Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en annons i en facebookgrupp om en unghäst till salu, korsning fjording/frieser. 2 år gammal men en av de fulaste korsningarna jag sett, även om jag älskar fjordingar :o Otrolig underhals, den blir nog inte rolig att rida. Förstår inte varför man skulle korsa en fjording och en frieser överhuvudtaget?

av misstag?
eller för att frieser säkert är en trevlig inkorsningsras (inte)...
 
Nightcrawler, Jag tänkte på priset, 18 000 kr för en sex år gammal d-ponny verkar otroligt lågt. Och så det där med att de kan frakta bort henne redan i helgen.

Jag tycker det är synd att hon finns i en annan del av landet, hade definitivt åkt och kollat annars.
 
Nightcrawler, Jag tänkte på priset, 18 000 kr för en sex år gammal d-ponny verkar otroligt lågt. Och så det där med att de kan frakta bort henne redan i helgen.

Jag tycker det är synd att hon finns i en annan del av landet, hade definitivt åkt och kollat annars.
Beror väl lite på ras åxå. Är ju skillnad på ponny och ponny. Missade att dom kunde köra iväg hästen redan i helgen. Låter som att dom skulle vilja bli av med den fort :cautious:
 
"Sänder för en väns beskrivnin.det är en fullblod herre gammal häst.mycket snäll och tyder sig till människa.född 1991 och stor.169-170 har dåliga tänder.behöver mat som behöver blötläggas.behöver flytta slutet av oktober.till sällskap och lätt ridning.har atros."

Vad är det MED folk? :(:eek::arghh::turd:
 
"Sänder för en väns beskrivnin.det är en fullblod herre gammal häst.mycket snäll och tyder sig till människa.född 1991 och stor.169-170 har dåliga tänder.behöver mat som behöver blötläggas.behöver flytta slutet av oktober.till sällskap och lätt ridning.har atros."

Vad är det MED folk? :(:eek::arghh::turd:
Dyrt att avliva hästar :crazy:
 
"Sänder för en väns beskrivnin.det är en fullblod herre gammal häst.mycket snäll och tyder sig till människa.född 1991 och stor.169-170 har dåliga tänder.behöver mat som behöver blötläggas.behöver flytta slutet av oktober.till sällskap och lätt ridning.har atros."

Vad är det MED folk? :(:eek::arghh::turd:

Fy så sorgligt! Och så kan jag inte låta bli att anmärka på att det heter tyr sig till. Tycker att det är grymt att utsätta ett så gammalt djur för den omställning som det innebär att få en ny människa.
Man är ingen djurvän utan en snål jäkel som inte tar ansvaret som det innebär att ha ett gammalt djur! Behöver flytta i slutet av oktober låter som att man sagt upp stallplatsen innan man tryggat upp det för hästen. Hoppas innerligt att ingen nappar på annonsen så att ägaren tvingas ta sitt ansvar och ta bort hästen,
 
av misstag?
eller för att frieser säkert är en trevlig inkorsningsras (inte)...
Nej, medveten korsning av kommentarerna att döma. Fjordfolket var inte speciellt förtjusta i korsningen. Inte tillåtet för stamboksförda fjordhingstar att betäcka ston av andra raser i USA heller, så folk var förstås nyfikna på stammen på hästen i fråga. Men tydligen pappan som var frieser och mamman korsning fjord/nånting annat kom det fram i kommentarerna.
 
Det var ju inte farligt, trodde nästan det var ännu dyrare i och med att många inte vill göra det (i alla fall om man läser en del annonser, som bland annat delas här).

Jag tror förvånansvärt många som har häst tycker det är en stor summa. Kan man av nån anledning inte ta bort hemma utan behöver åka till klinik ligger det nånstans kring det dubbla dessutom.

Den andra aspekten är att man inte känslomässigt klarar av att ta det ansvaret och fatta beslutet, utan hellre lägger över det på nån okänd, på hästens bekostnad.
 
Hur mycket kostar det egentligen? *nyfiken*
Borde väl inte vara dyrare än vissa veterinärbesök.... eller...?

Jag betalade 6700:- (har jag för mig, gräver inte upp den räkningen. Men knappt 7000:- var det iaf) för ca 1,5år sen. Bultning på hemma plan, kroppen gick till destruktion. Har läst om fall där ägaren fått betala runt 10' på klinik, men såvitt jag förstått har det inte handlat om i förväg "planerade" avlivningar.

...men det är ju roligare att slippa betala alls, eller ännu hellre få betalt för hästen. Och slippa ta sig i kragen och tvinga sig att ta sitt ansvar som djurägare. Blir så ledsen av en del annonser :(
 
Jag tror förvånansvärt många som har häst tycker det är en stor summa. Kan man av nån anledning inte ta bort hemma utan behöver åka till klinik ligger det nånstans kring det dubbla dessutom.

Den andra aspekten är att man inte känslomässigt klarar av att ta det ansvaret och fatta beslutet, utan hellre lägger över det på nån okänd, på hästens bekostnad.
Oj, och här sitter jag och tycker det är en liten summa om man räknar helheten, ooops. :angel:

Känslomässigt går att lösa ändå, jag vet det var i ett stall där ägaren inte klarade av att vara med, så stallansvarig fick vara närvarande istället (denne hade givetvis blivit tillfrågad och tackat ja), så visst går det att lösa om man bara vill, men hästen ska inte behöva lida för att folk inte kan säga farväl oavsett om de är med eller ej..
 
Jag betalade 6700:- (har jag för mig, gräver inte upp den räkningen. Men knappt 7000:- var det iaf) för ca 1,5år sen. Bultning på hemma plan, kroppen gick till destruktion. Har läst om fall där ägaren fått betala runt 10' på klinik, men såvitt jag förstått har det inte handlat om i förväg "planerade" avlivningar.

...men det är ju roligare att slippa betala alls, eller ännu hellre få betalt för hästen. Och slippa ta sig i kragen och tvinga sig att ta sitt ansvar som djurägare. Blir så ledsen av en del annonser :(
Jag vet att de fick avliva en häst i det stallet jag stod i innan, tror inte det kostade många kronor. Stallägaren hade kollad med länstyrelsen för att begrava häst på egen mark och fått godkänt, sedan kom en jägare med licens och avlivade hästen där den skulle begravas. Ägaren till den hästen var ej med vill jag minnas.
 
Oj, och här sitter jag och tycker det är en liten summa om man räknar helheten, ooops. :angel:

Känslomässigt går att lösa ändå, jag vet det var i ett stall där ägaren inte klarade av att vara med, så stallansvarig fick vara närvarande istället (denne hade givetvis blivit tillfrågad och tackat ja), så visst går det att lösa om man bara vill, men hästen ska inte behöva lida för att folk inte kan säga farväl oavsett om de är med eller ej..
Det är inte med att be någon annan hålla hästen vissa har problem med utan att ta beslutet. Att ta beslutet kan ingen annan än ägaren göra.
 
Det är inte med att be någon annan hålla hästen vissa har problem med utan att ta beslutet. Att ta beslutet kan ingen annan än ägaren göra.
Ja precis. Att det ska göras är inte det svåra @RedHyuuga, vissa från lanbrukstjänst klarar sig mer eller mindre själv och på vissa kliniker hörde jag att de helst låter personal hålla hästarna. Det är beslutet att ta som är svårast. När det dessutom kan kosta uppemot 10.000kr ibland kan göra det ännu svårare.
Jag betalade runt 8.500kr men med spruta och sen bortforsling av lantbrukstjänst. Vissa försäkringar täcker en del av summan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
191
Senast: em76
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 204
· Visningar
44 737
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 975
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
51 073
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp