vänner som gjort på samma sätt med mindre djur också (mindre än häst, alltså). Men att gräva ner en häst hemma är ju bara gratis om en har egen gård (alt får lov vi stallet där en står - det hade inte varit OK i något stall jag stått i, dock), och antingen har eller har en snäll kompis som har maskin för att gräva (eller så gräver en för hand, visst, men det är ju inget litet hål...). De flesta hästägare får nog räkna med att betala räkningen - vad jag förstått så är det inte själva avlivningen som är den dyrare delen av den. (Vilket en får vara beredd på när det blir dags - jag är som sagt inte det minsta OK med förfarandet att sälja de gamla hästar med diverse rejäla krämpor/skador/åkommor som med jämna mellanrum annonseras ut.)
 
Absolut, jag har haft vänner som gjort på samma sätt med mindre djur också (mindre än häst, alltså). Men att gräva ner en häst hemma är ju bara gratis om en har egen gård (alt får lov vi stallet där en står - det hade inte varit OK i något stall jag stått i, dock), och antingen har eller har en snäll kompis som har maskin för att gräva (eller så gräver en för hand, visst, men det är ju inget litet hål...). De flesta hästägare får nog räkna med att betala räkningen - vad jag förstått så är det inte själva avlivningen som är den dyrare delen av den. (Vilket en får vara beredd på när det blir dags - jag är som sagt inte det minsta OK med förfarandet att sälja de gamla hästar med diverse rejäla krämpor/skador/åkommor som med jämna mellanrum annonseras ut.)
Det enklaste är att betala lite för det, men ville bara ta upp ett exempel, nödvändigaste inte det smidigaste men likväl ett exempel. :)
 
Det är inte med att be någon annan hålla hästen vissa har problem med utan att ta beslutet. Att ta beslutet kan ingen annan än ägaren göra.
Jag tog upp det där i det jag skrev också. Det var det den här meningen syftade på "men hästen ska inte behöva lida för att folk inte kan säga farväl oavsett om de är med eller ej.." kanske ej var glasklart, men ingen skada skedd som di säger. :)
 
Fy så sorgligt! Och så kan jag inte låta bli att anmärka på att det heter tyr sig till. Tycker att det är grymt att utsätta ett så gammalt djur för den omställning som det innebär att få en ny människa.
Man är ingen djurvän utan en snål jäkel som inte tar ansvaret som det innebär att ha ett gammalt djur! Behöver flytta i slutet av oktober låter som att man sagt upp stallplatsen innan man tryggat upp det för hästen. Hoppas innerligt att ingen nappar på annonsen så att ägaren tvingas ta sitt ansvar och ta bort hästen,
Ja eller dumpar den bara i stallet och förvandlar sig till ett spöke. Varför håller så många knäppa människor på med hästar?
 
Hur mycket kostar det egentligen? *nyfiken*
Borde väl inte vara dyrare än vissa veterinärbesök.... eller...?
8000:- betalade jag när distriktveterinär akut kom ut och gav spruta och lantbrukstjänst hämtade kroppen.
Hade lantbrukstjänst även avlivat hade det kostat 5000:-
Vid slakt däremot fick jag 1600:-
 
Ja det var skrivet något liknande i annonsen. Dressyrämne var den visst. På bilderna sprang den mest med huvudet högt och med paddlande bakben. Hästen fanns i Usa så jag antar den är ett lite mer misslyckat färgavelsexperiment. Antar att de ville ha en frieser med fjordingfärg men missade den delen att hästen ärvde en del exteriörmissar samtidigt.
Det är iaf några i Sverige som korsat Frieser med Tinker vid flera tillfällen, kanske någon som tänkte liknande. Har sett både ganska bra och mindre bra resultat, Friesern är ju inge vidare ridhästmodell redan från början liksom..
 
Det är iaf några i Sverige som korsat Frieser med Tinker vid flera tillfällen, kanske någon som tänkte liknande. Har sett både ganska bra och mindre bra resultat, Friesern är ju inge vidare ridhästmodell redan från början liksom..

Är inte det vad de kallar en barockfrieser? Har också sett flertalet sådana på annons. Misstänker att det är en fluga liknande labradoodeln
 
Det är iaf några i Sverige som korsat Frieser med Tinker vid flera tillfällen, kanske någon som tänkte liknande. Har sett både ganska bra och mindre bra resultat, Friesern är ju inge vidare ridhästmodell redan från början liksom..

Och inte Tinkern heller för den delen.
 
Det är iaf några i Sverige som korsat Frieser med Tinker vid flera tillfällen, kanske någon som tänkte liknande. Har sett både ganska bra och mindre bra resultat, Friesern är ju inge vidare ridhästmodell redan från början liksom..
Har också sett korsningar fjording/tinker, inte heller riktigt lyckat. Frieser, tinker och fjording är fina som de är utan att börja korsa dem hejvilt med varandra. Tror också det är en modefluga, man vill ha en maffig häst med cool färg och gärna mycket man & hovskägg. Utan att tänka på att raserna är ganska olika varandra i rastypen, lätt att det blir fel där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
575
Senast: Enya
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 282
· Visningar
49 354
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
34 35 36
Svar
711
· Visningar
53 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp