Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det är ju enklare att köpa till sig en fin häst, och billigare med för den delen :)
Med tanke på hur marknaden ser ut nu så lär det väl antagligen inte vara jätte svårt att leasa ett sto och betäcka om man nu vill vara med från början på riktigt.

Men det finns ju fler stora hingstar än Fille :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag blir alltid lite tveksam när araberna kommer upp i storlek runt 160 cm och där över ... Funderar över vad som händer med hållbarheten hos en ras som av hävd legat runt 150.

Har ju Neva som säkert slutar på närmare 160 cm, och till henne kommer jag att välja en hingst runt 150. Jag vill nog att de ska hålla sig mellan 150 och 155. Vet att jag får mothugg nu, men läge för lite diskussion igen ...?;)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det beror ju på vad vi vill ha dem till tror jag. Vill vi försöka komma in på dressyr och hoppmarknaden så tror jag att vi måste ha dem lite större. Men jag tror att inom distans är det kanske bättre att de är lite mindre?

Egentligen har jag ju ingen aning.

Nu upplever inte jag Fille som stor i vardagshanteringen, han är lärd att sänka huvudet och har ofta näsan vid mina fotknölar. Då är det svårt att uppleva honom som stor. Men när han spänner upp sig, och höjer huvudet... Då når jag inte ens till hans huvud. Men så har han ju en väldigt lång hals, och väldigt upprät sådan. Men iaf, då känner mig sig lite för liten för min smak :grin:

Jag tycker generellt att 155 är rätt lagom. Men man växer ju med sina unghästar, och istället för att tycka att Fille är stor så tycker jag alla andra är små :p Fick dock upp ögonen lite på riks, det syndes verkligen att han var STÖRST XD
 
Sv: Arabiska Fullblod

ja det är sant. Man vet mer vad man får om man köper en färdig. Avel är ju alltid ett riskspel. Tycker det är sanslöst roligt att ägt både mamman och pappan till min uppfödning. Man ser exakt vad som är vad i beteende och utseende.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Motivation??

Jag är TOKMOTIVERAD!!! Men hästan får inte gå på lera, is eller hårt underlag så jag får vackert vänta tills det blivit vår på riktigt.. BLÄ!!! Tur att man har en hage att mocka iaf.

/Lavinia, känner sig urfånig som spenderar mängder med timmar varje helg i stallet.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ja det är sant. Jag har ju 3 generationer här och det är kul! Pselma har tex ärvt ner sina konstiga virvlar på halsen till sin sonson, men inte till Fille :-)
Väldigt intressant tycker jag!

Hingsten MT tar hem i år tycker jag verkar vara intressant, förhoppningsvis får han några ston, och så säljs några av avkommorna.
 
Sv: Arabiska Fullblod

_DSC0203.JPG


Min Galishimo :love:
 
Sv: Arabiska Fullblod

En allmän fråga, men riktad denna gång mot dig Cornelia.

Vi har tagit upp priserna på araberna.
Vi har tagit upp att det avlas för mycket, och att Cornelia (bland många andra) ska dra ner på antalet pga för mycket hästar.
Och nu ska du och många fler betäcka ännu fler = mer föl = mer hästar.

Är inte detta lite typiskt arabsverige?
Varför avlas det?
Vad är målet?
Det samlas och avlas och sen slumpas iväg, sen klagas det på priserna.
???

Inom metallbranchen är vi beroende av kursen. Och den styrs till stor del av tillgången. Finner man en stor fyndighet så drabbas priserna.
Har jag fel?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Väntar inga föl alls i år pga det rådande läget. Kommer att betäcka två ston under våren, eftersom jag faktiskt vill föra min avel framåt och medelåldern är rätt hög bland kusarna här ...

Det väntas väldigt få arabföl under den här säsongen i hela landet. Jag kan inte påstå att jag tror att vägen ur krisen är att låta rasen dö ut. Däremot tror jag att vi måste få fram bra tävlingsaraber och öppna upp oss mer mot allmänheten för att visa vilka dugliga allroundhästar vi har.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag håller med dig!

Men samlandet är det jag är mest emot. Folk avlar mot..nåt, vet inte vad.
I värsta fall är det jakten på den perfekta hästen, och av tio föl kanske inget blir "bra". Och vad ÄR bra?
Även inom ridningen. Araber med "hög ridbarhet" håller i nio fall av tio inte högre klass än en välriden ridskoleponny.
Det är inte många hästar som INTE går att rida LA. Det är bara en fråga om ägarens intresse att lägga ner tid.

Hästar värd hög ridbarhetssigillet är Diesel, CK:s, Eldorado mm.
De har hållit för hög påfrestning LÄNGE!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Underbara bilder!! Och mycket snö ...:eek:

Waldorff, det där är ju något som alla uppfödare, oavsett ras, kämpar med. De flesta föl blir ordinära hästar.

Men visst är det viktigt att avla på hållbarhet! Och att avelsdjuren i generationer bakåt har visat att de håller. Samtidigt måste man prova nytt, få in nytt blod, vidga genpoolen.

Lite grand därför jag funderar på vad som händer med hållbarheten hos de riktigt storvuxna araberna. Vi ser ju en tendens åt att det är stora araber som gäller. Kan förstå att man önskar sig en stor arab om man vill tävla hoppning bland storhästar, men hållbarheten är ju ett kännetecken för araben som vi inte får slarva bort.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ska vi vara sådana så tror jag det tyvärr redan är bortslarvat.

Hur många hästar idag går distans? Hur många startas på galoppen säsong efter säsong?

Det är tyvärr lätträknade hästar :(

Fille kommer tävlas i dressyr och lite hoppning, främst för att hans gångerter passar sig väldigt bra för de grenarna, dressyrryttare är ofta lite lyriska när de har sett honom röra sig.

Tyvärr så är jag inget vidare på någon av de grenarna, så jag hoppas på att hitta någon medryttare eller liknande som kan tävla honom på högre nivå. Jag är mest bra på det där i början, och det är oxå det jag tycker är roligt.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Är också nyfiken på hållbarheten på araber runt 160+. Någon som haft en så stor arab och kan uttala sig?
(tycker araber har så fint väsen men har 2 m långa ben, därav önskan om stor arab :p )

Ser ibland någon på annons men det är inte ofta de nuddar 160 sträcket.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag varken vet eller kan hur det ligger till egentligen men jag har hört att det för ett antal år sedan gick en trend både inom travaveln och galoppaveln (engelska fullblod) i att försöka få fram så stora hästar som möjligt men att det sedan visade sig att de inte höll för uppgiften och därför har man återgått till den "normala" storleken, någon som hört eller vet mer om det? Tänker mest att det vore synd och onödigt att samma misstag ska göras inom arabaveln.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Att araber inte går galopp "säsong efter säsong" kan bero på hur propparna skrivs
Tex, jag är delägare i El Weiron, en av sveriges bästa galoppörer i fjol.
Med det höga handikaptal han nu står med, får han knappt starta i några löp i sverige.
Inte ens på Strömsholm i juni, som är ett av de finare loppen man kan vinna.

Så när det kommer fram en bra häst, nekas den att starta.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Min ena, Dandher, är över 160.
Kan inte se nån fördel med det som tävlingshäst.
När han var 9 år räknade jag, efter min träningsdagbok, ihop hans total antal hältor.
Tror de var uppe i över 25 st.

Nu knatar han på inom distansen ändå, men inte mer än 5 mil, óch det krävs både underhåll och en massa pyssel för att få honom att hålla ihop.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ja, jag har hört tidigare att det förhåller sig så och det är fruktansvärt synd att de riktigt bra individerna missgynnas av systemet. Tråkigt när de som är verkligt bra individer inte får möjlighet att visa det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 783
Svar
149
· Visningar
10 560
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp