Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Då är frågan, hur ser han ut i exteriören? Har han några avvikelser som kan förklara detta? Några röntgenförändringar som ger någon förklaring?

Eller tror du det beror på storleken rakt av?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Spikraka ben. Platt kors, vilket gör att han blir öm i länden ibland, men inga hältor därav.
Totalt genomröntgad ua.
Hans stora problem är ligamenten, framför allt runt kotor.
Kan det var så att ligament o senor är gjorda för att han ska vara mindre, och längden på benen är för långa i förhållande till mjukdelar?


Men a o o är väl ändå att avla på djur som saknar defekter, samt har visar hållbarhet?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Fast du borde ju kunna uttala dig.
Fille är ju både röntgad och stor.

På TSI visades en jättestor valack.
Han hade tappat typen enligt mig.
Älgade sig fram ungefär.

Kanske är så att vi människor blivit modell större och vill därmed ha en större arab?
Fast jag anser att är den välbyggd så bär den upp sin ryttare utan att för den skull behöver vara hög i manken.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Sen får man ju inte glömma att det är skillnad mellan "röntgad" och "friröntgad"....:angel:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Min högst personliga reflektion men många gånger tycker jag att de hästar som är 160 eller 160 + egentligen inte är "större" än andra utan höjden beror endast på ett par långa ben. Sen finns det ju även de som mer liknar små engelska fullblod och de kan ju vara lite grövre men saknar typ.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Finns även riktigt stora araber som liknar halvblod, och kommer man dithän har man tappat något viktigt ...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Nej, det är inget att eftersträva. Är man ute efter en sån häst så finns det ju mängder av små halvblod att välja på.
 
Sv: Arabiska Fullblod

fast...även om en stor arab kanske liknar ett halvblod så är det inget halvblod och det är kanske arabens egenskaper man söker. Deras typ av lynne etc.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag tänker ibland på riktigt stora hundraser, där man har strävat efter att få dem större och större. Irländsk varghund, grand danois m fl. De har låg medellivslängd i förhållande till andra raser, många rassjukdomar, är överlag klena.

Personligen tror jag inte att det är bra för en ras att man försöker höja medelvärdet på mankhöjden. Araben är ju genetiskt betingad för att ligga runt 150 cm. Jag kan också tycka att en arab på under 150 cm känns "för liten", men samtidigt beror det också på vad vi är vana vid.
 
Sv: Arabiska Fullblod

På vilket sätt menar du att jag borde kunna uttala mig om hållbarhet? Han är bara 4 år, att han aldrig har varit halt förutom vid yttre påverkan bevisar ju ingenting.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Absolut, men håller man på med avel måste man tänka på att bevara rasens egenskaper, BÅDE yttre och inre. Man får helt enkelt inte fastna i ett modetänk utan att se till konsekvenserna och kostnaderna vad gäller hållbarhet och sundhet.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Sant. Men jag tycker ändå det är synd när man inte längre kan se att det är en arab.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag har haft en grand danois. Liten och nätt i gd-mått (82 cm i mankhöjd, 55 kg) men absolut ingen domarfavorit på utställningar på grund av detta. Hon blev nästan 12 år vilket jag tror berodde på hennes ringa storlek. Hade hon varit större tror jag inte hon hade blivit lika gammal.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag menar att hans röntgen är gjord och han är dessutom "välröntgad".
Han är stor och du har väl dina slutsatser kring detta.
Mer än så får väl du själv delge.


Offtopic: Arv och miljö. Om en häst har OCD kan det bero på flera faktorer. Men har den vuxit stort och snabbt så kan det bero på både arv och miljö.
En normaluppfödd häst som ändå fått OCD, hur resonerar man då? Bara arv?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ja precis. Är inte intresserad av avel så om det är rätt eller fel att avla på stora araber är för mig ett mute point. Det jag undrar är om jag skulle hitta en trevlig individ som är eller kommer bli väldigt stor, gör hästens stl i sig den mindre hållbar än om jag köper en till som är/blir under 150?
Spindliga saker med långa ben och grund bål är jag inte intresserad av, jag gillar den kralligare typen.

Jag har en som är maxad d, underbar liten häst och jag väger under 60 kg så vikten är inget problem, men det ser ju inte så proportionerligt ut att rida honom i dressyrsadel. Rädd han skall snubbla i mina ben.... :p
 
Sv: Arabiska Fullblod

Kollade snabbt på Hästnet och där finns faktisk en som skall vara hela 167!! Det låter osannolikt?

Sen finns M**ibu som är 160 och ser rätt rejäl ut.

Inte för att jag kan köpa några fler hästar just nu men alltid roligt att spana. :D
 
Sv: Arabiska Fullblod

jag kan som sagt mycket väl förstå att det kan kännas litet med en D-ponnyarab, om man är lång som du och har långa ben. Samtidigt vill man kanske ha arabens underbara temperament ...
Svår avvägning det där. Men om hästen var i storlek 155, välbyggd med mycket kropp och rejäla ben, skulle du känna dig för lång då? Det handlar ju ganska mycket om hur hästen är byggd. En relativt liten arab kan ju ge storhästkänsla om den har resning, lång hals och stort steg. Så som vi vill att de ska se ut ...;)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Har länge stirrat på annonsen med 167-araben, OM det stämmer så -SHIT?! :eek:

Min stora (163 cm) har precis som någon varit inne på väldigt långa ben och inte så mycket kropp, lång hals som han gärna "håller" rakt upp så man når inte ens huvudet för det mesta, upplevs därav väldigt hög men kanske inte så stor egentligen. If that made any sense :rofl:

Kan väl inte direkt uttala mig om hållbarheten, han började karriären som galoppör men var endast i träning (startade aldrig) och nu har han varit ridhäst i 6-7 år (är för övrigt röntgad). Endast tävlad någon enstaka gång men det ska det ju förhoppningsvis bli ändring på, mitt mål var från början att satsa (då menar jag verkligen SATSA) på fälttävlan med honom men vi har sinkats av två sparkskador och kommer troligen att komma igång med karriären i dressyr i år.

Inte många förstår att det är en renrasig Arab, vilket är synd, det ska ju inte finnas några tvivel om rastillhörigheten när det gäller Araber (tycker jag).

Fick en gång frågan "vad är det för stam?" Svarade Wadim-Probat, varpå frågeställaren svarade "ja man ska ha tur att få behålla gångarterna när man korsar med Arab." Hon trodde med andra ord att han var något slags halvblod men kände igen namnet Probat, vidare tyckte hon ju att hans steg var bra för att vara korsat med Arab... Hallå, det ÄR en Arab :devil:

Erkänner att det är skönt med en häst som faktiskt är lagom stor åt mig men visst skulle jag gärna "ha" honom på 1,59 och inte en millimeter till.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det är ju väldigt svårt att säga vad som är vad i hans fall.

För er som inte vet så är han röntgad i knän, haser, kotor, nacke och rygg. Allt är UA förutom i en has, där finns en liten förändring. För honom själv ska det inte ha någon betydelse, och han har aldrig varit halt eller liknande av det.

Det är ju svårt att säga om det beror på att han stod på en lösdrift med för lite mat, utan tillgång till ligghall när den vintern som det var -30 härikring.
Lösdriften var hos en mkt känd person. Givetvis flyttade jag honom när jag upptäckte det.
När han kom hem så öste jag på mat, vilket kanske oxå var dumt för han skjöt i höjden rejält och gick från liiiiiiten bebis till åring på 154 cm alldeles för fort.

Så jag tycker inte att jag kan dra några direkta slutsatser.
Det är ju inte frågan om någon stor förändring, eller att det skulle vara massor grejjer på flera ställen, eftersom han i övrigt är ren. Jag röntgade honom så mkt just pga förändringen i hasen. Från alla möjliga vinklar så vi var säkra på att vi inte missade något. Hasen i fråga är röntgad ifrån 4 olika vinklar om jag inte minns fel, för att vara säkra på att allt blev rätt och vi inte missade något.


Halv KL*

Jag tycker inte att de behöver tappa typen bara för att de blir stora. Jag har aldrig varit med om att någon har ifrågasatt Filles rastillhörighet, och dommarna på riks gav ju ändå 19-18-19 på typ, trots att han stod som en åsna på visningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska Fullblod

Min är ju dessutom vit så det borde ju vara en hjälp på traven till att rasbestämma, kan man tycka... :angel:

Usel bild men jag har nog visat allt annat jag "har" redan :cool:
min+047.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 792
Svar
159
· Visningar
11 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp