Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

kl

Jao, vi skulle ju dressyra i ridhuset för första gången på hundra år - och det gjorde vi... Men tror ni inte att Lajsabajsa kommer i brunst lagom till torsdagen!!!

Så jag hade helt enkelt en aning ofokuserad häst som också blir lite tittig vid brunst (vet inte hur många gånger jag var tvungen att lugna ner henne) att jobba med. Men det gick okej - man märker knappt när hon brunstar, men när man är van vid en stencool men alert häst så undrar man vad fasiken som är på gång när hon spärrar upp ögonen och tvärstannar för att det springer några rådjur i skogen eller helt plötsligt reagerar kraftigt på timmerbilen och som vanligtvis fattar galopp när man tänker galopp istället för att som nu: inte fattar föränn man har gjort en ordentlig galoppfattning efter konstens alla regler. Tänkte ett tag att "Neeeej, har vi tagit hundra steg tillbaka eller?!" innan jag kom på att hon var i brunst. Alla ston i stallet är lite halvtokiga just nu!

Tar lite mer än en halvtimme att komma till ridhuset också - så två timmar i dressyrsadel gjorde mig lite mör i svanken. Sitsen blir så låst i en dressyrsadel jämfört med barbacka där man kan variera sitsen lite hur man vill och därmed inte blir ett dugg trött i något.

Lyckades för övrigt göra en fransk fläta i manen för första gången :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

Tackar tackar, har utnämnt mig själv till officiell samlare på bilder av oborstade, vindrufsiga araber!!:D:banana:
Antar att det är ett aprilskämt att alla bilder och smilisar kommer upp- och ner?
 
Sv: Arabiska fullblod

Hahaha, alltså satan va jag skrattade åt den där kommentaren:rofl:

Nu har jag uppdaterat min blogg med fler så kallade "fina" (dvs inte fina) bilder, även denna gång blev det ugly rider edition, tänkte dela med mig av några här...

Ska bara ta av tränset, var tydligen svårare än man tror...
min+054.jpg

min+055.jpg


Här är jag i Spanien, sitter på en HispanoArab, det roliga är som vanligt min outfit... Förstår inte hur vanliga människor orkar leva i tighta ridbyxor och annat oskönt ;)

IMGP1633.jpg


"Lilla" Azta har jag berättat om tidigare, hon ska föreställa 1,45 (enligt intyg) och så här fint såg det ut på alla våra turer/träningar:

DSC00039.jpg


Jag har så klart helt struntat i att "matcha" färgerna, sen att jag inte riktigt matchar henne storleksmässigt är ju en annan sak... :angel:

När jag ska inhandla Arab ser jag som sagt att den helst är ca 1,55 :grin:

Kan tillägga att hennes rygg är rejält tilltagen i bredd så visst kändes det ok att sitta "där uppe" men skänkelläget blir ju som det blir, haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

Haha, tackar ödmjukast :rofl:

kl

Kan man slänga ut en fråga här om vilka som satsar på vad i år? Nu är man ju så galet sugen på att riktigt komma igång med ridning/träning. :banana:

Mina planer för 2013:

Erucj tävlingsdebuterar, LB eller LA-dressyr (i juni eller juli) för att sedan gå MSV:C senare i höst. Han ska även gå 50 km distans.

Får nog tyvärr stryka sportcupen då den blev förlagd långt bort från oss och Erucj reser inte bra utan Fester.

Fester ska fortsätta sköta sig i vagn och bli en stabil körhäst, när körningen är mer "befäst" ska vi börja träna mer seriöst mot körtävlan. Även han ska gå 50 km distans.

Jag ska "klara av" att ha honom i avel i år, så sjukt nervöst :eek: Kommer förmodligen inte att ta emot fler än redan bokade (två) ston men de är halvblod så kan ju bli hur spännande som helst...

En annan mer diffus plan är att besöka en massa stuterier och annat intressant hästfolk -är ju så himla roligt och intressant att prata avel och få se andras avelsmaterial och avels"tänk".

Får se om 2013 blir som man tänkt sig, tycker det börjar bli dags för ett odramatiskt år som följer schemat så att säga :cool:

Vad ska ni göra? Säg nu inte att ni väntar föl, blir så vansinnigt fölsjuk och grön av avund :devil::bump:
 
Sv: Arabiska fullblod

Mina planer är hästpaus.
Pselma åkte precis härifrån för några min sen och jag måste säga att det känns lite konstigt...
Men jag har fullt förtroende för "Jozelle" som har lånat henne, och tror att det kommer bli riktigt bra!

Fille åker ju i slutet av april, så honom ska jag väl försöka rida lite innan han åker iväg, nu när det börjar bli underlag för det.
Dock skickade jag ju med dressyrsadeln till Pselma, så det känns lite bittert, älskar den sadeln!

Så min plan för sommaren är att vila från hästarna, och hitta energi, vilja och motivation igen.
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag har inte heller särskilt mycket motivation. Förra årets olyckor tog lite musten ur mig :)
Jag tänker helt utan prestationsångest och press bara njuta av att pyssla med mina hästar och av att Greta klarade sig och är helt friskförklarad, jag rider för skojs skull och ska börja träna dressyr igen eller kanske prova western? Några långritter i sommar och vem vet, kanske tränings- och tävlingsivern vaknar till liv igen.
Jag har bara en kvar (arab alltså, shettisen finns kvar). Min valack vandrade vidare för en månad sedan. Alldeldes för tidigt men inte en dag för sent.

Min underbara, älskade och galna lilla Greta :love:
45439_10151467195609827_485810821_n.jpg
 
Sv: Arabiska fullblod

Ska väl så smått börja rida in M nu. Skulle ha börjat med det för någon månad sen men först hittade jag ingen sadel och nu när jag köpt en sadel (det blev en G3 med G4 sits:D) så har jag 6 stygn i ryggen som jag väntar på att ska läkas :grin: Eventuellt kommer Moreno söderlund ut och påbörjar inridningen nästa vecka. Men tills dess blir det en massa tömkörning, ledarskapsträning, promenader och bara mys. På lång sikt kommer vi nog testa på det mesta och satsa på något vi både tycker är kul...

644351_10152645722620468_1317257205_n_zps561f842b.jpg


544566_10152645723155468_710996776_n_zpsa9a45497.jpg
 
Sv: Arabiska fullblod

Så härligt med oskrivna blad och att få den äran att vara den som skriver på dem! För att uttrycka sig flummigt, milt sagt :D

Mitt huvudsakliga mål är att orka och framförallt våga ge mina nu levande hästar samma engagemang, kärlek och tro på framtiden som mina hästar i himlen fick.

Det är ju äckligt tungt ibland :crazy: Det visste man ju från början, att man en dag skulle skiljas från varandra men det är sannerligen en jävla "baksida" av att ha hästar som sitt liv.
 
Sv: Arabiska fullblod

Vi satsar också på inridning :). Just nu tränar vi dock på att båda hästarna ska kunna vara ensamma i stallet. Har precis flyttat hem dem till gården och har man "bara" två så måste de ju kunna vara ensamma en stund. En förutsättning för att kunna rida över huvudtaget ;).

Ett tag funderade jag starkt på att lämna bort P för inridning, men jag vet inte riktigt...
 
Sv: Arabiska fullblod

KL*

När Jozelle var här så tittade hon även på Fille givetvis. Hon trodde han var större än 160.. Så jag blev ju tvungen att mäta honom... 161, när han står o sover, yttligare några cm om han blåser upp sig. Och det märks att han växer nu, han är trött!

Jag red en sväng idag, jätte duktig var han som vanligt. Svarade med igångsättning och avsaktning bara jag ändrade vinkeln på höften, samt flyttade sig för skänkeln istället för att gå emot.

Sen helt plötsligt så dog energin totalt! Som tur var så var jag inte långt hemifrån då, men som sagt, det märks att han växer... Undrar just hur stor han har tänkt att bli :cool:
 
Sv: Arabiska fullblod

haha flummigt men väldigt väl uttryckt. Det är helt underbart :love:
Låter som ett bra mål och jag tvekar inte på att du kommer lyckas.
Tror det är en "risk" och "baksida" med alla djur man väljer att skaffa eller fäster sig vid tyvärr, förr eller senare förlorar man sin vän. Men att gå och tänka på den dagen hade nog knäckt vem som helst. Lev för dagen, allting händer av en anledning, så brukar jag resonera. Även om det är svårt ibland..
 
Sv: Arabiska fullblod

Har precis anmält mig o Moona till en Lätt C:1 och Lätt B:1 på lokaltävlingen i maj. :)

Har tänkt försöka komma ut på minst 2-3 tävlingar i år.

Tränar en gång i veckan för en för oss ny och otroligt bra dressyrtränare, som tycker att M är jättefin. Det hela hänger ju på att matte ska lyckas få fram hennes kvalitéer på rätt dag och vid rätt klockslag. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Lillefrun
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 174
· Visningar
43 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp