Bukefalos 28 år!

AR - Bildtråd

Sv: AR - Bildtråd

Ja, de är bra goa nordisarna:love:

Sapone: Jodå, krut är det allt i tanten. Även om det är lite extra mycket just när man tränar galoppen;)

Amk: Jag håller den så länge jag kan:o Väljer kvalite ist för kvantitet. På den nivån vi är så blir jag glad för ett varv på volten med bra bärighet. Inga skolor eller omställningar, bara ett varv... Har man kommit längre går det utmärkt att göra hela programmet i galopp, det blir ju ett byte vid krysset då, eller om man bryter av efter den långa ramen och fattar ny galopp från samlad trav. Det borde vara en nyttig övning!

Galoppskolor, längning, kortning, trav, ny fattning, längning, kortning, skolor, längning... Shiet vad trött man skulle vara som ryttare efter ett par gånger:o
 
Sv: AR - Bildtråd

OT
Du är lika bra som mig på att rita i paint.:D
Jag var just ute med mina små hundar. Och de lämnade något efter sig som jag fick plocka upp i svarta plastpåsar som påminner om dina skolor och bild på böjd rakt fram.:rofl:
Mina paintbilder är nog ännu vassare tyvärr. Jag är en katastrof!:p

Att du plockat på ngt annat än stång tycker jag du gör helt rätt i!:bow: Jag skulle nog jobba på att lyckas få hästen mer på hjälperna och bogarna på plats innan jag börjar laborera med skolor. Och det torde ju vara lättare med annat bett som inte är så skarpt när hästen är oskolad. Om hästen inte är på linjen med hela kroppen ser jag inte riktigt vitsen med att försöka flytta någon del från linjen heller. Det blir sällan bra då. Och hjälper dem inte direkt att hålla balans och rikta energin rätt.
Tycker väl också man borde jobba på en ärlig form och sökning framåt/nedåt på tränsbett eller bettlöst utan hävstång. Både för ryttarens hand är lite för flaxig fortfarande och heller inte skolad så den är tillräckligt känslig, snabb, precis, teknisk eller genomdrivande nog. Men också för att få en ärlig form hos hästen. Felen man gör märks ju lättare på tränsbett.
Tycker du sitter hyfsat stadigt. Men kan så klart bli bättre och mer följsamt och balanserat. Du kan även hjälpa hästen att hålla sig på linjen mer genom att själv hålla dig på den.

Over all: Väldigt söt häst och en ryttare som ger ett starkare intryck fysiskt än många andra. Hästen ser himla rolig ut att jobba med! Ni är nog på god väg. Kämpa vidare!:)
Hoppas det inte lät för negativt nu. Ville bara ge lite tips iom att du bad om det. Och jag är sjuk och trött. Så skrev bara det jag först kommer ihåg efter att ha slängt ett öga på filmen.
 
Sv: AR - Bildtråd

Mobbar du mina bajskorvshästar va!:eek:

Jättetack för kommentarer!:bow:

Jag fick hela tiden höra av tränaren" Rid inte med kroppen"- jag tenderar att göra på tok för mycket med både blick, säte och vikningar i sidan *host*.
På sista snutten hör man henne tjata "konen, konen, konen", för att få mig att tänka på att hålla min balans rak... Det är mitt fel att märren lutar inåt:o

Anledningen till att jag red på blank stång var att vi kommit mycket längre hemma än vad som syns på träningen. Vi skulle behöva träna på att åka till nya ridhus lite oftare om man säger så:cool: Hemma ligger handen på manken och hon lyssnar på ett helt annat sätt på hjälperna. Framåt-nedåt finns befäst på ett helt annat sätt här hemma. Men jag ser som sagt också att stången inte var vad vi behövde där. (Lite synd att inte min tränare påpekade det, jag frågade (hade kapsonen hos min hästskötare i ridhuset) men hon tyckte inte det var ett stort problem:()

Några månader tidigare (på första kursen) visade hon en mer ärlig sökning, här är den jag är van vid: (medvetet utsläppt hela tygellängden för att se vad hon skulle hitta på)

070512041_0001.jpg


Ang skolorna så måste jag säga att jag upplever att hon kan vara väldans "innertung" tills jag hunnit med ett par skolor åt varje håll i skritt och trav. Efter ett par slutor och några steg i öppna får hon en helt annan självbärighet och balans. (men så har vi också tränat i nästan ett år till sen filmen).

/migo
sist hon reds så var det av en total nybörjare- de första minutrarna gjorde hon precis vad hans sits sa åt henne, det blev både välcentrerad skrittpiruett 180 grader och tre galoppfattningar innan han förstod att han skulle sitta stilla rakt upp och ner- hon har klart blivit känsligare för sitsen:love::love:
 
Sv: AR - Bildtråd

Tack så mycket för att du delar med dig av övningen! :bow:
Var det så ni började öva fattningar redan från början (uppsuttet) eller mer basics då?
Är jättetaggad nu efter att ha kommit hem från ett galoppträningspass från marken, bara andra gången vi tränar det och på slutet av passet upplevde jag redan att han började greppa dubbelsmackningen som galoppsignal och fattade i princip direkt! :banana:
 
Sv: AR - Bildtråd

Det var så lite så:D

Jo, detta var våran första uppsuttna galoppövning. (bortsett från bus på stubbåkrarna då:angel: men de kan knappast kallas övningar;))

Du inser att vi vill se bilder på er nu va?;)
 
Sv: AR - Bildtråd

Ni kan få hålla tillgodo med ett par av dom inte alltför smickrande galoppbilderna från marken! :p
Jag tyckte det skulle bli för ineffektivt att träna i lina eftersom jag själv har så dålig koll i lina så det blev lösgalopp med sadel istället (för att vänja sig vid något irriterande på ryggen samtidigt! ;) ).

galopp2_18576596.jpg

Rejsa är vi bra på!

galopp4_18576652.jpg

Luta är vi också bra på- den här bilden var lindrig!

snepadd2_18576923.jpg

Tabbe behärskar konsten i att slänga onödig utrustning på marken! :D Här spanar han in vad det var som skrämdes...

Är lite kluven om jag ska börja uppsuttet nu direkt eller träna mer från marken först (har övat 4 tillfällen hittills) för han har ju ingen vidare teknik och det kan bli lite rejs-bock av det hela. Å andra sidan är det svårt att påverka sånt när man löslongerar upplever jag, det är ju inget avancerat à la NH där hästen lyssnar på minsta vink.

Enda galoppen uppsuttet var häromdagen när han tyckte det lät läskigt i ridhuset :rofl: jag trodde så säkert att jag skulle trilla av (så grymt framtungt att minsta inbromsning kändes som en potentiell flygtur) att jag liksom slappnade av och accepterade mitt öde och då stannade han! :rofl:
 
Sv: AR - Bildtråd

Vilken godbit du har:love:

Om jag var du skulle jag jobba lite på mer ... *host* kontrollerade... fattningar från marken innan jag satt upp;)
Har han förstått dubbelsmackningen så pass att det alltid kommer fattning/fattningsförsök? Isf skulle jag gå över till att ha en lina så du kan begränsa tempot lite. Alltså fatta, beröm (jag klickar) och bryt av. I början är två-tre steg mycket bättre än 25 steg, det stärker mer och ger i längden en mer högkvalitativ galopp. Först när det sitter något så när skulle jag sitta upp. Väl uppsuttet får man ofta börja om eftersom balansen blir så annorlunda. Små krav i början, och mycket beröm:)

Jag ska se om jag kan hitta en filmare, så kan jag visa hur jag tränar fattningar från marken.
 
Sv: AR - Bildtråd

KL*

Alla är så duktiga :d
Jag blir supersugen att prova själv med min ponnyplutta. Det ser så roligt ut!
 
Sv: AR - Bildtråd

Haha jag slipper inte undan ändå alltså? :p Nu måste vi börja om från grunden igen så matte lär sig longera...
Nästan alla jag pratat med (både här på Buke och IRL) tycker mest jag är fånig som väntat så länge på galoppen och att jag måste "våga låta honom springa" och inte bry mig så mycket om det blir för snabbt eller okontrollerat. Och nu tycker ju t o m tränaren att det är dags för galoppen, press från alla håll!
Men nu får jag en ny ursäkt - först måste matte behärska longering, vilket kanske tar ett år till! :rofl:
 
Sv: AR - Bildtråd

fast när jag galopptränar på lina är det långt ifrån "riktig AR-longering". Bent skulle kanske inte gråta, men klaga rejält;)

Numer gör jag det med vanlig grimma och 2 meters grimskaft. I det tempot hon galoppar (och de få sprången jag begär) hamnar jag på ganska lagom stor volt då (jag går med henne).

Har problem med att kapsonen glider ner på näsan vid longering, så gillar inte den:o

Så nä, att du behöver longeringsträna tycker jag itne räknas som ursäkt:devil:;)
 
Sv: AR - Bildtråd

Om man får vara med här o braka tråden (har ju inte några bilder än :crazy:)...

Superintressant tråd detta med galoppen! Snygg övning, med volterna. Den ska jag ha kvar i minnet tills den dagen kommer... Vi övar på galopp-kommando just nu.

Funderar lite över hur ni (alla som diskuterar galopp här) tänker kring själva fattningen/kommandot/dubbelsmacken. Jag har nämligen hört olika från två olika håll NÄR själva kommandot ska ges och vilken gångart som är bäst osv. Alltså på vilket "ben" eller hur man ska säga. Vad är det viktigaste att tänka på TYCKER NI?

Först delar vi upp benets rörelsen i fyra.
1.satt ner
2.tar vikt
3.på väg upp
4.i luften

Här är de två olika sätten:
I skritt:När hästen precis har korsat sitt inner framben lite utåt volten och satt ner hoven i backen (IF=1.satt ner, YB=3.på väg upp)= SMACK SMACK
+ Blir oftare en bättre fattning (om det blir någon alls) för att hästen inte kan springa in i galoppen.
+ Hästen/linföraren får lite mer "betänketid"
- Svårare för det kräver mer styrka av hästen.
- Svårt för att traven ligger närmare till hands, och det lätt blir travövergång istället.

I trav:När hästen står med tyngd på inner fram (IF 2.tar vikt, YB=4.i luften )= SMACK SMACK
+ Det finns redan energi, galoppen ligger då nära till hands.
- Kan lätt bli spring-spring istället.

När smack-smackar ni? Hur tänker ni? Vilka ben tänker ni på, vilka ben tittar ni på etc. etc. i de olika gångarterna.

Detta äv väl peti-pet och teori, men sånt tycker jag är intressant, att höra hur ni tänker! Själv har jag problem med för många och långa ben... men det är en annan historia ;)
 
Sv: AR - Bildtråd

Uppsuttet ger jag hjälpen precis innan ytter bak lyfts upp. Det är ju via ytter bak jag fattar galoppen(i den bästa av världar...).

Samma sak gäller i regel från marken, fast då jag bara använder rösten är det en annan typ av inverkan= lite mindre exakt när hjälpen måste ges.


Totola: Idag var handbromsen idragen hela passet, nackdelen med att ha satt vinterpäls för -30 grader redan i oktober:cool:. Filmades men det är inget att visa upp:o och hur som glömde jag kameran i stallet. Får se om jag kan bjuda på nått imorrn;)
 
Sv: AR - Bildtråd

Synd, väntar med spänning och hoppas på "instruktionsvideon"! :D
Alltså, visst grovjobb lär behöva göras i longeringen, och jag är allmänt kass på att hålla reda på snören! ;) Misstänker att det blir "hålla i för glatta livet" ibland om man ska få kusen fatta galopp eller "pass på så hästen inte snavar på linan" om han gör sina snygga vändningar som han gör vid tömkörning och lös. Sen tänkte jag på det själv att om t ex "ptroo" eller "trava" hade suttit klockrent som kommandon så hade vi ju kunnat använda det ändå vid löslongering. Just nu sitter det när han är klar i huvet och inte för stressad, annars blir det snarare à la hämta andan två sekunder sen drar vi iväg igen.

Det där med linan är ju lite av en säkerhetsaspekt, kan jag inte hantera den så blir det ett riskmoment (missförstå mig rätt, jag har longerat många -redan utbildade- hästar i mina dagar, men då har dom lyssnat så bra på ljudkommandon/spö att linan i princip bara funnits där). Så jag har funderat på om man kan åstakomma samma sak genom att spärra av till en mindre yta nu när han börjar fatta vad det är han ska göra iaf och att det då är lättare att kunna lägga spöet framför honom som bromsande signal/lättar att själv hinna ställa sig i en bromsande position och kanske ffa - mer motiverande för kuse att ta det lugnt eftersom det blir jobbigt! ;)
Jag tycker inte han verkar så stressad ändå överlag, bara att han tror att man måste/ska rejsa, är ju säkert mitt fel eftersom jag driver honom till galopp. För -oftast- (sämre och sämre ju bättre kondis han får) kan jag efter galoppen be honom komma till mig för att få godis och sen stå och vila med mig en stund trots att han är lös.
 
Sv: AR - Bildtråd

Min ringa erfarenhet säger mig att det inte är ngn dum idé att använde en mindre, avspärrad yta. Då jag började longera o tömköra det stora vita åbäket, som inte var van vid detta, var det enda chansen att slippa rejsen som annars var legio.
Tog plaststolp o avspärrningsband i papper från Gr*nngården, typ som en round-pen; funkade utmärkt, och nu går det riktigt bra med bägge hästarna.
 
Sv: AR - Bildtråd

Tack för synpunkten! :)
Ska prova ikväll om det inte är folk som rider samtidigt. Jag spärrar ju redan av i ridhuset (till ca 25*20 istället för 60*20) med hjälp av hinderstöd och longerlinorna så att spärra av till ett ännu mindre område blir inte ens extrajobb. Provade första gången med hela ridhuset som yta och det gick att få galopp men blev mycket mer "spring rakt fram". Man kanske kan göra till en lek att galoppera/tvärstanna på kommando så kanske man får bättre balans? :p Hmm, fast när jag tänker efter vill jag kanske inte ha tvärstopp på hästryggen från bogtung galopp! :rofl:
 
Sv: AR - Bildtråd

När jag hade problem med att hon bara drog, så satsade jag någn timme bara på att befästa start/stopp, med mycket beröm. Också övergångar trav skritt, och sedan några försiktiga galopper. Är det upprört läge för den stooora så funkar det mkt sämre.
 
Sv: AR - Bildtråd

De tycker jag absolut att du ska göra!:laugh:Har du lyckats övertalat dina föräldrar än?:):)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 651
Senast: jemeni
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
3 833
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 636
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Ridning Jag har inte hittat en sån här tråd om äldre hästar, därför startar jag en! Jag är en halvblodskorsning som är 26 år. Skulle vara...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: cajo1312
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp